Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een volgende maand en een volgende Tom Sauer 'praat met Rusland' interview/artikel.

Waarom blijft die man toch zulke naïeve praat verkopen?

Misschien moet hij eens naar Putin en de officiële media in Rusland luisteren?

"The whole southeast of Ukraine has always been pro-Russian, because these are historically Russian territories. Turkey knows this well, the entire Black Sea coast went to Russia as a result of the Russo-Turkish wars. What does Ukraine have to do with this? It has nothing to do with it. Neither Crimea, nor the entire Black Sea coast in general," Putin said in response to a TASS question. "Odessa is a Russian city. We know this. Everyone knows this. But no, they drummed up all sorts of historical nonsense," he pointed out.

Misschien moet hij eens naar Putin en de officiële media in Rusland luisteren?

Zijn standpunt was al duidelijk in 2021, toen hij de facto stelde dat Oekraïens "slechts" een dialect is en dat het historisch deel uitmaakt van Rusland. Oekraïne, Wit-Rusland en Rusland zijn in de ogen van Poetin een drie-eenheid. Kiev is afvallig en zal manu militari weer op het rechte pad worden gezet, na een grondige "denazificatie".

Ik denk dat er inderdaad weinig twijfel over bestaat hoe Poetin over Oekraïne denkt.

Zijn standpunt was al duidelijk in 2021, toen hij de facto stelde dat Oekraïens "slechts" een dialect is en dat het historisch deel uitmaakt van Rusland. Oekraïne, Wit-Rusland en Rusland zijn in de ogen van Poetin een drie-eenheid. Kiev is afvallig en zal manu militari weer op het rechte pad worden gezet, na een grondige "denazificatie".

Ik denk dat er inderdaad weinig twijfel over bestaat hoe Poetin over Oekraïne denkt.
En dat maakt Sauer's idee van zo'n vredesakkoord ook zo naïef.

Als Poetin merkt dat het Oekraïne zwak staat en het Westen ook, zie ik hem inderdaad weer opnieuw ingrijpen. Finaal is het de belissing van Kiev om voor zo'n deal te gaan, maar het Westen zal Zelensky onder druk kunnen zetten door voorwaarden te zetten op wapenleveringen en financiële steun.

Laatst bewerkt:
Als Poetin merkt dat het Oekraïne zwak staat en het Westen ook, zie ik hem inderdaad weer opnieuw ingrijpen. Finaal is het de belissing van Kiev om voor zo'n deal te gaan, maar het Westen zal Zelensky onder druk kunnen zetten door voorwaarden te zetten op wapenleveringen en financiële steun.
Op dit moment zinloos. Putin heeft geen enkele interesse in een vredesakkoord. Er zal door hem geen deal aangeboden noch aanvaard worden. Tenzij er sprake is van vrijwillige overdracht van Oekraïense gebieden.

Op dit moment zinloos. Putin heeft geen enkele interesse in een vredesakkoord. Er zal door hem geen deal aangeboden noch aanvaard worden. Tenzij er sprake is van vrijwillige overdracht van Oekraïense gebieden.
Akkoord, op dit moment is daar geen animo voor maar uiteindelijk zal de oorlog daar wel mee eindigen. Januari zal belangrijk zijn voor Zelensky: zowel de VS als de EU hebben significante geldpakketten klaar staan die momenteel nog niet goedgekeurd zijn. En mogelijk belangrijker zijn wapenleveringen: krijgt Kiev weer net genoeg om de Russen tegen te houden of krijgen ze wapens voor een nieuw offensief?

Maar dat maakt ook dat wij hier in het westen met de rug tegen de muur staan en we eigenlijk enkel de keuze hebben om Oekraiene te helpen en te steunen tot een militaire overwinning of we aanvaarden dat Rusland Oekraiene inpalmt.

Collega uit Wit-Rusland was afgelopen week op kantoorbezoek.
Een maand geleden had hij agenten van de KGB op bezoek omdat hij in het begin van de oorlog 10eur had gedoneerd aan Oekranine.
Hij kreeg twee keuzes:
1. 1.000 euro betalen
2. enkele jaren in de gevangenis.

Die agenten hebben een lijst van iedereen die gedoneerd heeft en gaan iedereen af.
Ik zou nooit meer op m'n gemakt zijn...

Die agenten hebben een lijst van iedereen die gedoneerd heeft en gaan iedereen af.
Die is idd. gefucked. Mogelijk rest van zijn leven op een zwarte lijst, byebye promoties.
En als een politieker of agent wat geld nodig heeft hebben ze een lijst van doelwitten, owee als ge niet kunt betalen of ze slachtoffers nodig hebben om hun loyaliteit te bewijzen.
(onder dwang info over jullie bedrijf/België doorsturen is ntrlk ook een optie..)

Collega uit Wit-Rusland was afgelopen week op kantoorbezoek.
Een maand geleden had hij agenten van de KGB op bezoek omdat hij in het begin van de oorlog 10eur had gedoneerd aan Oekranine.
Hij kreeg twee keuzes:
1. 1.000 euro betalen
2. enkele jaren in de gevangenis.

Heeft hij dat dan gewoon per overschrijving gedaan ofzo?
Via crypto (en dan specifiek via één of andere privacy coin) had verstandiger geweest.

Paar links met recent nieuws :
  • LA-times opiniestuk over onderhandelen met Rusland.
  • Voormalig Wagner-officier heeft zich aangegeven bij het internationaal strafhof in Den Haag en wilt getuigen.
  • Nieuw kantoor van Zaluzhnyi werd bijna afgeluisterd, samen met nog enkele andere.
  • UA poll : 88% vertrouwt Zaluzhny ; 96% steunt het leger volledig ; 62% vertrouwt Zelensky.
  • Interview met Budanov over mobilisatie (cc aanzetten)
  • RU onrust over de prijs van eieren.
  • Artikel over artrillerie bevoorrading in 2024.
  • Stuk over EU artillerie productie.
  • Interview met ontevreden UA mariniers over de gevechten aan de Dnipro.
  • COO die in 2020 2 miljard van wirecard stal is waarschijnlijk een RU spion.
  • Forbes artikel over hoeveel attritie Rusland aankan, volgens mij zelfs een onderschatting.
  • BBC-world docu over het lot van de RU 155nd mariniers.
  • Zweden en Denemarken gaan samen CV-90's bouwen voor UA.
  • Artikel over Yermak en UA oligarchen .
  • Artikel over hoe UA nu al operaties moet afschalen.
  • modder en nog eens modder.

Paar links met recent nieuws :

• Nieuw kantoor van Zaluzhnyi werd bijna afgeluisterd, samen met nog enkele andere.
  • UA poll : 88% vertrouwt Zaluzhny ; 96% steunt het leger volledig ; 62% vertrouwt Zelensky.
Dat hoor je inderdaad wel meer en meer: hoe er een breuk ontstaat tussen Zelensky (de politiek) en Zalushny (het leger). Dat de drang naar militaire successen politiek gedreven is en dat dit militair vaak niet haalbaar is, waardoor er ongeoorloofde verliezen ontstaan. Pro-Russische bloggers hopen natuurlijk dat er vroeg of laat een coup komt, waardoor het land in chaos vervalt en de eenheden aan het front nog meer gedemoraliseerd raken.

Een coup zie ik niet direct gebeuren. Wel dat Oekraïne en de oorlog veel meer aandacht en geld krijgt dan welk ander land dat hulp nodig heeft. En het gevoel dat dit komt omdat Zelensky een goeie kop heeft en populair is speelt wel mee.

Wat zijn de ideeën over het artikel in HLN deze morgen? Moet Europa zich klaarmaken? Rusland kan toch EU niet aanvallen? Tenzij China zich moeit..

Een coup zie ik niet direct gebeuren. Wel dat Oekraïne en de oorlog veel meer aandacht en geld krijgt dan welk ander land dat hulp nodig heeft. En het gevoel dat dit komt omdat Zelensky een goeie kop heeft en populair is speelt wel mee.
Ik denk wel dat Zelensky slim genoeg is om rekening te houden met de noden van Zaluzhnyi
Zaluzhnyi weet dit ook, beseft ook wel dat hij erg populair is en dat hij nu wat op tafel klopt is natuurlijk geen toeval.

Wat zijn de ideeën over het artikel in HLN deze morgen? Moet Europa zich klaarmaken? Rusland kan toch EU niet aanvallen? Tenzij China zich moeit.
Met Poetin weet je het nooit. Ik zou echt niet durven zeggen dat moest hij Oekraïne kunnen veroveren dat hij zich niet plots 'almachtig' vindt en dat hij onbezonnen (op een bepaald moment) een EU land aanvalt. Dat kan volgens mij dus echt wel. Dat Westerse leiders 'denken of zeggen' dat Poetin dit 100% zeker niet zal doen of durven is "alles te veel door een Westerse bril bekijken".

Of hij die oorlog kan winnen is een ander verhaal. Op korte termijn wél want het Westen is er niet klaar voor. Maar op middellange termijn zie ik dan de EU en de VS samen de krachten bundelen. Zelfs Trump (moest hij verkozen geraken) kan het niet maken zijn Westerse bondgenoten in de steek te laten want dit zou de VS zelf in gevaar brengen. (en dan pleegt hij op lange termijn gewoon politieke zelfmoord)

Ik ben het er wel mee eens dat wij best onze defensiebudgetten en onze legers zelf versterken in de EU. We mogen niet altijd rekenen op de VS om ons elke keer opnieuw uit de nood te helpen. En daar doelt Trump ook op. Hij wil niet dat al het geld uit de VS staatskas blijft komen en dat wij ook een inspanning mogen doen hé. ;)

Laatst bewerkt:
Wat zijn de ideeën over het artikel in HLN deze morgen? Moet Europa zich klaarmaken? Rusland kan toch EU niet aanvallen? Tenzij China zich moeit..
Vind ik eigenlijk wel goed.
Dat de dreiging meer concreet kan worden voor EU landen, betekent hopelijk ook dat er meer geld en wapens naar Oekraïne kunnen gaan.
Zorgt misschien voor voldoende steun bij bevolking en leiders.

Forbes artikel over hoeveel attritie Rusland aankan, volgens mij zelfs een onderschatting.
Oekraïne moet dus in 2024 100.000 Russen van het slagveld verwijderen (dood of gewond).
Als je de cijfers van de laatste 2 maanden ziet, gemiddeld vlot +1.000/dag, mag dat geen probleem zijn. Kan zelfs in de eerste helft van het jaar klaargespeeld worden. Ben benieuwd of dat voldoende gaat zijn.

Oekraïne moet dus in 2024 100.000 Russen van het slagveld verwijderen (dood of gewond).
Als je de cijfers van de laatste 2 maanden ziet, gemiddeld vlot +1.000/dag, mag dat geen probleem zijn. Kan zelfs in de eerste helft van het jaar klaargespeeld worden. Ben benieuwd of dat voldoende gaat zijn.
En hoeveel attritie kan Oekraine aan? Als je puur op bevolkingscijfer bekijkt dan heeft rusland meer dan 3x zo veel volk om er tegenaan te smijten dan oekraine, dus ze moeten beter doen dan 1 verlies op 3 kills...

Winnen op attritie is rusland hun tactiek, niet van de oekrainers

Hungary may be deprived of the right to vote in the EU to approve aid to Ukraine - FT

As the Financial Times writes, some European officials are considering the possibility of depriving Hungary of the right to vote by article 7 in order to approve the agreement on the provision of an aid package to Ukraine for 50 billion euros in 2024-2027.
etc...

artikel 7 : https://en.wikipedia.org/wiki/Article_7_of_the_Treaty_on_European_Union

It would be enacted where fellow members identify another member as persistently breaching the EU's founding values (respect for human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and respect for human rights, including the rights of persons belonging to minorities), as outlined in TEU Article 2

En hoeveel attritie kan Oekraine aan? Als je puur op bevolkingscijfer bekijkt dan heeft rusland meer dan 3x zo veel volk om er tegenaan te smijten dan oekraine, dus ze moeten beter doen dan 1 verlies op 3 kills...

Winnen op attritie is rusland hun tactiek, niet van de oekrainers

Dat zou op dit moment toch een stuk van de tactiek zijn.

Het lijkt er ondertussen op dat het Oekraïense leger nog een verschuiving in tactiek heeft doorgemaakt. Volgens de Duitse krant Bild is het verdrijven van alle Russische troepen van Oekraïens grondgebied voorlopig in de ijskast gezet vanwege onhaalbaarheid. In plaats daarvan wil het Oekraïense leger nu het moreel van de Russische troepen ondermijnen door zo veel mogelijk Russische soldaten uit te schakelen op het slagveld.
EN

Ons doel is om het aantal doden zo hoog mogelijk te krijgen”, aldus een Oekraïense officier tegen Bild. ,,Als het aantal doden in ons voordeel is, bijvoorbeeld 10 tegen 1, gaan we door. Als het een gelijke strijd is, bijvoorbeeld 1 tegen 1, trekken we ons terug.”

Al zou ik dat artikel toch met een korrel zout nemen. Alhoewel 10 tegen 1 is natuurlijk wel een pak beter dan 3 tegen 1. Waardoor dit mogelijks dan wel een haalbare piste is. En beter als onderhandelen dat geen piste is.

Dat zou op dit moment toch een stuk van de tactiek zijn.

EN

Al zou ik dat artikel toch met een korrel zout nemen. Alhoewel 10 tegen 1 is natuurlijk wel een pak beter dan 3 tegen 1. Waardoor dit mogelijks dan wel een haalbare piste is. En beter als onderhandelen dat geen piste is.
als de russen met pijl en boog zouden schieten zou dat haalbaar zijn ja...

T'is gewoon pure fantasie/hopium

Tword tijd dat ze hun verlies onder ogen zien en die regio's gewoon opgeven, om mensenlevens te sparen.
Want aan zowel europa en amerika hebben ze niks meer. Amerika vind het belangerijker om hun geld aan israel te geven en misschien komt er binnenkort nog een oorlog tussen guyana/venezuela die nog wat meer aandacht wegtrekt van de amerikanen. En Europa alleen kan niet genoeg munitie en steun voorzien.

Terug
Bovenaan