En onderhandelen is inderdaad de enige uitweg uit deze oorlog. Het westen zal niet toelaten dat Oekraine helemaal wordt ingenomen, anderzijds zal Oekraine ook nooit Rusland kunnen klein krijgen. Als we echt gaan wachten tot Rusland "oorlogsmoe" is, kan het nog even duren. Als we Prighozin mogen geloven niet zo heeeel lang, maar toch.
Dus ik snap die houding van Zelensky niet. Beginnen praten is een begin, hij moet daar dan maar zijn eisen op tafel leggen en tot een compromis komen.
Verder denk ik ook dat het toenaderen van Oekraine tot de EU een klein stukje bijgedragen heeft tot deze oorlog. De overgrote schuld blijft bij Putin uiteraard, maar voor een klein stukje ligt die toch ook bij Zelenski en de EU. Zij hadden de onbeschreven status van bufferstaat van Oekraine wat meer mogen respecteren. Men kan toch verwachten dat zoiets Putin minder blij maakt, en ergens een excuus geeft voor de inval? Zelfs nu zet men de eventuele toetreding van Oekraine tot de EU niet compleet op pauze. Zou men dat niet beter doen om de eventuele onderhandelingen alle kansen te geven? En Oekraine wel een soort lid van de NAVO laten worden, maar met een duidelijke nadruk op verdediging, en dat de VS er nooit wapens of basissen mag neerpoten?
Wat we alvast wel als les kunnen trekken, is dat als we een staat een beetje als bufferstaat beschouwen (of als toch 1 partij dat vindt) in een nuclaire mexican standoff, dat we dat beter zwart op wit op papier zetten. De VS wilden bvb ook niet dat er raketten kwamen in Cuba, en dat is te begrijpen, dat is misschien te dichtbij voor eventuele defensiemechanismen. Dit nu op papier zetten lijkt me ook een deel van de te voeren onderhandelingen om van Rusland iets gedaan te krijgen.