Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik ben een voorstander van een soort bufferzone.
Oekraine met een speciaal neutraal statuut. Zoals Zwitserland.

Geen Navo dat invloed uitvoert in Oekraine en geen Rusland dat invloed uitvoert in Oekraine.
Simpel.
ik ben voorstander van het zelfbeschikkingsrecht van landen.
Als dat wil zeggen een NAVO tot aan de grenzen van Rusland, geen probleem. Als dat wil zeggen dat de baltische staten, polen, etc allemaal onderdeel worden van Rusland. Geen probleem.
Als dat wil zeggen dat deze landen van beide walletjes willen eten en bufferland willen worden. Ook geen probleem.

Maar het is niet aan mij of de NAVO of Rusland om te bepalen wat die landen moeten doen.
Simpel.

Oekraïne heeft geprobeerd om een bufferland te zijn in het verleden, op zijn minst sinds 2014. Daarvoor hebben ze zaken opgeofferd voor garanties dat ze zelfbeschikkingsrecht hadden. In 2021 dacht Rusland een tweede 2014 te doen. Maar dat is niet gelukt. Oekraïne gelooft dan ook niet meer in dat buffer principe en gelooft enkel nog in het principe van onderdeel te zijn van een entiteit met een grote stok.

Het lijkt ook het enige te zijn waarvoor Rusland, en dus ook Poetin, respect voor kan opbrengen. Een grote stok waarmee men hem rond de oren slaat. Maar als je niet vanuit dat principe spreekt, dan komt het niet over alsof dat je te respecteren bent als een evenwaardige partner.

Laatst bewerkt:
Maar dat is me punt. Als een land een bepaalde kant opgaat. Is er sowieso conflict.
Oekraine kiest EU en Navo. Poetin kijkt boos toe. Invasie
Cuba met Fidel Castro koos de Soviet Unie. Amerika keek boos toe en invasie.

Dit is het probleem dat ik bedoel.

Het zelfde met dit forum. Als ge maar denkt om vrede te bewaren en iets van kritiek uitoefent word je grond ingeboord
De wapenlevering van China en het Westen moet stopgezet worden. Maar wordt genegeerd.

Ze leveren liever wapens aan Oekraine om de leed te laten voortgaan... Zonder de wapenleveringen was er al lang vrede in Oekraine.

Edit mod: taalgebruik opgekuist.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zelfde met dit forum. Als ge maar denkt om vrede te bewaren en iets van kritiek uitoefent word je grond ingeboord
De wapenlevering van China en het Westen moet stopgezet worden. Maar wordt genegeerd.

Ze leveren liever wapens aan Oekraine om de leed te laten voortgaan... Zonder de wapenleveringen was er al lang vrede in Oekraine.
Dit is nonsens. Zonder de wapenleveringen was er een andere vorm van leed.

Grapjas,
Zoals in Georgië in 2008 en Tsjetsjenië in de jaren 90?

Kheb geen zin om belastingen te betalen voor Zelenski zijn hanengedrag. Dit is niet onze oorlog.
Of geloven jullie dat Poetin heel Europa wil inpalmen? Men kan ook vermelden dat dit pure westerse propaganda is.
Ik heb ook geen zin om belastingen te betalen. Maar gezien je persoonlijk daar geen hol over te zeggen hebt heb je je neer te leggen bij wat de maatschappij nodig acht.

De NAVO mag toch geen militaire invloed uitoefenen buiten de NAVO zone,
en Rusland heeft destijds (onder Poetin) aangevraagd om lid te mogen zijn van de NAVO. Afgewezen...
begin jaren 2000.

Nu ja Poetin the the bad guy...
Vergeten wat er toen juist voordien gebeurd is ?
Jawel wie heeft Rusland toen binnen gevallen Tsjetsjenië

Aanleiding eerste Tsjetseense oorlog: Voorafgaand aan de eerste Tsjetsjeense oorlog probeerde Rusland de Itsjkerische regering van Doedajev omver te werpen middels het steunen van lokale groepen en de heimelijke inzet van Russische militairen, tanks, helikopters en straaljagers in Tsjetsjenië. Toen de beslissende slag om Grozny in november 1994 werd verloren door deze door Rusland en haar Tsjetsjeense bondgenoten besloot de Russische regering onder Boris Jeltsin om de onafhankelijk verklaarde republiek binnen te vallen.

Ik ben neutraal zoals ik meer dan 10 keer heb vermeld.
Als ik iemand bestempel als niet bad, wil het niet zeggen dat hij goed is é.
Ik ben non alliance

De vijanden van onze vrienden, zijn niet automatisch onze vrienden of vijanden hé.
Dat Poetin de vijand is van Zelensky is waar. en omgekeerd. Maar dit betekent niet dat Zelensky of Poetin direct een vijand of bondgenoot is tegenover ons.
Het is Poetin en Zelensky die de NAVO meeslepen in een oorlog. Dat onze oorlog zelf niet is. En wij trappen er in. Daarom ben ik van oordeel om neutraal te zijn.

Mocht Poetin morgen Polen binnenvallen. Ga ik er 200% mee akkoord dat we Poetin afzetten. Maar Oekraïne is onze oorlog niet. Het is geen Navo land of zelf een EU lid...

Edit mod: taalgebruik opgekuist.
Sinds wanneer hebben wij iets te zeggen in Rusland of China. Hoe moeten wij Poetin afzetten? Hoe moeten we Chinese wapenleveringen stoppen? Waar geeft de Navo wapens? Ik zie de Eu wapens geven, de Vs wapens geven maar nergens zie ik de entiteit Navo wapens leveren. Ik zie vooral veel gemakkelijke statements maar weinig realisme.

Jullie spreken jullie zelf tegen.
Eerst staan zeggen, dat Poetin een dictator is en dat Russen worden opgepakt en dan zeggen dat we niets te zeggen hebben in Rusland.

En als men dan praat over de Russische bevolking, zegt men dat ze allemaal onderdrukt zijn. Oppositie heb je in elk land. En denk je nu werkelijk echt dat de Russische bevolking hun laat doen door Poetin? Russen zijn geen Belgen é. Die braafjes thuis op netflix zitten te kijken en bier drinken. en zagen dat hun isolatie in huis nog niet afgewerkt is...

Als de Russische bevolking Poetin beu is, gaan ze die gast wel zelf afzetten. Daar hebben ze geen Amerika of EU of NAVO voor nodig.
Maar hier willen ze niet geloven dat er een groot deel in Rusland wel effectief achter Poetin staat.

Ga ééns een jaar in Rusland gaan wonen.... en kom daar ééns onder de mensen.
Als een groot deel van de Russen nu Poetin steunen? Ook al is het een dictator, wie zijn wij om hun te beoordelen?

En ik praat niet over Moskou of Sint-Petersburg. Maar heel Rusland. Zelfs de armere gebieden.

Jullie spreken jullie zelf tegen.
Eerst staan zeggen, dat Poetin een dictator is en dat Russen worden opgepakt en dan zeggen dat we niets te zeggen hebben in Rusland.

En als men dan praat over de Russische bevolking, zegt men dat ze allemaal onderdrukt zijn. Oppositie heb je in elk land. En denk je nu werkelijk echt dat de Russische bevolking hun laat doen door Poetin? Russen zijn geen Belgen é. Die braafjes thuis op netflix zitten te kijken en bier drinken. en zagen dat hun isolatie in huis nog niet afgewerkt is...

Als de Russische bevolking Poetin beu is, gaan ze die gast wel zelf afzetten. Daar hebben ze geen Amerika of EU of NAVO voor nodig.
Maar hier willen ze niet geloven dat de er een groot deel in Rusland wel effectief achter Poetin staat.

Ga ééns een jaar in Rusland gaan wonen.... en kom daar ééns onder de mensen.
Als een groot deel van de Russen nu Poetin steunen? Ook al is het een dictator, wie zijn wij om hun te beoordelen?

Als ik in Rusland ga wonen begin ik stante pede een bedrijf dat ik balustrades en valbescherming doet.

Putin Ally Found Dead After Falling From Third Floor Window​

Sinds wanneer levert China wapens? @Enforcer ?
Ik heb toch nergens over wapens specifiek gesproken? Enkel over materiaal en munitie en zelfs dat ging over Iran, China en NK in het algemeen. Nu los daarvan heeft een onderzoek van Politico aan de hand van douane documenten aangetoond dat er wapens zijn verscheept vanuit China, via Turkije. Het zou daar gaan over CQ-A rifles (namaak M16) die verscheept worden als "hunting rifles". Verder ook verschillende tonnen aan kogelvrije vesten. Een bedrijf (Silva) uit Siberië zou 100.000 helmen en 100.000 kogelvrije vesten hebben ontvangen van de chinezen. Dat bedrijf heeft voor 2022 geen inkomsten genoteerd en als men naar het bedrijf zocht in google maps kwam men terecht bij een verlaten appartementsgebouw.

Verder zijn er duizenden mavic drones geleverd aan het russische leger en een hoop thermische camera's. OSINT toont aan dat die thermische cameras veelvuldig geïnstalleerd worden in Russische zelfmoorddrones zoals de Lancet waardoor deze nu ook 's nachts kan ingezet worden.
Je kan dan wel discussiëren of dat al dan niet dual use toestellen zijn maar het is wel duidelijk dat die massaal worden ingezet tegen Oekraïne.
Bovendien toont dat onderzoek aan dat in de periode dat al dit materiaal geleverd werd, dat de leveringen aan Oekraïne verminderde of zelfs stopte. Dus redelijk duidelijk dat China hier een kant kiest.

En hoe je het nu draait of keert, elk land is anders. Rusland kan je niet vergelijken met Belgie.
Rusland is een groot land, met verschillende bevolkingsgroepen en culturen. In sommige landen hebben ze eenmaal een harde hand nodig om het land stabiel te houden. Zonder Poetin was Rusland waarschijnlijk al verdeeld in deelstaten die onderling met elkaar vechten.

Een sterk verenigd Rusland is een doorn in het oog voor het Westen.

Wij hebben onze eigen problemen binnen de EU. Wij moeten eerst ons eigen problemen aanpakken. In plaats van naar het buitenland te kijken.
Ik streef ook naar een EU die hun eigen weg leid, los van Amerika en Rusland. We zijn nog altijd te afhankelijk van Russisch gas en Amerikaanse handelswaren.

Ik heb toch nergens over wapens specifiek gesproken? Enkel over materiaal en munitie en zelfs dat ging over Iran, China en NK in het algemeen. Nu los daarvan heeft een onderzoek van Politico aan de hand van douane documenten aangetoond dat er wapens zijn verscheept vanuit China, via Turkije. Het zou daar gaan over CQ-A rifles (namaak M16) die verscheept worden als "hunting rifles". Verder ook verschillende tonnen aan kogelvrije vesten. Een bedrijf (Silva) uit Siberië zou 100.000 helmen en 100.000 kogelvrije vesten hebben ontvangen van de chinezen. Dat bedrijf heeft voor 2022 geen inkomsten genoteerd en als men naar het bedrijf zocht in google maps kwam men terecht bij een verlaten appartementsgebouw.

Verder zijn er duizenden mavic drones geleverd aan het russische leger en een hoop thermische camera's. OSINT toont aan dat die thermische cameras veelvuldig geïnstalleerd worden in Russische zelfmoorddrones zoals de Lancet waardoor deze nu ook 's nachts kan ingezet worden.
Je kan dan wel discussiëren of dat al dan niet dual use toestellen zijn maar het is wel duidelijk dat die massaal worden ingezet tegen Oekraïne.
Bovendien toont dat onderzoek aan dat in de periode dat al dit materiaal geleverd werd, dat de leveringen aan Oekraïne verminderde of zelfs stopte. Dus redelijk duidelijk dat China hier een kant kiest.
Als de EU wapens levert aan Oekraine, heeft China ook het recht om wapens te leveren aan Rusland.
Kheb wel de indruk dat Rusland eerder de speelbal geworden is van China?

Terug
Bovenaan