Neen, niet akkoord.
En ik vind de "hypotheses rond Zelensky" niet zo ver gezocht. Als er onderhandelingen komen, zal part of the deal zijn dat Zelensky zijn boeltje moet pakken. Daarvoor geen russisch gezinde regering in de plaats, maar het zal niet de westers gezinde van Zelensky mogen blijven ook niet. Dus die gaat liever langer doorvechten, hopend dat iemand uit het westen opstaat of Rusland oorlogsmoe is, dan dat die gaat onderhandelen. We moeten inzien dat die kans bestaat. Hij moet minstens aangespoord worden tot blijven praten in ruil voor onze hulp.
Waarom mag Oekraïene niet zelf kiezen of ze een westerse, neutrale of russisch gezinde regering wensen ? Waarom zou Rusland dat mogen dicteren.
Mij boeit het geen sikkepit wat het wordt. Maar ik kan mij inbeelden dat Oekraïene zijn eigen idee heeft.
En neen voor mij moet Zelensky helemaal niet aangespoord worden door ons om ook maar iets anders te doen dan waar zij zin in hebben om te doen. En desondanks is het mijn overtuiging dat wij hen in alles waar zij hulp voor nodig hebben en wat wij kunnen doen, moeten geven. Onze hulp moet niet afhankelijk zijn van of Zelensky zich gedraagt zoals wij dat willen. Want dan zijn wij exact hetgeen men altijd claimt over het westen en wat men heeft gezegd over de Amerikaanse puppetmeesters of eigenlijk hetgeen Rusland eigenlijk doet.
Met name imperialistisch zijn.
En dat jij daar niet mee akkoord ben, dan is dat maar zo. Zolang de meeste Europeanen maar niet uw opinie hebben is het voor mij ok. Want uw opinie is in mijn ogen het einde van Europa als geopolitieke macht.
En zijn we nu en in de toekomst gewoon Ruslands en China's "bitch"
Verder is Putin misschien verrast van de EU, maar de EU blijft een chihuahua die tegen een rottweiler staat te keffen, dus veel uithalen doet dat niet. De EU zou beter achter gesloten deuren contact opnemen, en aan Putin rustig vragen wat hij probeert te bereiken, en hoe we zijn vergissing van de inval zonder al teveel gezichtverlies in Rusland kunnen teniet doen.
Wacht Europa is een chihuahua? En Rusland is een Rottweiler. Rusland... die slaag krijgt van Oekraïene ? Rusland met een BNP van wat was het de Benelux? Dat Rusland ?
Ben jij hier nu serieus ? Of ben je gewoon pro Rusland ?
Er is geen enkele reden waarom WIJ in Putin zijn gat moeten kruipen. Wil hij dit oplossen met zo min mogelijk gezichtverlies, dan zal HIJ de eerste stap moeten zetten. Aangezien DIT dan toont dat er goede wil is van hun kant. EN dan en enkel DAN kunnen we hierop terugkomen.
Maar effe terug hun in hun waanidee krijgen dat ze een grootmacht zijn... zodanig dat ze binnen de kortste keren hun wonden gelikt hebben en er opnieuw staan maar deze keer beter voorbereid... ik zou het zelfs niet over mijn hart kunnen krijgen om die, slechte, tactiek toe te passen.
Gewoon knock-out slaan zodanig dat China ook 2 - 3 keer nadenkt om dat te overwegen voor Taiwan. Dat lijkt mij nu juist de correcte tactiek.
En welke "grote stok" bedoel je? Zelf een bom gooien? Ik denk niet dat dat dreigement een goed idee is, vandaar dat de US zich niet van TE dichtbij moeit momenteel. Rusland is bijlange niet meer zo groot als vroeger, maar ze zijn nog steeds een nucleaire grootmacht. Iemand zei hier dat de NAVO die zo platdrukt, maar ik ben daar toch zo zeker niet van dat dat al zou lukken zonder zware kleerscheuren. Die kunt ge niet zomaar zeggen "in uw kot", daar moet je op een wijze manier mee gaan onderhandelen.
Een goed uitgebouwd en modern leger hebben dat inzetbaar is voor zowel defensieve als offensieve interventies en dit op EU niveau - niet landelijk. In plaats van kapotbespaarde legers te hebben omdat we al jaar en dag er vanuitgaan en steunen op het feit dat papa Amerika wel zal tussenkomen.
Zodanig dat als IEMAND durft of dreigt om een kernwapen te gooien, dat we samen met alle andere machten, of desnoods alleen de mogelijkheid hebben om ze ZONDER kernwapens plat te drukken. Of op zijn minst ENORM veel pijn te doen.
En natuurlijk gaat dit niet kunnen lukken zonder kleerscheuren. Maar uiteindelijk is het principe er nu eenmaal van dat je hoopt het nooit nodig te hebben. Maar als je het wel nodig gaat hebben, dan zal het ook wel pijn doen. Maar dat hoort er dan eenmaal bij om de voordelen van onze huidige maatschappij te hebben.
Al is het MAD principe onderdeel van die grote grote grote stok ja. Samen met ontzag voor de massale impact van dergelijke wapens opnieuw hopende het nooit nodig te hebben.
Ik vind dat als de mogelijkheid bestaat dat Zelensky door politieke redenen deze oorlog een dag langer laat duren dan nodig, dat men dat moet uitsluiten, of toch tenminste inzien dat die kans bestaat. We moeten die dus helpen, maar ook best wat "sturen". Niemand is 100% zeker van alle beweegredenen van noch Putin, noch Zelensky. Jij ook niet. Over Zelensky hebben we iets van leverage, het zou dom zijn die niet te gebruiken om alvast zeker te zijn dat 1 van de 2 geen beslissingen neemt die deze oorlog 1 dag te lang laat duren.
Wij hebben niets te sturen. Wij hebben onze fikken te houden van hun aangelegenheden.
De oorlog zal zo lang duren als ze moet duren. En is dat 1 dag te lang, dan is dat 1 dag te lang. Want als wij gaan sturen dan bewijzen wij juist de beschuldigingen van Rusland. Dus neen laat de Oekraïeners het maar zelf besluiten, zoals ik al meermaals herhaald heb.