Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als een F-16 neergehaald wordt zal het eerder door een SAM zijn dan een SU-35 of konsoorten. Als ze precisie bombardementen willen uitvoeren zal een samenwerking met een JTAC of AFAC nodig zijn, je kan geen LGB (als die überhaupt nog gebruikt worden) of een JDAM op een bewegend doelwit droppen. Je hebt nog AGM-65's of nieuwere varianten maar dan moet je visuele ID hebben, moet je binnen een kleiner bereik komen. Bijgevolg ben je zeer kwetsbaar. Wil je visuele ID hebben zoals onze overheid wenst, moet je nog eens onder het wolkendek vliegen ook bij lagere bewolking, én moet er minstens één vliegtuig per missie blijven hangen met een Targeting/Litening/Sniper-POD.

Offensief is de F-16 een fantastisch versatiel platform, maar binnen de context van de huidige oorlog zal de inzet (althans in het begin) beperkter zijn. Ze vechten hier niet tegen ISIS met enkel Toyota pickups.

Fuck zo een ontplofingen wat voor grote drones moeten dat niet zijn.

Ukraine's USVs can blaze across the ocean at speeds of 80 kilometers per hour and boast a travel range of over 800 kilometers. Each drone carries a 350-kilogram warhead (in some cases, up to 850 kilograms) and can sustain operations for as long as 60 hours.

Als een F-16 neergehaald wordt zal het eerder door een SAM zijn dan een SU-35 of konsoorten. Als ze precisie bombardementen willen uitvoeren zal een samenwerking met een JTAC of AFAC nodig zijn, je kan geen LGB (als die überhaupt nog gebruikt worden) of een JDAM op een bewegend doelwit droppen. Je hebt nog AGM-65's of nieuwere varianten maar dan moet je visuele ID hebben, moet je binnen een kleiner bereik komen.
Laser guided munitie kan wel degelijk bewegende doelen raken dus ik snap niet waarom je het tegendeel zegt. Bovendien heb je niet noodzakelijk een JTAC of buddy lasing nodig. Althans niet op de traditionele manier, je kan perfect een laser designator monteren op een drone en dat hoeft zelfs geen hoogtechnologische drone te zijn zoals een reaper. Je kan die aan een commerciële drone hangen maar dan heb je als enige nadeel dat je met één enkele laser code moet gaan werken wat betekent dat je een zekere limiet hebt qua inzet omdat je op voorhand de laser code moet instellen.

Bovendien hebben sommige varianten van de JDAM (GBU-54, GBU-55 en GBU-56) een kop (PLGS - Precision Laser Guidance Set) die zowel GPS, INS als laser combineert. Men kan die als laser guidance mode weggooien en als die bom in zijn terminal phase (typisch de laatste 10 seconden van de vlucht) geen laser kan detecteren of zijn lock verliest gaat die over op INS mode waardoor die in zeker mate een bewegend doel kan "volgen".

Voor de maverick (en de TOW en hellfire) is er nu een nieuwe variant namelijk de AGM-179 JAGM, die zowel laser als radar-homing heeft.
Die werkt min of meer hetzelfde als de AGM-114K-variant die je in een lock on before launch mode kunt inzetten als fire en forget omdat je dan van in het begin de onboard radar gaat gebruiken. Dat wapen heeft in zijn -ER variant een inzetsradius van 16km wat redelijk beperkt is (doordat de navy en de marines, uit het programma zijn vertrokken heeft het wapen een focus op helikopters gekregen) maar je kan die nog steeds redelijk safe gebruiken bij pop-up attacks lijkt me.

Ik denk dat het grote voordeel van de F-16 de HARM of zijn nieuwere variant de AARGM zal zijn. Dat zijn zeer potente anti-radiation wapens die het de russische low en mid range air defence enorm moeilijk gaan maken om te blijven opereren aan het front. Veel van die wapens zoals de tunguska en de TOR hebben wel een beam-riding guidance voor hun raketten maar dan moet je de vijand wel eerst zien komen natuurlijk wat in het geval van de kleine FPV-drones wel eens problematisch kan zijn.

Er zou ondertussen eveneens een aanval hebben plaats gevonden op een vliegveld op de Krim. Verschillende kanalen melden dat er 3 Russische gevechtsvliegtuigen op het tarmac zouden zijn vernietigd.

Rybar report van beide aanvallen.
https://t.me/rybar/56611
❗
🇷🇺
🇺🇦
Combined attack of the Armed Forces of Ukraine on the Crimean Peninsula - the course of the operation of the Armed Forces of Ukraine

After a complex reconnaissance operation and a drone raid, from the second half of yesterday until the morning of today, Ukrainian formations launched an attack on the Crimean Peninsula .

🔻
At least three Su-24M bombers from the Starokonstantinov airfield and several more Su-27 and MiG-29 fighters from the Kanatovo airfield took off in the direction of the Nikolaev region.

▪️
Having reached Bashtanka , Ukrainian fighters fired ADM-160 MALD decoy missiles, which distracted air defense systems.

▪️
At the same time, AGM-88 HARM anti-radar missiles were tested in the Kherson region at a maximum range of 150 km .

🔻
After this, six Storm Shadow/SCALP cruise missiles were fired from the Su-24M in the direction of Crimea. One was shot down over Krasnoperekopsk , another one over Gvardeyskoye .

▪️
The third missile was intercepted by a Su-30 fighter 50 km northwest of Sevastopol , and three more on approach to Sevastopol - Belbek airfield .

▪️
After this, the Ukrainian bombers made a second circle and fired six more cruise missiles towards the Belbek airfield. The targets, rounding Tarkhankut , came from the sea.

▪️
Three were intercepted northwest of Sevastopol, two were intercepted over the airfield, and one was intercepted directly above the ground. Its debris crashed into the ground and detonated without causing damage to the runway.

🔻
At night, the attack by Ukrainian formations continued. Nine unmanned boats left Odessa and the mouth of the Danube River in the direction of Crimea.

▪️
Four of them were discovered by Russian sailors at the entrance to Lake Donuzlav . Fire was opened on them, as a result of which four drones were destroyed.

▪️
One of the BeKs exploded right next to the side of the boat, damaging it. There is no data on the extent of damage at this time. Two patrol boats, two helicopters and a fighter jet were sent to search for the four remaining drones. During the operation they were hit and scuttled.

❗
️As can be seen from this attack, the Ukrainian formations clearly aimed their air assets at the airfield network on the peninsula: Dzhankoy , Gvardeyskoye and Belbek . Considering that Storms/Scalps have a penetrating effect, the targets of the attack were most likely control posts.

Moreover, a few hours earlier, an Italian G-550 AWACS aircraft of the Italian Air Force, and, in addition to it, five more US and NATO reconnaissance aircraft were operating in the air off the coast of Romania. And the day before the raid, the air defense of Crimea was checked with drones.

A certain change in the enemy’s tactics looks quite interesting: if earlier strikes were carried out immediately, now the Armed Forces of Ukraine deliberately delayed the launch of missiles, which is why the duration of the missile danger exceeded two hours .

And the subsequent attack by unmanned boats took place after a long break. But this again confirms the enemy’s intention to hit the Black Sea Fleet with the ultimate goal of weakening its capabilities.

Ik kan mij inbeelden dat de Amerikanen en de Chinezen hier toch ook zwaar naar kijken. Als je ziet dat men met 9 seadrones even een boot torpedeert van een 150 miljoen (https://en.wikipedia.org/wiki/Steregushchiy-class_corvette). Als ik niet mis ben en het eerder 30 miljoen is https://en.wikipedia.org/wiki/Karakurt-class_corvette. Had search gedaan op die naam, maar niet direct een effectieve link ervan teruggevonden.

Ok het is allemaal niet evident noch simpel. Maar happy kan je daar niet van worden lijkt mij als men met een x tal ervan even begint te jagen op uw carriership en dergelijke... Maar bon, dit zeg ik zonder enige kennis van zaken. Kan daar perfect verkeerd zijn.

Binnen een paar maanden een amerikaanse destroyer die geraakt wordt door die kerels in Jemen.

Ik kan me herinneren dat we 10-15 jaar geleden de discussie hadden wat er zou gebeuren met die Predator ( toen) drones in Afghanistan wanneer die in minder vriendelijke handen zouden vallen en of daar geen regels rond zouden afgesproken moeten worden.

Binnen een paar maanden een amerikaanse destroyer die geraakt wordt door die kerels in Jemen.

Ik kan me herinneren dat we 10-15 jaar geleden de discussie hadden wat er zou gebeuren met die Predator ( toen) drones in Afghanistan wanneer die in minder vriendelijke handen zouden vallen en of daar geen regels rond zouden afgesproken moeten worden.
Dan is de Predator nog peperduur. Een dodelijke en efficiënte drone hoeft dat niet te zijn.

Laser guided munitie kan wel degelijk bewegende doelen raken dus ik snap niet waarom je het tegendeel zegt.
Ja sorry, komt er van als je tijdens de middagpauze ook nog eens gestoord wordt wanneer je op BG zit. 😒
Moest dus zijn: [..] je kan zonder lasing guidance geen LGB [..]
Bovendien hebben sommige varianten van de JDAM (GBU-54, GBU-55 en GBU-56) een kop (PLGS - Precision Laser Guidance Set) die zowel GPS, INS als laser combineert. Men kan die als laser guidance mode weggooien en als die bom in zijn terminal phase (typisch de laatste 10 seconden van de vlucht) geen laser kan detecteren of zijn lock verliest gaat die over op INS mode waardoor die in zeker mate een bewegend doel kan "volgen".
Het volgen van een doelwit vereist nog altijd lasing. Je kan tijdens de vlucht (via HOTAS) de coördinaten invoeren in de bom voor dat je hem afgooit, maar tegen dat die de grond raakt is een rijdende tank waarschijnlijk al buiten de dodelijke explosie radius. Voor de rest solide info.

Dit is hier misschien al eens gepost maar blijkbaar gebruiken ze daar nu ook al APKWS via humvees op het VAMPIRE platform. Weliswaar nog op kleine schaal maar toch interessant om zien dat technologieën die initieel in de luchtmacht gebruikt worden, ook geconverteerd kunnen worden voor mobiel gebruik.

Het volgen van een doelwit vereist nog altijd lasing. Je kan tijdens de vlucht (via HOTAS) de coördinaten invoeren in de bom voor dat je hem afgooit, maar tegen dat die de grond raakt is een rijdende tank waarschijnlijk al buiten de dodelijke explosie radius. Voor de rest solide info.
Dat is ook niet helemaal waar. Sommige INS systemen kunnen het traject van een doelwit mee in rekening brengen dus zolang het doelwit geen aanpassingen doet in snelheid of koers gaat dit altijd raak zijn. Dat staat dan nog eens los van inertial optical guidance (IOG) systemen die los van een laser track een doelwit kunnen volgen aan de hand van de contouren dacht ik. De maverick gebruikt dit sowieso en ik dacht de (optische varianten van de) hellfire ook.

Ik meen mij ook vaag te herinneren dat sommige wapens, de eerste variant van de tomahawk kruisraket was er zeker één van, een soort van doelwit herkenning hebben aan de hand van foto's. Men laat die wapens "gewoon" vliegen naar de directe omgeving van het doelwit en dat optisch systeem neemt de terminal guidance voor zijn rekening. Dat is ideaal voor statische doelwitten aan te vallen zoals commandocentra of barakken, maar ook om semi-statische installaties zoals radarsystemen van SAM-batterijen plat te gooien.

Ik kan mij inbeelden dat de Amerikanen en de Chinezen hier toch ook zwaar naar kijken. Als je ziet dat men met 9 seadrones even een boot torpedeert van een 150 miljoen (https://en.wikipedia.org/wiki/Steregushchiy-class_corvette). Als ik niet mis ben en het eerder 30 miljoen is https://en.wikipedia.org/wiki/Karakurt-class_corvette. Had search gedaan op die naam, maar niet direct een effectieve link ervan teruggevonden.

Ok het is allemaal niet evident noch simpel. Maar happy kan je daar niet van worden lijkt mij als men met een x tal ervan even begint te jagen op uw carriership en dergelijke... Maar bon, dit zeg ik zonder enige kennis van zaken. Kan daar perfect verkeerd zijn.

Nee hoor, het grote probleem is daar dat die drones eenvoudig te maken zijn (enkele duizenden, tien duizenden euro's) maar dat de tegenmatregelen soms miljoenen kosten.

Zie ook hamas en israel hun iron dome.

Individueel zijn die voor (moderne) schepen in een goed geleide groep geen probleem maar masaal of over langere periode kunnen die dat wel worden.

De VS heeft al dergelijke iraneese seadrones tegengehouden

Ok, het is dit type van boot :

Zou tussen de 60-70 miljoen kosten : https://kyivindependent.com/military-intelligence-russian-missile-ship-sunk-off-occupied-crimea/

nu ja, korrel zout nemen die kostprijs natuurlijk.

Ok, het is dit type van boot :

Zou tussen de 60-70 miljoen kosten : https://kyivindependent.com/military-intelligence-russian-missile-ship-sunk-off-occupied-crimea/

nu ja, korrel zout nemen die kostprijs natuurlijk.
India heeft er zo 1 gebouwd tegen een 30 miljoen, in de jaren 00 .
Zweden heeft voor een gelijkaardige grootte er 2 gebouwd tegen 180 miljoen.
Onze nieuwe mijnenjagers zijn ongeveer even groot en kosten 200 miljoen eht stuk .

Schepen zijn pokkeduur.

India heeft er zo 1 gebouwd tegen een 30 miljoen, in de jaren 00 .
Zweden heeft voor een gelijkaardige grootte er 2 gebouwd tegen 180 miljoen.
Onze nieuwe mijnenjagers zijn ongeveer even groot en kosten 200 miljoen eht stuk .

Schepen zijn pokkeduur.
Ik kan mij echter wel inbeelden dat het materiaal en technieken die gebruikt zijn in de bouw van die van india in 2000 anders is dan die van nu. Met daarnaast het feit dat afhankelijk of je dat in ons Belgenlandje bouwt of in een laag loonland ook nog wel potentieel een besparing kan zijn.

Maar ja dat is pokkeduur. Daarom dat ik mij perfect kan inbeelden dat als men iets van vb 200 miljoen kan doen zinken met iets dat 250k per stuk kost dat dat wel enorm pijnlijk is... zelfs als het maar 30 miljoen of zelfs 70 miljoen is, blijft dat evengoed pijnlijk.

Laat ons hopen aan 1 kant dat de Russen er nog een paar hiervan verliezen. Ook al is dat spijtig voor de bemanning.

Ik kan mij echter wel inbeelden dat het materiaal en technieken die gebruikt zijn in de bouw van die van india in 2000 anders is dan die van nu. Met daarnaast het feit dat afhankelijk of je dat in ons Belgenlandje bouwt of in een laag loonland ook nog wel potentieel een besparing kan zijn.

Maar ja dat is pokkeduur. Daarom dat ik mij perfect kan inbeelden dat als men iets van vb 200 miljoen kan doen zinken met iets dat 250k per stuk kost dat dat wel enorm pijnlijk is... zelfs als het maar 30 miljoen of zelfs 70 miljoen is, blijft dat evengoed pijnlijk.

Laat ons hopen aan 1 kant dat de Russen er nog een paar hiervan verliezen. Ook al is dat spijtig voor de bemanning.
Als je gaat opzoeken wat 1 enkele Patriotraket kost ga je ook duizelen van de kosten. Zelfde verhaal met die raketten die de Houthi's gebruiken versus de luchtafweerraketten van Amerikaanse marineschepen. CIWS is wel een goedkopere, maar riskantere optie om bepaalde doelwitten uit te schakelen, zeker als het gaat om raketten die tegen Mach 2 of 3 vliegen. Gezien het beperkte bereik van de CIWS is dat een last resort, waarbij het een kwestie van seconden is voor het doelwit wordt geraakt. Een van de ballistische raketten van de Houthi's is neergehaald met een SM-6, dat maar liefst 4,3 miljoen dollar per raket kost. Tanks zijn in deze oorlog behoorlijk expendable gezien dat beide partijen een erg effectieve ISR hanteren op tactisch niveau - wat betekent dat ze snel geviseerd worden zodra een van de partijen een gemechaniseerde opmars aanvangt, maar kosten ook miljoenen om te maken.

Om maar te zeggen dat oorlog voeren duur is.

Volgens IMF zal de Russische economie dit jaar 2,6% groeien. De vorige forecast was negatiever. Het zal wel een karwei zijn om die economie levend te houden en op lange termijn ziet het er nog altijd niet rooskleurig uit. Maar kunnen we al zekerheden lanceren op lange termijn?

Wat Orban betreft: zou die niet overstag zijn gegaan omdat het toch een kwestie van tijd was dat de EU een achterpoortje vond om die 50 miljard te lenen (17 miljard gift, 33 miljard lening) aan Oekraïne én tegelijkertijd ervoor zou zorgen dat Hongarije buiten spel zou worden gezet?

Laatst bewerkt:
Toch wel een mooie opsteker deze nieuwe raket. Flinke afstand zodat RU hun logistiek verder naar achter moet brengen voor een leuk prijskaartje.

Een Britse Storm Shadow kost al snel 2 miljoen pond (meer dan 2,3 miljoen euro). Ter vergelijking: een GLSDB kost slechts 40.000 dollar (omgerekend 37.000 euro).

Toch wel een mooie opsteker deze nieuwe raket. Flinke afstand zodat RU hun logistiek verder naar achter moet brengen voor een leuk prijskaartje.

Dat is inderdaad goedkoop. Doet me wat denken aan die Russische glijbommen. Of het effect op de Russische logistiek zodanig groot wordt valt nog af te wachten. HIMARS was bij aanvang ook erg effectief, maar intussen worden die raketten wel onderschept. Als dit wordt gecombineerd met specifieke aanvallen op het AD-netwerk van Rusland, kan die kans tot onderschepping echter weer worden verlaagd.

Terug
Bovenaan