Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Nu zien we de andere kant van het verhaal hé. Oekraïne heeft geen noemenswaardige luchtmacht (meer) en dus is hun gepantserde speerpunt kwetsbaar.

Ondertussen bestoken de russen evacuatiepunten in Kherson. Net als je denkt dat dat kakkerlakkenvolk niet lager kan vallen
Ik hoop dat je daar dan Russische militairen mee bedoelt , en niet het Russisch volk in het algemeen. 'kakkerlakkenvolk'

Hopelijk hebben ze ook een 'element of surprise' achter de hand
Mijn natte droom (maar helaas maar een droom want ja zoiets kan in praktijk, nooit geheim blijven) :support:

Dat de USA, stiekem Oekraïne wel een nieuwe luftwaffe / vloot heeft bezorgd en in het geheim piloten heeft getraind en dat de Russen plots aangevallen worden, niet alleen door voertuigen op de grond, maar door honderden straaljagers en bommerwerpers. En dat dit de Russen zo verast dat ze niet meer weten waar kruipen.

Kakkerlakkenvolk? Gaat dat er niet zwaar over?
Sorry zenne, zwaar over? Gade gij blindelings uwen koning Filip of eerste minister De Croo volgen om een vriendelijk land uit het niets te gaan aanvallen?

Het volledige Russische volk is medeplichtig. De kinderen nog aan toe, maar iedere Rus met enige vorm van educatie, en blindelings de propaganda en zever gelooft van achter z'n TV ipv te gaan protesteren is een kakkerlak. Jawel. Steeds zijn ze zelf 'het slachtoffer' terwijl ze wel degelijk het recht in eigen handen kunnen nemen ipv de blinde uit te hangen.

Heel wat Russen vinden het in de Krim geen probleem om bv. onteigende appartementen te kopen aan spotprijzen die in feite van Oekraïners waren. Naast Tsjetsjenen hebben ze nog andere minoritieiten proberen uitmoorden zoals de Chinezen tegenwoordig doen met de Oeigoeren.

Het volledige Russische volk is medeplichtig. De kinderen nog aan toe, maar iedere Rus met enige vorm van educatie, en blindelings de propaganda en zever gelooft van achter z'n TV ipv te gaan protesteren is een kakkerlak. Jawel. Steeds zijn ze zelf 'het slachtoffer' terwijl ze wel degelijk het recht in eigen handen kunnen nemen ipv de blinde uit te hangen.
Ik denk dat leven in een dictatuur niet zo makkelijk is als dat je het hier voorstelt. Als quasi alle communicatie gecontroleerd wordt door de staat en de wetten en regels worden Manu militari afgedwongen…
Nee, zo makkelijk is het niet om van binnenuit een dictatuur omver te werpen. Zeker niet bij dergelijk immens groot land wat intern sowieso al gefragmenteerd is.

Compleet bizar dat de focus gaat naar mijn benaming voor Russische soldaten in een post over oorlogsmisdaden in een rampgebied.

Het enigste wat er zwaar over gaat, @Avondland, is het beschieten van reddingswerkers in een overstromingsgebied, nadat je de ramp zelf veroorzaakt hebt.

Ik neem even afstand van dit topic. Ik zit duidelijk anders in elkaar @exCite. Dieptriest.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat leven in een dictatuur niet zo makkelijk is als dat je het hier voorstelt. Als quasi alle communicatie gecontroleerd wordt door de staat en de wetten en regels worden Manu militari afgedwongen…
Nee, zo makkelijk is het niet om van binnenuit een dictatuur omver te werpen. Zeker niet bij dergelijk immens groot land wat intern sowieso al gefragmenteerd is.
Ze geraken toch gemakkelijk naar het buitenland, ook middenklasse, en kunnen daar toch andere ideeën op doen. Maar doen ze dat ook?

Het zijn toch allemaal zo'n lieve mensen in het buitenland, ook al voor de oorlog.

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je daar dan Russische militairen mee bedoelt , en niet het Russisch volk in het algemeen. 'kakkerlakkenvolk'
Ik heb met ongeluk een like gezet.

Niet die tientallen, zelfs honderden telefoontjes gehoord tussen Russische soldaten en het thuisfront, waarin het thuisfront de soldaten aanmoedigt om te stelen, veel Oekraïners dood te schieten, zelfs aanmoedigen om te verkrachten (hun eigen vrouwen!) en alle Oekraïners van de aardbol te verwijderen?

Nu mag je in in een dictatuur leven, en in de bak vliegen als je kritiek op de oorlog geeft, maar er is een groot verschil tussen bang zijn om kritiek te geven en volkerenmoord aan te moedigen via de telefoon.
Een normaal, bang mens in een dictatuur zou dan iets zeggen van : "wees voorzichtig, zorg dat je heel thuis komt".

Er is toch iets serieus mis in het kopke van de gemiddelde Rus. Waarschijnlijk door +100 jaar onderdrukking door Tsaren, communisten en Putin.
Maar dan nog...

Ik heb met ongeluk een like gezet.

Niet die tientallen, zelfs honderden telefoontjes gehoord tussen Russische soldaten en het thuisfront, waarin het thuisfront de soldaten aanmoedigt om te stelen, veel Oekraïners dood te schieten, zelfs aanmoedigen om te verkrachten (hun eigen vrouwen!) en alle Oekraïners van de aardbol te verwijderen?

Nu mag je in in een dictatuur leven, en in de bak vliegen als je kritiek op de oorlog geeft, maar er is een groot verschil tussen bang zijn om kritiek te geven en volkerenmoord aan te moedigen via de telefoon.
Een normaal, bang mens in een dictatuur zou dan iets zeggen van : "wees voorzichtig, zorg dat je heel thuis komt".

Er is toch iets serieus mis in het kopke van de gemiddelde Rus. Waarschijnlijk door +100 jaar onderdrukking door Tsaren, communisten en Putin.
Maar dan nog...
Je onderschat duidelijk de psychologie achter die dictatuur.

In deze context vind ik het persoonlijk toch ook ongepast om hier @Avi de les te willen spellen over de Russen, laat staan hem er strafpunten voor te geven. Ja, ze leven in een dictatuur. En we moeten dat niet onderschatten. En we mogen niet elke Rus over dezelfde kam scheren. Een groot deel van de Russen zijn niet inherent slecht of staan privé achter de oorlog. Maar in de context van een land waar we de facto mee in oorlog zijn, die de ene oorlogsmisdaad na de andere stelt in een buurland van onze Unie, in die context mag je gerust eens een straffere uitspraak doen hoor.

Laatst bewerkt:
In deze context vind ik het persoonlijk toch ook ongepast om hier @Avi de les te willen spellen over de Russen, laat staan hem er strafpunten voor te geven. Ja, ze leven in een dictatuur. En we moeten dat niet onderschatten. En we mogen niet elke Rus over dezelfde kam schieten. Een groot deel van de Russen zijn niet inherent slecht of staan privé achter de oorlog. Maar in de context van een land waar we de facto mee in oorlog zijn, die de ene oorlogsmisdaad na de andere stelt in een buurland van onze Unie, in die context mag je gerust eens een straffere uitspraak doen hoor.
Misschien ook een ongepaste uitspraak van mij maar was ik de enige die bij het artikel over de toerist die werd doodgebeten door een haai in Egypte ook niet stiekem dacht: als er toch iemand moet worden doodgebeten, dan toch liefst een Rus?

Je onderschat duidelijk de psychologie achter die dictatuur.
Ik onderschat die zelf waarschijnlijk ook nog, want ik ben er niet in opgegroeid.

Maar het gaat dus inderdaad niet over mensen die zijn opgegroeid als jij en ik, en dan plots moeten vechten tegen Oekraïne. Het gaat om mensen die heel hun leven zijn opgevoed met het gedachtengang dat Rusland de goeien zijn, en dat het westen (met hun duivels kapitalisme, dat door het geldbejag het slechtste in de mensen naar boven haalt) de slechten zijn. Dat is ook niet gewoon een beetje les geschiedenis, maar dat wordt al met de pap ingegeven door de ouders, en de grootouders die misschien nog eigenhandig hebben gevochten tegen het westen (je weet wel: Hitler, die westerse zot). Ook heel de omgeving vertelt datzelfde beeld, gaande van de boer van om de hoek tot de boekhouder in de stad.

Ik betwijfel zelf of het “schrik om in de gevangenis te belanden na kritiek” wel zo aangevoeld wordt door veel Russen. Uiteindelijk zijn de mensen die kritiek geven verraders die de staat ondermijnen, die verdienen niks beter.

In die context zijn ze nu wel aan het vechten voor het voorbestaan van Rusland, door de jarenlange dreiging van het westen dat maar blijft “oprukken” door landen te verwesteren.

Er is niks “mis” in het kopke van de gemiddelde Rus, er zijn wel een hoop mensen aan de top in Rusland die heel goed weten hoe ze het kopke van de gemiddelde Rus kunnen bespelen. En vergeet ook niet dat die top in Rusland opgevoed is met datzelfde beeld over het westen.

Misschien ook een ongepaste uitspraak van mij maar was ik de enige die bij het artikel over de toerist die werd doodgebeten door een haai in Egypte ook niet stiekem dacht: als er toch iemand moet worden doodgebeten, dan toch liefst een Rus?
Ik hoop oprecht dat ge de enige was ja.

Heel wat Russen vinden het in de Krim geen probleem om bv. onteigende appartementen te kopen aan spotprijzen die in feite van Oekraïners waren.
Dat laatste zou de overgrote meerderheid van de Belgen (jammer genoeg) ook doen hoor, als ze de kans zouden krijgen.
Als het om de eigen portemonee gaat, dan kent men geen vrienden. Hierover moeten we nu niet naïef zijn.

Ondertussen zouden Vlaams Belang en PvdA zich onthouden om Wagner Group op de terroristenlijst te zetten. :sarcastic:

Over Russen, ik raad aan om het Dagboek van Anna Politkovskaya eens te lezen (de Russische journaliste die werd vermoord in 2006). Het was maar al te bekend in Rusland dat er soms dagelijks tussen 2003 en 2005 ontschuldige Tsjetjenen werden vermoord, ontvoerd of gefolterd door de Putin gesteunde veiligheidstroepen. Geen protesten, geen verzet. Mensen halen hun schouders op en that's it. Waarom zou het nu anders zijn.

Laatst bewerkt:
Als je van Russen spreekt als kakkerlakken is dat heel gelijkaardig met de taal die op Radio Mille Collines werd gesproken. Dat is alsof je de taal van Der Stürmer hanteert als je kritiek uit op Israëlische illegale kolonisten. Dat is gewoon degoutant taalgebruik, ook al kaart je heel terecht oorlogsmisdaden aan die worden gepleegd door Russische troepen.

Ik vind het ook wat kort door de bocht om de Russen als onschuldig af te stempelen omdat ze 'geindoctrineerd zijn'.

Iedereen is (groten)deels geschapen door zijn verleden. Ik denk dat je altijd verantwoordelijk bent voor je daden. We gaan ook bijvoorbeeld geen moorden vergeven want 'hij heeft een slechte jeugd gehad'. Als je dat doortrekt is iedereen onschuldig. Zelfs de psychopaat kan er op een bepaalde manier niet aan doen dat hij zo geboren is.

Het is ook zeker niet waar dat de meeste Belgen van die atrociteiten zouden uithalen als de volwassenen die ze nu zijn. Misschien in een of andere alternatieve realiteit waar we helemaal anders zijn opgevoed, maar dat is niet de realiteit waar we in leven en waar we wel moreel superieur zijn dan vele Russen.

Plus er is toch de hele narratie dat wij als blanke mensen deels schuldig zijn aan de misdaden van onze voorvaderen, wat maakt dat dan van de Russen die de misdaden nu plegen ?

Moesten we ooit Rusland op het matje kunnen roepen verdienen de Russen zeker collectief gestraft te worden, net zoals bijvoorbeeld de Duitsers na WO I

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan