Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zonder humanitaire corridor zie ik het inderdaad zéér donker eindigen voor de inwoners van Gaza. Er wonen 2 miljoen mensen, dat is natuurlijk minder dan al die Oekraïense steden en dorpen en gehuchten tesamen dus in totaal aantal zal het aantal slachtoffers niet hoger liggen tenzij Israël gaat beginnen carpetbomben en elk huis kapotschiet en ook doelgericht begint te schieten op vluchtelingenkampen. Zonder toegang tot voedsel, drinkbaar water (wat al een precair issue was), medicijnen en stroom kan het toch niet anders dan zeer snel bergaf gaan met de humanitaire toestand? Over de Oekraïense grens stromen ten minste en masse hulpgoederen toe, daarop kan Gaza niet hopen.
Misschien zie ik het wel te optimistisch in en gooit Israël alle remmen los.
Humans are fucked up.

Past beter in deze thread dus ga het hier zetten.

Israël moet al serieus zot doen om nog maar in de buurt te komen.
Kharkiv, 1.5m inwoners, is maandenlang dagelijks bestookt met cluster munities , ballistische- en kruisraketten en was quasi ingesloten in het begin.
Mariupol, 500k inwoners, was volledig omsingeld en platgegooid.
Dan heb je steden en dorpen zoals Bakhmut die nietmeer bestaan, de dam, honderduizenden doden, enz.
Ik hoop en vermoed dat er nog geen 50k doden in Gaza gaan vallen. Hell, 10k lijkt al gestoord.

Heb ook een afkeer van hoe Israel al decennia met de Palestijnen omgaat, maar die vergelijking leek me toch wat gekleurd.
Gaza-strook is ongeveer even groot als Kharkiv, met bijna dubbel zoveel inwoners. In Kharkiv is ook bijna de helft van de bevolking kunnen vluchten tijdens de belegering, voor zover ik kan terugvinden. Die optie hebben de Palestijnen niet.

Mariupol is een betere vergelijking, wat kleiner dan Gaza-strook maar wel 4-5 keer minder inwoners. En daar hebben we eigenlijk door de Russische overwinning geen goed zicht op het totale aantal slachtoffers, maar ze schatten het daar toch op meer dan 25k.

In Gaza zitten ze nu al aan meer dan 1000 doden, en de gevolgen van de totale afsluiting en het grondoffensief moeten nog komen. Ik vrees dat we hier een Mariupol-scenario op nog grotere schaal gaan zien voltrekken.

Verder is dit een beetje off-topic, het is geen wedstrijd. Rusland, Hamas, Israël, ... allemaal ziekelijke bewijzen hoe onmenselijk mensen kunnen zijn.

Past beter in deze thread dus ga het hier zetten.

Israël moet al serieus zot doen om nog maar in de buurt te komen.
Kharkiv, 1.5m inwoners, is maandenlang dagelijks bestookt met cluster munities , ballistische- en kruisraketten en was quasi ingesloten in het begin.
Mariupol, 500k inwoners, was volledig omsingeld en platgegooid.
Dan heb je steden en dorpen zoals Bakhmut die nietmeer bestaan, de dam, honderduizenden doden, enz.
Ik hoop en vermoed dat er nog geen 50k doden in Gaza gaan vallen. Hell, 10k lijkt al gestoord.

Heb ook een afkeer van hoe Israel al decennia met de Palestijnen omgaat, maar die vergelijking leek me toch wat gekleurd.

Als je naar absolute cijfers kijkt heb je een ander beeld dan wanneer je relatief aan de totale bevolking kijkt. Er zijn 7.5 miljoen Palestijnen. Gaza telt met z'n 2.3 miljoen mee voor 31% van de totale Palestijnse bevolking die momenteel onder een totale blokkade leven. Ik ga geen zware woorden gebruiken in deze thread. Maar aan een derde van een volk vastzetten hangt toch ook een bepaald 20ste-eeuws geurtje.

Ondertussen blijven de Russen toch maar sterk mensen en materiaal verliezen:
y7j817rocptb1.jpg

Komt natuurlijk omdat ze een offensief proberen uit te voeren waarvoor ze de capaciteit niet meer hebben. Des te beter voor Oekraïne, verliezen zij minder mensen in hun offensief.

Laatst bewerkt:
y7j817rocptb1.jpg

Komt natuurlijk omdat ze een offensief proberen uit te voeren waarvoor ze de capaciteit niet meer hebben. Des te beter voor Oekraïne, verliezen zij minder mensen in hun offensief.
We moeten wel eerlijk zijn, er zijn een 2 tal dagen zonder significante russische verliezen genoteerd.

Al is dit natuurlijk een enorme hoeveelheid ineens. En komt dit zoals je zegt van een offensief dat Rusland ergens anders is opgestart en waarmee ze een 100 tal meter hebben teruggewonnen (alhoewel ook voor een stuk een iets betere positie - high ground zoals ze zeggen).
En Oekraïne heeft zijn troepen ook moeten herdistribueren.

Al is het voordeel voor Oekraïne dat men meldt dat de groep die de aanval gedaan heeft, elite troepen waren. En dat het op het gebied van volume eigenlijk wel een significante aanval was. Waardoor dit toch wel een aderlating zou moeten zijn voor Rusland. Al zeggen we dat al wel een tijdje.

Afwachten is voorlopig het enige dat we kunnen doen, en hopen dat Oekraïne er beter uitkomt dan Rusland.

Belgische overheid investeert grote bedragen in beveiliging van hun systemen.
En Russische hackers leggen al een gedeelte gewoon plat, één dag na het nieuws over de F-16-support... 🤔

En Russische hackers leggen al een gedeelte gewoon plat, één dag na het nieuws over de F-16-support... 🤔
Een paar nutteloze sites die platliggen #whocares

Beveiliging draait rond een risico analyse.

Zaken die mogen neergaan. Zaken die niet mogen neergaan. En zaken waarvan je zegt... die airgappen we gewoon.
En dan koppel je alles nog eens aan de kost ervan voor de investering. Want eerlijk waar we kunnen 100 miljard in beveiliging steken op een jaar... maar zelfs dan wil dat niet zeggen dat je veilig bent.

100% beveiligd bestaat namelijk niet. Aangezien de maatregel die je genomen hebt ook maar een snapshot is.

De website van de staatsbons ligt plat. Al ons geld is weg :D
Nee jong, ze waren gewoon geïnteresseerd om ook in te schrijven op de staatsbon met het Russisch geld dat men heeft vastgezet / in beslag genomen. Ze dachten awel we kunnen niet aan het geld, maar dan hebben we er tenminste wel 3.3% bruto rendement op. De roebel in Rusland devalueert toch alleen maar. Nog 10 jaar oorlog en elke Belg is een Russische multimiljonair.

y7j817rocptb1.jpg

Adviivka is een versterkte vestiging die Oekraïne sinds 2015 in bezit heeft, ik denk dat Rusland nog heel veel verliezen gaat lijden om het in te nemen maar als we naar Bakhmut kijken hebben ze daar geen problemen mee. De verliezen bij de AFU zijn ook significant, vermoed ik, maar daar gaat Kiev natuurlijk niet over communiceren. Rusland doet dat wel, maar die moet je, net als de cijfers van Kiev, met een korrel zout nemen. Al die milbloggers (pro-UA en pro-RU) proberen je met clickbait te lokken door te spreken van "BIG BREAKTHROUGH" en "TREMENDOUS LOSSES FOR UA/RU" maar ze wekken zo de perceptie dat de andere partij op sterven na dood is en op elk moment dreigt in te storten. Dat riedeltje horen we al vanaf het begin van de oorlog.

De feiten zijn wel wat ze zijn: het Oekraïense tegenoffensief is gestopt, de frontlinie ligt weer vast en Rusland probeert het initiatief te heroveren. Ik vermoed dat de aanvallen op Oekraïense infrastructuur binnenkort zal beginnen.

Adviivka is een versterkte vestiging die Oekraïne sinds 2015 in bezit heeft, ik denk dat Rusland nog heel veel verliezen gaat lijden om het in te nemen maar als we naar Bakhmut kijken hebben ze daar geen problemen mee. De verliezen bij de AFU zijn ook significant, vermoed ik, maar daar gaat Kiev natuurlijk niet over communiceren. Rusland doet dat wel, maar die moet je, net als de cijfers van Kiev, met een korrel zout nemen. Al die milbloggers (pro-UA en pro-RU) proberen je met clickbait te lokken door te spreken van "BIG BREAKTHROUGH" en "TREMENDOUS LOSSES FOR UA/RU" maar ze wekken zo de perceptie dat de andere partij op sterven na dood is en op elk moment dreigt in te storten. Dat riedeltje horen we al vanaf het begin van de oorlog.

De feiten zijn wel wat ze zijn: het Oekraïense tegenoffensief is gestopt, de frontlinie ligt weer vast en Rusland probeert het initiatief te heroveren. Ik vermoed dat de aanvallen op Oekraïense infrastructuur binnenkort zal beginnen.

Je ziet al na 1 dag berichten opduiken dat het offensief rond Avdiivka een failure is voordat het nog begonnen is. Het is nog een groter fort dan Bakhmut er het zal en hard aan toe gaan. Rondom Avdiivka is Storm Z ingezet, hetgeen zo goed als hetzelfde is al de golf van gedetineerden in Bakhmut bij Wagner eind vorig jaar (maw vleestroepen). Volgens de berichtgeving wordt Avdiivka gewoon plaatgewalst met bommen en artillerie om de mobiliteit van de troepen binnenin Avdiivka tegen te werken. Er zou een divisie aan AFU maanschappen in en rondom Avdiivka zitten maar of dat waar is, is moeilijk te verifieren. Samen met de bewegingen rond Kupiansk zal het voor Oekraine moeilijk worden om nog materiaal en troepen volledig in te zetten voor de doorstoot naar Tokmak. Als Rusland voor de winter Avdiivka en Kupianks kan binnentrekken dan zal het een moeilijke winter worden, vermoed ik. Als. Het kan ook faliekant mislukken.

Laatst bewerkt:

Waar haal je die feiten dan?
Wat ik hoor dagelijks van vooruitgang of van acties met meestal een positief effect. (voor UA dan)
Rusland probeert wel meer te forceren.
Maar verder dan het gooien van troepen naar versterkte posities en het vastrijden van voertuigen lijkt het niet te komen.

Ben benieuwd of de aanvallen op de infrastructuur terugkomen.

https://www.reuters.com/world/europ...rozen-russian-assets-fund-ukraine-2023-10-11/
Waar komt dit opeens vandaan? Is er al ergens anders bevestiging geweest van dit nieuws?

“Er komt een Oekraïnefonds voor een bedrag van 1,7 miljard euro”, kondigde premier Alexander De Croo (Open VLD) woensdagmiddag aan. Het geld zal gebruikt worden voor militaire steun en humanitaire hulp aan Oekraïne en de Oekraïners.

Waar komt dat geld dan vandaan? België heeft het grote geluk dat het bedrijf Euroclear voor ons land gekozen heeft om zijn activiteiten te ontplooien en hier ook zijn hoofdzetel heeft. Euroclear is eigenlijk de boekhouder van de wereldwijde beurs.
Het staat in voor de uitvoering van alle mogelijke effectentransacties en de bewaargeving van heel wat effecten. En laat nu een groot deel van de bevroren Russische tegoeden ook bij Euroclear zitten. Het bedrijf blokkeert na de Europese sancties aandelen, obligaties en andere financiële instrumenten die het aanhoudt voor Russische klanten die op de sanctielijst staan.
En daar pikt de Belgische vennootschapsbelasting een mooi graantje van mee. Die aandelen en obligaties brengen op hun beurt een dividend en rente op. Obligaties worden na een tijd terugbetaald door wie ze uitgegeven heeft. Allemaal cash, die nu niet wordt teruggestort aan Rusland, maar bij Euroclear in de boeken blijft staan. Dat levert een berg cashgeld op die Euroclear op zijn beurt belegt. Door die bevroren Russische tegoeden maakt Euroclear nu dus meer winst, en dat betekent meer vennootschapsbelasting voor ons land.

Oh woops, had dat artikel wel zien passeren maar omwille van de titel dacht ik dat dat weer over één of andere kritiek ging van een journalist dus heb dat gewoon genegeerd 🤷‍♂️.

Ik vind dat er veel negatieve berichten over het Oekraïense offensief zijn en dat het nu reeds afgeschreven zou zijn (zie de posts hierboven).

Heb het enkele weken geleden gepost: Oekraïne voert een uitputtingsoorlog. En die zijn ze aan het winnen.
Er zullen er direct veel roepen: "maar Rusland heeft veel meer materiaal en mensen dan Oekraïne", "de sancties doen toch niets", "de steun voor Oekraïne hangt aan een zijden draadje", ...
Ik ben nog helemaal niet zo overtuigd dat Rusland zoveel materiaal heeft of dat de sancties niet werken. Waarom moeten ze anders gaan bedelen bij Iran en Noord-Korea? Zo groot blijken die arsenalen van Rusland dan toch niet te zijn.
Voorbeelden:
Ka-52 helicopter: er zouden er 200 van gemaakt zijn, waarschijnlijk 150 nog vliegbaar voor de oorlog. 44 bevestigd volgens Oryx verloren. Kunnen er dus nog meer zijn.
Su-25: hadden ze er 192 volgens Wikipedia, volgens Oryx wederom bevestigd 30 verloren.
Su-34: er waren er ongeveer 150. 32 bevestigd verloren.
Na nog geen 2 jaar oorlog heeft Rusland reeds 1/4e tot 1/3e van zijn vliegtuigen verloren.
Bij tanks en artillerie is het nog veel erger gesteld! Daar zijn ze bijna alles kwijt dat ze aan het begin van de oorlog hadden.
Raketten is het niet veel beter gesteld. In januari hadden ze al minder dan de helft van de raketten van voor de oorlog. En ze kunnen er wel maken, maar niet aan dat tempo.
Ook niet vergeten dat Rusland gigantisch veel grondgebied heeft te bewaken. Van Westerse kant moeten ze geen inval vrezen, maar aan hun zuidelijke en oostelijke grenzen moeten ze toch voldoende troepen en wapens blijven voorzien.

De voornaamste blokkade voor het Oekraïense offensief zijn de Russische mijnen. Wil je daar doorheen zonder mensen en materiaal op te offeren (zoals Oekraïne, niet zoals Rusland), dan kost dat gewoonweg tijd, veel tijd. Iedere vierkante meter met een stok prikken om de mijnen, vaak op mekaar gestapeld, onschadelijk te maken.
Pas als er een veilige corridor is gemaakt, buiten bereik van Russische artillerie, kan je een hogere snelheid van het offensief verwachten.
Hoe meer Russen en Russisch materiaal Oekraïne nu reeds kapot kan maken, hoe minder ze later achter de linies moeten vernietigen.
Het zal traag blijven gaan, totdat het ineens zeer snel zal gaan.

Rusland heeft niet de industriële slagkracht van de VS, dus ze zullen evengoed om extra materiaal bedelen bij bondgenoten als Kiev dat continu doet bij Westerse bondgenoten. Ik ben er ook niet van overtuigd dat Oekraïne de uitputtingsoorlog aan het winnen is, het is alleszins nog te vroeg om dat soort uitspraken te doen. Noch Rusland noch Oekraïne slaagt er momenteel in om de andere significant terug te duwen. Het is wel een feit dat Rusland enorme flaters heeft begaan in het eerste oorlogsjaar. Ze hebben de vijand compleet onderschat en hebben buitensporig veel materiaal verloren. Leergeld, zeer duur betaald. Vliegtuigen verliezen ze momenteel amper, maar ze durven dan ook niet boven Oekraïens luchtgebied te vliegen omdat die nu eenmaal beschikken over zeer performante luchtafweer.

Ik denk dat het duidelijk is dat het Westen véél meer moet gaan leveren. Het offensief is doodgebloed en voor een nieuw offensief hebben ze nog meer nodig dan wat ze hebben ontvangen naar aanloop van hun zomeroffensief.

Terug
Bovenaan