Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Veel speculoos in dit topic, speculatie maw.
NAVO's taak is volgens mij nog steeds proberen voorkomen dat WO3 uitbreekt, maw beschermen van z'n bondgenoten. Niet oorlogen uitlokken of gelijk een emotionele zot gaan reageren ipv rationeel en doordacht met de 40 jaar kennis van de koude oorlog incl kernwapenwedloop.
De taak van de westerse wereld is het dan weer om te voorkomen wat er in WO2 is gebeurd, al dan niet door het starten van WO3.
Als we dat niet doen dan hebben we niets geleerd uit de geschiedenis.

De taak van de westerse wereld is het dan weer om te voorkomen wat er in WO2 is gebeurd, al dan niet door het starten van WO3.
Als we dat niet doen dan hebben we niets geleerd uit de geschiedenis.

Als de NAVO WO3 start zal het dan ook niet om 1 verloren raket(non nucleair) zijn.
Die zitten nu nog in Defcon 2 (hoogste paraatheid), Defcon 1 is oorlog. Mogelijks WO3 in dat geval.
Zowel Putin als de Navo hebben hier geen enkel baat bij nu.

Het gaat hem erom waar de grens ligt, voor sommigen is die al overschreden. Voor de Navo niet dus; zo lang zij zelf niet aangevallen worden of iemand een half continent inneemt. Zeggen dat Putin niet meer zal stoppen bvb is NU pure speculatie, niets meer en minder. Een brug maken naar de krim via het Zuiden is nog ergens logisch. Polen aanvallen of bvb Finland niet meer.

Militairen reageren op intel en feiten, niet op speculatie, daarvoor moet je in wall street zijn.

Als de NAVO WO3 start zal het dan ook niet om 1 verloren raket(non nucleair) zijn.
Die zitten nu nog in Defcon 2 (hoogste paraatheid), Defcon 1 is oorlog. Mogelijks WO3 in dat geval.

Het gaat hem erom waar de grens ligt, voor sommigen is die al overschreden. Voor de Navo niet dus; zo lang zij zelf niet aangevallen worden of iemand een half continent inneemt. Zeggen dat Putin niet meer zal stoppen bvb is NU pure speculatie, niets meer en minder. Een brug maken naar de krim via het Zuiden is nog ergens logisch. Polen aanvallen of bvb Finland niet meer.

Militairen reageren op intel en feiten, niet op speculatie, daarvoor moet je in wall street zijn.

Opnieuw, Putin is niet rationeel. Hij dreigt er op los omdat hij weet dat het westen doodsbang is van een grootschalige oorlog, en al zeker van een kernoorlog. En het is een kleine stap van een random land binnen te vallen naar ergens een "tactisch" kernwapen te droppen.
Als je denkt dat de NAVO dan meteen de ridder op het witte paard gaat uithangen, ben je nog het de meest naïeve van allemaal.

Opnieuw, Putin is niet rationeel. Hij dreigt er op los omdat hij weet dat het westen doodsbang is van een grootschalige oorlog, en al zeker van een kernoorlog. En het is een kleine stap van een random land binnen te vallen naar ergens een "tactisch" kernwapen te droppen.
Als je denkt dat de NAVO dan meteen de ridder op het witte paard gaat uithangen, ben je nog het de meest naïeve van allemaal.
We lossen dat probleem op wanneer dat zich stelt.
Niet vroeger. En zeker geen acties met dusdanige grote consequenties doen op basis van zulke ongeverifieerde hypotheses.

Wie zegt dat Putin niet rationeel is, speculatie! Ach ja, dat filmje waar hij beeft? Hij is 70 en zal onder veel stress staan, dan kan iedereen wel es beven. Power hungry en op oorlogstrip met Oekraine, ja. Smerige oorlogsvoerder, ja... maar oorlog is veelal smerig.

Dat dreigen met nucleaire zaken is omdat hij weet dat Navo op z'n dak krijgen gans ander koek is. In de koude oorlog was de nucleaire wedloop dan ook vooral bluff poker en een power balance check van 2 grootmachten. Nu ja een wedloop met extreme high stake risico's... maar 1 zot drukt niet op de knop hoor.

Laatst bewerkt:

De Navo moet niets starten van mij. Een aantal landen van de Navo kunnen dat wel.
Daarom dat ik ook zeg dat de westerse wereld niets heeft geleerd van WO2 als Rusland effectief systematisch het Oekrainsche volk op elk vlak probeert te vernietigen.

Uw stelling over militairen is nietszeggend. Die reageren op de interpretatie van feiten en intel en dat kan even goed speculatie zijn.
Het is nu al ongewenst voor de westerse wereld dat Rusland in Oekraïne zit.
Het is geen militaire beslising, het is een politieke. (ook wat er in de Navo gebeurt)

De Navo moet niets starten van mij. Een aantal landen van de Navo kunnen dat wel.
Daarom dat ik ook zeg dat de westerse wereld niets heeft geleerd van WO2 als Rusland effectief systematisch het Oekrainsche volk op elk vlak probeert te vernietigen.

Uw stelling over militairen is nietszeggend. Die reageren op de interpretatie van feiten en intel en dat kan even goed speculatie zijn.
Het is nu al ongewenst voor de westerse wereld dat Rusland in Oekraïne zit.
Het is geen militaire beslising, het is een politieke. (ook wat er in de Navo gebeurt)

Je hebt met nuance wel een aantal punten.
De Navo neemt het alvast serieuzer dan de politiek in ons land bvb. Waren de woorden van liaison van de Navo aan een vriend van me bij de FOD economie. Die moet de internationale economische toestand steeds inschatten voor ons land. Je moet nog idd meerdere landen meekrijgen in een oorlogsverhaal in het geval van de Euro en Navo. DE keurt dat NOOIT goed nu bvb, omwille gas en olie.

Ik blijf bij m'n mening en die van Navo, nu ons mengen maakt de zaken er alvast niet beter op (imo). Wij hier hebben sowieso zicht op te weinig zaken.

BREAKING — Turkey has closed its airspace to Russian civilian and military aircraft that transports soldiers to Syria after notifying Moscow: Turkish Foreign Minister via TRT

Ik moet altijd in mezelf lachen dat mensen hier komen aankondigen dat de Navo kei hard gaat terugslaan als er nog maar een verdwaalde Russische racket op een navo grondgebied terecht zou komen.
Afhankelijk van de schade die de raket aanricht en als het een ongeluk blijkt te zijn zal men dat eerst diplomatisch proberen uit te klaren. Een verdwaalde raket die ergens in een wei in Polen landt daarvoor zal de NAVO geen oorlog beginnen tegen Rusland.
Eerder was er al een drone gecrasht in Kroatië die explosieven aan boord had. Het was niet duidelijk of die drone van Rusland of Oekraïne kwam, beiden hebben ontkend.

Als deze map klopt (lijkt me wel), hebben ze eigenlijk nog geen enkele noemenswaardige vooruitgang gemaakt behalve Marioepol, die ook nog niet volledig veroverd is?
Op dit moment lijken de Russen mij vooral veel kapot te schieten op afstand maar zijn er inderdaad geen noemenswaardige innames meer gedaan. Hier en daar wel een dorp, maar een blitzoffensief is het alleszins niet. Eerder grinden en uitputten. Ze hebben echter wel wat terrein in handen en er zijn nu al verhalen van gedeporteerde Oekraïeners die naar een ver hinterland van Rusland zijn gevoerd. Dat is helaas geen nieuw gegeven in de geschiedenis van die regio. Volksverhuizingen was een beetje de dada van Stalin.

Ondertussen brand in 2 oliedepots in Rusland in de buurt van Brjansk. Doorheen de oorlog heeft Rusland al logistieke problemen, zoals tanks die zonder brandstof vallen. Oekraïne had al eerder een brandstofdepot aangevallen in Belgorod.

Op dit moment lijken de Russen mij vooral veel kapot te schieten op afstand maar zijn er inderdaad geen noemenswaardige innames meer gedaan. Hier en daar wel een dorp, maar een blitzoffensief is het alleszins niet. Eerder grinden en uitputten. Ze hebben echter wel wat terrein in handen en er zijn nu al verhalen van gedeporteerde Oekraïeners die naar een ver hinterland van Rusland zijn gevoerd. Dat is helaas geen nieuw gegeven in de geschiedenis van die regio. Volksverhuizingen was een beetje de dada van Stalin.

Het is niet omdat ze niet proberen maar ze worden wel vakkundig tegengehouden door Oekraïne.

Als al het zwaar artilleriemateriaal op tijd in die regio geraakt dan gaan de Russische verliezen serieus zijn.

Het is niet omdat ze niet proberen maar ze worden wel vakkundig tegengehouden door Oekraïne.

Als al het zwaar artilleriemateriaal op tijd in die regio geraakt dan gaan de Russische verliezen serieus zijn.
Zie je inderdaad ook regelmatig: "Russian forces tried to advance, but stalled". De vraag die ik me dan stel: zijn dit slechts pogingen om de verdediging te testen, waarna ze opnieuw aan het bombarderen slagen? Of was het dat dan? Wat dat zwaar materiaal betreft: de Russen mogen dan geen complete luchtdominantie hebben, die konvooien zijn wel behoorlijk kwetsbaar en die moeten een lange afstand overbruggen. Tot ze dat materiaal ruim voorhanden hebben en kunnen inzetten moeten ze het wel uithouden, maar na twee maanden lijkt me dat niet onmogelijk te zijn.

Zie je inderdaad ook regelmatig: "Russian forces tried to advance, but stalled". De vraag die ik me dan stel: zijn dit slechts pogingen om de verdediging te testen, waarna ze opnieuw aan het bombarderen slagen? Of was het dat dan? Wat dat zwaar materiaal betreft: de Russen mogen dan geen complete luchtdominantie hebben, die konvooien zijn wel behoorlijk kwetsbaar en die moeten een lange afstand overbruggen. Tot ze dat materiaal ruim voorhanden hebben en kunnen inzetten moeten ze het wel uithouden, maar na twee maanden lijkt me dat niet onmogelijk te zijn.

Er wordt ook heel veel luchtafweersystemen geleverd waarschijnlijk met doel om meer bescherming te bieden.

Nu mocht ik merken dat mijn verdediging in het Oosten het gemakkelijk kan volhouden en Marioepol houdt nog vol dan zou ik eigenlijk alles concentreren op Kherson.
Afstand is korter, stad is belangrijk voor landbrug met het Krim en zo moeten de Russen rekening houden met een flankbeweging op hun flankbeweging.
Maar ik ken niet de toestand van de verdediging van Oekraïne en/of ze genoeg troepen hebben om een aanval in te zetten.

Er wordt ook heel veel luchtafweersystemen geleverd waarschijnlijk met doel om meer bescherming te bieden.

Nu mocht ik merken dat mijn verdediging in het Oosten het gemakkelijk kan volhouden en Marioepol houdt nog vol dan zou ik eigenlijk alles concentreren op Kherson.
Afstand is korter, stad is belangrijk voor landbrug met het Krim en zo moeten de Russen rekening houden met een flankbeweging op hun flankbeweging.
Maar ik ken niet de toestand van de verdediging van Oekraïne en/of ze genoeg troepen hebben om een aanval in te zetten.
Kherson is voor Rusland belangrijk, niet alleen voor de landbrug met de Krim maar ook voor vers drinkwater voor de Krim. Oekraïne had een dam gebouwd in 2014 (of iets later) zodat de Krim was afgesneden van vers watertoevoer. Die dam hebben ze opgeblazen. Mocht Oekraïne opnieuw Kherson in handen krijgen wordt de Krim alsnog afgesneden. Teveel focus leggen op Kherson brengt de Oekraïense verdediging in de Donbas mogelijk in gevaar. Oekraïne kan hier en daar wel wat terrein heroveren, maar misschien hebben de Russen dat wel ingecalculeerd en verdedigen ze die gebieden niet. Dat is informatie die we niet hebben op dit moment.

Terug
Bovenaan