Goh ja, ik heb ooit een Russische baas gehad. Op een dag waren we met een paar mensen uitgenodigd om bij zijn thuis te gaan eten.
Zijn vrouw had fantastisch gekookt, en de drank bleef komen dat het niet schoon was. Dat was gewoon een toffe avond.
Ik kan echt niet alle Russen over dezelfde kam scheren...
Maar, ze waren wel ongelofelijk conservatief, en Poetin fans (dat was in 2018 ofzo). Plus als baas deed die ook dingen die niet koosjer waren (machtsmisbruik, op het randje).
En ik heb de voorbije jaren nog een handvol Russen leren kennen via mijn werk. Dat gaat vrij breed, van een paar zeer toffe mensen tot een paar complete weirdo's waar ik eigenlijk niks van moest weten (zowel mannen als vrouwen). Ik heb nog een oudere, Russische ex-collega die net op pensioen is gegaan (in België) die zelfs een mail gestuurd heeft naar iedereen op het werk om te zeggen hoe hij zich schaamt voor zijn land enz.
Dus ja, om dat hele volk te gaan beledigen gaat me een brug te ver. Rusland heeft zo'n rijke cultuur en veel intelligente mensen. Ze zijn gewoon over het algemeen helemaal anders qua instelling dan ons.
Het is een perfecte illustratie van hoe een totalitair regime tot stand komt: eerst een sterke leider die vanalles goed doet of lijkt te doen voor het land. Dan stilletjes aan vrijheden wegnemen en minderheden viseren met het excuus dat zij verantwoordelijk zijn voor alle problemen. Mensen die dit door hebben en in opstand komen, worden de mond gesnoerd op allerlei manieren. De meesten denken: zolang ik zelf niet geviseerd word, is het ok en zwijg ik misschien beter.
En geleidelijk aan kom je in een situatie waar je niet meer uitgeraakt, behalve met geweld. De doorsnee Rus wordt gehersenspoeld door propaganda en/of weet niet beter en/of interesseert het niet zoveel. De intelligentere Russen hebben geen opties meer om de dingen vreedzaam te veranderen.
Je kan dat de bevolking niet kwalijk nemen, vind ik. De bevolking zou eigenlijk sneller drastisch moeten reageren bij de eerste tekenen van totalitarisme vanuit de overheid, maar dat is niet evident. Zie nu ook weer Turkije, waar het grootste deel v.d. bevolking om de tuin wordt geleid door Erdogan. Populisme is een soort achilleshiel van democratie...