Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Da's toch gewoon zielig? En het is niet de eerste keer dat dit gebeurd.
Het kan voor Oekraïne enkel de goede kant uitgaan als de steun van het Westen een héél stuk forser wordt aangeleverd dan nu, maar ik zie dit conflict in alle eerlijkheid nog altijd eerder neigen richting frozen conflict genre Korea dan een duidelijke overwinning voor Kiev of Moskou. Adviivka zal mogelijk wel vallen, maar dat zal niet betekenen dat Rusland nadien in marstempo kan oprukken in het oosten van Oekraïne. In grote lijnen zie ik het front momenteel niet meer veranderen, wel wat optimalisaties hier en daar. Rusland hoeft enkel maar stand te houden, want als de huidige situatie bevriest betekent dat voor Poetin wel iets om mee naar huis te kunnen komen.

zelfs al krijgen de oekrainers meer materiaal, rusland heeft nog altijd 3x zo veel volk om tegenaan te smijten.
Ze kunnen niet winnen zonder dat europa en de US effectief zelf meevechten.

Binnen een jaartje zijn het ook verkiezingen in de US, als de republikeinen winnen dan is het over en uit voor oekraine. We gaan dat deel dan rusland kunnen noemen.
Als putin aan de winnende hand is dan zal hij ook geen deals meer maken. Eens oekraine rusland is mag europa sancties verwachten op graan als retributie.

De beste optie is en blijft momenteel nog altijd gewoon van de donbass en de krim op te geven.
Dat handjevol F16's die binnenkort zou moeten arriveren zal ook het verschil niet maken. Eens ze arriveren bombarderen ze de luchthavens van waar ze vertrekken gewoon plat.

No way dat de US en de NAVO gaat meevechten als ze niet zelf aangevallen worden , ik denk ook dat het voor Oekraïne nog het verstandigste zal zijn om die bezette gebieden gewoon op te geven. De kost om verder te blijven vechten tot ofwel heel Oekraïne Rusland is, ofwel Rusland volledig uit Oekraïne verdreven is, gaat veel te groot zijn voor beide partijen.

No way dat de US en de NAVO gaat meevechten als ze niet zelf aangevallen worden , ik denk ook dat het voor Oekraïne nog het verstandigste zal zijn om die bezette gebieden gewoon op te geven. De kost om verder te blijven vechten tot ofwel heel Oekraïne Rusland is, ofwel Rusland volledig uit Oekraïne verdreven is, gaat veel te groot zijn voor beide partijen.

2014 de Krim. 2023 Donbas. 2035 Kiev, 2043 Lviv.

De tijdslijn waarop Putin werkt is zijn meest formidabele wapen en eentje waar het verdeelde Europa geen antwoord op heeft.

Het énigste wat telt voor rusland is de kaart verder rood kleurt. De economie, het menselijk lijden, internationale verafschuwing. Dat lost zichzelf uiteindelijk op gegeven genoeg tijd. Gewoon wachten.

Angstaanjagend vind ik dat. Een democratie is eigenlijk niet gewapend tegen dit soort dictatuur.

Ukraine geeft de bezette gebieden op in ruil voor navo lidmaatschap, dat zou pas een deal zijn waarbij Poetin groen zou lachen. Nog es een paar duizend km Navo grens erbij tegen Rusland.

De tijdslijn waarop Putin werkt is zijn meest formidabele wapen en eentje waar het verdeelde Europa geen antwoord op heeft.

Het énigste wat telt voor rusland is de kaart verder rood kleurt. De economie, het menselijk lijden, internationale verafschuwing. Dat lost zichzelf uiteindelijk op gegeven genoeg tijd. Gewoon wachten.

Angstaanjagend vind ik dat. Een democratie is eigenlijk niet gewapend tegen dit soort dictatuur.
Hopelijk haalt Poetin 2035-2043 niet. De vraag is, wat voor figuur komt er in zijn plaats als hij het loodje legt.

Net terug van tien dagen in Moskou. We zijn daar op familiebezoek geweest, gezien het niet zo goed gaat met de schoonmoeder konden we dit niet langer uitstellen. Het was ondertussen 4,5 jaar geleden dat onze familie daar nog ons en onze kinderen had gezien (eerst Covid, daarna de huidige situatie). Uiteraard hebben we hier serieus over nagedacht op voorhand en toch de overweging gemaakt om te gaan.

Ik heb niet echt een doel of speciale reden om dit te delen hier maar misschien brengt het wel een beter beeld van de situatie bij de gemiddelde inwoner van Moskou.

Ondanks onze zorgen over veiligheid e.d. of potentiële problemen aan de grens ofzo, hebben we ons op geen moment onveilig gevoeld. Er was niks van extra controle, niet meer politie of militairen op straat e.d. Je merkt helemaal niks van de situatie, behalve als je de TV aanzet of aan de talloze propagandaposters/reclameborden die overal rondhangen. De rest van het gewone leven is eigenlijk in grote lijnen gewoon hetzelfde als voordien.

Qua winkels en producten is alles gewoon makkelijk en ruim beschikbaar. Veel merken waarvan ik dacht dat ze alles hadden gesloten in Moskou/Rusland, zijn gewoon nog actief. Soms onder een andere naam maar meestal gewoon zoals voordien. Bijvoorbeeld Amerikaanse fastfoodketens: Burger King en KFC zijn er nog gewoon, McDonalds is overgenomen door een Russische eigenaar en noemt nu: "Lekker. punt uit". Starbucks is nu Star Coffee maar bij beide is het concept gewoon hetzelfde als voordien. Vooral ook veel luxemerken die gewoon actief zijn gebleven. Maar zelfs zaken als Eurospar bijvoorbeeld, wat toch gelinkt is aan Colruyt, blijft actief. Bij winkels die dan toch gesloten zijn, hangt meestal een briefje aan de deur dat ze om technische redenen gesloten zijn. Elektronica, zoals een iPhone kun je ook gewoon kopen en zijn in veel gevallen zelfs goedkoper dan hier. Je merkt wel duidelijk een sterke verschuiving naar Aziatische merken. Nergens lege rekken gezien.

Het internet blijft in grote lijnen open. De meeste blokkades zijn van websites zelf die IPs uit Rusland weren en blokkeren. Netflix en Spotify werken niet meer en ook Facebook werkte meer niet dan wel. In de meeste gevallen helpt een andere DNS-server gebruiken gewoon en bijna iedereen weet VPNs ook wel te vinden. Grappig genoeg werkt Beyond Gaming nu wel weer gewoon, terwijl dat vroeger (9Lives zeker) geblokkeerd werd van daar :)

De prijzen voor eten in de supermarkt maar ook in restaurants zijn, voor zover ik me herinner, min of meer gebleven zoals ze waren (in roebel). Niemand die minder eten heeft dan voordien dus. Voor ons, doordat nu €1 = 100 rub was dit wel eens leuk gezien uiteten zo spotgoedkoop is. Voor kledij bijvoorbeeld is wel alles een stuk duurder geworden. Ook voor de Russische merken vreemd genoeg. De dalende waarde van de roebel heeft hier wel effect in het dagelijkse leven. Verschillende mensen waar we mee gesproken hebben, lieten ons wel weten dat dit duidelijk merkbaar is.

Internationale betalingen zijn niet meer (of zeer moeilijk) mogelijk. Grote bedrijven hebben wel een achterpoortje of een andere manier. Voor de gemiddelde Rus zelf werkt hun Visa of Mir-kaart gewoon zoals voordien dus die merken hier niet zoveel van. Voor ons was het wat minder, gezien we nergens elektronisch konden betalen en moesten wisselen en oldschool met cash betalen.

Reizen is wel iets dat niet meer hetzelfde is. De mensen reizen nu dus veel meer binnen Rusland zelf (waar ook plaats is doordat er een stuk minder West-Europese toeristen komen) of bijvoorbeeld naar landen zoals Turkije, Servië, of zelfs de Maladieven. Toeristen heb ik zo goed als niet gezien behalve wat groepen uit Aziatische landen.
Er zijn wel nog veel landen die Schengenvisa uitgeven voor Russen. België doet dit niet meer voor zover ik weet (wat familiebezoek dus ook weer lastiger maakt). Omgekeerd heb ik wel zonder enig probleem een visum gekregen bij het Russische consulaat in Brussel.
Voor ons is het reizen zelf een PITA geworden. Ipv. een simpele vlucht van 3,5 uur van Brussel hebben we er nu zowel heen als terug telkens bijna 24u over gedaan (via Frankfurt en Ankara). Zelfs al zijn onze kinderen al iets ouder, was dit toch niet te onderschatten. Om nog maar te zwijgen van de prijs (5x zo duur als anders).

En misschien het belangrijkste is wat de mensen over dit alles denken. Uiteraard is dit slechts een kleine steekproef van familie en vrienden die verre van de gemiddelde Rus representeren. Moeilijk om ieder zijn gedacht in een paar zinnen te omschrijven. Iedereen is uiteraard op de hoogte ondertussen van de oorlog maar er zijn duidelijk, voor mij dan toch, drie groepen:
- Groep één: mensen die duidelijk en open pro-Poetin zijn, de oorlog steunen en waarvan mannen gewoon klaar zijn om te gaan als ze dat zouden gevraagd worden. Helaas pushen sommigen hier heel hard en fanatiek op door. We probeerden politiek in dat geval dan ook uit het gesprek te houden maar er zijn grenzen. (en nee, mensen proberen overtuigen on hun mening hierover te veranderen lukt niet. Meestal waren dit ook niet echte de mensen waar we zelf echt contact mee zouden hebben. Zelfs één iemand waarbij een goeie vriend al is om het leven gekomen en toch nog op die manier denken). Jammer genoeg waren dit er veel meer dan ik had gedacht/gehoopt.
- Groep twee: de mensen die van alles op de hoogte zijn en daar niet mee akkoord zijn. Waarbij mannen, in het geval ze zouden opgeroepen worden, iets van plan hebben om te vluchten/dienst te ontwijken. Die zijn meestal redelijk voorzichtig om hun standpunt te delen.
- Groep drie: de mensen die het hun niet veel aantrekken en misschien wel iets van een mening hebben maar eigenlijk gewoon ondergaan.

Mocht iemand daar op hopen, er is helaas niemand die er ook maar aan denkt om te protesteren of in opstand te komen. Voor groep twee is er veel te veel te verliezen en groep drie merkt gewoon totaal niks van de sancties. De kleine dingen die een impact hadden, wennen ze wel aan en dat is het nieuwe normaal.

Dit is uiteraard wat ik persoonlijk heb opgepikt. Min Russisch is verre van perfect maar voldoende om gesprekken deftig te volgen. Mochten er nog vragen zijn, of zaken waar je nieuwsgierig naar zou zijn, laat maar weten.

Laatst bewerkt:
Bedankt @DSK !
Misschien kan je die tekst ook sturen naar de EU-leiders. Kwestie dat ze na elvendertig sanctiepakketten geen twaalvendertigste "Aha, maar dat gaan ze voelen in Rusland zulle!" pakket fabriceren.

Moskou zal er niet veel van merken, maar de kleinere steden en de rest van Rusland wel.
Mocht Moskou en Sint-Petersburg het wel voelen dan zit het Kremlin met een probleem.

Ukraine geeft de bezette gebieden op in ruil voor navo lidmaatschap, dat zou pas een deal zijn waarbij Poetin groen zou lachen. Nog es een paar duizend km Navo grens erbij tegen Rusland.
Volgens mij is heel dat gedoe van Putin rond Navo allemaal huichelarij. Navo zal hem nooit aanvallen (tenzij Rusland aanvalt) en dat weet hij.
Een Navo grens is de meest stabiele grens die hij zich kan wensen.
Wat wel is, is dat zijn invloedssfeer dan natuurlijk minder is. Voor iemand die nog droomt om het Soviet blok te laten herrijzen is dat moeilijk te verteren natuurlijk. Maar hij moet wel even realistisch zijn, dat komt nooit meer terug.

Goed artikel over de inzichten van Oekraïense generaal Zaluzhnyi en wat ze nodig hebben:

NAVO lidmaatschap met Hongarije en Turkije die op de groene knop moeten duwen? Houden we onszelf nu niet voor de gek?

En misschien het belangrijkste is wat de mensen over dit alles denken. Uiteraard is dit slechts een kleine steekproef van familie en vrienden die verre van de gemiddelde Rus representeren. Moeilijk om ieder zijn gedacht in een paar zinnen te omschrijven. Iedereen is uiteraard op de hoogte ondertussen van de oorlog maar er zijn duidelijk, voor mij dan toch, drie groepen:
- Groep één: mensen die duidelijk en open pro-Poetin zijn, de oorlog steunen en waarvan mannen gewoon klaar zijn om te gaan als ze dat zouden gevraagd worden. Helaas pushen sommigen hier heel hard en fanatiek op door. We probeerden politiek in dat geval dan ook uit het gesprek te houden maar er zijn grenzen. (en nee, mensen proberen overtuigen on hun mening hierover te veranderen lukt niet. Meestal waren dit ook niet echte de mensen waar we zelf echt contact mee zouden hebben. Zelfs één iemand waarbij een goeie vriend al is om het leven gekomen en toch nog op die manier denken). Jammer genoeg waren dit er veel meer dan ik had gedacht/gehoopt.
- Groep twee: de mensen die van alles op de hoogte zijn en daar niet mee akkoord zijn. Waarbij mannen, in het geval ze zouden opgeroepen worden, iets van plan hebben om te vluchten/dienst te ontwijken. Die zijn meestal redelijk voorzichtig om hun standpunt te delen.
- Groep drie: de mensen die het hun niet veel aantrekken en misschien wel iets van een mening hebben maar eigenlijk gewoon ondergaan.
Er is nog een 4de groep. Diegenen die Poetin wel als baas willen zien maar de oorlog zelf niet steunen he.
Vervang Poetin én wie krijg je als opvolger? Het verleden leert dat dit meestal een nog ergere heerser is.

Anderzijds: we beseffen (denk ik) allemaal dat als je opgevoed wordt met bepaald "opvattingen" dat een groot deel van de mensheid dat zal aanzien als de 'enige' waarheid. Ik ga niet uitleggen waarom. Vul zelf maar in. Maar dat is gewoon een feit.

Ik erger mij daar in Vlaanderen zelfs aan. Als ik sommige mensen hoor dan denk ik: Heb je wel hersenen gast? Denk je zelf wel na? Of ga je gewoon uit van wat jij hoort en ziet? En soms is dat dus gewoon het 'laatste'. Zeker bij de mens op straat (op het werk is dat minder omdat de gemiddelde intelligentie daar hoger ligt).

---

Maar bedankt voor dit berichtje hier :)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of we daar vanuit moeten gaan. Als er binnen afzienbare termijn een soort van akkoord komt, waarbij de verloren gebieden bij Rusland blijven, dan zal de rest van Oekraïne toch wel een versterkte burcht worden he. Nato lidmaatschap zal er niet inzitten, maar allerhande samenwerkingverbanden met Westerse landen zullen blijven bestaan. Ik denk niet dat een militaire operatie nog snel enig resultaat kan opleveren voor Rusland. Dan heb ik eerder schrik dat ze er binnen enkele decennia toch weer in slagen een puppet regime aan de macht te helpen daar.

Ik weet niet of we daar vanuit moeten gaan. Als er binnen afzienbare termijn een soort van akkoord komt, waarbij de verloren gebieden bij Rusland blijven, dan zal de rest van Oekraïne toch wel een versterkte burcht worden he. Nato lidmaatschap zal er niet inzitten, maar allerhande samenwerkingverbanden met Westerse landen zullen blijven bestaan. Ik denk niet dat een militaire operatie nog snel enig resultaat kan opleveren voor Rusland. Dan heb ik eerder schrik dat ze er binnen enkele decennia toch weer in slagen een puppet regime aan de macht te helpen daar.

Als Rusland (Poetin) weer extra grondgebied kan inpalmen dan weet hij dat het hem weer gaat lukken de volgende keer.
Iedereen dacht dat na het krim en Donbass dat het wel goed ging zijn voor Poetin.
Het is heel duidelijk geworden dat het nooit genoeg gaat zijn voor hem.

Wat de Westerse landen meer hadden moeten doen dan kunnen we met captain hindsight zeggen in begin veel veel meer en veel rapper.

Als Rusland (Poetin) weer extra grondgebied kan inpalmen dan weet hij dat het hem weer gaat lukken de volgende keer.
Iedereen dacht dat na het krim en Donbass dat het wel goed ging zijn voor Poetin.
Het is heel duidelijk geworden dat het nooit genoeg gaat zijn voor hem.

Wat de Westerse landen meer hadden moeten doen dan kunnen we met captain hindsight zeggen in begin veel veel meer en veel rapper.

De situatie vandaag is niet te vergelijken met 2014. Een bestand is de enige optie voor Oekraïne. Maar of dat er komt is echter maar de vraag. Mogelijk is het moment met de kans daarop al verspeeld. Rusland is nu aan het winnen en zal blijven doorgaan.

De situatie vandaag is niet te vergelijken met 2014. Een bestand is de enige optie voor Oekraïne. Maar of dat er komt is echter maar de vraag. Mogelijk is het moment met de kans daarop al verspeeld. Rusland is nu aan het winnen en zal blijven doorgaan.

Ik zie niemand winnen hoor. Alleen dikke verliezers langs beide kanten voor de komende decennia.

Volgens mij is heel dat gedoe van Putin rond Navo allemaal huichelarij. Navo zal hem nooit aanvallen (tenzij Rusland aanvalt) en dat weet hij.
Een Navo grens is de meest stabiele grens die hij zich kan wensen.
Wat wel is, is dat zijn invloedssfeer dan natuurlijk minder is. Voor iemand die nog droomt om het Soviet blok te laten herrijzen is dat moeilijk te verteren natuurlijk. Maar hij moet wel even realistisch zijn, dat komt nooit meer terug.

Goed artikel over de inzichten van Oekraïense generaal Zaluzhnyi en wat ze nodig hebben:
Het statement van Zaluzhnyi was wel ontnuchterend, want hij geeft daarmee toe dat het front vast zit.

Ik denk niet dat Poetin het Sovjetblok opnieuw gaat doen herrijzen, maar er is wel een heroriëntatie aan de gang richting het Oosten wat al een tijdje bezig was. Dat maakt dat de Westerse sancties toch niet zo'n verwoestend effect hebben op de Russische economie, wat hier al een aantal keer aangegeven was.

Stilaan nadert Rusland de cokesplant van Adviivka, dat mag tellen als een soort Azovstal-fabriek: een zorgvuldig uitgebouwd fort met veel verraderlijke passages en tunnels.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan