Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Neskuchne, Storozheve, Blahodatne, Makarivka and Levadne liberated. Either visually confirmed or by Ukrainian officials. Staromaoirs'ke and Urozhaine are up next.

...
The Ukrainian Army has taken Marfopil.
It’s an offensive in a new direction, further straining Russia’s defensive lines.

...

Allemaal wel minidorpjes.

Nu ja je moet ergens beginnen zekers. Hopelijk niet teveel voor opgeöfferd telkens, anders zal het rap stuiken.
Eerste fase op dit moment, dus ik verwacht dat er ergens nog wel een "major push" wordt gedaan. Bij een offensief op deze schaal is het wel te verwachten dat de Oekraïeners opmars zouden maken, ook dat zullen de Russen hebben ingecalculeerd. Op basis van deze overwinningen claimen dat de zege al binnen is, lijkt me zeker te vroeg. Over een week en verder zal er een stuk meer duidelijkheid zijn over hoe succesvol het offensief is.

Ik neem aan dat we het allemaal wel met argusogen bekijken. Het klinkt voyeuristisch, maar het is razend interessant.

an hour ago - 47°40′N 36°52′E
Russian army have blown up the dam at Mokri Yaly river

Die zijn ook wel volop bezig met kleinere dammen op te blazen.

Ik kijk uit naar de professionele documentaires die gemaakt zullen worden na deze oorlog. Met het beeldmateriaal dat nu voorhanden is kan je bijna dag op dag reconstrueren wat er gebeurd is. Je mag dan 10 verschillende docu's bekijken, de kans is groot dat ze allemaal verschillend beeldmateriaal zullen hebben, in tegenstelling tot vroegere oorlogen waarbij veel materiaal hergebruikt is.
Dit kanaal is een heel goed begin. (heeft ook een Video over Kharkiv)

En idd. Dit zou nog maar het begin van het offensief moeten zijn. Een 5-tal van de ~14 nieuwe brigades zijn visueel bevestigd en we hebben nog geen Challengers, Marders, CV-90's of Strykers gezien.
Wel opvallend dat ze de sterkste linies frontaal aanvallen. Had eerder iets rond de Svatove-Kreminna as verwacht.
Maar als dit lukt en ze raken tot de buitenwijken van Marioepol of Melitopol.... high risk, high reward.

Neskuchne, Storozheve, Blahodatne, Makarivka and Levadne liberated. Either visually confirmed or by Ukrainian officials. Staromaoirs'ke and Urozhaine are up next.

...
The Ukrainian Army has taken Marfopil.
It’s an offensive in a new direction, further straining Russia’s defensive lines.

...

Allemaal wel minidorpjes.

Nu ja je moet ergens beginnen zekers. Hopelijk niet teveel voor opgeöfferd telkens, anders zal het rap stuiken.
Dit is een goede Google Map waar de Russische versterkingen op staan: https://www.google.com/maps/d/u/0/v...0&ll=46.87074073501663,35.453944811953995&z=9

Die staan meestal 8 a 10 kilometer van de linies. Daar is Oekraïne nog niet, of toch niet volgens de berichten. Gaat snel komen en dan zullen we zien hoe het gaat.

Ongelooflijk. Maar inderdaad, high risk high reward. Maar de Russen plassen gewoon hun broek vol, ze zijn gewoonweg erg bang eh, de meesten vluchten weg of verschansen zich in hun manholes en ondergrondse shitholes vanaf ze wat beschoten worden, om dan een granaat tussen hunnen tenen te krijgen als de AFU naast hun voordeur staat.

Ook wel een goeie, de video met de (vermoedelijke) soldaat die een fake houten tank had gebouwd die de Russen in hun propagandavideo staken als succesvolle Leopard kill.
Tegenvideo, van die soldaat die het resultaat toont van de inslag op z'n houten constructie terwijl 'm staat te lachen dat z'n constructie niet eens op een Leopard leek.

Beelden zonder verificatie, maar order 227 is blijkbaar nog steeds geldig.

Als dit echt is, houden ze daar toch geen enkele rekening met een mensenleven.
Ik zou het eens verder moeten uitzoeken, maar de onwaarschijnlijke hardvochtigheid van het Stalingregime hebben de Sovjets mogelijk wel gedreven om te blijven vechten tegen de Duitse invallers. In Stalingrad alleen al executeerde de NKVD naar schatting 13.000 Sovjetsoldaten én kinderen. Dan stel ik me de vraag of een "zachter" regime niet sneller de handdoek in de ring had gegooid of dat de golf aan overgaves niet véél groter was geweest. Discussie voor een ander topic, wellicht.

Beelden zonder verificatie, maar order 227 is blijkbaar nog steeds geldig.

Als dit echt is, houden ze daar toch geen enkele rekening met een mensenleven.
Ik zie het voordeel hier niet van in?

1. Ze verspillen hier extra kogels aan
2. Als ze die beelden posten aan de collega's om ze schrik aan te jagen .. als ik die beelden zou zien als Rus en ik moet op een bepaald moment gaan 'lopen', dan loop ik richting de Oekraïnse soldaten en schreeuw ik: Ik geef mij over!

Misschien word ik dan ook doodgeschoten. Maar weglopen is dan ook dodelijk (en die kans is dan groter dat ze mij doodschieten), dus dan weeg ik toch mijn kansen af.

Als elke Rus zo snugger is als ikzelf (is dat zo?) dan heeft bovenstaande dus een averechts effect.

Laatst bewerkt:
Ik zou het eens verder moeten uitzoeken, maar de onwaarschijnlijke hardvochtigheid van het Stalingregime hebben de Sovjets mogelijk wel gedreven om te blijven vechten tegen de Duitse invallers. In Stalingrad alleen al executeerde de NKVD naar schatting 13.000 Sovjetsoldaten én kinderen. Dan stel ik me de vraag of een "zachter" regime niet sneller de handdoek in de ring had gegooid of dat de golf aan overgaves niet véél groter was geweest. Discussie voor een ander topic, wellicht.

Sorry, keur je dat nu goed (in de context van de discussie)?
Misschien als het regime haar soldaten beter bewapend en uitgerust had, had het er ook zoveel niet moeten afknallen?

Sorry, keur je dat nu goed (in de context van de discussie)?
Misschien als het regime haar soldaten beter bewapend en uitgerust had, had het er ook zoveel niet moeten afknallen?
Ik keur het helemaal niet goed, maar er bestaat wel een precedent voor. Of je het Stalinregime en WO II zomaar naast deze oorlog en het Poetinregime kan zetten is dan weer heel twijfelachtig.

Ik keur het helemaal niet goed, maar er bestaat wel een precedent voor. Of je het Stalinregime en WO II zomaar naast deze oorlog en het Poetinregime kan zetten is dan weer heel twijfelachtig.

Ik heb er nog specifiek bijgezet (in deze context) met de bedoeling: keur je het goed dat een regime vluchtende soldaten neerschiet omdat de oorlog anders (subjectief) sneller verloren gegaan zou zijn. Dus vanuit het oogpunt van het regime. Niet dat jij specifiek goed keurt dat vluchtende soldaten neergeschoten worden.
De reden waarom ik er sorry bijzet, is omdat zelfs als we het vanuit het oogpunt van een regime bekijken, het gewoon de foute beslissing is. Dus het is eerder "sorry, je weet toch ook dat dat een tactisch foute beslissing is" en niet "sorry, ga je hier nu akkoord met Stalin".

Maar dat is nu net de interessante vraagstelling.
Het was zo in WO2, heeft dat er nu voor gezorgd dat de russen hebben kunnen standhouden ?
We weten dat niet hé.

Je moet u vraag anders stellen, we ze blijft gericht op wat hij ervan vindt.
Denkt het regime dat het de juiste beslissing neemt door terugtrekkende soldaten neer te schieten.
Gezien ze het doen denk ik dat wel.
Is het de juiste beslissing, dat weet niemand.

Ik heb er nog specifiek bijgezet (in deze context) met de bedoeling: keur je het goed dat een regime vluchtende soldaten neerschiet omdat de oorlog anders (subjectief) sneller verloren gegaan zou zijn. Dus vanuit het oogpunt van het regime. Niet dat jij specifiek goed keurt dat vluchtende soldaten neergeschoten worden.
De reden waarom ik er sorry bijzet, is omdat zelfs als we het vanuit het oogpunt van een regime bekijken, het gewoon de foute beslissing is. Dus het is eerder "sorry, je weet toch ook dat dat een tactisch foute beslissing is" en niet "sorry, ga je hier nu akkoord met Stalin".
Mijn verwijzing naar het Stalinregime was omdat ik iemand anders (historicus Andrew Roberts, als ik me niet vergis) dat balonnetje al zag opsteken en dat een minder streng, minder rigide USSR het misschien sneller had opgegeven*. Niet dat je eigen soldaten neerschieten wegens lafheid of desertie een aan te moedigen praktijk is, maar het is wel een feit dat de USSR een extreem bloederig pad naar Berlijn nam. De waarde van een mensenleven zal in zo'n regime minder waard zijn dan bijvoorbeeld in het Amerikaanse leger - waar je massale executies en vervolgingen van soldaten wegens desertie en lafheid simpelweg niét had.

Een belangrijk verschil met WO II is de vijand. De USSR was een totalitair regime en Nazi-Duitsland was een totalitair regime. Je wou daar niet krijgsgevangen worden, want het ging niet goed met je aflopen. Overlopen naar de andere kant werd dan ook amper gedaan: de Duitsers voerden een ongeziene genocide uit achter het front en de Sovjetsoldaten waren uit op wraak. Hoewel het huidige Rusland ook misdaden begaat in de bezette gebieden is dat niet te vergelijken met wat de Duitsers hebben gedaan in WOII. En Oekraïne is, in tegenstelling tot wat Poetin beweert, geen naziregime dat een genocide wil uitvoeren op etnische Russen. Er gebeuren zelfs regelmatig prisoner swaps, dat had je niet in WOII.

*De behandeling van de eigen soldaten is ook maar een van de véle parameters die bepaalden dat de USSR uiteindelijk een vlag kon planten op de Reichstag in Berlijn. Ik beschouw het zeker niet als dé hoofdoorzaak, maar ik vind het wel een interessante these om te stellen dat een minder rigide behandeling van vluchtende soldaten had kunnen leiden tot een snellere instorting van het front. Je hebt eigenlijk maar twee keuzes: een vrijwel zekere dood als je tegen de Duitsers vecht of een absoluut zekere dood als je weigert te vechten tegen de Duitsers en wegrent van het front.

En ook een misconceptie - maar hier stop ik met mijn uitweiding omdat het anders te ver off topic gaat - is dat de Sovjets enkel konden winnen omdat ze zoveel soldaten tegen de Duitsers kon smijten. Daarin zit een miskenning in het militaire kunnen van het Rode Leger, dat gaandeweg wél op een overtuigende wijze oorlog kon voeren. Het was een harde leerschool, maar ze hebben de eindmeet wel behaald.

Ze geraken toch gemakkelijk naar het buitenland, ook middenklasse, en kunnen daar toch andere ideeën op doen. Maar doen ze dat ook?

Het zijn toch allemaal zo'n lieve mensen in het buitenland, ook al voor de oorlog.
Ik was x-aantal jaren geleden op vakantie in Mallorca. Er zaten ook een hele groep Russen in ons hotel. Wat mij het meest opviel aan die mensen was hoe ze tijdens het buffet enorme hoeveelheden aan eten op hun bord namen om dan 3/4e van de maaltijd gewoonweg weg te smijten..

Goh ja, ik heb ooit een Russische baas gehad. Op een dag waren we met een paar mensen uitgenodigd om bij zijn thuis te gaan eten.
Zijn vrouw had fantastisch gekookt, en de drank bleef komen dat het niet schoon was. Dat was gewoon een toffe avond.
Ik kan echt niet alle Russen over dezelfde kam scheren...
Maar, ze waren wel ongelofelijk conservatief, en Poetin fans (dat was in 2018 ofzo). Plus als baas deed die ook dingen die niet koosjer waren (machtsmisbruik, op het randje).

En ik heb de voorbije jaren nog een handvol Russen leren kennen via mijn werk. Dat gaat vrij breed, van een paar zeer toffe mensen tot een paar complete weirdo's waar ik eigenlijk niks van moest weten (zowel mannen als vrouwen). Ik heb nog een oudere, Russische ex-collega die net op pensioen is gegaan (in België) die zelfs een mail gestuurd heeft naar iedereen op het werk om te zeggen hoe hij zich schaamt voor zijn land enz.

Dus ja, om dat hele volk te gaan beledigen gaat me een brug te ver. Rusland heeft zo'n rijke cultuur en veel intelligente mensen. Ze zijn gewoon over het algemeen helemaal anders qua instelling dan ons.

Het is een perfecte illustratie van hoe een totalitair regime tot stand komt: eerst een sterke leider die vanalles goed doet of lijkt te doen voor het land. Dan stilletjes aan vrijheden wegnemen en minderheden viseren met het excuus dat zij verantwoordelijk zijn voor alle problemen. Mensen die dit door hebben en in opstand komen, worden de mond gesnoerd op allerlei manieren. De meesten denken: zolang ik zelf niet geviseerd word, is het ok en zwijg ik misschien beter.
En geleidelijk aan kom je in een situatie waar je niet meer uitgeraakt, behalve met geweld. De doorsnee Rus wordt gehersenspoeld door propaganda en/of weet niet beter en/of interesseert het niet zoveel. De intelligentere Russen hebben geen opties meer om de dingen vreedzaam te veranderen.

Je kan dat de bevolking niet kwalijk nemen, vind ik. De bevolking zou eigenlijk sneller drastisch moeten reageren bij de eerste tekenen van totalitarisme vanuit de overheid, maar dat is niet evident. Zie nu ook weer Turkije, waar het grootste deel v.d. bevolking om de tuin wordt geleid door Erdogan. Populisme is een soort achilleshiel van democratie...

Terug
Bovenaan