Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Too little, too late voor Oekraïense slachtoffers, zeker. Maar voor de USA komt dit heel goed uit. Ze verzwakken een van hun grootste concurrenten voor een fractie van hun militair budget. Elke maand verliest RU hopen materiaal en ze hebben amper de resources om nieuwe te maken. Zo lang er geen grondgebied verloren gaat en de verliezen aan de Russische kant groter zijn dan aan 'onze' kant winnen wij de uitputtingsoorlog.
Er is al veel grondgebied verloren gegaan en de Oekraïense verliezen zijn ook groot. Als de wapen en munitieschaarste aanhoudt verliezen ze nog meer terrein. Als de VS hun machtige leger niet wil inzetten in Europa wegens gebrek aan politieke wil is Europa een vogel voor de kat. Finlandisering is dan realistisch.

Er is al veel grondgebied verloren gegaan en de Oekraïense verliezen zijn ook groot. Als de wapen en munitieschaarste aanhoudt verliezen ze nog meer terrein. Als de VS hun machtige leger niet wil inzetten in Europa wegens gebrek aan politieke wil is Europa een vogel voor de kat. Finlandisering is dan realistisch.
RU is de laatste dagen meer dan 20 tanks per dag aan het verliezen om geen meter vooruit te komen. Ondertussen is Oekraïne bezig met het optrekken van defensielinies. Met welk materiaal gaat Rusland nog iets veroveren? Ze hebben maanden gevochten voor het nutteloze Bakhmut. Iets deftig veroveren gaat echt niet meer lukken. Dit is een logistieke nachtmerrie aan het worden voor RU.

Binnenkort nog een paar F16s in de lucht en wat Taurus-raketten op de Krimbrug.

Spijtig van de grond die al verloren is en de mensen die sterven maar dit is dé natte droom voor een wereldmacht.

Interessante discussie.

En ik ben er zelf ook nog niet uit wat het beste is:
  • Vanuit een algemene point of view zou ik zeggen: altijd opties achter de hand houden om te escaleren. Het heeft geen zin om onmiddellijk met alle kracht terug te slaan omdat je dan:
    • zelf als de agressor wordt gezien
    • geen uitwijkopties meer biedt voor de andere partij
    • je achteraf ook niets meer hebt om nóg meer te gaan escaleren mocht het nodig zijn
Wat dat betreft heeft het Westen het uitstekend gedaan: netjes de escalatieladder volgen.​
  • Maar aan de andere kant zag ik het iemand onlangs vergelijken met het geven van een vaccinatie aan Rusland. Door telkens een beetje meer weerwerk te bieden, zijn ze ook in staat om stelselmatig hun weerstand op te bouwen. Lees: hun oorlogseconomie op gang te trekken. In dat opzicht zou één mokerslag in het begin misschien wel de betere optie geweest zijn? Maar wie zou die verantwoordelijkheid genomen hebben?
Vergeet niet van waar we komen. Tot 2 jaar geleden was het ondenkbaar dat er Russische troepen zouden uitgeschakeld worden met Westerse wapens. In het begin van de oorlog zagen sommigen Wereldoorlog 3 al passeren omdat we Manpads zouden leveren aan Oekraïne. Tanks leveren was weer een enorme stap. Nu zijn we bezig met F16's te leveren. Het was eigenlijk compleet ondenkbaar bij het begin van de oorlog om onmiddellijk F16's te leveren bijvoorbeeld.

Gelukkig krijgt de Westerse defensie-industrie nu ook stilaan een "vaccinatie". Zij het op een veel tragere manier.
Dat is veel te kort door de schreef, het westen steunt oekraine al jaren ook met wapens.
Sinds 2012 zijn er vele miljarden zo richting daar gevloeid zijn oekrianse soldaten in de EU opgeleid en zijn er westerse wapens verkocht aan oekraine.

Vergeet ook niet dat eigenlijk alle landen buiten de VS die wapens niet kunnen missen of dat het veel tijd en geld kost.

Dit omvat dus veel meer factoren dan "steunen we ze of niet".

Ach dat is zo'n onzin, europe is meer dan sterk genoeg om zonder de VS rusland buiten te houden. Militair kan rusland niks beginne, qua invloed wel maar daar begint ook steeds meer zicht en tegenmaatregelen tegen te komen.

Vond dit wel een interessant artikel ivm de obstructie door de republikeinen en wat Biden kan doen:

Via de Excess Defense Act kan Biden overbodig materiaal aan spotprijzen verkopen. En dat kunnen de Republikeinen niet tegenhouden. De (gespeelde?) verontwaardiging gaat natuurlijk groot zijn, dus daarom heeft hij het nog niet gedaan. Maar het kan.

Zonet de documentaire "20 days in Mariupol" gezien op Canvas.

Je ziet de stad afglijden van initieel enkel wat onrust over de imminente inval van de Russen die er zit aan te komen. Tot je gaandeweg de frontlinie dichterbij ziet komen. De vluchtwegen die één voor één afgesloten worden, tot ook de laatste uiteindelijk de stad helemaal afsluit van de buitenwereld. De achtergebleven bevolking is op zichzelf aangewezen. De hopeloosheid in hun ogen wanneer de humanitaire corridor er maar niet komt. De elektriciteit die wegvalt, het water die wegvalt, het internet die wegvalt. De plunderingen die plaatsvinden. De laatste brandweerkazerne die wordt gebombardeerd. De uitzichtloze situatie in de ziekenhuizen met tekorten aan de meest essentiële zaken, die bovendien ook zelf nog eens gebombardeerd worden. Het stopt gewoon niet.

Het is je reinste nachtmerrie. Ik ben sprakeloos. Je voelt de onmacht door uw tv sijpelen. De onrechtvaardigheid. Ik heb tranen gelaten bij de meest beklijvende stukken van kinderen die om hun moeder smeken, en moeders die om hun kinderen smeken.

En dan krijg je plots weer de banale televisie te zien, zap je naar de Zevende Dag met een verhitte discussie over "huizen renoveren" en andere zaken in de waan van de dag. En dan denk je: "waar the fuck zijn wij eigenlijk mee bezig om niet 24/7 met dit conflict bezig te zijn?!".

Deze documentaire zou verplicht moeten worden aangeboden in scholen en parlementen om iedereen, en vooral politici, een heel concrete en tastbare reality check te geven met welke buurman we aan onze Oostgrens van Europa zitten.
Ik had deze opgenomen en gisteren gezien, zoals verwacht zeer hard en confronterend en helaas ook realistisch. Diep respect voor iedereen die in dergelijke omstandigheden zich actief inzet - hulpverlening, journalistiek, artsen ..

Jammer dat er vermoedelijk geen gelijkaardige documentaire is hoe het binnendringen, veroveren van de stad vanuit de Russische zijde wordt beleefd.

Ik had deze opgenomen en gisteren gezien, zoals verwacht zeer hard en confronterend en helaas ook realistisch. Diep respect voor iedereen die in dergelijke omstandigheden zich actief inzet - hulpverlening, journalistiek, artsen ..

Jammer dat er vermoedelijk geen gelijkaardige documentaire is hoe het binnendringen, veroveren van de stad vanuit de Russische zijde wordt beleefd.
Er is er eentje over Bakhmut maar je kan ze zo goed als niet bekijken want wordt verwijderd/geblokkeerd. Via VPN eventueel.

Iran, Noord-Korea en China danken Rusland voor de bijdrage. Imo is dit toch een teken dat ook voor Rusland tijd geen vriend is.
Deze oorlog kan Poetin inderdaad geen jaren meer volhouden. Ook bij hem is er druk om de oorlog ten voordele van Moskou te beslissen. Vandaar bijvoorbeeld deze geruchten:

According to Russian sources, airborne assault brigades within ground forces will be able to conduct landings in the immediate rear of Ukraine without parachutes, possibly using helicopter landings for rapid deployment of personnel, as was the case during the initial battles for Hostomel Airport near Kyiv on February 24, 2022.

Het probleem met deze oorlog is dat er weinig dynamiek is aan het front: mijnvelden, continue dronesurveillance en zwaar ingegraven troepen aan beide kanten maken het onmogelijk om terreinwinst te maken zonder zware verliezen. De Oekraïense luchtafweer staat al weken onder druk en heeft te kampen met tekorten, wat dit soort operaties in theorie mogelijk zou kunnen maken. De kans is bestaande dat dit een immens fiasco wordt, maar mogelijk zal Rusland dit op kleine schaal proberen.

Intussen beweert Robert Fico van Slovakije dat Oekraïne een deel van zijn grondgebied moet opgeven om een einde te maken aand e oorlog met Rusland.

Oekraïne brengt de oorlog steeds meer naar Rusland, volgens dit rapport van ISW:

Ukrainian forces reportedly conducted successful drone strikes against targets in Leningrad and Tula oblasts, where repeated Ukrainian drone strikes may fix Russian short-range air defense systems defending potentially significant targets along expected flight routes. Ukrainian media, citing unnamed sources within Ukrainian special services, reported that Ukrainian forces conducted drone strikes against the Shcheglovsky Val Plant in Tula City, Tula Oblast and the “Novateka” plant and gas terminal near the port of Ust-Luga, Leningrad Oblast on the night of January 20 to 21. The Shcheglovsky Val Plant reportedly manufactures Pantsir-S and Pantsir-S1 air defense systems, and the Ust-Luga complex reportedly processes stable gas condensate into light and heavy naphtha, diesel, kerosene, and naval fuel.

According to Russian sources, airborne assault brigades within ground forces will be able to conduct landings in the immediate rear of Ukraine without parachutes, possibly using helicopter landings for rapid deployment of personnel, as was the case during the initial battles for Hostomel Airport near Kyiv on February 24, 2022.

Het probleem met deze oorlog is dat er weinig dynamiek is aan het front: mijnvelden, continue dronesurveillance en zwaar ingegraven troepen aan beide kanten maken het onmogelijk om terreinwinst te maken zonder zware verliezen. De Oekraïense luchtafweer staat al weken onder druk en heeft te kampen met tekorten, wat dit soort operaties in theorie mogelijk zou kunnen maken. De kans is bestaande dat dit een immens fiasco wordt, maar mogelijk zal Rusland dit op kleine schaal proberen.
Verschil is dat voor kruisraketten je de patriots nodig hebt. Voor de Iraanse drones kan je de Gepards gebruiken.
Maar om helicopters met troepen neer te schieten heb je gewoon soldaten met Stingers of zo nodig.
Ik denk niet dat dat een succesvolle taktiek gaat worden voor Rusland.
Alleen maar goed als Rusland de aanvallen op Hostomel wil repliceren: hoeveel keren hebben ze dat vruchteloos aangevallen?

Laatst bewerkt:
Verschil is dat voor kruisraketten je de patriots nodig hebt. Voor de Iraanse drones kan je de Gepards gebruiken.
Maar om helicopters met troepen neer te schieten heb je gewoon soldaten met Stringers of zo nodig.
Alleen maar goed als Rusland de aanvallen op Hostomel wil repliceren: hoeveel keren hebben ze dat vruchteloos aangevallen?
Wel ja, de kans is inderdaad bestaande dat die helikopters vakkundig uit de lucht worden geplukt door manpads. Dat was al het geval in het begin van de oorlog. Hoe ze dat nu kunnen neutraliseren is mij ook een vraag. Lanceerinstallaties kan je nog neutraliseren met FPV's, maar een soldaat met een Stinger kan zich gemakkelijk verstoppen. Het is een manier om de huidige (zeer) kostelijke gang van zaken in stroomversnelling te brengen, maar dat is zeker niet zonder risico's.

Maar om helicopters met troepen neer te schieten heb je gewoon soldaten met Stingers of zo nodig.
Don't forget the Stugna's!

Wel ja, de kans is inderdaad bestaande dat die helikopters vakkundig uit de lucht worden geplukt door manpads. Dat was al het geval in het begin van de oorlog. Hoe ze dat nu kunnen neutraliseren is mij ook een vraag. Lanceerinstallaties kan je nog neutraliseren met FPV's, maar een soldaat met een Stinger kan zich gemakkelijk verstoppen. Het is een manier om de huidige (zeer) kostelijke gang van zaken in stroomversnelling te brengen, maar dat is zeker niet zonder risico's.
Als Rusland dat risico neemt is dat voor mij toch een teken dat ze redelijk wanhopig op zoek aan het gaan zijn naar manieren om de overwinning te behalen.

Westen wil conflict doen escaleren

Lavrov is een voetveeg van Poetin. Je ziet aan zijn gezicht bijna letterlijk dat die mens echt beseft van: "Welke zever moet ik nu weer uitspreken voor de camera? Maar goed, dat is mijn job nu éénmaal!" :tongue:

Want hij weet ook goed genoeg, dat als hij die uitspraken niet doet, dan valt hij uit een raam en doet iemand anders het wel.

Westen wil conflict doen escaleren

Lavrov is een voetveeg van Poetin. Je ziet aan zijn gezicht bijna letterlijk dat die mens echt beseft van: "Welke zever moet ik nu weer uitspreken voor de camera? Maar goed, dat is mijn job nu éénmaal!" :tongue:

Want hij weet ook goed genoeg, dat als hij die uitspraken niet doet, dan valt hij uit een raam en doet iemand anders het wel.
Man wat een calimerogezever. De enige die de boel heeft doen escaleren is Rusland zelf, hadden ze Oekraïne niet binnen gevallen zaten we nog altijd kumbaya te zingen met Poetin rond onze gezellige haard gevoed door Russisch gas. Ze hebben zich hier gewoon zelf in de voet geschoten.

Man wat een calimerogezever. De enige die de boel heeft doen escaleren is Rusland zelf, hadden ze Oekraïne niet binnen gevallen zaten we nog altijd kumbaya te zingen met Poetin rond onze gezellige haard gevoed door Russisch gas. Ze hebben zich hier gewoon zelf in de voet geschoten.
Eerlijk? Ik denk dat Poetin de fout heeft begaan TE vroeg de oorlog te starten. Had hij het Westen nog jaren extra in slaap gewiegd, dan had zijn plan mogelijks kans op slagen.

Maar door Covid, desinformatie van zijn inner circle die schrik van hem hadden en hem hebben wijsgemaakt dat Rusland reeds sterk genoeg was om na 3 dagen in Kiev te staan (en andere zever) en het feit dat hij ook niet de jongste meer is en misschien ook wel bang was dat zijn opvolger dan met de eer zou gaan lopen, heeft hij zware inschattingsfouten begaan. Enzovoorts enzovoorts ..

Ik denk dat China nu ook zoiets heeft van: Godverdomme, we waren goed op weg om misschien niet met de wapens maar economisch de EU en de VS voorbij te steken en ze onder onze sloef te krijgen, maar nu heeft Poetin de boel (deels) verneukt. Zelfs als Rusland de oorlog alsnog wint (stel). Dan is de kost daarvoor op lange termijn al enorm groot.

Poetin gaat over 50 jaar sowieso beroemd zijn als de man die Rusland heeft voor gelogen en hij zal bekend zijn als 'Poetin de kleine nietsnut'. (Ipv Poetin de grote tsaar)

Ik ben misschien fout met mijn oordeel, maar dat is de indruk die ik nu krijg en dit is gewoon mijn persoonlijk mening. (ongeacht de finale uitkomst)

Ik zie dit nu pas, met de latere berichten heb ik geen probleem. Met deze voorlaatste zin echter wel.

Welk is jouw definitie dan van "als de VS hun leger niet in Europa wilt inzetten"?
Moeten we gaan opzoeken hoeveel volk uit de VS er op dit moment actief is in Europa? Landmacht, luchtmacht, zeemacht? Navo oefening van dik 100K mensen?

(effe opgezocht, in 2022 zat de VS met 100k mensen in Europa)

Moest Rusland het in hun bol krijgen om westwaarts te trekken geraken ze niet eens door Polen, dat beter bewapend is en nét zo gretig als de Ukraïners. En dan nemen we ineens mee aan dat de rest van Europa met de duimen gaat draaien en afwachten tot de volgende aan de beurt is.

Ik ben het wel eens dat dit allemaal op termijn niet houdbaar is nee. Maar Europa die "een vogel voor de kat is", dat is een stelling te ver.

Laatst bewerkt:
Als Rusland dat risico neemt is dat voor mij toch een teken dat ze redelijk wanhopig op zoek aan het gaan zijn naar manieren om de overwinning te behalen.
De huidige situatie is niet helemaal een patstelling, maar wel bijna. Na de terugtrekking uit de regio Kherson zijn er geen grote verschuivingen meer geweest aan het front, buiten wat dorpen en stadjes en dat allemaal ten koste van veel materieel en mensenlevens. Aan beide kanten. Dus lijkt het me logisch dat zowel Kiev als Moskou op allerlei manieren proberen om die quasi-patstelling te doorbreken. Oekraïne heeft al een aantal keer geprobeerd de Dnjepr over te steken en voert, met succes, aanvallen uit in het hinterland. Rusland probeert de oorlog met attrition te winnen, want zij kunnen meer incasseren - en uitdelen - dan Oekraïeners.

Zo'n paradrop achter vijandelijke linies zie ik ook weinig kans tot succes hebben. Dat hebben ze bij aanvang geprobeerd, maar dat is faliekant mislukt. High risk, high reward ... epic fail.
Ik zie dit nu pas, met de latere berichten heb ik geen probleem. Met deze voorlaatste zin echter wel.

Welk is jouw definitie dan van "als de VS hun leger niet in Europa wilt inzetten"?
Moeten we gaan opzoeken hoeveel volk uit de VS er op dit moment actief is in Europa? Landmacht, luchtmacht, zeemacht? Navo oefening van dik 100K mensen?

(effe opgezocht, in 2022 zat de VS met 100k mensen in Europa)

Moest Rusland het in hun bol krijgen om westwaarts te trekken geraken ze niet eens door Polen, dat beter bewapend is en nét zo gretig als de Ukraïners. En dan nemen we ineens mee aan dat de rest van Europa met de duimen gaat draaien en afwachten tot de volgende aan de beurt is.

Ik ben het wel eens dat dit allemaal op termijn niet houdbaar is nee. Maar Europa die "een vogel voor de kat is", dat is een stelling te ver.
Ik denk niet dat Poetin geïnteresseerd is om manu militari westwaarts te trekken - dat kan Poetin niet aan en dat heeft ook weinig zin als hij het al zou aankunnen. Te kostelijk, teveel moeite. Moldavië en zeker de Baltische staten (Suwalki-corridor) lopen meer gevaar om geannexeerd te worden dan Polen en daar voorbij. Met Finlandisering doel ik op een EU dat niet meer onder de paraplu kan schuilen van een, hypothetisch, isolationistisch Uncle Sam en noodgedwongen compromissen moet sluiten met Moskou.

Een krachtmeting tussen Rusland en de NAVO is voor iedereen te risicovol, maar wie weet hoe ver de escalatieladder reikt?

Dit is pure hypothese, trouwens. Veel zal afhangen van hoe de oorlog verder verloopt, hoe de verkiezingen in Europa verlopen en wie in november verkozen wordt tot president van de VS.

Terug
Bovenaan