Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Volgens de cijfers in de media is Polen militair (veel) zwakker dan Oekraïne ??

Oekraïne staat op plaats 15. Polen staat niet eens op de lijst.
De 25 sterkste legers ter wereld in 2023: zowel Rusland als Oekraïne zitten erbij

Oekraïne staat in EU volgens HLN op 5 en Polen op 6
Zo zwak zijn de Europese legers

Ik neem die bronnen niet serieus. De eerste zet Rusland bij de sterkste legers, terwijl die duidelijk zéér slecht logistieke ondersteuning hebben. Hun ganse commandostructuur is beperkt én op het veld hebben ze slechts één tactiek en dat is zoveel mogelijk volk richting doel rushen. Ze hebben nul coördinatie, hun luchtmacht trekt op de ballen en hun zeemacht wordt stilaan door drones helemaal weggejaagd of tot zinken gebracht.

De tweede is hln die geen bronnen geeft. Ze destilleren uit een allegaartje artikels hun eigen uitleg. Ik betwijfel zeer sterk of ze de recente (sinds 2022) evolutie mee in rekening brengen.

Laatst bewerkt:
Ik neem die bronnen niet serieus. De eerste zet Rusland bij de sterkste legers, terwijl die duidelijk zéér slecht logistieke ondersteuning hebben. Hun ganse commandostructuur is beperkt én op het veld hebben ze slechts één tactiek en dat is zoveel mogelijk volk richting doel rushen. Ze hebben nul coördinatie, hun luchtmacht trekt op de ballen en hun zeemacht wordt stilaan door drones helemaal weggejaagd of tot zinken gebracht.

De tweede is hln die geen bronnen geeft. Ze destilleren uit een allegaartje artikels hun eigen uitleg. Ik betwijfel zeer sterk of ze de recente (sinds 2022) evolutie mee in rekening brengen.
Ik zou het Russische leger van 24 februari 2022 niet zomaar vergelijken met het Russische leger vandaag. Niemand ontkent dat ze zeer zwaar leergeld hebben moeten betalen en dat ongetwijfeld nog gaan doen, maar ze trekken wel degelijk lessen uit deze oorlog. Dat ze bij een eventuele overwinning de NAVO uit de weg gaan blazen ga ik niet beweren, maar het lijkt me te simplistisch om ze te beschouwen als het kneusje van de klas. Zo zijn er ook nog tal van mensen die beweren dat de USSR enkel maar van Duitsland heeft kunnen winnen omdat ze meer kanonnenvoer naar het front konden brengen, maar dat is héél kort door de bocht. Eén gegeven blijft wel opvallen: incasseringsvermogen. Een Westers leger had met die verliezen allang de handdoek in de ring gegooid, maar mensenlevens zijn nu eenmaal goedkoper in Moskou. De Winteroorlog met Finland in 1940-41 is een voorbeeld hoe dat incasseringsvermogen tegen een zwakkere tegenstander wel vruchten kan afwerpen: uiteindelijk heeft Finland toch een aantal consessies moeten doen omdat het minder reserves had dan de USSR, maar ook omdat de Sovjets andere tactieken begonnen toe te passen en de Finnen in het nauw dreven (mede dankzij hun aloude vertrouwen op de macht van artilleriegeschut bij de Tweede Slag van Summa).

Ik zou het Russische leger van 24 februari 2022 niet zomaar vergelijken met het Russische leger vandaag. Niemand ontkent dat ze zeer zwaar leergeld hebben moeten betalen en dat ongetwijfeld nog gaan doen, maar ze trekken wel degelijk lessen uit deze oorlog. Dat ze bij een eventuele overwinning de NAVO uit de weg gaan blazen ga ik niet beweren, maar het lijkt me te simplistisch om ze te beschouwen als het kneusje van de klas. Zo zijn er ook nog tal van mensen die beweren dat de USSR enkel maar van Duitsland heeft kunnen winnen omdat ze meer kanonnenvoer naar het front konden brengen, maar dat is héél kort door de bocht. Eén gegeven blijft wel opvallen: incasseringsvermogen. Een Westers leger had met die verliezen allang de handdoek in de ring gegooid, maar mensenlevens zijn nu eenmaal goedkoper in Moskou. De Winteroorlog met Finland in 1940-41 is een voorbeeld hoe dat incasseringsvermogen tegen een zwakkere tegenstander wel vruchten kan afwerpen: uiteindelijk heeft Finland toch een aantal consessies moeten doen omdat het minder reserves had dan de USSR, maar ook omdat de Sovjets andere tactieken begonnen toe te passen en de Finnen in het nauw dreven (mede dankzij hun aloude vertrouwen op de macht van artilleriegeschut bij de Tweede Slag van Summa).
Al die rankings zeggen in feite niet veel want in het veld kan alles anders zijn en alles evolueert constant. Welke legers hebben de laatste 10 jaar nog een echte actieve oorlog meegemaakt? Schermutselingen en kleine brandhaarden hier en daar niet meegerekend.

Laatst bewerkt:
Ik zou het Russische leger van 24 februari 2022 niet zomaar vergelijken met het Russische leger vandaag. Niemand ontkent dat ze zeer zwaar leergeld hebben moeten betalen en dat ongetwijfeld nog gaan doen, maar ze trekken wel degelijk lessen uit deze oorlog.
De vraag is of ze de correcte lessen trekken.
Vechten tegen oekraine is iets heel anders dan vechten tegen NATO .

Legers hebben altijd de neiging om de vorige oorlog te vechten, je moet dan slimmer en flexibele troepen hebben omdat op te kunnen vangen.
Iets wat rusland niet had en nog steeds niet heeft.

Het is ook niet alsof rusland recent beter doet, elk offensief gaat nog steeds gepaard met evenveel mogelijks zelfs meer verliezen dan voorgaande.

Dat ze bij een eventuele overwinning de NAVO uit de weg gaan blazen ga ik niet beweren, maar het lijkt me te simplistisch om ze te beschouwen als het kneusje van de klas.
Het is een groot en zwaar bewapend land, de navo is echter van een andere orde zeker als die zich zouden voorbereiden op oorlog.

Zo zijn er ook nog tal van mensen die beweren dat de USSR enkel maar van Duitsland heeft kunnen winnen omdat ze meer kanonnenvoer naar het front konden brengen, maar dat is héél kort door de bocht. Eén gegeven blijft wel opvallen: incasseringsvermogen. Een Westers leger had met die verliezen allang de handdoek in de ring gegooid, maar mensenlevens zijn nu eenmaal goedkoper in Moskou. De Winteroorlog met Finland in 1940-41 is een voorbeeld hoe dat incasseringsvermogen tegen een zwakkere tegenstander wel vruchten kan afwerpen: uiteindelijk heeft Finland toch een aantal consessies moeten doen omdat het minder reserves had dan de USSR, maar ook omdat de Sovjets andere tactieken begonnen toe te passen en de Finnen in het nauw dreven (mede dankzij hun aloude vertrouwen op de macht van artilleriegeschut bij de Tweede Slag van Summa).

Dat rusland enkel won door het enorme russische terrein, winter, hulp van buitenaf en hun enorme legers is gewoon correct.

Dictaturen hebben het altijd veel makkelijker om enorm hoge slachtofferaantallen te incaseren. Zie syrie bijvoorbeeld waar ze nog steeds vechten

Gaat weer een zaak zijn zoals het Mariupol theater, de Olenivka gevangenis en zoveel andere.
Nooit VN of andere onderzoekers toegelaten en nooit halfdegelijk bewijs getoond.
Het enige wat zeker is is dat RU liegt, maar hoe zwaar de leugen is gaat eeuwig een raadsel blijven.

Laatst bewerkt:
no clear answer if Russia had properly notified Ukraine it would transport POWs for swap on a military aircraft within a restricted air combat zone.
Dat eigenlijk hé.
Krijgsgevangenen vervoer je niet op militair materiaal in oorlogsgebied zonder dat dit duidelijk kenbaar wordt gemaakt aan alle partijen.
Is allemaal geregeld in de Conventie van Genève:
The Detaining Power shall take adequate precautions especially in case of transport by sea or by air, to ensure their safety during transfer, and shall draw up a complete list of all transferred prisoners before their departure.
Maar ja, de Russen lappen alle regels aan hun laars...

Als het blijkt dat er effectief 65 Oekraïense krijgsgevangenen op het vliegtuig zaten, is dat uiteraard een grote blammage voor Oekraïne.
Neen, voor Rusland. Als Rusland correct had verwittigd, dan is het een blammage voor Oekraïne. Als.

Neen, voor Rusland. Als Rusland correct had verwittigd, dan is het een blammage voor Oekraïne. Als.
Zal wel een van de vele "welles-nietes"-incidenten blijven die nooit 100% opgelost geraken wegens gebrek aan transparantie aan beide kanten. Bewijslast ligt in dit geval duidelijk wel bij Rusland. Als ze zeker van hun stuk zijn, laten ze onafhankelijke internationale onderzoekers toe op de crashsite. Ain't gonna happen.

Het is krek hetzelfde als bij MA17. Daar hebben we alle bewijzen moeten verkrijgen door de brokstukken te verzamelen en er een ballistisch onderzoek naar te doen. Rusland had honderd procent gelogen.

Kiev rapporteert "vele overtredingen" bij bevoorrading troepen
Bij onaangekondigde controles zijn "vele fouten" bij de bevoorrading van de Oekraïense troepen aan het licht gekomen. Dat heeft de Oekraïense minister van Defensie Roestem Oemjerov zondag gemeld op Facebook. Zo zou er proviand ter waarde van 50 miljard hryvnia (ongeveer 1,2 miljoen euro) nooit geleverd zijn geweest.

"We registreren de overtredingen en verwerken elke zaak afzonderlijk", verklaarde Oemjerov. Voor sommige eenheden werd ondertussen op een nieuwe leverancier overgeschakeld. Vanuit sommige eenheden van de Oekraïense troepen aan het front in het oosten van het land waren onlangs klachten over gebrekkige bevoorrading gekomen. Daarbij was ook sprake van problemen met de kwaliteit en kwantiteit van levensmiddelen.

Bij het Oekraïense ministerie van Defensie en het leger zijn de afgelopen tijd al verschillende corruptieschandalen aan het licht gekomen. Zo was er afgelopen weekend nog berichtgeving over Oekraïense defensieambtenaren en bedrijfsleiders die zowat 36,5 miljoen euro hadden verduisterd bij een wapendeal. (DS liveblog)
Ik vermoed dat er nog wel eens een zuiveringsronde zit aan te komen in het Oekraïense leger. Er was ook nog bericht van een fraudezaak waarbij 30 miljoen euro werd verduisterd, dat bedoeld was voor de aanschaf van 100.000 mortiergranaten die nooit zijn toegekomen.

Het zal 'aan den overkant' wel niet veel beter zijn. Al dat geïnvesteerde geld in de modernisering van het Russische leger is jarenlang gevloeid naar protserige jachten en villa's. Gehoorzaamheid is voor Poetin belangrijker dan competentie en dat koop je met geld. Dat is altijd een reëel "gevaar" bij autocratieën - met een competenter en efficiënter Russisch leger had de oorlog anders gelopen, maar in dat scenario zit je ook met een heel ander regime en wellicht geen oorlog en een andere relatie met het Westen. Ik begrijp de vergelijking wel met Poetin als maffiabaas. Hij bestreed corruptie toen hij aan de macht kwam maar verving die uiteindelijk met zijn eigen vorm van corruptie.

HLN is wel erg bezig de laatste tijd. Het is elke dag wel een artikel over nakende oorlog met Rusland. Ik hoop echt dat het maar voor de clicks is en dat ze zelfs in Rusland nog niet zo zot geworden zijn, maar als jonge vader ben ik daar toch niet zo gerust op helaas. In de afgelopen 20 jaar dat ik de kranten lees heb ik het nog nooit zo erg gevonden als nu.
Goh.
Mss een extra laag sensatie erover bij HLN.
Maar dikwijls refereert men wel naar vooraanstaande figuren die effectief bepaalde zaken zeggen.

Het zoveelste, vers van de pers:
Luitenant-generaal Sollfrank: “NAVO moet rekening houden met Russische raketaanvallen in Europa”

Of elders dus ook:

Uiteindelijk lees je dergelijke berichten overal:

Dus verschillende officieren en ministers zeggen allemaal hetzelfde: "er gaat mogelijk wel iets gebeuren ja, we moeten ons stilaan voorbereiden."

Of er een echt grote oorlog komt, wsl niet.
Maar even wat grootsteden raken, onderzeese kabels doorknippen, ..., en hier waar we grote tegenslagen niet meer gewoon zijn, men zal snel als kippen zonder kop beginnen rondrennen.

Ik vermoed dat er nog wel eens een zuiveringsronde zit aan te komen in het Oekraïense leger. Er was ook nog bericht van een fraudezaak waarbij 30 miljoen euro werd verduisterd, dat bedoeld was voor de aanschaf van 100.000 mortiergranaten die nooit zijn toegekomen.

Redelijk wat berichten dat Zaluzhny vandaag ontslagen wordt en Budanov zijn vervanger wordt.
Presidentieel decreet zou deze avond of morgen uitkomen.
Wordt nog interessant om te zien hoe de bevolking erop reageert, Zaluzhny is super populair maar Budanov heeft ook een cult status.

Edit : Ministerie v. Defensie ontkent het ondertussen.
Dear journalists, we immediately answer everyone: No, this is not true.

https://t.me/ministry_of_defense_ua/8732

Laatst bewerkt:
Maar even wat grootsteden raken, onderzeese kabels doorknippen, ..., en hier waar we grote tegenslagen niet meer gewoon zijn, men zal snel als kippen zonder kop beginnen rondrennen.
De communicatie-infrastructuur uitschakelen is voldoende om chaos te veroorzaken.
Veel mensen gaan niet meer weten wat te doen of waarheen zonder hun smartphone in hun handen of GPS in de auto.

De communicatie-infrastructuur uitschakelen is voldoende om chaos te veroorzaken.
Veel mensen gaan niet meer weten wat te doen of waarheen zonder hun smartphone in hun handen of GPS in de auto.
Combinatie van onderzeese kabels uitschakelen en satellieten uit de lucht schieten zal wel een killercombo zijn, maar daarmee schieten ze ook in hun eigen voet. Vooral als dat laatste betekent dat het rondvliegend puin in de baan rond de aarde het ons erg moeilijk gaat maken om nog iets in de ruimte te lanceren, al kan ik dat moeilijk inschatten.

Ik denk dat geen enkele expert verwacht dat Rusland van plan is om tot in Brussel te geraken, maar ze kunnen wel de vastberadenheid van de NAVO testen en veel onrust veroorzaken in Europa. Concreet denk ik aan de Russische minderheden in de Baltische staten, die toch aanzienlijk zijn in percentage (In Estland: 38,5% etnische Russen in Tallinn tot 82% in Narva en in totaal een kwart van de bevolking met een hogere aantal Russischsprekenden, in Letland een kwart van de bevolking en in Litouwen maar 5%).

Lijkt me het slechtse van beide werelden, rusland kan dit niet ontkennen en dus komt er oorlog en als de onrust groot genoeg is zal het westen bereid zijn zwaar in de grijpen.

Ik zie ze eeerder ofwel amper niks doen (zoals nu dus ingrijpen in democratie, onrust veroorzaken elders), ofwel iets zoals oekraine .

Beetje randinformatie over hoe ze waarschijnlijk met een patriot die russische AWACS en bepaalde andere vliegtuigen tegenwoordig nog neerhalen. Zoals gisteren een SU34 (+- 50 miljoen kostprijs ;p). (ergo HIMPAAS - High Mobility Patriot Anti Air System)

Grofweg : een duits patriotsysteem gemonteerd op een vrachtwagen die ze naar de zone rijden, opstarten, detecteren en schieten en dan maken dat ze wegkomen uit die regio.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan