Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er is momenteel geen noemenswaardige terreinwinst of doorbraak. Het is een heel complex spel van aftasten en proberen en forceren. Voorbarig zeggen dat het offensief mislukt is is evenzeer onzin als voorbarig zeggen dat het offensief een succes is. De Russen verdedigen zich deftig en Oekraïne heeft een héél complexe taak voor zich en dat zonder voldoende steun van de luchtmacht.
Heb jij dit zonet geschreven? :tongue:

Terreinwinst is misschien niet het initiële doel en parameter voor succes. Misschien probeert men nu zoveel als mogelijk Russische hardware te vernietigen.
Ze zijn de laatste dagen blijkbaar 2km opgeschoven. Maar dat is dus echt niks. Dat is verwaarloosbaar.

De verdedigingslinies van de Russen liggen heel wat verder en ondertussen beschieten de Russen de zones die Oekraïne nu heeft ingenomen.

Is al heel lang zo dat het Russische leger enorme wreedheden begaat. Het is iets waar jonge rekruten zelf mee te maken krijgen tijdens hun eigen ontgroening of dedovshchina waar ze vernederd en mishandeld (veel rekruten plegen zelfmoord). Het Russische leger bestaat naast de Russen ook uit kleinere etnische bevolkingsgroepen die vooral uit zeer rurale afgelegen gebieden komen. Driekwart van de Russen wonen eigenlijk in stedelijke gebieden. Het leven in die afgelegen gebieden is niet te onderschatten en zeer hard en als zulke dan in het leger zitten ...

Kan natuurlijk ook een 'voordeel' zijn. Als het algemeen geweten is dat Russen zoiets doen (en zijn we daar zelfs verbaasd over?), zullen Oekraïense militairen zich nog minder snel overgeven. De vechtlust van de Duitsers was aan het Oostfront ook vele groter dan aan het Westfront, dat gevangen Duitsers wel relatief goed behandelde.

Is al heel lang zo dat het Russische leger enorme wreedheden begaat. Het is iets waar jonge rekruten zelf mee te maken krijgen tijdens hun eigen ontgroening of dedovshchina waar ze vernederd en mishandeld (veel rekruten plegen zelfmoord). Het Russische leger bestaat naast de Russen ook uit kleinere etnische bevolkingsgroepen die vooral uit zeer rurale afgelegen gebieden komen. Driekwart van de Russen wonen eigenlijk in stedelijke gebieden. Het leven in die afgelegen gebieden is niet te onderschatten en zeer hard en als zulke dan in het leger zitten ...

Ondertussen kan het idee dat het om enkelingen gaat wel worden opgeborgen. De wreedheden van het russische leger is een weerspiegeling van hun maatschappij. De enige conclusie die nog kan worden getrokken is dat die maatschappij rot tot in de kern is.

Het verbaast me dat er nog mensen verbaasd zijn over die castraties, dit gebeurt in UA sinds 2014. Net zoals eerder in Syrië, Georgië, Tsjetsjenië, Dagestan, ...
Wreedheid is letterlijk een steunpillaar van de Moscovieten hun regimes zover je kunt teruggaan, zowel bij hun eigen bevolking als die dat ze proberen uitroeien/onderdrukken.
We kunnen het ondertussen allemaal op de hoop(Himalaya berg?) gooien.

Rode kruis of de VN mogen al 1.5 jaar geen gevangenen bezoeken, Cholera en andere ziektes breken uit zonder dat de VN of andere hulporganisaties toegang krijgen, enz enz enz.

"The Government of the Russian Federation has so far declined our request to access the areas under its temporary military control. The UN will continue to engage to seek the necessary access. We urge the Russian authorities to act in accordance with their obligations under international humanitarian law. "

Hoog tijd dat we de sancties opheffen, alle kernwapens uit de EU terugtrekken en Rusland's superioriteit respecteren. :puke:

Er is inderdaad een lange geschiedenis van wreedheid in Rusland (en verwante omstreken). Ook Dostojevski, hier en daar al gecancelled, schreef daar al over.

Over cholera gesproken:
5D schaakzet, die dam opblazen...

Spijtig genoeg zullen burgers ook weer getroffen worden en nog minder medische hulp krijgen.

Niet per se. Groei is niet louter het gevolg van de toename van productiefactoren of een efficiënter worden van het productieproces, maar een complex gegeven waarvan het nog altijd niet perfect geweten is hoe het allemaal in elkaar zit. Feit is natuurlijk wel, en daar heb je gelijk in, dat efficiëntieverbeteringen en dergelijke niet oneindig zijn, en een dalend marginale opbrengst hebben: ontwikkelingslanden kunnen dus makkelijker groei genereren. Maar als je kijkt naar Afrika zie je zo dat er nog vele andere factoren meespelen, zoals bv. hoe goed je overheidsinstituten, etc. zijn.

En bwah, zelfs al blijft China in per capita welvaart ver achter ons staan, op internationaal (politiek) vlak is het enkel het collectief dat telt. Europa heeft sinds de late middeleeuwen zijn stempel op de wereld kunnen drukken, enkel en alleen omdat het economisch (en militair) zo ver voor lag op de rest van de wereld. Als je ziet hoe dominant China nu al is, kan je het u al wel voorstellen hoe de situatie is als China over pakweg 20 jaar dubbel zo 'groot' is als nu (terwijl wij eigenlijk zijn blijven stilstaan). Wij mogen ons dan wel wentelen in het feit dat we (quasi) gratis naar de huisarts kunnen en 3 keer op verlof gaan, als je uw blik naar de wijdere wereld legt zal het China zijn dat de plak zwaait. Met z'n anderhalf miljard inwoners.
Het momentum voor China is wel nu. Binnen 20 jaar is hun bevolking al aan het krimpen en slaat de vergrijzing waarschijnlijk ook daar toe, minder erg als bij ons weliswaar maar hun opkomst en dominantie voor decennia is verre van verzekerd. Als totalitaire staat zullen ze wel beter bepaalde maatregelen kunnen nemen, maar uiteindelijk bestaat het regime ook bij gratie van haar bevolking die het nu steeds beter heeft gekregen en dat kan je moeilijk afnemen ( hoewel Rusland ook daar weer een tegendeel bewijst).

https://www.pewresearch.org/short-reads/2022/12/05/key-facts-about-chinas-declining-population/#:~:text=The%20UN%20forecasts%20that%20China's,below%20800%20million%20by%202100.

Het momentum voor China is wel nu. Binnen 20 jaar is hun bevolking al aan het krimpen en slaat de vergrijzing waarschijnlijk ook daar toe, minder erg als bij ons weliswaar maar hun opkomst en dominantie voor decennia is verre van verzekerd. Als totalitaire staat zullen ze wel beter bepaalde maatregelen kunnen nemen, maar uiteindelijk bestaat het regime ook bij gratie van haar bevolking die het nu steeds beter heeft gekregen en dat kan je moeilijk afnemen ( hoewel Rusland ook daar weer een tegendeel bewijst).
Wat off topic maar ik meen me te herinneren dat ze daar net meer problemen mee zouden ondervinden dan hier?
Vooral omdat hun bevolkingspiramide onderaan nog smaller zou worden dan de onze. (in verhouding hé).

Wat off topic maar ik meen me te herinneren dat ze daar net meer problemen mee zouden ondervinden dan hier?
Vooral omdat hun bevolkingspiramide onderaan nog smaller zou worden dan de onze. (in verhouding hé).
Ze hebben de gevolgen van de een-kind politiek, waardoor onze generatie en wat jonger al een pak kleiner is, en door de gestegen welvaart (en de werkdruk en levensduurte) heeft die ook niet echt veel kinderen gemiddeld zover ik weet.

Dit is toch gewoon Russische propaganda? Waar is onze Fjodor gecancelled dan?
Ik heb toch al in De Standaard interviews gelezen met Oekraïeners die geen Dostojevski meer lezen omdat die een Russische nationalist was en bij aanvang van de oorlog zag je toch regelmatig beelden van boekenwinkels die Russische auteurs in de ban sloegen?

Als je 'Dostojevski Oekraïne' ingeeft in Google kom je tot een aantal artikels, waarbij Russische kunst en cultuur wordt geboycot omwille van de oorlog.

Ik heb toch al in De Standaard interviews gelezen met Oekraïeners die geen Dostojevski meer lezen omdat die een Russische nationalist was en bij aanvang van de oorlog zag je toch regelmatig beelden van boekenwinkels die Russische auteurs in de ban sloegen?

Graag wat links dan, want het enige dat ik vind is een universiteit in Milan die hem cancelde, en daar dan op terug is gekomen.

Dat Oekraïeners nu even geen Russische literatuur willen lezen is nogal begrijpelijk, maar dat betekent niet dat hij "gecancelled" is.

Op dat vlak misschien wel, maar onze uitgangspositie is slechter. Verwachting dat de sociale lasten in totaal naar een derde van ons bnp gaan, ik vermoed dat het in China minder zwaar zal zijn (en ze gemakkelijker bepaalde maatregelen kunnen nemen).

Ik vraag me af wat Poetin nog denkt te bereiken? Zelfs als hij deze oorlog nog wint. Wat dan?

Dan krijg je toch alleen maar Russen die de veroverde gebieden gaan bewonen?

Welke Oekraïner wil daar nog wonen? Of het moest zijn om de Russen in het geheim te boycotten, af en toe een depot te laten ontploffen of ene van het Kremlin die vol trots in zijn villa woont ergens in Marioepol heel toevallig morsdood uit zijn raam te zien vallen.

Oekraïners pogen te hersenspoelen is toch ook gedoemd om te mislukken? De haat is zo krankzinnig groot, daar komt echt NIKS meer van.

Laatst bewerkt:
Terreinwinst is misschien niet het initiële doel en parameter voor succes. Misschien probeert men nu zoveel als mogelijk Russische hardware te vernietigen.
Ik volg de cijfers van de doden/gewonden inclusief vernielde hardware.. En dit offensief ligt de nadruk echt veel meer op hardware dan op het doden van soldaten.. Zoals je dus zelf al aanhaalt.
Echt het omgekeerde van het vorige offensief

Als je 'Dostojevski Oekraïne' ingeeft in Google kom je tot een aantal artikels, waarbij Russische kunst en cultuur wordt geboycot omwille van de oorlog.

Ik denk niet dat Saddam of de Taliban Amerikaanse films in hun cinema's toonden tijdens hun oorlogen. :p

Dat lijkt mij ergens logisch als je in een direct conflict zit, dat je niet zomaar de films toont, de boeken verkoopt, de liedjes afspeelt,... van de tegenpartij.

Zeker in situaties waar de tegenpartij de macht heeft/had over interne instellingen. (Zie bijvoorbeeld de orthodoxe kerk in Oekraïne waar een orthodoxe kerkgemeenschap was onder Russische vleugels en een "onafhankelijke" Oekrainse orthodoxe kerkgemeenschap.)

In een oorlog wordt er gevochten totdat één van de partijen of beide partijen er geen zin meer in hebben. Je kan moeilijk ongemoeid Russische cultuur verkopen in je land terwijl het Russisch regime actief je eigen cultuur probeert uit te roeien.

Ik vraag me af wat Poetin nog denkt te bereiken? Zelfs als hij deze oorlog nog wint. Wat dan?

Dan krijg je toch alleen maar Russen die de veroverde gebieden gaan bewonen?

Welke Oekraïner wil daar nog wonen? Of het moest zijn om de Russen in het geheim te boycotten, af en toe een depot te laten ontploffen of ene van het Kremlin die vol trots in zijn villa woont ergens in Marioepol heel toevallig morsdood uit zijn raam te zien vallen.

Oekraïners pogen te hersenspoelen is toch ook gedoemd om te mislukken? De haat is zo krankzinnig groot, daar komt echt NIKS meer van.
Oekrainers uitfaseren.
Voor Putin is't geen probleem denk ik als er enkel russen wonen.

Terug
Bovenaan