Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als er 1 zijde ontkent dat ze in oorlog zijn dan kunnen we nooit volledig cijfers krijgen.
Ook onafhankelijk is moeilijk te bepalen al doen Pentagon en DoD VK wel hun best en komen hun estimaties wel in de buurt van de Oekraïnse.

Feit dat er al dagen geen vooruitgang wordt gemaakt door de russen qua terreinwinst is ook een indicatie. Ja je kan zeggen hergroeperen en nieuwe strategie maar in een vijandelijk land tegen een goed opgeleide hardnekkige tegenstander die bewezen heeft flexibel te zijn met goeie terreinkennis lijkt me dat geen goed plan.
Het is inderdaad wel duidelijk dat de Russische campagne FUBAR dreigt te worden en dat er van een snelle blitzoorlog geen sprake is, waar Poetin aanvankelijk op had gehoopt. De Irakoorlog kan je hier niet zomaar mee vergelijken, maar toen Baghdad viel had de coalitie maar 196 gesneuvelden te betreuren en dat staat wel in schril contrast met wat er in Oekraïne aan het gebeuren is. Nu, de oorlog is nog niet afgelopen en Zelensky begint al aan te geven dat neutraliteit een optie is en dat een compromis mogelijk word, dus daar ligt een uitweg. Als Oekraïne neutraal wordt en de Krim en het Donetsbekken als Russisch/onafhankelijk zou worden erkend door de regering-Zelensky, is dat hoogstens een Pyrrhusoverwinning voor Poetin: zijn leger slaat een modderfiguur, de sancties ondermijnen zijn economie en de invloed van Rusland op de wereld begint te tanen want Europa schiet eindelijk wakker.

Wat gebeurt er met de sancties tegen Rusland als er een akkoord is?
Die zullen op termijn afgezwakt worden. Rusland was al stevig gesanctioneerd door de overname van de Krim, maar Oekraïne betwistte dat. Als Zelensky de Krim nu effectief als Russisch grondgebied zou erkennen, opent dat misschien de deur naar internationale erkenning? Dat die sancties wegvallen is misschien een opluchting voor de Russische economie, maar wie gaat er nog investeren in Rusland? Het vertrouwen is weggevallen en dat zal wel voelbaar zijn. De as Moskou-Peking zal wel versterkt worden en mogelijk zal Rusland haar invloed proberen te vergroten in niet-Westerse landen (bijvoorbeeld de Sahelregio via de groep Wagner).

Wat gebeurt er met de sancties tegen Rusland als er een akkoord is?
Vermoedelijk gaan er een deel ingetrokken worden, maar onder stevige voorwaarden, zoals bv oorlogsherstelovereenkomsten naar Oekraïne toe etc...
Pijn gaan ze heel lang lijden hoor, de schade aan Rusland gaat immens zijn in de vorm van vertrouwensverlies, zeker mede door de uitspraken/geruchten van nationalisering van bedrijven zoals Ikea etc...

Sommige sancties zullen misschien wat afgezwakt worden. Maar ik denk dat ze wel nog lange tijd zullen blijven aanhouden. De sancties n.a.v. annexatie van de Krim in 2014 waren tot op moment van de inval nog steeds van toepassing en na de inval dus nog strenger geworden.

C0-BD1352-C57-D-434-D-914-E-4-CD9-CA2-D208-C.jpg

Dit is toch ook echt een dystopisch beeld dat zo uit V for Vendetta of The Hunger Games zou kunnen komen.

Met nog 10 keer meer politiemannen. Ik vraag mij af wat die doen op hun dag. 1 politieman die iemand arresteert en 9 man die er staat op te kijken (zoals de mannen van't stad)

40% lijkt me wel héél veel, maar ondanks alle oorlogspropaganda is het wel duidelijk dat de verliezen aanzienlijk zijn - al moet dat aan Oekraïense zijde ook niet mals zijn en dan spreek ik nog niet over de vernielingen aan de civiele infrastructuur.
Ik denk dat de 40% betekent dat 40% van de eenheden structureel beschadigd zijn, zodat ze moeten samengaan met een andere eenheid

Dat ze die sancties maar houden.
Rusland gaat sowieso opschuiven naar China, laat het maar een lang en pijnlijk proces worden.

40% lijkt me wel héél veel, maar ondanks alle oorlogspropaganda is het wel duidelijk dat de verliezen aanzienlijk zijn - al moet dat aan Oekraïense zijde ook niet mals zijn en dan spreek ik nog niet over de vernielingen aan de civiele infrastructuur. Urban combat moet inderdaad nog beginnen en dat zal beginnen met grootschalige beschietingen, waarbij het puin de verdedigers in feite helpt (cfr. Stalingrad) in plaats van hindert. Ik zie echter ook signalen dat de immense kloof tussen de Russische en Oekraïense onderhandelaars begint te verkleinen. Zelensky zegt dat de Russen redelijker worden en dat de Oekraïense neutraliteit een optie wordt, aangezien hij erkent dat lidmaatschap van de NAVO er niet in zit.

Rusland erkende reeds de Oekrainse soevereniteit in 1994, die beschouwen dat soort dingen als vodjes papier die met de voeten getreden kunnen worden wanneer het hun uitkomt.

De schade aan Oekraine toegebracht door de Russen wordt geraamd op 55 miljard (euro of dollar weet ik niet meer), en dat betreft dan enkel materiele schade. De vluchtelingencrisis en de braindrain waarvan ongeweten is hoeveel er weg zullen blijven, maar dat zullen er waarschijnlijk wel tienduizenden zijn, is dan nog niet meegerekend in die schade. Gezien de Donbas en het Krim gigantische voorraden aan gas hebben, zou het voor Oekraine broodnodig zijn om ofwel die gebieden te houden ofwel de exploitatierechten te bekomen.
Hoe gaan ze anders hun land terug kunnen opbouwen?

Rusland erkende reeds de Oekrainse soevereniteit in 1994, die beschouwen dat soort dingen als vodjes papier die met de voeten getreden kunnen worden wanneer het hun uitkomt.

De schade aan Oekraine toegebracht door de Russen wordt geraamd op 55 miljard (euro of dollar weet ik niet meer), en dat betreft dan enkel materiele schade. De vluchtelingencrisis en de braindrain waarvan ongeweten is hoeveel er weg zullen blijven, maar dat zullen er waarschijnlijk wel tienduizenden zijn, is dan nog niet meegerekend in die schade. Gezien de Donbas en het Krim gigantische voorraden aan gas hebben, zou het voor Oekraine broodnodig zijn om ofwel die gebieden te houden ofwel de exploitatierechten te bekomen.
Hoe gaan ze anders hun land terug kunnen opbouwen?
Het scenario waarbij Rusland de Krim (en daarbij wellicht ook de marinebasis van Sevastopol die ze tot 2050 konden behouden?) en de Donbasregio zou opgeven is in theorie mogelijk, maar dat zou dus impliceren dat het Oekraïense leger de Russen verjaagt tot over de grens, uit de Krim en uit de Donbas. Ik acht dat eerder onwaarschijnlijk.

Het scenario waarbij Rusland de Krim (en daarbij wellicht ook de marinebasis van Sevastopol die ze tot 2050 konden behouden?) en de Donbasregio zou opgeven is in theorie mogelijk, maar dat zou dus impliceren dat het Oekraïense leger de Russen verjaagt tot over de grens, uit de Krim en uit de Donbas. Ik acht dat eerder onwaarschijnlijk.

Geen toetreding tot NAVO (wat sowieso al zo goed als onmogeljk was), erkenning van Krim als Russisch (wat ook al de facto was) en speciale status van Donbas binnenin een Oekraïne, let wel geen onafhankelijk republiek.

Sommige sancties zullen misschien wat afgezwakt worden. Maar ik denk dat ze wel nog lange tijd zullen blijven aanhouden. De sancties n.a.v. annexatie van de Krim in 2014 waren tot op moment van de inval nog steeds van toepassing en na de inval dus nog strenger geworden.
Dat was natuurlijk ook omdat die annexatie betwist bleef. Als Oekraïne nu in het kader van een vredesakkoord de Krim als Russisch erkend is er weinig reden om de sancties lang te blijven aanhouden. Bovendien kan ik me ook voorstellen dat de sancties zouden kunnen opgeschort worden als deel van de vredesonderhandelingen. Als Rusland op een bepaald moment zegt dat het enige wat een akkoord in de weg staat de buitenlandse sancties zijn, zie ik die wel rap wegvallen.

Dat was natuurlijk ook omdat die annexatie betwist bleef. Als Oekraïne nu in het kader van een vredesakkoord de Krim als Russisch erkend is er weinig reden om de sancties lang te blijven aanhouden. Bovendien kan ik me ook voorstellen dat de sancties zouden kunnen opgeschort worden als deel van de vredesonderhandelingen. Als Rusland op een bepaald moment zegt dat het enige wat een akkoord in de weg staat de buitenlandse sancties zijn, zie ik die wel rap wegvallen.

Ja dit dus, he.
Al zal het dan slechts over een deel van de sancties gaan vermoedelijk, want je kan de 'inner circle' van Poetin bv. toch niet ineens terug alle vrijheid geven?

Het is erg complex allemaal. Hopelijk kan men in ieder geval snel een basis vormen voor wapenstilstand (op zijn minst tijdelijk :unsure:)

Waarom zou je die sancties überhaupt opheffen als er een 'vrede' komt? Rusland heeft Oekraïne half in puin geschoten, een groot deel van de mensen op de vlucht doen jagen, een groot stuk land afgepakt en blijkt niets meer dan een ordinaire schurkenstaat te zijn.
We moeten versneld onze energieafhankelijkheid afbouwen, en voor de rest nie pleuje qua sancties. Je mag dat regime geen kans geven om zich voor te bereiden op hun volgende frats.

Terug
Bovenaan