Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als je gaat opzoeken wat 1 enkele Patriotraket kost ga je ook duizelen van de kosten. Zelfde verhaal met die raketten die de Houthi's gebruiken versus de luchtafweerraketten van Amerikaanse marineschepen. CIWS is wel een goedkopere, maar riskantere optie om bepaalde doelwitten uit te schakelen, zeker als het gaat om raketten die tegen Mach 2 of 3 vliegen. Gezien het beperkte bereik van de CIWS is dat een last resort, waarbij het een kwestie van seconden is voor het doelwit wordt geraakt. Een van de ballistische raketten van de Houthi's is neergehaald met een SM-6, dat maar liefst 4,3 miljoen dollar per raket kost. Tanks zijn in deze oorlog behoorlijk expendable gezien dat beide partijen een erg effectieve ISR hanteren op tactisch niveau - wat betekent dat ze snel geviseerd worden zodra een van de partijen een gemechaniseerde opmars aanvangt, maar kosten ook miljoenen om te maken.

Om maar te zeggen dat oorlog voeren duur is.

Volgens IMF zal de Russische economie dit jaar 2,6% groeien. De vorige forecast was negatiever. Het zal wel een karwei zijn om die economie levend te houden en op lange termijn ziet het er nog altijd niet rooskleurig uit. Maar kunnen we al zekerheden lanceren op lange termijn?

Wat Orban betreft: zou die niet overstag zijn gegaan omdat het toch een kwestie van tijd was dat de EU een achterpoortje vond om die 50 miljard te lenen (17 miljard gift, 33 miljard lening) aan Oekraïne én tegelijkertijd ervoor zou zorgen dat Hongarije buiten spel zou worden gezet?
Omtrent Orban zou het blijkbaar vooral omwille van zware druk van de rest zijn: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/01/orban-50-miljard-voor-oekraine/

Met Tusk in Polen staat hij ook helemaal alleen als buitenbeetje(al was Polen vanaf dag 1 wel pro Oekraine in dit geval).

Poetin is toch een serieuze grapjas.
Het valt me wel op hoe "oud" hij geworden is. Mssh is op oorlogspad trekken niet zo goed om oud te worden.

Aan 1 kant goed... aan de andere kant stel je u toch wel de vraag van we zitten hier bezig te zijn over zaken zoals de green deal en de C02 uitstoot. Terwijl we aan de andere kant er geen fuck om kunnen geven en gewoon productiecapaciteit en voorraden opfikken en vernietigen.
Met serieuze branden, uitstoot en milieuschade tot gevolg. Wetende dat binnen een volgende timeframe een andere raffinaderij of productiefaciliteit aan de beurt komt.

Aan 1 kant goed... aan de andere kant stel je u toch wel de vraag van we zitten hier bezig te zijn over zaken zoals de green deal en de C02 uitstoot. Terwijl we aan de andere kant er geen fuck om kunnen geven en gewoon productiecapaciteit en voorraden opfikken en vernietigen.
Met serieuze branden, uitstoot en milieuschade tot gevolg. Wetende dat binnen een volgende timeframe een andere raffinaderij of productiefaciliteit aan de beurt komt.
Als UA dit volhoudt zou het een echt probleem kunnen worden, zelfs voor de aanval van gisteren waren benzine en diesel export met 37 en 23% gedaald.
Waarschijnlijk nog effectiever als onze sancties, wetende dat 1/3de van RU inkomsten uit gas en olie komt..
(Grootste raffinaderij ligt wel achter het Oeral gebergte en is buiten bereik, of het zou via sabotage of een interne aanslag moeten zijn.)

Valt op dat er ook veel van hun goed materiaal tussen zit (T-90, T-80BV,...). Elk ander westers land (zelfs de US) had al lang de stekker eruit getrokken omdat de verliezen niet in verhouding zijn met wat het kan opbrengen, maar die ruskies blijven maar gewoon doorgaan. Ik ben echt benieuwd hoe we hier binnen 10-15 jaar op gaan terugkijken.

Valt op dat er ook veel van hun goed materiaal tussen zit (T-90, T-80BV,...). Elk ander westers land (zelfs de US) had al lang de stekker eruit getrokken omdat de verliezen niet in verhouding zijn met wat het kan opbrengen, maar die ruskies blijven maar gewoon doorgaan. Ik ben echt benieuwd hoe we hier binnen 10-15 jaar op gaan terugkijken.
Ik denk dat de bottleneck vooral op mankracht gaat zitten dan op materieel. Voorlopig levert Rusland tussen de 80-150 (rapporten variëren) tanks af per maand (incl refurb). En ze hebben nog ettelijke duizenden op stock staan. Ander rollend materieel niet meegerekend. Verliezen stijgen ook vooral tijdens offensieve operaties. Maw vermoedelijk kunnen ze nog jaren doorgaan met dit soort activiteiten.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de bottleneck vooral op mankracht gaat zitten dan op materieel. Voorlopig levert Rusland tussen de 80-150 (rapporten variëren) tanks af per maand (incl refurb). En ze hebben nog ettelijke duizenden op stock staan. Ander rollend materieel niet meegerekend. Verliezen stijgen ook vooral tijdens offensieve operaties. Maw vermoedelijk kunnen ze nog jaren doorgaan met dit soort activiteiten.
Maar dan nog, 80 x 10m per tank x 12 maanden is 9,6miljard enkel aan tanks bouwen. Dat kan die economie toch gewoon niet blijven trekken, Rusland heeft een GDP van middelgroot EU land. Die zijn gewoon hun land economisch aan het uithollen van hier tot in Tokio.

Maar dan nog, 80 x 10m per tank x 12 maanden is 9,6miljard enkel aan tanks bouwen. Dat kan die economie toch gewoon niet blijven trekken, Rusland heeft een GDP van middelgroot EU land. Die zijn gewoon hun land economisch aan het uithollen van hier tot in Tokio.
Rusland kan dit geen jaren volhouden, maar Oekraïne kan het aan dit tempo ook niet volhouden - zeker op vlak van mankracht en munitie staat het water hen bijna aan de lippen. Het is een uitputtingsslag en voor Rusland maakt het kennelijk niet veel uit dat ze de eindmeet halen met zware verliescijfers, zolang ze de eindmeet maar halen. Oekraïne is dan weer overgeleverd aan de bereidwilligheid van het Westen om diep in hun zakken te tasten om de oorlog te blijven volhouden, maar ook in hun bereidheid om de productie van munitie en wapens gevoelig op te schalen.

Gisteren was het een rustige dag: 5 tanks kaput.
Dat zouden er dus 150 per maand zijn. Dus al het maximum wat Rusland kan produceren.
Vaak knallen ze echter wel +40 tanks per dag af. Dat kan Rusland dus niet blijven trekken.
En belangrijker nog: in iedere tank zitten 3 personen. Die zijn er ook aan.
Alle goede tankbemanningen zijn ondertussen wel bijna allemaal in het hiernamaals.
Gisteren nog een filmpje gezien van 2 Russische T-72 tanks die gewoon tegen mekaar op reden. Gevolg: 1 tank direct kapot, de andere een beetje later door Oekraïense drones. Het gemakkelijk om een beetje rond te rijden met een tank. Het is NIET gemakkelijk om op een slagveld rond te rijden met een tank.

Dat zouden er dus 150 per maand zijn. Dus al het maximum wat Rusland kan produceren.
Vaak knallen ze echter wel +40 tanks per dag af. Dat kan Rusland dus niet blijven trekken.
Alle goede tankbemanningen zijn ondertussen wel bijna allemaal in het hiernamaals.
Gisteren nog een filmpje gezien van 2 Russische T-72 tanks die gewoon tegen mekaar op reden. Gevolg: 1 tank direct kapot, de andere een beetje later door Oekraïense drones. Het gemakkelijk om een beetje rond te rijden met een tank. Het is NIET gemakkelijk om op een slagveld rond te rijden met een tank.
Een vernietigde tank betekent niet automatisch een dode bemanning. De bemanning van die T-90 heeft de aanval van die Bradley's ook overleefd, als ik het me goed kan herinneren. De overleefbaarheid van Russische tanks is wel wat minder dan die van Westerse tanks.

Afhankelijk van welk model kost een tankproductie in Rusland tussen de 3 en 5m dacht ik. Niet te vergeten dat het gros gewoon NOS dus de productiekost is al gemaakt. Het zijn vooral de upgrades en herstellingen die een kost hebben. 10m of hoger is vooral voor nieuwe tanks gebouwd in het Westen.
Ik denk dat op vlak van attrition warfare Rusland het langer gaat uithouden betreft rollend materieel. Rusland is al 2 jaar zonder materieel als we analytici zouden moeten geloven. Dat wishful thinking en overdreven optimisme kunnen we ondertussen denk ik best links laten liggen aangezien men in het Westen nalaat en treuzelt om deftige levering uit te voeren.

Ondertussen zijn sommige Oekraïense bronnen aan het melden dat het voor Avdiivka niet meer lang gaat duren zonder nieuwe bevoorrading en reserves.

edit:

Laatst bewerkt:
Maar het feit dat op verschillende plekken aan het front er nu T55 tanks worden ingezet als tank en niet als alternatief voor artillerie duidt wel op een probleem.
We baseren ons op info die we niet kunnen verifiëren (rapporten) en we weten allemaal in deze tijd dat de informatie oorlog de bovenhand heeft.
Als ik zie dat er steeds meer en meer ouder materiaal gebruikt wordt aan de kant van Rusland en ik zie dat niet aan de kant van Ukraine stel ik me toch vragen of er de reserve bij de Russen. (ik stel me ook vragen bij de mankracht die Ukraine nog heeft hoor)

Maar het feit dat op verschillende plekken aan het front er nu T55 tanks worden ingezet als tank en niet als alternatief voor artillerie duidt wel op een probleem.
We baseren ons op info die we niet kunnen verifiëren (rapporten) en we weten allemaal in deze tijd dat de informatie oorlog de bovenhand heeft.
Als ik zie dat er steeds meer en meer ouder materiaal gebruikt wordt aan de kant van Rusland en ik zie dat niet aan de kant van Ukraine stel ik me toch vragen of er de reserve bij de Russen. (ik stel me ook vragen bij de mankracht die Ukraine nog heeft hoor)
Problemen zullen er wel altijd zijn maar een tank is nog altijd een tank. Zolang hij kan rijden en schieten is dat een probleem. Maakt niet uit hoe oud hij is en of de bemanning goed beschermd wordt. Je hebt er maar ééntje nodig die door een linie kan breken om onrust te zaaien?

Het volgend bloedbad

Misschien leiden we uit het feit dat die T-55 wordt ingezet te snel af dat Rusland door zijn reserves heen zou zitten.

Terug
Bovenaan