Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Voorlopige balans is 30 doden en 150 gewonden, plus meer als 100 beschadigde huizen, 45 flatgebouwen, enkele scholen, kerken, ziekenhuizen en bedrijven.
Doelen rond Belgorod en Bryansk(beiden RU grenssteden) zijn deze avond zelf onder vuur gekomen.
En het VK heeft ondertussen aangekondigd van 100'en extra luchtafweerraketten te sturen.

Een krant in de Krim had vandaag kort een artikel online staan waarin ze 74 doden rapporteerden bij de aanval op hun haven, gebaseerd op een admiraal zijn rapport. (vervalsing is altijd mogelijk)
Screenshot van de website met google vertaling en de originele brief.
image.pngGCh4qrNWIAA_hvR.png

With the launch of a special military operation of the Armed Forces of the Russian Federation, the Naval Forces of the Russian Federation take part in hostilities. Black Sea sailors are responsible for patrolling the Black Sea waters in the presence of civilian ships on the route of intensive shipping from losses on the part of Ukraine
During the performance of combat missions in a special military operation the naval personnel of the Black Sea Fleet, the assigned assets, the ekinaks of ships and the eternal composition of the marine brigades showed massive heroism, fortitude and courage. In the Russian tradition, patronage over military units has always been an honorable and noble cause. Thus, on the initiative of the administration of the wapneti city of the ship's chief, on the basis of the order of Slanin ILF dated April 7, 2002, the Poshanmu landing worker "DK-460 project 775:11 Vasya" was given the name "Novomerkassko"
On December 26, the Novocherkassk ship was damaged by repelling an attack by the Ukrainian Armed Forces with the use of air-guided missiles in the Feodosiya battalion. Unfortunately, 74 sailors died, another 27 were wounded. Naya “Novocherkassk' will be written in the history of our Motherland together with names like “Saratovi”, “Minsk” and “Moskva”
Patronage over the Zorain is not the same just patronage, but I also ask you all, expressing sorrow in and in respect of the families and closely consider the issue of declaring 2 days of mourning in the territory of the city of Nesherkassk, in such a time to take renbized measures to provide relief to the families of the murdered.

En de G7 gaat op 24 Februari bespreken of de geconfisqueerde €300 miljard gebruikt kan worden.
VS, VK, Canada en Japan zijn pro, EU twijfelt en wilt liever de interesten afromen en eigen geld gebruiken voor hulp.

Met 300 miljard euro kan Oekraïne wel een heel eind verder, mochten die steunpaketten uit de VS en EU blokkeren. Nu nog wapens en munitie.

Met 300 miljard euro kan Oekraïne wel een heel eind verder, mochten die steunpaketten uit de VS en EU blokkeren. Nu nog wapens en munitie.

Is de EU niet twijfelend omdat dat geld hier in Brussel in Sint Joost te Noden staat?

Ik snap de terughoudendheid ergens wel. Hier staat nog geld van andere landen en het laatste wat we willen is dat iedereen begint na te denken over hoe rechtzeker dat allemaal is je geld parkeren in België.

Vanochtend gesproken met een gekende Oekraïner in de supermarkt. Blijkbaar begint er zich toch een zekere witte-veren-bdweging te manifesteren. Ik heb niet diep verdr gevraagd omdat ik kon zien dat ook hij ermee worstelt. Langs de zijlijn is het makkelijk daarover uitspraken te doen. Ik vraag me af wat ik zelf zou doen

Voorlopige balans is 30 doden en 150 gewonden, plus meer als 100 beschadigde huizen, 45 flatgebouwen, enkele scholen, kerken, ziekenhuizen en bedrijven.
Doelen rond Belgorod en Bryansk(beiden RU grenssteden) zijn deze avond zelf onder vuur gekomen.
En het VK heeft ondertussen aangekondigd van 100'en extra luchtafweerraketten te sturen.
Het Westen begon wat te twijfelen en wilde eventueel onderhandelingen opstarten met Poetin (die indruk kreeg ik toch ?).
Poetin zag echter die vertwijfeling als een 'zwakte' van het Westen dus hij redeneerde: Laat ik nog eens mijn spierballen rollen! En ik neem asap wraak voor de Krim!

Echter of die héél zware aanval een goed idee was voor Rusland? Ik kan mis zijn maar naar mijn mening net het omgekeerde.
Ik geloof dat die zware aanval nét een grote fout was van Rusland en dat dit averechts zal werken.
Hierdoor vestigt hij juist opnieuw de aandacht op de oorlog terwijl dat nu zo'n beetje naar de achtergrond verzeild geraakt was.

Op dat vlak heeft Oekraïne het misschien wel goed gedaan. Een paar keer Rusland pijn doen waar het pijn doet en Rusland is in de 'blinde' val getrapt.

Maar goed ik zeg gewoon mijn gedachten, de praktijk is misschien helemaal anders.

Is de EU niet twijfelend omdat dat geld hier in Brussel in Sint Joost te Noden staat?

Ik snap de terughoudendheid ergens wel. Hier staat nog geld van andere landen en het laatste wat we willen is dat iedereen begint na te denken over hoe rechtzeker dat allemaal is je geld parkeren in België.

Vanochtend gesproken met een gekende Oekraïner in de supermarkt. Blijkbaar begint er zich toch een zekere witte-veren-bdweging te manifesteren. Ik heb niet diep verdr gevraagd omdat ik kon zien dat ook hij ermee worstelt. Langs de zijlijn is het makkelijk daarover uitspraken te doen. Ik vraag me af wat ik zelf zou doen
Daar heb je natuurlijk wel een punt, want je schept een precedent: je miljarden zijn niet langer veilig in een ander land, want ze kunnen dat in beslag nemen via een reeks juridische achterpoortjes.

Kort filmpje van een X-101 die countermeasures gebruikt voor hij zijn doel bereikt.

Daar heb je natuurlijk wel een punt, want je schept een precedent: je miljarden zijn niet langer veilig in een ander land, want ze kunnen dat in beslag nemen via een reeks juridische achterpoortjes.

Kort filmpje van een X-101 die countermeasures gebruikt voor hij zijn doel bereikt.
Infrarood flares inzetten tegen radar geleide afweer. Patriot stares in confusion.
Zelfs daar kan je volgens mij nog uit het raam vallen

Zeker maar de kans dat je het overleefd is merkelijk hoger :) ;) :D
Tenzij je vol op een verdwaalde 9mm kogel valt natuurlijk. Dat zou een spijtig ongeluk zijn.

Dat is natuurlijk science fiction maar daar zat enige grond van waarheid in. Wrede leiders vervangen gaat het zeer zelden beter maken. Meestal wordt het dan gewoon nog slechter. Dat is meestal de oplossing niet.
Heb je daar concrete voorbeelden van? Dat het dan slechter wordt.. Ik betwijfel het sterk eerlijk gezegd.

R.I.P. Al-Qadhafi
R.I.P. Saddam Hoessein

Nadien was het in die landen toch echt niet beter se.

Bof. Hitler, Mussolini, Pol Pot, Pinochet, Milošević, Ferdinanc Marcos, Ceaușescu, Idi Amin, ... Het vergaat die landen toch allen stukken beter vandaag hoor.

R.I.P. Al-Qadhafi
R.I.P. Saddam Hoessein

Nadien was het in die landen toch echt niet beter se.
Je pakt er nu een paar voorbeelden uit die slecht afgelopen zijn maar zelfs daar kan je niet eenduidig zeggen dat het echt een verslechtering is met de vroegere situatie. Irak bvb heeft serieuze problemen maar de Sjiieten en de Koerden werden soms met hele dorpen vergast onder Saddam, die zullen nu wel vaak beter af zijn.

Of de oorlog tegen Iran, of de invasie van Koeweit, of het decennialang opsluiten, folteren en uitmoorden van Koerden en dissidenten maar verder zeer stabiel, het regime van Saddam.

Je pakt er nu een paar voorbeelden uit die slecht afgelopen zijn maar zelfs daar kan je niet eenduidig zeggen dat het echt een verslechtering is met de vroegere situatie. Irak bvb heeft serieuze problemen maar de Sjiieten en de Koerden werden soms met hele dorpen vergast onder Saddam, die zullen nu wel vaak beter af zijn.

Ik denk eerder dat het idee van "1 persoon uitschakelen" in een dictatuur vaak geen gewenste uitkomst heeft gezien zo'n autocratische systemen tenslotte ook door een kleine groep worden bestuurd. Het is geen one man show.

Het is niet dat Putin hier alles hier plant of beslist. Er zit een hele structuur daarachter die het Russisch regime zo willen behouden. Sommige die nog stukken extremer kunnen zijn. Zie bijvoorbeeld hetgeen wat Medvedev allemaal heeft uitgekraamd laatste jaar (dreigen met kernwapens, opruimen van anti-oorlogstemmen in Rusland) of Patrushev senior (waarvan vermoed wordt dat hij de grote voortrekker was van de Oekraïnse invasie en hij voorstelde/beveelde om Prigozhin definitief uit te schakelen.)

Dat zou best nog kunnen dat Putin nog het gaspedaal inhoudt maar onder een Patrushev of Medvedev dat de misdaden tegen de mensheid nog een slag erger zou worden.

1 persoon uitschakelen in zo'n regime heeft weinig effect. De opvolging is waarschijnlijk allang geregeld.

Bij een vergeldingsaanval op Belgorod door Oekraïne zijn er 18 doden gevallen en 111 gewonden gevallen. Volgens de lokale gouverneur zou het projectiel in een residentiële wijk zijn gevallen, al is het niet duidelijk dat dit de bedoeling was of dat de raket is neergestort na zelf geraakt te zijn door luchtafweer. Als dit met opzet is, zou dit een verregaande escalatie vanuit Kiev betekenen. Maar het lijkt me niet logisch dat Zelensky daar zijn akkoord voor zou geven, want dat betekent dat hij de morele hogere grond onder zijn voeten weghaalt en dan kan hij helemaal gaan fluiten naar zijn geld en wapens. Dus ik vermoed dat het wel komt doordat het projectiel werd getroffen door een luchtafweerraket. Dat gebeurt ook regelmatig in Oekraïne, waarbij burgerslachtoffers vallen door vallende brokstukken.

De Russen willen wraak, zeggen ze.

Terug
Bovenaan