Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Genoeg sociale experimenten rond groepsdruk, autoriteit, wij-zij denken, conformiteit ... die tonen hoe snel je mensen tegen elkaar kan opzetten, over hun grenzen duwen, ...
Op Netflix is er momenteel een documentaire "The Forgotten Holocaust" over politiebatallions die in Polen actief deelnamen aan etnische zuiveringen. Dertigers en veertigers die niet naar het front werden gestuurd, maar wel naar het hinterland.

The documentary unearthed a significant amount of archival material that reveals a very different view than the one presented by Hollywood. Film and audio recordings from the Nuremberg trials alternate with lesser-known Soviet trials in Kyiv, but both present a similar pattern of extermination. Several thousand Jews were selected and divided into groups of 50. These victims either stood or knelt facing their executioners, positioned so they would fall directly into mass graves. The firing squads systematically mowed down these groups until nightfall. The men who pulled the triggers were not sadists or criminally insane. They were “ordinary men,” — bakers, carpenters, police officers and firefighters — members of the community. The prevailing narrative after the war was that these men were just following orders. However, Browning discovered that they actually had the option to refuse to take part in the massacres, but most chose not to. Their initial emotional distress was eventually numbed by the daily routine. Anguished faces gave way to stoic calm. The men would gather after work for drinks, and one man even celebrated his wedding there. Few acknowledged how wrong their actions were. They showed no compassion for their victims and instead felt sorry for themselves. (bron)

We kunnen nu vanuit onze zetel die mannen wel gemakkelijk veroordelen, want we hebben niet alleen hindsight maar ik neem aan dat 99,99% van de BG'ers hier - zo niet 100% - nog niet eens in de buurt zijn gekomen van het woelige tijdperk dat die mannen ervoeren.

Ik begrijp dus perfect het onbegrip van @TRUMP maar ik vrees dat de meerderheid gewoon zou meegaan in oorlogsmisdaden.

En die heb je eigenlijk in drie gradaties:

willekeurig - zie je in elke oorlog: diefstal, verkrachting, roofmoord, vandalisme, ...
structureel - minder voorkomend, maar een corrupte of incompetente legerleiding ziet wel eens een en ander door de vingers
systematisch - de legerleiding stuurt actief aan op het bedrijven van oorlogsmisdaden, zoals bijvoorbeeld de Holocaust

Op Netflix is er momenteel een documentaire "The Forgotten Holocaust" over politiebatallions die in Polen actief deelnamen aan etnische zuiveringen. Dertigers en veertigers die niet naar het front werden gestuurd, maar wel naar het hinterland.

We kunnen nu vanuit onze zetel die mannen wel gemakkelijk veroordelen, want we hebben niet alleen hindsight maar ik neem aan dat 99,99% van de BG'ers hier - zo niet 100% - nog niet eens in de buurt zijn gekomen van het woelige tijdperk dat die mannen ervoeren.

Ik begrijp dus perfect het onbegrip van @TRUMP maar ik vrees dat de meerderheid gewoon zou meegaan in oorlogsmisdaden.

En die heb je eigenlijk in drie gradaties:

willekeurig - zie je in elke oorlog: diefstal, verkrachting, roofmoord, vandalisme, ...
structureel - minder voorkomend, maar een corrupte of incompetente legerleiding ziet wel eens een en ander door de vingers
systematisch - de legerleiding stuurt actief aan op het bedrijven van oorlogsmisdaden, zoals bijvoorbeeld de Holocaust
Als je eigen leven ervan afhangt, ga je sneller mee in dat soort zaken. Als je niet meedoet, ben jij gewoon de volgende 🤷‍♂️

Het laagje beschaving is snel van je afgepeld onder groepsdruk, oorlogsstress en alcohol vrees ik. Er zijn - helaas - genoeg verhalen hoe "gewone mannen" gruwelijke handelingen begaan in een oorlogssituatie.
En dan is het ook niet verwonderlijk dat er geen grootschalige opstand plaatsvind in Rusland. Wees er maar zeker van dat de kans groot is dat dergelijke praktijken ook toegepast worden op iedereen die tegen de oorlog en het regime protesteert. In het beste geval wordt je gemarteld, en in het ergste geval kom je nooit meer terug. Als ze al in Oekraïne hun eigen gemobiliseerden in elkaar durven te slaan als ze weigeren te vechten. Schrijnend.

Laatst bewerkt:
En dan is het ook niet verwonderlijk dat er geen grootschalige opstand plaatsvind in Rusland. Wees er maar zeker van dat de kans groot is dat dergelijke praktijken ook toegepast worden op iedereen die tegen de oorlog en het regime protesteert. In het beste geval wordt je gemarteld, en in het ergste geval kom je nooit meer terug. Zelfs in Oekraïne worden hun eigen gemobiliseerden in elkaar geslagen als ze weigeren te vechten. Schrijnend.
Van dat laatste had ik ook al beelden gezien van Oekraïense rekruten die in elkaar worden geslagen als ze niet willen meevechten, dat gaat al een tijdje de ronde. Het beeld dat iedereen vrolijk de wapens opneemt tegen de vijand is propaganda.

Wat nazi-Duitsland betreft: het was wel degelijk mogelijk om niet deel te nemen aan pogroms, maar de groepsdruk moet immens zijn geweest. En het zijn ook onzekere tijden, dan is het niet evident om principes te verkiezen boven zekerheid en een vast inkomen om je gezin te ondersteunen.

Kan een knap verhaaltje spinnen. Ik geloof er niks van dat iemand binnenin zo'n gedetailleerde versie laat lekken.
Gelukkig was er geen raam in de buurt.

Imo een verhaal van wishfull thinking. Hoe lang oppert men al niet dat hij zou ziek zijn, terminaal en dat soort zaken en daar krijg je dan geen enkele info over. En nu opeens weet je bijna welke onderbroek hij aan had.

Gelukkig was er geen raam in de buurt.

Imo een verhaal van wishfull thinking. Hoe lang oppert men al niet dat hij zou ziek zijn, terminaal en dat soort zaken en daar krijg je dan geen enkele info over. En nu opeens weet je bijna welke onderbroek hij aan had.
Het is denk ik vooral ook wishful thinking dat de dood van Poetin iets wezenlijks zal veranderen voor Oekraïne.

Dit vind ik wel een interessante invalshoek:

“If Ukraine’s intelligence operations become even bolder — targeting Russians in third countries, for example — you could imagine how that might cause rifts with partners and come into serious tension with Ukraine’s broader strategic goals,” the official said. Among those goals is membership in NATO and the European Union.

Dit vind ik wel een interessante invalshoek:
Nordstream is ook snel van de radar verdwenen maar ik vermoed dat men goed genoeg weet wie wat gedaan heeft

Ik denk dat de CIA ook nooit uit Oekraïne is vertrokken of sowieso blijvend nauwe contacten onderhield met bepaalde anti communistische of anti sovjet bewegingen. Rusland verzwakken is wel aan het lukken maar het is gissen wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn.

Laatst bewerkt:

Most Ukrainians still oppose concessions to Russia amid increased understanding of long war ahead

A total of 49% of Ukrainians believe that Russia has a significant reserve of resources and can wage war against Ukraine for many years, which is a significant 27-point increase in comparison with February, the Kyiv International Institute of Sociology (KIIS) said on Oct. 23.

The share of those who believe that Russia is exhausting its resources and that the war could end in the foreseeable future on terms acceptable to Ukraine has dropped from 67% to 43%, KIIS said, reporting the results of its latest poll.
Only in Western Ukraine does a majority (57%) believe that Russia is exhausting its resources. But even there 37% believe that the occupiers have sufficient reserves.

The survey shows that among those who believe in significant Russian resources, there are more of those who are ready to make territorial concessions — 21% versus 7% among those who believe that Russia is exhausting its resources.
At the same time, 73% of those who believe that the war will continue for a long time are against any territorial concessions. The figure ranges from 66% among residents of the southern and eastern regions to 78% in the western and central regions

Rond Avdiivka blijft Rusland troepen aanvoeren en maken ze ondanks de extreme verliezen langzaam vordering.
Ten noorden zitten ze ondertussen op of voorbij de spoorweg bij Stepove, hebben ze de Oekraïners van een cruciale helling weggeduwd en proberen ze nu een houvast te krijgen in de industriële zone.
Als het zo voortgaat zitten we binnenkort met een scenario zoals in Bakhmut, maar dan in een strategisch véél belangrijkere locatie.

Zou liever positief nieuws brengen, maar voorlopig is dat er amper.

bronnen : oa. UA reserve officier, een UA journalist en laatste 12 dagen op deze kaart.

chrome_RvBLMVWnTS.gif

Ja, er werd hier al vaak gezegd dat als Oekraïne ergens een echte doorbraak kan forceren dat het ineens snel kan gaan. Maar andersom geldt uiteraard hetzelfde. En met hoe de kaarten er op wereldvlak nu bij liggen zie ik het maar heel somber in wat Oekraïne betreft.

Rond Avdiivka blijft Rusland troepen aanvoeren en maken ze ondanks de extreme verliezen langzaam vordering.
Ten noorden zitten ze ondertussen op of voorbij de spoorweg bij Stepove, hebben ze de Oekraïners van een cruciale helling weggeduwd en proberen ze nu een houvast te krijgen in de industriële zone.
Als het zo voortgaat zitten we binnenkort met een scenario zoals in Bakhmut, maar dan in een strategisch véél belangrijkere locatie.

bronnen : oa. UA reserve officier, een UA journalist en laatste 12 dagen op deze kaart.

Bekijk bijlage 24188
Lijkt me een tang te vormen en dat zou wel eens nefast kunnen zijn voor de Oekraïners in Avdiivka. Mogelijk de grootste nederlaag sinds maanden.

Ik zei het al 2 weken geleden dat alle euforie over het mislukt offensief bij Avdiivka, voorbarig was. Het kan nog alle kanten uit. Doelstellingen moeten behaald worden, ongeacht de verliezen. Dat hebben we reeds gezien rond Bakhmut en we zullen het nog meermaals meemaken. Onlangs nog een interview gezien met Oleksii Arestovych waarbij hij uitlegt hoe de AFU weer in een val wordt gelokt, keer op keer. Laatst in Bakhmut en nu in Avdiivka en mogelijks binnenkort in Kupyanks. En zolang de militaire leiding dit niet inziet, zal dit scenario zich blijven herhalen.

Aan de Dnjepr zijn een deel van de dorpen weer verlaten door de AFU maar de informatie over de activiteit sijpelt maar zeer beperkt door. Dorpen langs de linkeroever worden geëvacueerd dus ik vermoed dat er iets gaat gebeuren binnenkort.
Dit moet toch wel pijnlijk zijn voor Rusland.

Zeggen dat je een ATACMS hebt onderschept. En dit door er 2 - 3 S400's door te laten ontploffen.
Laat het nog S300's zijn. Dan lijkt het mij nog altijd een zeer goede return voor afgeschreven (en eigenlijk te vernietigen) materiaal...
Bron is вчк огпу. Even betrouwbaar als sommige Russische TG kanalen. Poidh. Zullen wel binnenkort satellietbeelden te zien krijgen als het waar is. Wel pijnlijk als het klopt. Wat kost zo een lanceerinstallatie? 500 miljoen per stuk?

Laatst bewerkt:

Bekijk bijlage 24188
Het is daar echt een meatgrinder, met grotere human waves dan destijds in Bakhmut. Hoeveel AFU verliest weet ik niet, maar ik zou het offensief nog niet afschrijven. Adviivka is een uitgebouwd fort, met een aantal zeer moeilijk in te nemen strongholds zoals het fabrieksgebied onder de zogenaamde slag heap die Rusland nu heeft ingenomen. Intussen is de aandacht voor Oekraïne heel sterk afgenomen in de media. Als Israël werkelijk vertrokken is voor maandenlange strijd, zal de VS daar ook maximaal zijn aandacht op vestigen. Benieuwd of Europa dan een versnelling hoger zal schakelen om Oekraïne te helpen. Rusland heeft een eigen wapen industrie en produceert volop tanks, munitie, vliegtuigen, helikopters, raketten, ... Oekraïne is véél afhankelijker van hulp uit het westen. Met het zomeroffensief hebben ze heel wat materiaal opgebruikt en als ze de Russen uit Oekraïne willen krijgen hebben ze nog veel meer hulp nodig.

Dit moet toch wel pijnlijk zijn voor Rusland.

Zeggen dat je een ATACMS hebt onderschept. En dit door er 2 - 3 S400's door te laten ontploffen.
Laat het nog S300's zijn. Dan lijkt het mij nog altijd een zeer goede return voor afgeschreven (en eigenlijk te vernietigen) materiaal...
Is dat slecht vertaald, lees ik dat helemaal verkeerd, of heeft die echt gezegd dat ze erin geslaagd zijn om 2 ATACMS te vernietigen doordat ze ontploft zijn toen ze hun doelwit raakten?

Terug
Bovenaan