Maar ik betwijfel toch wel sterk dat Poetin de enige drijvende kracht achter dit conflict is binnen Rusland. Er zijn analyses, geruchten, experts, ... die claimen dat het vooral een soort "inner circle" aan ex-KGB-officieren zou zijn, en Poetin niet meer is dan de façade. Los van hoe correct dat is, lijkt het mij dat de dood van zo'n autocraat zelden leidt tot een heel andere politieke koers. Sterker nog, afhankelijk van hoe hij aan zijn einde komt (of hoe dit wordt gebruikt), kan je er nog een martelaar van maken die een deel van de Russen die nu twijfelen nog bekeren tot zijn ideologie.
Dat laatste lijkt me toch moeilijk. Immers, zelfs na 20 jaar Putin komen nu mensen op straat die protesteren tegen de oorlog tegen Oekraïne. Waarom zouden ze dan opeens diegene die dit gestart heeft als een martelaar gaan beschouwen? Het is ook niet dat Putin zelf met de Kalashnikov in de hand aan het vechten is he.
En als je na een eventuele dood van Putin dezelfde koers blijft varen blijf je met dezelfde problemen zitten die Putin gecreëerd heeft: Rusland dat geïsoleerd wordt, door de hele wereld generaties lang gezien zal worden als een onbetrouwbare agressor (en daardoor net meer NAVO aan de Russische grenzen ipv minder), de koers van de roebel die sneller bergaf gaat dan Kim Meylemans....
Daarentegen: wat als je Putin kan afzetten en tegenover de Russen en de wereld verklaart dat dit allemaal enkel zijn plan was, tegen advies en smeekbedes van zijn entourage in? Zou je daar niet net meer draagvlak voor krijgen bij de Russische bevolking?
En tegenover het buitenland kan je je opwerpen als de verzoener, de vredesstichter: je laat de troepen halthouden en biedt aan onmiddellijk te onderhandelen en kweekt zo in één klap opnieuw goodwill. Immers, het was al die tijd Putin, en Putin alleen die voor dit alles verantwoordelijk was.
Hell, als je het goed speelt en bijvoorbeeld zo weet te framen dat Putin op het punt stond thermobarische wapens in te zetten tegen de burgerbevolking en je aldus een genocide voorkomen hebt kan je er misschien nog een Nobelprijs uitslepen. Wat voor een steun en trots zou dat je niet opleveren bij de Russische bevolking?
Met andere woorden: wat als de dood (of het verdwijnen) van deze autocraat wél zou leiden tot een andere politieke koers omdat dit nu eenmaal veel meer voordelen oplevert dan het behouden van de huidige?
Het is mijn hoop dat er iéts van het laatste scenario gaat ontstaan...zodat deze hele tragedie op de (lange) duur toch nog een positief gevolg zal hebben en het Oekraïnse leed niet voor niets geweest is.
Maar ja, weet ik veel....ik ben maar een simpele arbeider...