Die massale waves gebruikt Rusland om Oekraïne te dwingen om hun luchtafweermiddelen weg te houden van het front, naast het uitputten van dure Westerse afweerraketten en het treffen van doelen - want het is een mythe dat Rusland
alleen maar (!) blinde terreur zaait met deze massale waves, er worden intussen ook militaire doelen getroffen. Dit kunnen ze uiteraard geen weken volhouden (dat zou ook de VS niet kunnen op lange termijn, maar ze geven wel een signaal aan Kiev dat ze nog altijd het hele land kunnen treffen. Als ze die aanvallen niet meer zouden kunnen uitvoeren, geeft dat Oekraïne de kans om Patriots dichter aan het front te zetten wat het moeilijk maakt voor de Russen om tactische luchtondersteuning te geven. Dat neemt natuurlijk niet weg dat beide partijen nog altijd duizenden FPV-drones kunnen inzetten, die relatief goedkoop én doeltreffend zijn.
Het is inderdaad een uitputtingsoorlog, maar het verschil is dat
Rusland steeds meer tanks produceert zodat ze dit nog jarenlang kunnen volhouden terwijl Oekraïne geen tanks produceert maar enkel ontvangt en dat niet in grote aantallen. Het kan ook bestaande tanks herstellen en het is ook zo dat de overleefbaarheid van een Bradley groter is dan van een T-64 of BTR - maar mensenlevens zijn in Rusland dan ook weer een pak goedkoper dan in Oekraïne en die hebben moeite om nog nieuwe manschappen te ronselen.
Het gaat allemaal echt van het Westen afhangen hoe Oekraïne dit jaar gaat doorkomen. Ik vermoed dat er vroeg of laat wel weer wat miljarden worden vrijgemaakt en dat is noodzakelijk om Oekraïne draaiende te houden en de opkomende oorlogsindustrie te steunen, maar wapens en munitie zijn al even noodzakelijk en dat ligt moeilijker. De EU kan misschien het geld verzamelen - las ik ergens 70 euro/EU-burger/jaar? - maar de wapenindustrie van de VS zal toch ook moeten bijspringen terwijl Israël een jingoïstische oorlog plant tegen Hezbollah in Zuid-Libanon en Xi weer de oorlogstrom lijkt te slaan over Taiwan. En ik vermoed dat dit decennium nog wel wat verrassingen in petto heeft.