Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Bevrijd ... hallucinant te zien hoe platgebombardeerd dat dorp is. Daar kan je toch amper schuilen of troepen herbergen?
Ik wilde net al vragen of er niet een verkeerde foto gezet was. Eentje van een patattenveld in plaats van een dorp. ☹️

Edit: dat is overigens een spoorweg in plaats van een snelweg, de snelweg ligt enkele kilometers verder. Al is een spoorweg misschien nog crucialer dan een snelweg.

Excuses. Het internet was overspoeld met die paragraaf uit het blijkbaar net uitgekomen boek en ik dacht dat het daarover ging.
Maar aangezien het om een incident van 12/9 zou gaan dan is het feitelijk nog gekker. Er is een downtime van starlink om godweet welke reden in meerdere landen nota bene. Hoe link je zo iets aan een aanval die 'gesaboteerd' wordt door starlink uit te zetten?
Het lijkt me vooral een grote 'ik haat elon post te zijn'
Wetende dat Musk sinds het begin van de oorlog al regelmatig van opinie is gewisseld in welk kamp hij steunt, hij actief banden onderhoud met hooggeplaatste Russen waaronder Putin en hij in het verleden al heeft aangegeven dat hij beslist wat gerechtvaardigde acties zijn in de oorlog is het helemaal niet zo onmogelijk dat hij zich bewust moeit met militaire acties.

Musk is "a loose cannon" daar is geen ontkennen aan.

Niet dat ik hem wil verdedigen, maar het is wel een feit dat SpaceX op dit moment de enige manier is voor de US om astronauten de ruimte in te krijgen.
9 jaar geleden selecteerde NASA Boeing en SpaceX om een nieuwe bemande capsules te bouwen. Boeing was de favoriet want oude rotten, SpaceX tegen veel lagere prijs de nieuwe.
Wel, SpaceX heeft al meermaals gelanceerd, Boeing nog steeds niet
(Zoek nog maar andere artikelen op ArsTechnica van Eric Berger)
NASA heeft geen eigen raketten of capsules, altijd al gemaakt door privé bedrijven.

Wat ik wel fout vind om te zeggen, is dat SpaceX aan de subsidie tiet van de NASA hangt. SpaceX dient steeds het laagste bod in en heeft ondertussen bewezen dat ze kunnen leveren.
80% van het gewicht dat dit jaar de ruimte is ingeschoten is gedaan door SpaceX, 10% door China, de resterende 10% door al de rest samen (incl. NASA en andere US bedrijven). Dit bedrijf is werkelijk een revolutie in de ruimtevaart!
Musk is wel "off the rails", dat moet ook gezegd worden.
Oh ik ga zeker niet zeggen dat je fout bent. Ik zei dan ook duidelijk in mijn originele post dat SpaceX niet het probleem was maar Musk.
SpaceX het leven zuur maken is een means to an end. Net omdat je anders rechtstreeks de confrontatie moet aangaan met Musk wat potentieel een juridisch en PR slagveld kan worden.

Bevrijd ... hallucinant te zien hoe platgebombardeerd dat dorp is. Daar kan je toch amper schuilen of troepen herbergen?
Jah, in mijn ogen is het geen bevrijding als er geen mensen leven, eerder heroverd terrein.
Er zullen nog wel een paar kelders zijn om in te schuilen? 🤷‍♂️

Edit: dat is overigens een spoorweg in plaats van een snelweg, de snelweg ligt enkele kilometers verder. Al is een spoorweg misschien nog crucialer dan een snelweg.

Die spoorweg dient idd hoogstens als tijdelijke demarcatielijn maar is verder irrelevant, die is al lang buiten gebruik.
De snelweg ligt 3.5km verder oost en komt zo meer en meer onder vuur te liggen (je ziet een impact linksboven in die foto, dat is waar de snelweg en het volgende dorp liggen.)

We leveren idd. altijd met 6-12 maand vertraging wat Rusland iedere keer de tijd geeft om zich verder in te graven en meer troepen op te roepen.
Lijkt een velige taktiek om escalatie te voorkomen, maar zo zijn wel wel verantwoordelijk voor een langere oorlog en almaar meer doden.
Plus je loopt het risico dat UA ooit troepen tekort komt en RU bv in 2025 500k man oproept en ten aanval trekt, het blijft een groter land met een hardere cultuur i.v.m. oorlogsslachtoffers.
De enige die hiervoor verantwoordelijk is, is Rusland.

De enige die hiervoor verantwoordelijk is, is Rusland.
Voor de oorlog wel, maar voor het langer rekken kan het Westen mee verantwoordelijk zijn. Alleen krijgt Oekraïne de klus niet geklaard, daarvoor hebben zij niet de industriële capaciteit. Als het Westen al veel eerder materiaal had geleverd en de productiecapaciteit gevoelig had opgedreven, zou Oekraïne mogelijk verder staan. We gaan het nooit te weten komen. Als het offensief stopt, zullen beide kanten zich opnieuw ingraven. Vermoedelijk zal Rusland een winteroffensief willen uitvoeren, maar ik denk niet dat dat een slimme zet is.

Intussen is de hele rechteroever aan de Dnjepr tussen Nikopol en Kherson geëvacueerd. Operationele plannen?

Naast Adviika zou ook Klischiyivka ook gevallen zijn in de regio rond Bakhmut. Er zou wel een tegenoffensief aan de gang zijn van Rusland, maar geen bevestiging. Kans is ook groot dat die nederzettingen meermaals van eigenaar wisselen en dat het nu wel zeker is dat de buit binnen is. Regio Kupiansk blijft wel heikel voor Oekraïne.

Het weerbericht tot einde deze maand blijft wel overwegend droog, dus er zal de komende twee weken nog stevig doorgevochten kunnen worden. Wat er gaat gebeuren als het begint te regenen en de velden naast de onbegaanbaar worden is nog af te wachten. Sowieso zijn er al geen grootschalige gemechaniseerde bewegingen.

Laatst bewerkt:
Intussen is de hele rechteroever aan de Dnjepr tussen Nikopol en Kherson geëvacueerd. Operationele plannen?
Heb je daar een bron voor want ik vind daar precies niets over?

Anyway lijkt mij sowieso niet realistisch dat men daar een groot offensief gaat starten. Een amfibische landing met een te kort aan materiaal en een bevoorradingstrein die niet verzekerd kan worden lijkt mij een ideale manier om zeer snel heel veel manschappen en materieel te verliezen.

"Wet gap crossings" zijn verre van gemakkelijk in oefenomgevingen laat staan wanneer men actief de landingsplaatsen beschiet. En hoewel het voormalige soviet-leger redelijk goed uitgerust was voor zo'n operaties lijkt het zo dat Oekraïne veel van die capaciteit heeft geërfd. Ook het vervolg op die crossings lijkt mij niet gegarandeerd want zelfs de NAVO heeft hier enorme problemen mee en hangt hier bijna volledig van privé bedrijven af.

De presentatie is op zijn Amerikaans gedaan dus ik vind het nu niet bepaald goed gepresenteerd maar het geeft wel een zeer kort beeld van de problematiek van zulke operaties vanuit VS/NAVO standpunt. Voor Oekraïne zal het dus waarschijnlijk nog een pak slechter zijn.

Heb je daar een bron voor want ik vind daar precies niets over?
Telegram, gevonden via Liveuamaps

Anyway lijkt mij sowieso niet realistisch dat men daar een groot offensief gaat starten. Een amfibische landing met een te kort aan materiaal en een bevoorradingstrein die niet verzekerd kan worden lijkt mij een ideale manier om zeer snel heel veel manschappen en materieel te verliezen.

"Wet gap crossings" zijn verre van gemakkelijk in oefenomgevingen laat staan wanneer men actief de landingsplaatsen beschiet. En hoewel het voormalige soviet-leger redelijk goed uitgerust was voor zo'n operaties lijkt het zo dat Oekraïne veel van die capaciteit heeft geërfd. Ook het vervolg op die crossings lijkt mij niet gegarandeerd want zelfs de NAVO heeft hier enorme problemen mee en hangt hier bijna volledig van privé bedrijven af.

De presentatie is op zijn Amerikaans gedaan dus ik vind het nu niet bepaald goed gepresenteerd maar het geeft wel een zeer kort beeld van de problematiek van zulke operaties vanuit VS/NAVO standpunt. Voor Oekraïne zal het dus waarschijnlijk nog een pak slechter zijn.
Een groot offensief via de rivier gaat er niet gebeuren, maar je kan het de Russen wel knap lastig maken door over de hele oever kleinschalige incursies te maken en hen te dwingen om reserves van andere gebieden naar het westen te sturen.

Germany’s decision on Taurus missiles supplies for Ukraine expected in two weeks max – Pistorius

Allez, gaan ze het dan toch doen?

Aroged: Ex-commander of the Northern Military District, General Surovikin, was spotted in Algeria – photo

Generaal Armageddon zit in Algerije en is gespot terwijl hij spreekt voor leden van de Algerijnse MoD. Vermoedelijk niet op verlof.

Russian authorities will now be able to send deaf, oligophrenic and schizophrenic people to the front line

Yesterday, Russian Defense Minister Sergei Shoigu approved a list of diseases with which citizens will not be able to serve under contract during mobilization, martial law and wartime. The list consists of 26 points, including HIV, hepatitis B and C, diabetes mellitus, all forms of active tuberculosis, drug addiction, lack of limbs or a kidney.

However, many serious diseases were not on the list. Now people with heart defects, hearing loss, schizophrenia and oligophrenia will be sent to the front to die for the tsar.

As Russian opposition politician Mikhail Khodorkovsky noted, this order was created so that more "volunteers" could be recruited from prisons. That is, now not just Russian prisoners, but seriously ill Russian prisoners will fight in Ukraine. From the point of view of an ordinary person, this is incredible cynicism. But the Russian command does not care who they will send to war.

@Avi Dit waren allemaal Twitterbronnen maar ik heb mijn best gedaan om de info te kopiëren of alternatieve nieuwsbronnen te vinden zodat je dit ook kon lezen.

Ook niet overdrijven e. Ik ben teruggegaan op Deepstate tot begin Februari en de grootste Russische terreinwinst was een 2-tal kilometer vanaf dat moment tot nu. Daarbij zijn 2 dorpjes (Dvorichna en Hrianykivka) veroverd geweest en die liggen niet eens in de richting van Kupiansk.
Op de rechtstreekse as richting Kupiansk is de totale terreinwinst op 7 maanden tijd een "whopping" 800m geweest. Komende van Svatove hebben de Russen zelfs ettelijke honderden meters terrein verloren in plaats van op te rukken.

Niet slecht aangezien de Oekraïense troepen daar verre van cream of the crop zijn.

Dus zoals ik al eerder had aangegeven. Het front in het noorden is fluïde maar stabiel.

Met het bezoek van Kim-Jong-Un aan rusland ben ik weeral in het Noord-Koreaanse gat gevallen. Ik blijf het één van de meest fascinerende landen vinden. Een probleem dat geen oplossing kent met nucleaire wapens op stock.

De groeiende invloed van Un's zus. Een soort van Koreaanse Nefertiti. De politieke dynamiek is aan het schuiven. Un lijkt steeds meer te graviteren naar een rol als prins van plezier. Pretparken bouwen. Op een drafje met de witte hengst langs Paektu. Pollekes schudden met Putin en eens rondneuzen op een raketbasis. Ondertussen is het z'n zus die achter de schermen als een geslepen vos het vuile werk opknapt. Ik kan uren op deze kaart zitten rondneuzen.

Voor wie Firefox gebruikt en geen Twitter-links open kreeg. De schuldige is de "Strict" Privacy Policy. Dank aan iedereen die hier uit hun weg is gegaan om Twitter links voor mij verbatim te posten.

zsyObRV.png

DS Liveblog:

De Oekraïense regering heeft maandag beslist zes onderministers van Defensie aan de deur te zetten. De bekendste onder hen is Hanna Maliar, die regelmatig updates gaf van de vorderingen van het Oekraïense leger. Meer details over de redenen van hun ontslag zijn nog niet bekend. Maar de ontslagronde kan wellicht niet los gezien worden van het eerdere vertrek van minister van Defensie Oleksi Reznikov, wiens ministerie in opspraak was gekomen vanwege corruptie

De stal wordt daar wel stevig uitgemest.

Terug
Bovenaan