Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tja, dan lees ik dit:

Enne, als Rusland zo een blik troepen en materiaal kan opentrekken, waarom doen ze het dan niet?
Ik lees overal dat Rusland 40 miljoen soldaten kan mobiliseren tegenover 10 miljoen in Oekraïne.
Maar waarom doet hij het dan niet?
- geen nut zonder tanks, artillerie, APV, ...?
- durft hij het niet wegens weerstand bij de bevolking?
- hebben weinig nut zonder training? (dat heeft hen in het verleden niet weerhouden, en reden te meer om op tijd te mobiliseren)
Feit is Putin niet massaal mobiliseert. Dus dat is geen zinnig argument om te gaan onderhandelen
Poetin haalt zelfs troepen weg aan NATO-grenzen, bewijs dat NATO niet het probleem is

Tja, dan lees ik dit:

Enne, als Rusland zo een blik troepen en materiaal kan opentrekken, waarom doen ze het dan niet?
Ik lees overal dat Rusland 40 miljoen soldaten kan mobiliseren tegenover 10 miljoen in Oekraïne.
Maar waarom doet hij het dan niet?
- geen nut zonder tanks, artillerie, APV, ...?
- durft hij het niet wegens weerstand bij de bevolking?
- hebben weinig nut zonder training? (dat heeft hen in het verleden niet weerhouden, en reden te meer om op tijd te mobiliseren)
Feit is Putin niet massaal mobiliseert. Dus dat is geen zinnig argument om te gaan onderhandelen.
Ik zou de impact van infanterie in deze specifieke oorlog niet onderschatten. Beide partijen hebben dit jaar gemechaniseerde aanvallen uitgevoerd met vrij desastreuze gevolgen. Bakhmut en Robotyne zijn niet ingenomen door tankaanvallen, maar door infanterieaanvallen. Er zijn teveel ogen in de lucht en beide partijen hebben teveel drones en UAV's in de lucht. De Russische Lancetdrones vormen een grote uitdaging voor Oekraïne en ook de Russen hebben te lijden onder Oekraïense precisieanvallen.

Ik denk dat beide partijen wel hun mankrachtproblemen hebben en Rusland zou dat in theorie kunnen oplossen door officieel de oorlog te verklaren en een algemene mobilisatie af te kondigen (wat Oekraïne al gedaan heeft), maar dat probeert Poetin begrijpelijkerwijze te vermijden.

Ik weet ook niet of er nog gamechangers zijn die het front weer in beweging kunnen zetten. Dan misschien eerder door een morele instorting van een van beide kanten, door uitputting. Of wanneer het Westen besluit de kraan toe te draaien, maar ik zie ze eerder Oekraïne onder druk zetten om vrede te sluiten.

Ongelooflijk, op de Franse zender LCI met de topjournalist Darius Rochebin, laat men momenteel een woordvoerder van de Russische ambassade in Frankrijk aan het woord. Die man is compleet gebrainwashed en compleet van de kaart.

Ben beschaamd in zijn plaats, die kerel beweert dat 85% van de wereld hun bondgenoot zijn, en heel wat andere bullshit.

Alexander Makogonov, ge zijt duidelijk een slimme gast, maar overduidelijk aan de verkeerde kant...

Ben beschaamd in zijn plaats, die kerel beweert dat 85% van de wereld hun bondgenoot zijn, en heel wat andere bullshit.

Alexander Makogonov, ge zijt duidelijk een slimme gast, maar overduidelijk aan de verkeerde kant...
Hangt dat er niet vanaf hoe je dat bekijkt ? Ze bezien namelijk de NAVO als hun existentiële vijand. Al de rest ziet men als bondgenoten (al wil het volgens hen ook niet zeggen dat landen die hun acties openlijk afkeuren daarom geen bondgenoten meer kunnen zijn (ze kunnen ook tijdelijk even dwalen))

Hoeveel inwoners heeft Europa zonder Rusland?
Europa (werelddeel) - Wikipedia
Het wordt eveneens begrensd door de Middellandse Zee, de Noordelijke IJszee en de Atlantische Oceaan. Het werelddeel Europa telde midden 2019 ongeveer 746 miljoen inwoners: circa 11% van de totale wereldbevolking.

Amerika heeft er : 332.639.102 (2020)

Japan heeft er : 125.507.472 (2020)
Australië : 25.466.459 (2020)
Canada : 37.694.085 (2020)
Denk dat we dan zo'n beetje ze allemaal gehad hebben die in de NAVO zitten.

Waarbij je dan komt op iets van een 18% van de wereldbevolking waartegen ze zogezegd strijden en die echt tegen hen zijn.

Rond dat dan een beetje af naar onder, ergo downplay het, en dan zeg je dat 85% bondgenoot is.

De meeste niet navo leden zijn ook geen bondgenoten van hen. Zie stemmingen in de UN. Zelfs als je landen die zich in die stemmingen niet hebben uitgesproken zou meetellen als bondgenoot (wat ze niet zijn). Dan kom je zelfs met afronden en downplayen nog altijd lang niet in de geburen van die 85%.

Dit is niet gewoon het verdraaien van feiten maar wederom typische russische leugens en misinformatie.

Laatst bewerkt:
Rusland zegt dat ze de Oekraïners op hun kant van de rivier hebben vernietigd:

Oekraïne zegt dat ze nog meer plaatsen onder controle te hebben op de oostelijke kant van de rivier:

Afwachten dus. Hopelijk kan Oekraïne daar ook een vuist maken.

Rusland zegt dat ze de Oekraïners op hun kant van de rivier hebben vernietigd:

Oekraïne zegt dat ze nog meer plaatsen onder controle te hebben op de oostelijke kant van de rivier:

Afwachten dus. Hopelijk kan Oekraïne daar ook een vuist maken.
Dat bruggenhoofd kan toch nooit een volwaardig nieuw front worden? De Russen zijn aan die kant wel minder ingegraven, dus mij lijkt dat de Oekraïeners vooral Russische reserves wil weglokken en bezig houden.

Jaja, persoonlijk vind ik dat ze gelijk hebben.
Mijn vast contract kan ermee leven als dat gebeurd.

Ongelooflijk, op de Franse zender LCI met de topjournalist Darius Rochebin, laat men momenteel een woordvoerder van de Russische ambassade in Frankrijk aan het woord. Die man is compleet gebrainwashed en compleet van de kaart.

Wat verwacht de wereld dan precies. Dat een russische diplomaat Putin openlijk afvallig gaat worden op nationale tv?

Ik geloof niet zozeer in brainwashing van intellectuel capabele mensen. Net zoals ik ook niet echt denk dat mensen als Olga Skabeyeva effectief écht geloven wat ze verkondigen.

Wat ik wel geloof is dat heel veel mens moraliteit opzij schuiven uit pragmatisme. Zowel financieel, als lichamelijk. En daarmee bedoel ik dat wanneer je de keuze hebt tussen een leven op russische rozen aan de top van het echolon, of een permanente angst voor open ramen en plutoniumprikjes, dan is de keuze toch evident en eenvoudig?

We hebben dat gezien 80 jaar geleden in '45 en we zien dat vandaag opnieuw. Eenmaal je diep genoeg in het hol van de dictator bent gekropen geraak je er niet levend meer uit.

Wat verwacht de wereld dan precies. Dat een russische diplomaat Putin openlijk afvallig gaat worden op nationale tv?

Ik geloof niet zozeer in brainwashing van intellectuel capabele mensen. Net zoals ik ook niet echt denk dat mensen als Olga Skabeyeva effectief écht geloven wat ze verkondigen.

Wat ik wel geloof is dat heel veel mens moraliteit opzij schuiven uit pragmatisme. Zowel financieel, als lichamelijk. En daarmee bedoel ik dat wanneer je de keuze hebt tussen een leven op russische rozen aan de top van het echolon, of een permanente angst voor open ramen en plutoniumprikjes, dan is de keuze toch evident en eenvoudig?

We hebben dat gezien 80 jaar geleden in '45 en we zien dat vandaag opnieuw. Eenmaal je diep genoeg in het hol van de dictator bent gekropen geraak je er niet levend meer uit.
Hangt een beetje af aan welke kant van de geschiedenis die dictator staat. De sjah van Iran heeft bijvoorbeeld nog een mooi luxeleven gehad in de VS.

Voor de rest geef ik je gelijk. Het gaat om levensbehoud en machtswellust. "Parijs is me wel een mis waard."

Hoe zou het nog zijn met het onderzoek naar de crash van Prighozin?

Zijn er hier nog steeds mensen die denken dat het mogelijk is dat Prighozin en Putin onder 1 hoedje speelden in een geniaal plan?

Er staat wel letterlijk in jouw post:

"The overall slower than expected pace of Ukrainian counteroffensive operations is not emblematic of Ukraine’s wider offensive potential, and Ukrainian forces are likely successfully setting conditions for a future main effort despite initial setbacks."

Dus loopt het minder goed dan verwacht (minder goed dan de al lager gezette verwachtingen)? Ja.
Zijn er initiële tegenslagen, meer dan verwacht? Ja.

Daarnaast artikel in de FT vandaag gelekt dat er een geheime bijeenkomst gepland is met de US (die oekraïne gaat vertegenwoordigen op vraag van Oekraïne zelf!), India, etc , om diplomatieke oplossing te vinden, wegens het minder dan verwacht lopende tegenoffensief.

Dus kunnen we eens gewoon akte nemen van het feit dat het momenteel niet goed loopt ipv het zonlicht te ontkennen, of alles in pro of contra Oekraïens daglicht te zien?

Neemt niet weg dat ik uiteraard hoop dat het betert en dat dit slechts een tijdelijke setback is.
Ondertussen kunnen we dus wel degelijk zeggen dat het tegenoffensief mislukt is, rekening houdend met het feit dat ze zelfs de minimumdoelen (Tokmak) verre van haalden, en nu zelfs vooral terug in defensieve modus zitten.

Rusland zijnde zou ik dus nu niet onderhandelen eigenlijk en gewoon doordoen met de meatgrinder in oa. Avdiivka.

Dan tegen volgend jaar is er 50/50 kans dat Trump president is en geen steun meer geeft, en is het potentieel game over eigenlijk.
Met ofwel volledige annexatie van de 4 gebieden + Krim via onderhandeling.

Ofwel nog proberen doortrekken maar ik vermoed dat Rusland tegen dan ook wel een stop zal kunnen gebruiken.
(zie commentaar van Nabiullina over overheidsdeficit en inflatie).

Zijn er hier nog steeds mensen die denken dat het mogelijk is dat Prighozin en Putin onder 1 hoedje speelden in een geniaal plan?

Ik dacht even geleden gelezen te hebben dat putin tijdens een toespraak had vermeld dat er granaatscherven gevonden waren aan of in het wrak. Dat is het zowat.

Een overwinning van Trump zou catastrofaal zijn voor Oekraïne en de algemene veiligheid binnen Europa. Veel zal afhangen van welke richting de nieuwste generatie kiezers uitgaat en dan vooral in welke hoeveelheden ze naar de polls gaan stappen.

Een overwinning van Trump zou catastrofaal zijn voor Oekraïne en de algemene veiligheid binnen Europa.
Gelukkig kan hij al niet meer zomaar uit Nato stappen.
Dat zou zijn eerste beleidsdaad zijn, stond in de Wsj en Nytimes onlangs op basis van interne strategie besprekingen.

Congress heeft vorig jaar de wet bipartisan aangepast zodat dit enkel kan met 2/3de meerderheid in de senaat.
Dat hebben ze alvast mooi geanticipeerd.

Maakt het eigenlijk iets uit of daar een onderzoek naar gaat gebeuren? Als ze die uit de lucht geknald hebben verwacht ik wel dat er een fictief verslag uit een onderzoek zou komen. Het onderzoek zelf kan ook fictief zijn, want Moskou kan gewoon naar dat agentschap bellen met de boodschap dat ze die uit de lucht geknald hebben, en dat ze in plaats van een onderzoek een brainstormsessie mogen houden over de dekmantel.

Het uiteindelijke resultaat is dat als er straks een rapport zou worden gepubliceerd dat je eigenlijk niks meer weet dan vandaag, want het kan gewoon een verzinsel zijn. Of het kan echt zijn, maar tussen de andere leugens van Rusland ga je dat nooit zeker weten.

Maakt het eigenlijk iets uit of daar een onderzoek naar gaat gebeuren? Als ze die uit de lucht geknald hebben verwacht ik wel dat er een fictief verslag uit een onderzoek zou komen. Het onderzoek zelf kan ook fictief zijn, want Moskou kan gewoon naar dat agentschap bellen met de boodschap dat ze die uit de lucht geknald hebben, en dat ze in plaats van een onderzoek een brainstormsessie mogen houden over de dekmantel.

Het uiteindelijke resultaat is dat als er straks een rapport zou worden gepubliceerd dat je eigenlijk niks meer weet dan vandaag, want het kan gewoon een verzinsel zijn. Of het kan echt zijn, maar tussen de andere leugens van Rusland ga je dat nooit zeker weten.
Poetin is toch met een verklaring gekomen dat ze zelf per ongeluk een handgranaat hebben laten afgaan in het vliegtuig ….case closed voor putin .

Dit was uiteraard een retorische vraag.

Ik herinnerde me dat er hier een aantal mensen waren die open stonden voor de mogelijkheid dat Prigo en Putin die rebellie afgesproken hadden in 1 of ander masterplan.
Wat compleet gek was als je de feiten bekeek.

Nu de top van Wagner een kopje kleiner gemaakt is, en Shoigu/Gerasimov nog steeds de leiding hebben, is het 5 maand later wel duidelijk dat het totaal geen afgesproken spel was.

Prighozin begreep sowieso wel dat hij ging sterven na zijn coup. Dus ik begrijp nog altijd niet dat hij niet all-in is gegaan.
Dood ging ie toch.

We zullen het fijne er nooit van weten zeker?

Prighozin begreep sowieso wel dat hij ging sterven na zijn coup. Dus ik begrijp nog altijd niet dat hij niet all-in is gegaan.
Dood ging ie toch.

We zullen het fijne er nooit van weten zeker?
Ik weet niet of hij dat dacht of begreep. Ik geloof eerder dat veel van zulke figuren geloven dat ze onaantastbaar zijn.

Dit was uiteraard een retorische vraag.

Ik herinnerde me dat er hier een aantal mensen waren die open stonden voor de mogelijkheid dat Prigo en Putin die rebellie afgesproken hadden in 1 of ander masterplan.
Wat compleet gek was als je de feiten bekeek.

Nu de top van Wagner een kopje kleiner gemaakt is, en Shoigu/Gerasimov nog steeds de leiding hebben, is het 5 maand later wel duidelijk dat het totaal geen afgesproken spel was.
Rusland heeft een geschiedenis van misleiding, dus dat was niet onmogelijk maar ik vond dat het wel al snel duidelijk was dat de situatie FUBAR was geworden en dat er van Maskirovka geen sprake was.

Terug
Bovenaan