Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De context is geheel anders. Vandaag is rusland perfect in staat om met de hulp van China een complete surveillance state op te zetten. Verzet in tijden van AI is gewoon niet te vergelijken met 70 jaar geleden. Ik vrees dat er maar één constante is. russische wreedheid.
Verzet evolueert mee, ik acht het wel mogelijk om dit georganiseerd te krijgen. Maar ik begrijp ook dat het erg moeilijk kan worden op lange termijn - tot inderdaad quasi onmogelijk als de aandacht van het Westen verslapt. Je hebt kapitaal nodig om dat te kunnen opzetten en in authoritaire staten wordt kapitaal vaak in handen gehouden door regimeafhankelijke entiteiten en personen. Sancties versterken dan nog eens vaak het regime in plaats van dat ze het ondermijnen, ook al wordt de economie vaak hard getroffen. Zie maar naar een land als Iran. Heel veel mensen zijn dat regime kotsbeu, maar grootschalige demonstraties worden keer op keer de hersens ingeslagen tot ze helemaal murwbetoogd zijn. En dan valt het verzet weeral stil.

Het fenomeen van "Rich kids of Tehran" vond ik treffend: allemaal rijke zoontjes en dochtertjes van regimekopstukken die een extreem decadente levensstijl onderhouden dat zwaar botst met de puriteinse islamistische waarden van het regime, maar ze worden ongemoeid gelaten. Zolang het geld vloeit naar de juiste zakken, kan men erg flexibel zijn met de waarden dat een regime uitdraagt. Dat is extreem hypocriet, maar ook effectief om een regime in stand te houden.

Je kan verzet van buitenaf financieren, maar dat maakt het erg gemakkelijk om dat soort verzet te framen als buitenlandse inmenging. Dat gebeurt nu continu met Russische oppositiefiguren.

Heel veel mensen zijn dat regime kotsbeu
Ruim een jaar geleden heb ik zo een artikel gelezen dat 90+% van alle jongeren (ook de jonge mannen) van de gewone bevolking het regime niet (meer) steunen in Iran. De ouders en grootouders steunen het regime nog wel iets(je) meer maar als ze moeten kiezen tussen hun zoon / dochter of het regime dan zijn er een aantal (niet allemaal) die dan kiezen voor de kinderen.

Maar dan nog. Die kinderen zijn de toekomst (de ouderen gaan eerder dood he) én de bevolkingspyramide is daar blijkbaar omgekeerd (de bevolking wordt daar steeds jonger en jonger). Ik zie dat vroeg of laat toch foutlopen met zo'n omgekeerde bevolkingspyramide omdat je op een gegeven moment voor elke politie / legeréénheid 100 jongeren (ruw geschat) voor u gaat hebben staan.

MAAR voorlopig houdt zo'n regime dus wel gewoon stand (en dit al voor tientallen jaren). Dus zo gemakkelijk is het inderdaad allemaal niet.

Anyways dit was even off topic.

Even cross-thread quoten. Wat is de consensus als volgende jaar Trump wint, voor Oekraïne? Hoe snel staat Putin in Lviv als de Amerikanen handen af gaan?
Dat kan meevallen of tegenvallen voor Rusland. Oekraïne heeft daar naar onze mening misschien geen of minder tijd voor maar misschien verrassen ze ons toch weer en ligt het straks over 1000 m² plots vol met mijnen, prikkeldraad en andere versperringen, en van het ogenblik dat Rusland zegt: Het is game over! Full attack mannen! Vliegen er asap 200 tanks in brand en sterven er asap 1000 soldaten.

Ik vind dat alle experts en kenners uit het Westen TE gemakkelijk zeggen dat de oorlog dan snel voorbij is (lees dagen). Poetin dacht net hetzelfde toen hij de oorlog begon en 2 jaar later is deze nog bezig hé. Dus dat kan gaan van 3 dagen tot 6 maand of langer. Men heef zich al vaak vergist in deze oorlog. Dat is eigen aan oorlog: De onvoorspelbaarheid.

Mijn antwoord is dan ook: Ik weet het niet, jij ook niet, de experts ook niet (toch niet voor de volle 100%). Het kan snel gaan maar even goed valt dit enorm tegen door barricades, mijnen en prikkeldraad en zo.

Even cross-thread quoten. Wat is de consensus als volgende jaar Trump wint, voor Oekraïne? Hoe snel staat Putin in Lviv als de Amerikanen handen af gaan?
Niet snel in Lviv denk ik en Odessa zal een fraaier prijsbeest zijn, want daarmee wordt de Zwarte Zee gedomineerd door Rusland. Ook te zien of het democratische bestel in Kiev een marionetregime gaat worden. Er kan nog veel gebeuren. Een vroegtijdige dood van Poetin met een chaotische machtsstrijd kan het einde betekenen van de invasie. Of misschien ook niet.

Misschien verandert de frontlinie amper en komt er een wapenstilstand zoals in Korea 1953. Dat is ook geen positief scenario: geen blijvende vrede en altijd risico op een heropflakkering van de oorlog.

Als Trump wint begint zijn beleid ook pas begin 2025. Dat is nog lang.

Wie zegt dat als trump wint rusland zo zou kunnen verder doen in Oekraiene? Voor hetzelfde geld belt trump eens naar poetin en zegt gewoon hier stopt het. Vergeet niet dat trump serieus onvoorspelbaar is.

Wie zegt dat als trump wint rusland zo zou kunnen verder doen in Oekraiene? Voor hetzelfde geld belt trump eens naar poetin en zegt gewoon hier stopt het. Vergeet niet dat trump serieus onvoorspelbaar is.
Dat is een ander maar plausibel scenario he.

Poetin zijn enige zwakte is dat hij anderen wel massaal laat vermoorden maar als het over zichzelf gaat? Die mens wil ZELF graag eeuwig leven. Poetin wil zelf NIET dood. Dus als Trump iets zegt (wat dat ook is) wat het leven van Poetin in gevaar brengt dan zou dit wel eens er voor kunnen zorgen dat Poetin inderdaad plots gewoon er mee stopt.

Want die laatste weet ook dat Trump onvoorspelbaar is en welk gek idee Trump dan ook mee dreigt tov Poetin "die zot" is daar dan doodleuk toe in staat om dat ook gewoon uit te voeren. En dat weet Poetin goed genoeg.

Of dat goed zou zijn voor Oekraïne is iets anders. Dan zal het vermoedelijk best case gaan over een bevroren conflict.

Maar goed, we zijn nu weer aan het speculeren. En dit is pas ten vroegste voor 2025.

Mocht het westen Oekraïne opgeven zie ik die nog wel een wraakcampagne starten.
De GUR spiegelt zich nu al aan de Mossad na WO2, als ze geen staat of wetten meer hebben om zich aan te houden gaat dat niet verbeteren.
Er zijn nu al maandelijks vergiftigingen van soldaten, aanslagen op gouverneurs in bezet gebied, goederentreinen die ontsporen, enz.
Als die losslagen kan het een IRA/ETA op steroïden worden en zal Rusland (nog extremere) repressie over heel Rusland moeten toepassen.
Niet dat het een goede zaak zou zijn of Oekraïne zou helpen, maar wanhoop en wraakzucht zijn een gevaarlijke combinatie.

Als de situatie helemaal FUBAR gaat kan Polen ook West-Oekraïne annexeren en wordt Lviv terug Lvov, maar ik weet niet of @Général Zantas kan bevestigen of er nog enig revanchisme bestaat in Polen tegenover de etnische zuiveringen die zij in WOII ondergingen in handen van de OUN/UPA.

Ik ben alleszins benieuwd hoe we er over een jaar naar gaan kijken. 2024 wordt een belangrijk jaar.

Laatst bewerkt:
Als de situatie helemaal FUBAR gaat kan Polen ook West-Oekraïne annexeren en wordt Lviv terug Lvov, maar ik weet niet of @Général Zantas kan bevestigen of er nog enig revanchisme bestaat in Polen tegenover de etnische zuiveringen die zij in WOII ondergingen in handen van de OUN/UPA.

Ik ben alleszins benieuwd hoe we er over een jaar naar gaan kijken. 2024 wordt een belangrijk jaar.

Lviv zal Lviv blijven, daar moet je niet over twijfelen of speculeren. Zeker gezien Tusk weer aan de macht is.

Een deel van de bevolking koestert antipathie tegenover Banderisme in Oekraine, maar dat is toch vooral aan de rechterzijde van het politieke spectrum (de nationalisten/patriotten) en op twee jaar tijd heeft niemand geopperd om Oekraine binnen te vallen om Lviv te reclaimen. Men heeft wel gezegd dat PiS over het plan heeft nagedacht, maar die hebben dat categoriek ontkend en wijzen naar hun vrij gigantische bijdragen aan Oekraine (financieel, sociaal en militair) om dat te staven.

Wie zegt dat als trump wint rusland zo zou kunnen verder doen in Oekraiene? Voor hetzelfde geld belt trump eens naar poetin en zegt gewoon hier stopt het. Vergeet niet dat trump serieus onvoorspelbaar

Ik weet niet meer in welke docu ik het heb gezien maar Trump zou eens tegen Putin hebben gezegd dat als hij Oekraïne binnenvalt Trump dan bommenwerpers afstuurt op Moscou. Waarop Trump dan in de camera tegen documakers zei: als Putin dat ook maar voor 10% gelooft, kan hem dat al voldoende beïnvloeden om af te zien van z'n plannen.

Als iemand het zich beter of correcter herinnert, pas gerust aan. Het is me vooral bijgebleven omdat Trump volgens mij wel weet wat macht is en hoe het te gebruiken

Ik weet niet meer in welke docu ik het heb gezien maar Trump zou eens tegen Putin hebben gezegd dat als hij Oekraïne binnenvalt Trump dan bommenwerpers afstuurt op Moscou. Waarop Trump dan in de camera tegen documakers zei: als Putin dat ook maar voor 10% gelooft, kan hem dat al voldoende beïnvloeden om af te zien van z'n plannen.

Als iemand het zich beter of correcter herinnert, pas gerust aan. Het is me vooral bijgebleven omdat Trump volgens mij wel weet wat macht is en hoe het te gebruiken
Is wel een interessante stelling, onlangs ook nog een documentaire gezien over "wargames" en hoe ze verschillende uitkomsten proberen te voorspellen door ze te laten uitspelen. Conclusie is dat het fantastisch werkt zolang de twee partijen "rationeel" zijn en als er nu één ding is dat Trump niet is is het dat laatste. Het irrationele van Trump maakt het voor een Putin zeer moeilijk om actie en reactie te voorspellen waardoor het een pak gevaarlijker wordt.

Laatst bewerkt:
Is wel een interessante stelling, onlangs ook nog een documentaire gezien over "wargames" en hoe ze verschillende uitkomsten proberen te voorspellen door ze te laten uitspelen. Conclusie is dat het fantastisch werkt zolang de twee partijen "rationeel" zijn en als er nu één ding is dat Trump niet is is het dat laatste. Het irrationele van Trump maakt het voor een Putin zeer moeilijk om actie en reactie te voorspellen waardoor het een pak gevaarlijker word.
De mens is niet rationeel, dat maakt wargames theoretisch. In de praktijk blijft oorlog onvoorspelbaar. Dat maakt wargames niet nutteloos, maar sommige zaken draaien nu eenmaal anders uit als ze in de praktijk worden toegepast.

De mens is niet rationeel, dat maakt wargames theoretisch. In de praktijk blijft oorlog onvoorspelbaar. Dat maakt wargames niet nutteloos, maar sommige zaken draaien nu eenmaal anders uit als ze in de praktijk worden toegepast.
Sure, maar er is een verschil tussen niet de meest rationele (slimste) beslissing nemen, zelfs een paar keer na elkaar (daarom dat ze die wargames over and over doen met verschillende "players") en Trump die bij wijze van spreken een nucleaire oorlog zou opstarten omdat hem de bruine streep niet uit zijn onderbroek gewassen krijgt.

Laatst bewerkt:

Volgens verhalen die de ronde doen zou Trump zowel Poetin als Xi gewaarschuwd hebben om uit respectievelijk Oekraïne en Taiwan te blijven.

Het deel over Poetin werd door Trump eens aangehaald tijdens een rally:

And now we have a war between Russia and Ukraine with potentially hundreds of thousands and even millions of people are going to die. That would’ve never happened if I was your president. Would’ve never happened. I promise you. I talked to him. “Vladimir, you can’t do that. Can’t do it, Vladimir.” “Those beautiful golden turrets in Moscow, Vladimir, I want to leave them alone please. You can’t do it Vladimir.” He would never have done it. He would never have done it. He said, “Well, I sort of believe you because you actually did kill me on Nord Stream 2.”

Volgens verhalen die de ronde doen zou Trump zowel Poetin als Xi gewaarschuwd hebben om uit respectievelijk Oekraïne en Taiwan te blijven.

Het deel over Poetin werd door Trump eens aangehaald tijdens een rally:

Tegelijkertijd is hij ook de enigste president die zonder eigen (Amerikaanse) tolk in het privaat gesprekken heeft gehad met Putin waarvan geen transcripties bestaan. De vraag is dan wat daar besproken is geweest.

Ik geloof eigenlijk niet dat Trump de geschiedenis wil in gaan als de president die Rusland heeft laten winnen.

Dat ie uit de NAVO zou stappen of de steun verminderen tot daar aan toe. Maar niet van de ene dag op de andere alle financiële en militaire steun zomaar stoppen. Dan zie ik hem nog eerder Europa dwingen om hun militaire steun te betalen of iets dergelijks. Of in die oorlog wat gaan “bemiddelen” (lees: Oekraïne onder druk zetten) om een akkoord te onderhandelen waarbij Rusland een deel van de veroverde gebieden mag houden.

Jongens, ik snap echt niet wat jullie allemaal aan Trump toeschrijven. Trump denkt maar aan 1 ding: "hoe kan ik hier aan verdienen?".
Zijn acties uit het verleden tonen al aan dat hij niet echt denkt over hoe de geschiedenis over hem gaat oordelen.

Ik denk dat hij volledig in de zak zit van Putin. Welk beschamend geheim die dan over Trump heeft, weet ik ook niet. Een plasseks tape lijkt me niet voldoende voor wat Trump al heeft gedaan voor Putin.
Misschien de miljoenen (miljarden?) via Deutsche Bank?

Nu, als er voldoende Amerikanen gaan stemmen (grote als!!), dan maakt Trump geen schijn van kans. Ik maak me eerder zorgen over de acties om Trump van stembiljetten te houden. Aan de ene kant volledig gerechtvaardigd, want Trump blijft met teveel gewoon weg te komen. Maar Trump als kandidaat gaat veel mensen motiveren om toch te gaan stemmen, tegen hem. Een DeSantis, Haley, Pence, ... gaat daar niet voor zorgen, waardoor de GOP nog kan winnen.

Hoopgevend artikel in Forbes:

The numbers tell the story. The Russian field armies have lost at least 411 tanks, fighting vehicles and artillery pieces trying, and failing, to capture Avdiivka. The Ukrainian brigades garrisoning Avdiivka—including the 110th, 57th and 47th Mechanized and the 1st Tank—have lost just 30 pieces of heavy equipment.

Terug
Bovenaan