Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Eerlijk gezegd vond ik dat idee van trump om onderhandelingen op te starten niet slecht.
Rusland weigert? Meer geld en materiaal naar Ukraine
Ukraine weigert? Minder geld en materiaal naar Ukraine.

Er moet gewoon onderhandeld worden. Die delen van Ukraine die bezet zijn ga je echt niet meer terugkrijgen. Daarvoor hebben we (EU en VS) veel te lang getaffeld. Onze eigen schuld.
Het risico dat Putin dit kan herhalen zal er zeker zijn. En dan hoop ik ook dat Europa daarop voorzien zal zijn (wat ik sterk betwijfel), want zonder hulp van de VS kan het Europese NAVO leger op deze moment, niet op tegen Rusland. Daar moet dus iets aan gedaan worden. En ja, we zullen allemaal onze bijdrage moeten leveren.
Excuseer? Het westen is al van in het begin van de oorlog pogingen aan het doen om te kunnen onderhandelen. Maar Poetin stelde iedere keer ongelofelijk ridicule eisen. Maar als Trump het eens zegt is het een goed idee natuurlijk. :sarcastic:

De laatste pagina's lees ik tot mijn grote verbazing grote paniek met onder andere de stelling dat veel mensen Rusland zwaar onderschat hebben (dat is helemaal waar, daar niet van) en dat als Rusland doorduwt en meteen na Oekraïne de EU zou binnenvallen dat de Russen over 3 dagen bij wijze van spreken in Brussel gaan staan (omdat onze bevolking niet wil en kan vechten).

Sorry maar zijn die posters hier nu niet de EU aan het onderschatten? :unsure: België bengelt inderdaad aan het slechte uiteinde maar België is nog niet de hele EU.

Allé misschien interpreteer ik de laatste posts foutief, maar zo komen deze dus wél over bij mij.

Maar goed, dat het er momenteel slecht uitziet voor Oekraïne en dat mogelijks ook op termijn de Baltische staten in gevaar zijn is de bittere realiteit.
Maar waarom zou Rusland na Oekraïne de Baltische staten aanvallen ? Ik begrijp die redenering nog steeds niet. Trouwens het is niet dat Rusland al Oekraïne heeft veroverd, het heeft sinds 2014 vooral de Krim en de Donbass veroverd(met hulp van binnnenuit die regios), en sinds de grote aanval vooral wat minder bevolkte gebieden in het zuiden.

Maar waarom zou Rusland na Oekraïne de Baltische staten aanvallen ? Ik begrijp die redenering nog steeds niet. Trouwens het is niet dat Rusland al Oekraïne heeft veroverd, het heeft sinds 2014 vooral de Krim en de Donbass veroverd(met hulp van binnnenuit die regios), en sinds de grote aanval vooral wat minder bevolkte gebieden in het zuiden.
Onder het mom van het beschermen van de Russische minderheden daar. Welke er ook zijn in de Baltische staten.

Eerlijk gezegd vond ik dat idee van trump om onderhandelingen op te starten niet slecht.
Rusland weigert? Meer geld en materiaal naar Ukraine
Ukraine weigert? Minder geld en materiaal naar Ukraine.

Er moet gewoon onderhandeld worden. Die delen van Ukraine die bezet zijn ga je echt niet meer terugkrijgen. Daarvoor hebben we (EU en VS) veel te lang getaffeld. Onze eigen schuld.
Het risico dat Putin dit kan herhalen zal er zeker zijn. En dan hoop ik ook dat Europa daarop voorzien zal zijn (wat ik sterk betwijfel), want zonder hulp van de VS kan het Europese NAVO leger op deze moment, niet op tegen Rusland. Daar moet dus iets aan gedaan worden. En ja, we zullen allemaal onze bijdrage moeten leveren.
Stel u voor dat ze dat in 1917 of in 1943 hadden gedaan...

Maar de Baltische staten zijn Navo-gebied, wat ook voor Poetin een no-go is.
Totdat de NAVO landen niet reageren op een inval van bvb Estland, want:
- 'zijn er nog maar net bij'
- 'wat heeft Estland nu eigenlijk al bijgedragen aan de NAVO?'
- 'we gaan ons toch niet in een eindeloos avontuur storten met mogelijk nucleaire bommen tot gevolg?'
- ...

MH17 gaf ook niet veel reactie in het Westen, Britse burgers vergiftigen in de UK gaf ook niet veel reactie, gisteren nog de Russische overlopen piloot vermoord in Spanje: amper reactie.

Totdat de NAVO landen niet reageren op een inval van bvb Estland, want:
- 'zijn er nog maar net bij'
- 'wat heeft Estland nu eigenlijk al bijgedragen aan de NAVO?'
- 'we gaan ons toch niet in een eindeloos avontuur storten met mogelijk nucleaire bommen tot gevolg?'
- ...

MH17 gaf ook niet veel reactie in het Westen, Britse burgers vergiftigen in de UK gaf ook niet veel reactie, gisteren nog de Russische overlopen piloot vermoord in Spanje: amper reactie.
Dat zijn wel andere zaken dan een militaire aanval op de Navo, als dat onze reactie zou zijn, dan zijn we idd doomed. Een aanval op Estland zou een aanval op Rusland moeten triggeren. Maar goed dan zitten we in Wo III.

Waarom viel Rusland überhaupt Oekraïne binnen? Waarom doet Putin de dingen die doet? Omdat hij verslaafd is aan macht en de geschiedenisboeken wil ingaan als de man die Rusland weer groot maakte.

Als hij ook maar iets van zwakte ruikt bij de Baltische staten kun je er prat op gaan dat hij daar iets zal proberen te bereiken.

Zijn grootste hoop voor de nabije toekomst is het Wilders-scenario herhaald zien in landen als Frankrijk. Dat is het enige EU-land met kernwapens. Een scenario binnen enkele jaren waar zowel Trump als Le Pen aan de macht zijn zou de perfecte combo zijn om zich nog aan een oorlog te wagen. Tenzij alle andere landen zich volop inspannen om hun defensie weer op orde te krijgen.

Waarom viel Rusland überhaupt Oekraïne binnen? Waarom doet Putin de dingen die doet? Omdat hij verslaafd is aan macht en de geschiedenisboeken wil ingaan als de man die Rusland weer groot maakte.

Als hij ook maar iets van zwakte ruikt bij de Baltische staten kun je er prat op gaan dat hij daar iets zal proberen te bereiken.

Zijn grootste hoop voor de nabije toekomst is het Wilders-scenario herhaald zien in landen als Frankrijk. Dat is het enige EU-land met kernwapens. Een scenario binnen enkele jaren waar zowel Trump als Le Pen aan de macht zijn zou de perfecte combo zijn om zich nog aan een oorlog te wagen. Tenzij alle andere landen zich volop inspannen om hun defensie weer op orde te krijgen.
Onze defensie moet omhoog , maar die doemscenario's dat na Oekraïne Estland valt of Polen , zijn toch ook weinig waarschijnlijk. Waarom viel Putin Oekraïne binnen ? Omdat hij een democratisch westers Oekraïne onder Navo--bewind een bedreiging vond voor de Russische samenleving en defensie.

Aan de Baltische zee heb je al Kaliningrad en StPetersburg , dat gevaar is voor Russische zijde al minder groot dan Oekraine, of Wit-Rusland.

... Waarom viel Putin Oekraïne binnen ? Omdat hij een democratisch westers Oekraïne onder Navo--bewind een bedreiging vond voor de Russische samenleving en defensie....
*Kuch*
Oekraïne heeft het meeste (winbare) uranium van alle Europese landen. In een tijd waarin kernenergie weer in belangstelling staat, is zo’n voorraad niet verkeerd. Ook andere materialen zitten volop in de grond; er zijn maar drie landen met meer rijkdom aan grondstoffen.
Omdat er enorme hoeveelheden ijzererts in de grond zitten (30 miljard ton) is Oekraïne een van de grootste ijzerproducenten ter wereld. Daarnaast produceert het land ook de meeste ammoniak van Europa - onmisbaar voor zaken als kunstmest.
Het laat zien dat Oekraïne, meer nog dan omliggende landen, een enorme hoeveelheid aan grondstoffen heeft. Die productie kan heel interessant zijn voor een land als Rusland, dat al jaren economisch te lijden heeft onder sancties als gevolg van de acties van Poetin.

Gerasimov is back. In de reportage is hij aan het praten over de bevrijding van Avdiivka alsook verder operaties. Mondbewegingen lijken overeen te komen met wat hij zegt. Who knows.

Laatst bewerkt:
*Kuch*
Oekraïne heeft het meeste (winbare) uranium van alle Europese landen. In een tijd waarin kernenergie weer in belangstelling staat, is zo’n voorraad niet verkeerd. Ook andere materialen zitten volop in de grond; er zijn maar drie landen met meer rijkdom aan grondstoffen.
Omdat er enorme hoeveelheden ijzererts in de grond zitten (30 miljard ton) is Oekraïne een van de grootste ijzerproducenten ter wereld. Daarnaast produceert het land ook de meeste ammoniak van Europa - onmisbaar voor zaken als kunstmest.
Het laat zien dat Oekraïne, meer nog dan omliggende landen, een enorme hoeveelheid aan grondstoffen heeft. Die productie kan heel interessant zijn voor een land als Rusland, dat al jaren economisch te lijden heeft onder sancties als gevolg van de acties van Poetin.
Inderdaad, dit plaatje zegt genoeg:
one-of-reasons-putin-wants-to-make-ukraine-part-of-ruzzia-v0-lsh1v09g2zob1.jpg

Naast dat Putin dit zelf wil hebben, wil hij ook een toekomstige concurrent wegwerken.
Toen er nog pro-Russische leiders waren in Oekraïne, concentreerde Oekraïne zich vooral op de landbouw. Met Westerse hulp zou Oekraïne dit allemaal wel eens kunnen ontsluiten ten nadele van Rusland.

Door de 280 miljard (edit: 200 miljard door België alleen) euro aan geblokkeerd Russisch geld te gebruiken om Oekraïne financieel en militair te steunen.
Daarmee kan je 1.000.000 155mm artilleriegranaten leveren voor de komende 35 jaar aan de serieus opgeblazen prijs van 8.000 euro per stuk.
Aan de oude prijs van 1.500 euro per stuk kan je er meer als 5.000.000 leveren per jaar.

Of voor de kostprijs van 2.5 miljard kan je het volgende kopen;
-1000 M2A3 bradley IFV's of;
-1000 Storm Shadow kruisraketten of;
-een duizendtal challenger 1 tanks of;
-2 volledige patriot batterijen (8 launchers, 1 radar station, een control center en generatoren) met 125 PAC-3 raketten of;
-100.000 M4 carbines met bijna 7.000.000.000 stuks 5.56mm munitie of;
-39 nieuwe F-16's of;
-10.000 USV's of;
-de geschatte kostprijs voor het heropbouwen van Oekraïne voor ongeveer 55% coveren (2023 getal) of;
-tientallen armored brigade combat teams oprichten en voor een aantal jaren onderhouden. Daarvoor krijg je per ABCT;
*87 abrams (3.700 in storage geschat)
*152 bradleys (6.000+ in storage geschat)
*19 M109 SPH
*45 M113 (6.000 in storage geschat)
*ongeveer 4500-5000 manschappen

Lijkt mij dat we genoeg kunnen doen met onze schuld en onze kleinschaligheid alleen hebben onze politiekers geen ballen.

Laatst bewerkt:
Door de 280 miljard euro aan geblokkeerd Russisch geld te gebruiken om Oekraïne financieel en militair te steunen.

Lijkt mij dat we genoeg kunnen doen met onze schuld en onze kleinschaligheid alleen hebben onze politiekers geen ballen.

Dat is niet ons geld. Als een land buiten geld blokkeren ook nog eens beslag kan leggen op geld van iemand anders omdat zijn regering een ander land aanvalt, dan gaan we nooit nog buitenlandse investeringen zien. Aangezien wijzelf niet investeren in België is dat op de lange termijn nefast voor onszelf.
We hebben onzelf genoeg in de afgrond gereden en vooralsnog doen we gewoon voort.

Door de 280 miljard euro aan geblokkeerd Russisch geld te gebruiken om Oekraïne financieel en militair te steunen.
Daarmee kan je 1.000.000 155mm artilleriegranaten leveren voor de komende 35 jaar aan de serieus opgeblazen prijs van 8.000 euro per stuk.
Aan de oude prijs van 1.500 euro per stuk kan je er meer als 5.000.000 leveren per jaar.

Of voor de kostprijs van 2.5 miljard kan je het volgende kopen;
-1000 M2A3 bradley IFV's of;
-1000 Storm Shadow kruisraketten of;
-een duizendtal challenger 1 tanks of;
-2 volledige patriot batterijen (8 launchers, 1 radar station, een control center en generatoren) met 125 PAC-3 raketten of;
-100.000 M4 carbines met bijna 7.000.000.000 stuks 5.56mm munitie of;
-39 nieuwe F-16's of;
-10.000 USV's of;
-de geschatte kostprijs voor het heropbouwen van Oekraïne voor ongeveer 55% coveren (2023 getal)

Omdat er geen rechtsgrond is. De EU of EU landen zijn niet in oorlog met Rusland en door zoiets te doen haal je het volledig financieel systeem onderuit + zijn de gevolgen voor de financiële markten waarschijnlijk catastrofaal... dus neen dank u. Het heeft niets met ballen hebben te maken.

Daarnaast kan de productie van ammunitie en ander materieel amper volgen. Wat wil je dan doen met al het geld. Als het product er niet is of niet geleverd kan worden dan is het zo.

Terug
Bovenaan