Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zelfs als alles goed gaat is deze oorlog niet voorbij na de zomer, of het moet zijn dat Poetin verdwijnt en Rusland de politieke wil verliest.

Persoonlijk hoop ik dat ze voor de herfst een 30km kunnen oprukken en zo op ~50km van Melitopol en Mariupol zitten.
Evt. de bevorradingslijnen rond Bakhmut afsnijden, dan nog een winter opbouwen en hopelijk de laatste push naar de zwarte zee in 2024.

Zelfs als alles goed gaat is deze oorlog niet voorbij na de zomer, of het moet zijn dat Poetin verdwijnt en Rusland de politieke wil verliest.

Persoonlijk hoop ik dat ze voor de herfst een 30km kunnen oprukken en zo op ~50km van Melitopol en Mariupol zitten.
Evt. de bevorradingslijnen rond Bakhmut afsnijden, dan nog een winter opbouwen en hopelijk de laatste push naar de zwarte zee in 2024.
Mét F-16's in de voorhoede? Of denk je dat we die niet meer gaan zien in het Oekraïense luchtruim?

Wel een jonge dame.
Als je haar naam zoekt op Twitter, kom je een video tegen waarin je haar op de vensterreigel ziet en even laat hoor je haar vallen en neersmakken tegen de grond.
Edit: maar veel "vallen" is daar niet aan, eerder springen.
Je zou toch denken dat al die rijke en belangrijke mensen hun loften verkopen en een gelijkvloerse woning/appartement kiezen... Of ten hoogste 1 verdieping.

Dan is dat uit het raam vallen tenminste niet zo erg...

Mét F-16's in de voorhoede? Of denk je dat we die niet meer gaan zien in het Oekraïense luchtruim?
Het zou me verbazen als F-16's niet opdagen.
Amerika heeft de export goedgekeurd en gezegd dat ze steun zouden geven, andere landen willen vliegtuigen leveren en nog andere willen training voorzien. Nu terugkrabbelen zou heel zwak zijn, niet?
Denk dat ze alles aan het plannen zijn; wie, wat ,waar ; en we deze winter nog F-16's zien.

De Russen zouden het moeilijk hebben in en rond de kerncentrale van Zaporizja en overwegen zich terug te trekken.
Men is wel verontrust dat de Russen als wraakactie, een kernramp gaan veroorzaken.

Echter de wind zou momenteel richting Moskou (en dus Rusland) blazen dus als de Russen dit zouden doen, dan krijgt Moskou mogelijks 'zelf' de shit over zich.

Echter de wind zou momenteel richting Moskou (en dus Rusland) blazen dus als de Russen dit zouden doen, dan krijgt Moskou mogelijks 'zelf' de shit over zich.
Lijkt me Putin-gewijs ideaal, dan steekt hij het op oekraine en krijgt hij nog meer interne steun :-/.

Laatst bewerkt:
Ze moeten natuurlijk nog véél dieper in de Russische verdedigingslinie geraken, want ze hebben nu voornamelijk de contactlijn verder geduwd. Tenzij er een plotse doorbraak is die snel kan worden uitgebuit kan dit nog een hele lange zomer worden.

Tenzij het verkeerd wordt weergegeven denk ik dat ze erdoor zijn geraakt

Tenzij het verkeerd wordt weergegeven denk ik dat ze erdoor zijn geraakt

Ik had dat ook gezien, maar vind er voorlopig nergens anders bevestiging van. Dus af te wachten of ze er effectief door zijn of niet.

Een goeie regel is : als er geen beelden zijn is er niks van aan. (en zelfs dan is het soms een incursie die iets later terugtrekt)

LiveUAmap is niet zozeer een mapping project maar probeert nieuws van aan het front te rapporteren. Als je de dorpen zoekt zie je dat het eigenlijk een bericht is over beperkte vooruitgang aan het front. Ocheretuvate, waar het laatste icoon is, wordt nergens vermeld.
Bij een 12km diepe doorbraak zou ieder kanaal erover schrijven.

Een goeie regel is : als er geen beelden zijn is er niks van aan. (en zelfs dan is het soms een incursie die iets later terugtrekt)

LiveUAmap is niet zozeer een mapping project maar probeert nieuws van aan het front te rapporteren. Als je de dorpen zoekt zie je dat het eigenlijk een bericht is over beperkte vooruitgang aan het front. Ocheretuvate, waar het laatste icoon is, wordt nergens vermeld.
Bij een 12km diepe doorbraak zou ieder kanaal erover schrijven.
Een liveactionkaart is nog niet haalbaar, denk ik - dat zal voor een toekomstige oorlog zijn waar je het allemaal nog beter op de voet kan volgen dan nu al het geval is. Deze vind ik nog wel goed, maar ik weet niet zo goed of die accuraat is of niet.

Een liveactionkaart is nog niet haalbaar, denk ik - dat zal voor een toekomstige oorlog zijn waar je het allemaal nog beter op de voet kan volgen dan nu al het geval is. Deze vind ik nog wel goed, maar ik weet niet zo goed of die accuraat is of niet.

Publiek toegankelijk in ieder geval niet, nee. Zou ook raar zijn dat iedereen met een internetverbinding alles tot in detail kan zien en volgen (want dan kan de vijand dat ook). Ik veronderstel dat men intern (aan beide kanten) een heel gedetailleerd overzicht heeft, zeker de Oekraïners met wat Amerikaanse steun op vlak van intelligence.

Deze vind ik nog wel goed, maar ik weet niet zo goed of die accuraat is of niet.
Project Owl is heel goed. Die mappen al jaren conflicten wereldwijd en gaan enkel voort op geoconfirmed footage.

En livemapping? Dan zullen we zelf het leger in moeten gaan...of willen hacken.
Joker DPR, hackinggroep uit Rusland, heeft zo vorig jaar de battlemanagement van UA kunnen phishen en had tijdelijk toegang tot Delta.
Best cool om zien, maar het is mij geen gevangenis waard. 😂

Laatst bewerkt:
Vorig weekend konden we zien hoe Wagner Group aan het oprukken was naar Moscow.
Kunnen we dit weekend onze popcorn boven halen voor een mogelijke kern ramp? :unsure:

Voor de sceptici die denken dat het offensief al volop gestart is. Van de drie Westerse moderne IFV's die in grote hoeveelheden gestuurd zijn is er nog maar één echt in actie gekomen (de Amerikaanse Bradley's). De stevige Duitse Marder en de Zweedse CV90 moeten nog echte actie zien (ofwel zijn ze al in actie gekomen en zijn er geen verliezen geweest ;-) )

Voor de sceptici die denken dat het offensief al volop gestart is. Van de drie Westerse moderne IFV's die in grote hoeveelheden gestuurd zijn is er nog maar één echt in actie gekomen (de Amerikaanse Bradley's). De stevige Duitse Marder en de Zweedse CV90 moeten nog echte actie zien (ofwel zijn ze al in actie gekomen en zijn er geen verliezen geweest ;-) )
vergeet de Leopards niet die ook een wondermiddel gingen zijn...

Ik kan me ook moeilijk inbeelden dat de F16 het wondermiddel gaan zijn. Ze zullen zeker helpen, maar die toestellen kosten veel geld en ze krijgen er niet veel van. De F16 lijkt me vooral handig als jouw vijand technologisch achterloopt of jezelf het luchtruim volledig onder controle hebt en dat lijkt me beide niet het geval.

Een opleiding tot F-16 piloot duurt normaal gezien drie jaar, maar ze (o.a. Denemarken) denken dat te kunnen reduceren naar 6-8 maand. Wat een stevige snelcursus is maar desondanks toch heel lang duurt qua inzetbaarheid voor deze oorlog. Training zal al een paar maand bezig zijn achter de schermen maar dan spreken we nog ten vroegste dit najaar qua finalisatie.

Houd er ook rekening mee dat de ervaring met SAMs en AA systemen veelal dateert uit de golf oorlog en Kosovo. Ik vermoed dat de densiteit van short range AA voertuigen aan Russische zijde wel meermaals groter kan zijn dan vorige conflicten. Ik heb geen flauw idee of er al veel van die systemen vernietigd zijn, gezien de nood nog niet zo hoog zal geweest zijn om deze te gebruiken.

Daarom dat dit mij ook vrij plausibel lijkt. Voorlopig nemen wat ze kunnen en wanneer de luchtsteun gevechtsklaar is kunnen ze volgend jaar het grovere werk gaan uitvoeren.

#armchairgeneral

vergeet de Leopards niet die ook een wondermiddel gingen zijn...

Niemand heeft toch ooit gezegd dat het een wondermiddel ging zijn? Maar gewoon een verbetering en betere tool dan de tools die men heeft kunnen in beslag nemen van de Russen. Die mogelijks ervoor kunnen zorgen dat de verliezen minder zwaar zijn en gevechten eerder overhellen in het voordeel van de Oekraïeners dan in het voordeel van de Russen.

Het spreekt voor zich dat als ze F35's, stealth bommenwerpers, het volledige leger van NATO en CHINA dat even zou zeggen van here we come om Oekraïene te helpen dat dat het wondermiddel is dat hen echt zou helpen. Maar ze gaan het moeten doen met de middelen die ze nu krijgen en die ze door te blijven hammeren op dat nageltje extra kunnen bijeenschrapen van overal.
En ik kan hen dat nu echt niet kwalijk nemen. Ik zou exact hetzelfde doen indien ik in hun plaats zou zijn ongeacht of ik er toch al 100 keer beter voor stond dan mijn tegenstrever.
Al ben ik blij dat ik dat niet ben...

De roebel blijft dalen.

Russian Instability Sends Ruble Tumbling

Terug
Bovenaan