Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Alle Russische en Soviet vlaggen verbannen is toch ook niet bepaald het toonbeeld van democratie en vrijheid van meningsuiting als je het mij vraagt.
Natuurlijk als je Rusland zo geweldig vindt, kan je maar beter naar Rusland gaan wonen dan hier met Russische vlaggen rond te zwaaien.

Alle Russische en Soviet vlaggen verbannen is toch ook niet bepaald het toonbeeld van democratie en vrijheid van meningsuiting als je het mij vraagt.
Natuurlijk als je Rusland zo geweldig vindt, kan je maar beter naar Rusland gaan wonen dan hier met Russische vlaggen rond te zwaaien.
De vraag is of we wel altijd dat toonbeeld voor democratie en vrijheid moeten zijn.

Vanuit het standpunt van Moskou is dat eerste geen verzonnen probleem: indien ze hun westelijke grenzen willen beveiligen hebben ze vrije baan nodig in de Zwarte Zee en in de Baltische Zee met bevriende of neutrale regimes daartussen. Oekraïne werd altijd beschouwd als de eigen achtertuin en essentieel onderdeel van de traditionele invloedssfeer, net zoals de VS Latijns-Amerika probeert veilig te stellen (cfr. de steun aan de Venezolaanse tegenkandidaat Guaido enkele jaren geleden) naar de Monroedoctrine (Roosevelt Corrolary/Manifest Destiny). Dat de VS destijds de revolutie in Cuba probeerde om te keren of decennialang bepaalde regimes in Zuid-Amerika probeert om te gooien of naar zijn hand te zetten past ook in dat stramien. Net zoals China zijn invloed probeert te gebruiken om sterker in zijn schoenen te staan. Dat is gewoon een vorm van powerplay - en dat loopt helaas uit de hand.

Ze hadden de Krim al en dus toegang tot zwarte zee, die vernietiging van Oekraine creëert geen extra veiligheid. In tegendeel, ze komen letterlijk tegen NAVO aanschuren en die NAVO grens is 100en kilometers langer geworden. Als dat effectief hun doel was, wat ik ten zeerste betwijfel dan was het een gigantische misrekening maar eerlijk. Het gaat denk ik eerder gewoon om meer grondstof, volk en land veroveren, de glorie van de sovjet unie herstellen. Putin lijkt me effectief eerder in het verleden te leven dan te willen werken aan een toekomst.

Ze hadden de Krim al en dus toegang tot zwarte zee, die vernietiging van Oekraine creëert geen extra veiligheid. In tegendeel, ze komen letterlijk tegen NAVO aanschuren en die NAVO grens is 100en kilometers langer geworden. Als dat effectief hun doel was, wat ik ten zeerste betwijfel dan was het een gigantische misrekening maar eerlijk. Het gaat denk ik eerder gewoon om meer grondstof, volk en land veroveren, de glorie van de sovjet unie herstellen. Putin lijkt me effectief eerder in het verleden te leven dan te willen werken aan een toekomst.
Oekraïne heeft 40-50 miljoen inwoners, een uitgeruste zware industrie, scheepswerven die destijds de grootste Sovjetschepen te water lieten, ... maar daarnaast blijft het op cultureel vlak ook sterk verbonden met de geschiedenis van Rusland. Idealiter bestaat er een broederschap tussen Kiev en Moskou, maar die laatste heeft dat nu wel fel verbrod. Nu lijkt het eerder Kaïn en Abel. Dat het een gigantische misrekening is zal Poetin intussen zelf wel erkennen. Die dacht dat hij op een week tijd heer en meester over Kiev zou zijn en dat het regime van Zelensky als een kaartenhuis in elkaar zou zakken. Dat zou voor Europa en de VS wel een heel felle nederlaag zijn geweest.

Als de oorlog uit de hand loopt en het front stort helemaal in, bestaat de kans dat de Krim in handen valt van Oekraïne. Inclusief Sebastopol. Dat zou een enorme strategische nederlaag betekenen voor Rusland.

Wat die allemaal uitkraamt. Je kan er eigenlijk kop noch staart aanknopen. Dit kan toch onmogelijk met goedkeuring van het Kremlin zijn? Beweren te zullen vertellen hoe slecht het echt gaat aan het front, beweren dat reguliere troepen van het leger vluchten, ... Snap echt niet goed waarom die nog niet uit een raam gevallen is.

Dat lijkt praktisch pure chaos en wanhoop, of is dit één of andere 4dimensionale schaakbeweging die ik gewoon niet kan vatten? Zelfs al is het bizarre desinformatie, lijkt mij absoluut niet goed voor het moraal van Wagner en reguliere Russische troepen.

Samen met die "evacuatie" van kerncentrale personeel en omwonende in de Zaporizhzhia regio... Er is daar van alles aant gebeuren waar hopelijk onze intelligence agencies meer van afweten.

Also; de UK gaat waarschijnlijk Stormshadow Cruise missiles leveren die Oekraine een pak meer bereik zullen geven.

Laatst bewerkt:
Oekraïne zou een strook van 3,6 op 2km bevrijd hebben in Bakhmut:
https://v.redd.it/jv23igzsovya1/DASH_480.mp4?source=fallback

As a result of the active assault actions of the 3rd assault brigade in the Bakhmut direction, units of the 72nd brigade of the Russian Federation were defeated, the 6th and 8th companies of this brigade were virtually completely destroyed, the brigade intelligence was defeated, a significant number of armored personnel carriers were destroyed, and a significant number of prisoners were captured. The so-called 3rd assault detachment of the Wagner PMC suffered heavy losses.

The offensive was conducted in a strip 3 km wide and 2.6 km deep, and the entire area has been completely liberated from the Russian occupation forces.

Wat die allemaal uitkraamt. Je kan er eigenlijk kop noch staart aanknopen. Dit kan toch onmogelijk met goedkeuring van het Kremlin zijn? Beweren te zullen vertellen hoe slecht het echt gaat aan het front, beweren dat reguliere troepen van het leger vluchten, ... Snap echt niet goed waarom die nog niet uit een raam gevallen is.
Prigozhin is de baas van een huurlingenleger. Die ga je niet zomaar uit de weg ruimen hoor. Zelfs voor het Kremlin is dit heel erg moeilijk. Ze moeten dan al een spion infiltreren in het netwerk van Wagner en dan moet ie nog in de buurt geraken van Prigozhin.

Als er één Rus is zelfs voor het Kremlin absurd lastig is om te vermoorden dan is het Prigozhin wel.
En dan met je u ook afvragen: Stel dat het Kremlin dit zou doen? Gaat dit hun winst opleveren?

En misschien dat het ook echt niet goed gaat met Wagner bij Bakhmut, en dat dit een wanhoopspoging is van Prigozhin om het tij te doen keren?

Hier een overzicht van zwaar militair materieel dat Oekraïne heeft en nog zal ontvangen. Gigantisch.

Ik las gisteren ergens een artikel van experten van de oorlog die zeggen dat we ons nog niet mogen rijk rekenen en dat dit offensief zeker en vast kan mislukken. Daarmee ben ik volledig akkoord. Je moet het vel van de beer niet verkopen vooraleer ..

Maar moest Oekraïne er toch in slagen, en straks aan de Krim staan, dan heeft Poetin toch een heel groot probleem?
Hij mag liegen en onzin uitkramen zoveel hij wil, hoe gaat hij dat dan nog verkocht krijgen aan de bevolking? :unsure:

Moet hij niet hopen dat Rusland stand houdt, en de oorlog pogen te rekken tot in het oneindige?
Dat lijkt mij nu nog de enige manier voor Rusland om de oorlog alsnog te winnen? Tijd rekken, het status quo behouden en de verrottingsstrategie toepasssen en hopen dat de steun vermindert als er in 2024 verkiezingen zijn in de VS?

Of mis ik iets in mijn redenering ??

Maar moest Oekraïne er toch in slagen, en straks aan de Krim staan, dan heeft Poetin toch een heel groot probleem?
Jup, maar heb toch wel schrik als hij met zijn rug volledig tegen de muur zal staan.
Kat in het nauw maakt rare sprongen...

Naja: Slava Ukraini!

Nog een ander verslag van het tegenoffensief. De Russen zijn voor een stuk over het kanaal geduwd. Geen significante doorbraak, maar niet onbelangrijk. De flanken zullen mogelijk de doorslag geven, ik denk dat er nog kansen benut gaan worden omdat de Russen daar kwetsbaar zijn in bepaalde delen (vlak land, weinig beschutting).

Prigozhin is de baas van een huurlingenleger. Die ga je niet zomaar uit de weg ruimen hoor. Zelfs voor het Kremlin is dit heel erg moeilijk. Ze moeten dan al een spion infiltreren in het netwerk van Wagner en dan moet ie nog in de buurt geraken van Prigozhin.

Als er één Rus is zelfs voor het Kremlin absurd lastig is om te vermoorden dan is het Prigozhin wel.
Idd, Wat me ook opvalt is dat Prigozhin de laatste weken vooral filmpjes maakt aan/dichtbij het front, dwz dat hij dus niet ergens in een kantoortje in Moskou op verdiep x zit en dan is het nogal lastig om uit een raam te vallen.
Het zou me ergens niet verbazen dat hij dit doet uit schrik voor represailles vh Kremlin. Zoals Makila zegt, zit hij ergens tussen zijn eigen Wagner troepen waardoor ze niet zo direct aan hem kunnen geraken.

Ik denk dat ge Wagner liever te vriend houdt dan te vijand. Putin heeft Prigozhin nodig, of tenminste, hij heeft Wagner nodig. Als Prigozhin uit het raam valt dan denk ik dat een staatsgreep niet veraf is.

Ik denk dat ge Wagner liever te vriend houdt dan te vijand. Putin heeft Prigozhin nodig, of tenminste, hij heeft Wagner nodig. Als Prigozhin uit het raam valt dan denk ik dat een staatsgreep niet veraf is.
Prigozhin kan ook dienen als zondebok bij een mislukking. Heeft geen etnische aanhang zoals Kadirov en de wagnerhuurlingen vechten ook maar voor de meestbiedende.

Prigozhin nu doden zorgt ervoor dat je later geen grote poppenkast meer kan opvoeren waarbij een high profile figuur opgezadeld wordt met de schuld (en de straf) van het verlies.

Terug
Bovenaan