Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Bizar hoe je hier een ogenschijnlijk evenwichtige post maakt maar het dan afsluit met een slogan uit het alt-right milieu. Teleurstellend.
Ach kom, Biden is een beetje een schertsfiguur: de seniele, vastgeroeste krokodil die het niet altijd goed meer weet. Die slogan is nog best geinig. :wink:

@Oldskooler : Loekasjenko weet dat hij niet zo populair is, dat de oorlog niet goed gaat en dat een mogelijke deelname aan de oorlog de hele situatie nog gaat verergeren aan het thuisfront. Anderzijds: denkt hij nu echt dat hij de val van Poetin gaat overleven en zijn dictatuur post-Poetin kan verderzetten?

Wanneer men hier oorlogsmisdadiger Putin 'in het belachelijke trekt' door hem bijvoorbeeld te vergelijken met Hitler of Stalin (of door hem te beschrijven als een gek en weet ik veel wat) er geregeld als de kippen bij zijn om te nuanceren, maar dan wel een post over Biden afsluiten met een alt-right slogan die enkel en alleen kan geinterpreteerd worden als 'fuck Joe Biden,' om dan in een vervolgpost het te hebben over een seniel schertsfiguur en een 'geinige slogan'. Dat vind ik toch ook wel teleurstellend, komende van iemand die toch zijn best schijnt te doen om genuanceerd en neutraal over te komen.

Laatst bewerkt:
Die slogan is een humoristische sneer, maar niet iedereen kan dat appreciëren. Ik begrijp dat, maar laat me dat dan maar beschouwen als een welgemikte knuppel in het hoenderhok. "Putler" staat voor mij op gelijke hoogte met een "Marx von Zwanst" voor een Marc Van Ranst en Hitlervergelijkingen zijn, dat beken ik, een stokpaardje van mij. Toen Biden "Let's go Brandon!" zei in op TV toen hij belde met een Amerikaanse burger lag ik in een deuk en het toont ook aan dat hij eigenlijk te oud is om in die positie te staan: hij verliest scherpte en focus, ijlt soms en weet het niet meer al te goed. Biden is een gerontocraat: een man die in de winter van zijn leven zit en aan de macht komt. Xi en Poetin zijn ook niet piepjong meer. Trump is ook al een zeventiger. In het geval van Poetin is dat ook het cynische: oude mannen die oorlog voeren met het bloed van jonge mannen die nog een heel leven voor zich hebben.

Ik loop inderdaad niet hoog op met Biden, maar ik benijd zijn positie niet: de Trump-erfenis is geen cadeau, COVID is geen cadeau en de Oekraïnecrisis is ook geen cadeau. En dan kan hij zijn broodnodige hervormingen niet doorvoeren omdat hij intern wordt geboycot door zijn eigen partijleden. Bij de midterms dreigt hij zijn meerderheid te verliezen, waardoor hij nog meer vleugellam wordt en over twee jaar kan het gedaan zijn en zitten we misschien weer met Trump in het Witte Huis. Dat is de nuance die ik meegeef met die knuppel.

Ik ben trouwens niet neutraal, dat is niemand in dit topic. Genuanceerd probeer ik, maar een sneer is zelden genuanceerd. :)

Te veel ‘behandeld als kanonnenvlees’: gevreesde Tsjetsjeense elitetroepen bijna allemaal alweer naar huis

Die zien het ook niet meer ziiten.

Wit-Rusland staat er ondertussen ook nog steeds bij en kijkt er gewoon naar.
Dat van Nieuwsblad is een + artikel, zelfde als in GvA.

Samengevat:
- Kadyrov's troepen worden inderdaad teruggestuurd maar er zouden nieuwe in de plaats komen.
- Oproep tot vrijwilligers in Tsjetsjenië om naar Oekraïne te gaan heeft voorlopig weinig succes. Voorlopig komen ze nog niet aan 1000. Ze krijgen 900 euro/maand soldij en 2000 euro premie.
- De troepen van Kadyrov waren niet bedoeld om te gaan vechten maar om de bezette/veroverde steden te controleren en opstanden op brutale wijze de kop in te drukken zoals ook in Tsjetsjenië gebeurt.
- Kadyrov heeft die mannen ook nodig om in zijn eigen regio alles onder controle te houden en kan zich dus geen te grote verliezen permitteren.

Die slogan is een humoristische sneer, maar niet iedereen kan dat appreciëren. Ik begrijp dat, maar laat me dat dan maar beschouwen als een welgemikte knuppel in het hoenderhok.

Je kan altijd schuilen achter humor. Maar als je een roepzin uit het alt-right milieu gebruikt om een summiere post met talking-points uit diezelfde hoek af te sluiten heeft dat in mijn ogen nog maar weinig te maken met knuppels en hoenderhokken. If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck.

De vraag is of Biden de juiste president is om deze crisis te ontwarren. Zijn populariteit is aan het dalen als je naar de approval ratings kijkt, zelfs al neem je dat met een korrel zout, en ook al wekt hij de schijn van een verenigd Westers front val het nog af te wachten hoe dit parcours verder wordt afgelegd want we zijn er nog LANG niet. Nu goed, we zijn er nog lang niet en in tijden van crisis overstijgen sommige leiders zichzelf, zoals Zelensky. Wie weet krijgt Biden dan toch een opstoot van helderheid en leiderschap. Let's go, Brandon!
Je kan de vraag stellen maar ze is nutteloos. Biden is president dus hij zal maar de juiste moeten zijn. Als je dat artikel van oldskooler bekijkt is een rustige president die geen olie op het vuur giet juist wat we nodig hebben. En daar vertrouw ik Biden meer dan Trump tbh.

Je kan altijd schuilen achter humor. Maar als je een roepzin uit het alt-right milieu gebruikt om een summiere post met talking-points uit diezelfde hoek af te sluiten heeft dat in mijn ogen nog maar weinig te maken met knuppels en hoenderhokken. If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck.
Tja, let's agree to disagree zeker?

Zoals @Conradus terecht aanhaalt: we zullen het met Biden moeten doen.

Rusland verrast met kandidatuur om EK voetbal 2028 of 2032 te organiseren
Wat hebben die gesnoven?

Laatst bewerkt:
Nu Oekraïne lijkt stand te houden , is de vraag vooral hoe Rusland gaat reageren .

Het lijkt me niet het land die braafjes gaat terugtrekken en zeggen van "Sorry, we gaan het niet meer doen , wil je alstublieft de sancties lossen . "

Zeer benieuwd wat er ons nog te wachten staat hier . Een coup op Putin? Een kernbom? Een nog grotere aanval ? China die de Russische economie overneemt ?

Of dezelfde status-quo , de krim bij Rusland , Donetsk Lugansk niet-erkende onafhankelijke gebieden . Of zal Oekraine het toch proberen die terug te krijgen diplomatiek/militair ?

China neemt sowieso de Russische economie over, dat is quasi 100% zeker.

We hopen allemaal dat de oligarchen Putin wippen zekers? En dat ze dan terug netjes spelen in ruil voor het behouden van hun rijkdom.
Ik hoop aan de ene kant dat Rusland een kans krijgt om terug netjes te spelen op het wereld toneel. Maar Oekraïne moet toch wel schadeloos gesteld worden en dat gaat ook veel kosten.

De Krim en andere gebieden? Naar het schijnt is daar de goesting al wat minder om bij Rusland te horen.
Als ik daar zou wonen, ook al was ik Russisch gezind, economisch lijkt het me toch evident om hierna beter bij Oekraïne te horen dan bij Rusland.

Ik kom weer eens terug van een Tour of Duty in de moerassen van Twitterland. Het is waar dat hier wel eens woorden durven vallen. Maar mijn god is dat hier een lichtend baken van gezond verstand en redelijkheid, vergeleken met het riool dat je daar moet doorwaden.

Klik eender welke pro-Oekraïnse post open van iemand met iets-of-wat aan volgersaantallen en daaronder vind je een waar braakselspoor aan comments vol venijn, whataboutisme, en desinformatie, meestal van accounts met enkele honderden of enkele duizenden volgers. Maar het wordt pas echt wild als je dan die accounts open klikt en in die feeds gaat lezen.

De (aspirerende) computerwetenschapper in mij kan zich niet van de indruk ontdoen dat minstens een deel van die accounts robotten zijn. Zo harmonieus zijn de valselijke argumenten, fake news, en complottheorieën, op elkaar afgestemd. Tegelijk ontbreekt elk spoor van individuele nuance.

We hopen allemaal dat de oligarchen Putin wippen zekers? En dat ze dan terug netjes spelen in ruil voor het behouden van hun rijkdom.
Ik hoop aan de ene kant dat Rusland een kans krijgt om terug netjes te spelen op het wereld toneel. Maar Oekraïne moet toch wel schadeloos gesteld worden en dat gaat ook veel kosten.

De Krim en andere gebieden? Naar het schijnt is daar de goesting al wat minder om bij Rusland te horen.
Als ik daar zou wonen, ook al was ik Russisch gezind, economisch lijkt het me toch evident om hierna beter bij Oekraïne te horen dan bij Rusland.
Vanwaar haal je dat de goesting om bij Rusland te horen in de Krim wat minder is? Idealiter is er een normalisatie post-Poetin (mocht hij allen), waarbij Rusland inderdaad de kans krijgt om terug een deftige reputatie op te bouwen op het wereldtoneel. Maar dat hangt heel sterk af van wie daar aan de macht is en hoe transparant die machtsoverdracht en -beoefening zal zijn. Ervan uitgaande dat er op korte termijn een post-Poetintijdperk is.
Ik kom weer eens terug van een Tour of Duty in de moerassen van Twitterland. Het is waar dat hier wel eens woorden durven vallen. Maar mijn god is dat hier een lichtend baken van gezond verstand en redelijkheid, vergeleken met het riool dat je daar moet doorwaden.

Klik eender welke pro-Oekraïnse post open van iemand met iets-of-wat aan volgersaantallen en daaronder vind je een waar braakselspoor aan comments vol venijn, whataboutisme, en desinformatie, meestal van accounts met enkele honderden of enkele duizenden volgers. Maar het wordt pas echt wild als je dan die accounts open klikt en in die feeds gaat lezen.

De (aspirerende) computerwetenschapper in mij kan zich niet van de indruk ontdoen dat minstens een deel van die accounts robotten zijn. Zo harmonieus zijn de valselijke argumenten, fake news, en complottheorieën, op elkaar afgestemd. Tegelijk ontbreekt elk spoor van individuele nuance.
Twitter is het riool van de sociale media - het magische land waar de trollen leven die zich dagelijks laven aan de onuitputtelijke bron van vitriool, wat had je dan verwacht? :laugh:

Ik weet niet of het zo makkelijk zal zijn om Putin te wippen , hij heeft nog steeds een grote aanhang .

Ook ben ik lang niet zeker of ze in de Krim/Donetsk/Lugansk wel te springen staan om terug bij Oekraïne te horen.

Eerste decennium moet je geen normalisering verwachten tussen het westen en Rusland.
Afhankelijkheid van Rusland zal serieus worden afgebouwd door EU dus een reden om rap te normaliseren zal er ook niet meer zijn.

Neen dit is een historisch moment dat in de boeken zal staan als een kantelpunt.
Leuk dat we nu al een paar zulke momenten hebben mogen meemaken zeker :(

Vanwaar haal je dat de goesting om bij Rusland te horen in de Krim wat minder is? Idealiter is er een normalisatie post-Poetin (mocht hij allen), waarbij Rusland inderdaad de kans krijgt om terug een deftige reputatie op te bouwen op het wereldtoneel. Maar dat hangt heel sterk af van wie daar aan de macht is en hoe transparant die machtsoverdracht en -beoefening zal zijn. Ervan uitgaande dat er op korte termijn een post-Poetintijdperk is.
Filmpjes en reacties op het internet, Reddit etc.
Hoeveel klopt er van? Geen idee, daarom schrijf ik ook naar het schijnt.

Eerste decennium moet je geen normalisering verwachten tussen het westen en Rusland.
Afhankelijkheid van Rusland zal serieus worden afgebouwd door EU dus een reden om rap te normaliseren zal er ook niet meer zijn.

Neen dit is een historisch moment dat in de boeken zal staan als een kantelpunt.
Leuk dat we nu al een paar zulke momenten hebben mogen meemaken zeker :(
"Leuk". :unsure:

Wel zeer boeiend en interessant, dat wel. "Einde van de geschiedenis" mijn gat. Ik zou er ook niet zo zeker zijn dat Europa een winnaar gaat zijn. Het is nog altijd afhankelijk van de VS en is geen grootmacht dat zijn eigen boontjes kan doppen. Ik vind dat zorgwekkend.

Terug
Bovenaan