Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ook nog eentje voor de verkiezingen in Rusland: Kanker vaccins zijn bijna klaar volgens Putin:
Toevallig toch, zo net voor de verkiezingen...

Drukke dag gisteren, de kaap van de 400.000 Russische slachtoffers is overschreven:
hh7uxu0hyvic1.jpeg

Het zijn volgende maand verkiezingen (met een reeds gekende winnaar) in Rusland.
Dit is het ideale afschrikkingsmiddel voor wie er nog maar aan denkt oppositie te voeren.
Navalny zijn naam gaat nu nog 2x meer in de boekskes staan (bij wijze van spreke want Poetin maakt de media daarin toch mondsdood). En het extra afschrikkingseffect is nihil. Allé als ik een Rus ben en ik ken de historiek van Navalry dan gaat zijn dood mij niks extra schrik opleveren. Die schrik zat er al volledig in. (voordat hij gestorven is) Dat was gewoon een 'verwacht' feit niet? Een meerwaarde heeft zijn dood niet (meer).

De gewone Rus kent die man misschien amper he. De Rus die wat slimmer en anti Poetin is gaat Navalny nu gewoon zien als martelaar.

Misschien bekijkt Poetin dit niet zoals ik dit bekijk en dacht hij: Het is nu het moment hem te liquideren. En nu ja eerlijk? Wanneer was wel het juiste moment?

Anyways R.I.P.

Navalny zijn naam gaat nu nog 2x meer in de boekskes staan (bij wijze van spreke want Poetin maakt de media daarin toch mondsdood). En het extra afschrikkingseffect is nihil.

Volgens De Standaard werd er in het nieuws in rusland vandaag met geen woord over gerept.

Vraag me af wat er allemaal aan de hand is in Avdivvka. De laatste toegangsweg is nu ook in handen van de Russen.
Daar zitten toch nog een hele hoop AFU in die stad?? Ze hebben zelfs nog juist een nieuwe brigade daar in gestuurd.

Vraag me af wat er allemaal aan de hand is in Avdivvka. De laatste toegangsweg is nu ook in handen van de Russen.
Daar zitten toch nog een hele hoop AFU in die stad?? Ze hebben zelfs nog juist een nieuwe brigade daar in gestuurd.
Rusland neemt spookstad Avdiivka in

Geen idee over het lot van de Oekraïnse soldaten in dat gebied. Maar ik hoop dat ze zo slim geweest zijn een exit voor te bereiden? (Of deze tijdig voor te bereiden)

Rusland neemt spookstad Avdiivka in

Geen idee over het lot van de Oekraïnse soldaten in dat gebied. Maar ik hoop dat ze zo slim geweest zijn een exit voor te bereiden? (Of deze tijdig voor te bereiden)
Naar wat ik gisteren las is de 3rd seperate assault brigade nooit Avdiivka binnengetrokken maar hadden zij enkel als doel om de russische opmars op de flanken en dan vooral de noordelijke aanvallen tegen te houden. Zodoende kon de meest ervaren eenheid in Avdiivka (110th) langzaam aan terugtrekken zonder dat de frontlinie zou instorten.

Een groep oekraieners die ingesloten waren ( ik ben nu kwijt of het er 1300 of 3100 waren) zouden succesvol door de Russische linies zijn gebroken en zich terug hebben aangesloten bij de andere UAF troepen.

Het grote probleem voor de UAF en tevens de belangrijkste reden dat Avdiivka onverdedigbaar is geworden is de totale afwezigheid van Anti-air. De Russen droppen gemiddeld een 30-40 glijbommen waarvan er enkele van de 1500kg variant zijn.

Naar wat ik gisteren las is de 3rd seperate assault brigade nooit Avdiivka binnengetrokken maar hadden zij enkel als doel om de russische opmars op de flanken en dan vooral de noordelijke aanvallen tegen te houden. Zodoende kon de meest ervaren eenheid in Avdiivka (110th) langzaam aan terugtrekken zonder dat de frontlinie zou instorten.

Een groep oekraieners die ingesloten waren ( ik ben nu kwijt of het er 1300 of 3100 waren) zouden succesvol door de Russische linies zijn gebroken en zich terug hebben aangesloten bij de andere UAF troepen.

Het grote probleem voor de UAF en tevens de belangrijkste reden dat Avdiivka onverdedigbaar is geworden is de totale afwezigheid van Anti-air. De Russen droppen gemiddeld een 30-40 glijbommen waarvan er enkele van de 1500kg variant zijn.
Dat en het feit dat er amper nog iets rechtstaat

Het Huis van Afgevaardigden in USA neemt twee weken congé... om toch maar te vermijden dat Oekraïne de 60 miljard steun krijgt na stemming. Toch gewoon schandalig

NIet voor het een of het ander, maar stond er hier enkele maanden geleden niet zo'n artikel waarin een schets van Navalny werd gemaakt en waarbij op zijn anti-Poetin positie na hij eigenlijk toch heel weinig positieve "Westerse" gedachten had? Was bv vrij radicaal rechts dacht ik?

Het Huis van Afgevaardigden in USA neemt twee weken congé... om toch maar te vermijden dat Oekraïne de 60 miljard steun krijgt na stemming. Toch gewoon schandalig
Toch wel pijnlijk, gezien de acute problemen die het AFU momenteel ondervindt om alles verdedigbaar te houden. Dan zegt Poetin doodleuk dat hij liever Biden als president wil omdat hij voorspelbaar is, maar intussen doen de Republikeinse dwarsliggers wel hun best om Oekraïne zoveel mogelijk weg te houden van die noodzakelijke militaire hulp. Hoe lang zou het bovendien duren voor die hulp arriveert, na zo'n bill is goedgekeurd? Een maand? Twee maanden?

Een positief lichtpunt voor Oekraïne is wel de opvallende kwetsbaarheid van de Krim, maar dat is niet genoeg om de oorlog te doen keren in hun voordeel.

Schandalig is nog licht uitgedrukt.

Als er niet dringend iets verandert, is dit basically de symbolische ondergang van de VS als hegemonische superpower. En zoals zo vaak komt de grootste vijand van binnenuit (Trump). Als Oekraïne valt, dan is dit een zware nederlaag voor de VS, de NAVO, de EU en alles wat Westers is.

Poetin zal niet stoppen. En de Chinezen cirkelen al als aasgieren rond Taiwan. Welke dreiging gaat nog uit van de VS als ze zeggen dat ze "Taiwan zullen verdedigen hoor!". Als puntje bij paaltje komt blijkt het dan toch niet zo prioritair te zijn.

En de ironie is dan dat ze decennia in het Midden-Oosten hebben gezeten met boots on the ground voor, in vergelijking, relatief kleine belangen. Toch hebben ze alleen al in Irak 320 miljard uitgegeven in 2 jaar, met boots on the ground, met terugkerende lijkzakken aan de lopende band, ... Maar als het dan om het échte werk gaat, dan is het plots "te duur" en "onhaalbaar" om gewoon het juiste materiaal te leveren. Zonder boots on the ground. Zonder terugkerende lijkzakken.
Je hebt daar een gigantisch moedige Oekraïense bevolking die wil vechten tegen alles wat slecht is. Dat is je meest kostbare asset in een oorlog. Je hoeft dus niet bang te zijn van de publieke opinie omdat er slachtoffers vallen van uw eigen land.... Om dan met zulke banale redenen af te komen om ze niet te bewapenen. :wtf:
En eerlijk is eerlijk. Het waren vooral de Republikeinen die voor de Irak-oorlog waren en de Democraten tegen. Toen dachten we nog dat Republikeinen gewoon "de haviken" waren. Hoe naïef. En nu over Oekraïne is het exact omgekeerd (!). Republikeinen zijn dus niet gewoon haviken, ze zijn blijkbaar gewoon dom en laf.

But then again. Europa, wake the fuck up. Waar blijven die wapenleveringen? Waar blijven die munitieleveringen? Komaan zeg. Waar zit die vechtlust? Slaapwandelend de afgrond in.

Al een maand sinds hun vorig verlof...

Kennelijk bewijzen toch heel wat Russen laatste eer aan Navalny
Ik denk dat Navalny bekender is in het buitenland dan in Rusland zelf.
Navalny was ooit toch heel populair in Moscow als ik het nog goed herinner. Hij haalde daar ooit bijna 30% van de stemmen en vanaf toen gingen de alarmbellen af in het Kremlin.

Hier is een linkje. Het klopt dus wat ik zeg
In 2013 stelde Navalny zich verkiesbaar als burgemeester van Moskou. Hij eindigde met 27 procent van de stemmen als tweede

Jan Modaal zal hem misschien niet (goed) kennen. Maar de hoge middenstand en de intelligente(re) hooggeschoolde Rus? Ja toch?

NIet voor het een of het ander, maar stond er hier enkele maanden geleden niet zo'n artikel waarin een schets van Navalny werd gemaakt en waarbij op zijn anti-Poetin positie na hij eigenlijk toch heel weinig positieve "Westerse" gedachten had? Was bv vrij radicaal rechts dacht ik?
Dat klopt. Ik weet niet of Navalny in praktijk beter zou geweest zijn dan Poetin. Als oppositiepartij kritiek hebben is natuurlijk altijd gemakkelijker dan zelf regeren he. Het antwoord daarop zullen we nooit echt weten.

Laatst bewerkt:
But then again. Europa, wake the fuck up. Waar blijven die wapenleveringen? Waar blijven die munitieleveringen? Komaan zeg. Waar zit die vechtlust? Slaapwandelend de afgrond in.
Frankrijk heeft net het gebruik van EU-fondsen voor het kopen van artilleriemunitie op de globale markt afgeblokt.
Zij willen dat die fondsen naar EU bedrijven gaan zodat zij hun productie kunnen opschalen. Begrijpelijk maar de facto betekent dat, dat de hulp voor Oekraïne weer maanden en mogelijks zelfs jaren te laat komt.

Ik zie de toekomst de laatste weken zeer somber in. Door al die slabakkende hulp die met mondjes maat wordt gegeven heeft Oekraïne nog weinig kans om dit vol te houden.
-Ofwel doen we verder zoals we bezig zijn en verliest Oekraïne best case de bezette gebieden en worst case wordt het ganse land overgenomen.
-Ofwel gaan we vanaf morgen massaal materiaal leveren zodat Oekraïne met een nieuwe mobilisatie in staat is om de druk op Rusland opnieuw te verhogen. Maar daarvoor zullen we echt alles moeten leveren, duizenden tanks en ifv's, duizenden stuks artillerie met munitie om de klok rond te vuren, miljoenen drones allerhande, lange afstandswapens die diep in Rusland de economische en militaire doelen kunnen raken, etc.
-En idealiter gaan we militair all-in en maken we Russische leger duidelijk dat het ofwel kan vertrekken uit Oekraïne ofwel dat het er zal sterven.

En godverdomme begin nu eens met die embargo's en sancties effectief uit te voeren zoals ik hier al eerder heb aangehaald.
Elk westers bedrijf dat het nog maar in zijn kop haalt om een doos vijzen te verkopen aan Rusland genadeloos afstraffen. Bedrijfsleiders voor een paar jaar de cel in en als het over bedrijven in kritische industrie gaat gewoon nationaliseren zonder boe of ba. En kweek ballen en begin met Zwitserland te sanctioneren, die zelf-verklaarde neutrale honden draaien hun handen er niet voor om postbusbedrijven de kans te geven om toch te verkopen aan Rusland zolang Zwitserland daar maar een graantje van kan meepikken. Vroeger Nazi-goud en nu geld dat volhangt met Oekraïens bloed.

Lijkt me vooral een productieprobleem te zijn. 155mm granaten bouw je niet zomaar. Als de wapenfabricanten moeten investeren in uitbreiding van hun productiecapaciteiten, moeten ze ook garanties krijgen voor de lange termijn, niet alleen voor de komende twee jaar. Dus landen moeten allemaal langetermijncontracten regelen met fabricanten. Ze moeten ook ergens geld kunnen halen om te investeren in productie, en wapenproductie is nu net één van die dingen die in Europa compleet gedemoniseerd is geraakt door al dat gedoe rond 'duurzaam bankieren'. Als heel het financierings-en investeringsverhaal is afgerond moet vervolgens personeel gezocht en opgeleid worden (ik beeld me in dat je geen random interimwerkers aan een productielijn van explosieven zet), en moeten fabrieken gezet worden.

Waarom dat allemaal niet al halfweg 2022 in gang is gezet is mij een raadsel. Waarom wij niet meer strategische reserves aan munitie hebben is mij een raadsel. Waarom wij al decennia ons leger verwaarlozen en onze industriele productiecapaciteit laten uithollen door Chinese import is mij een raadsel. Enfin, het antwoord is waarschijnlijk samen te vatten als: 'begroting in orde krijgen'.

Geopolitiek en buitenlands beleid zijn gewoon nooit belangrijk thema's in de verkiezingen. Er zouden al letterlijk bommen moeten vallen op ons land. En dan nog verwacht ik vooral nieuwskoppen als "België voor het eerst gebombardeerd sinds WO2, wat betekent het voor uw koopkracht?"
Ik kijk rond mij, en voor de meeste mensen is de oorlog in Oekraïne even belangrijk geworden als het zoveelste conflict in Afrika. Tegen dat een democratie in gang schiet tegen een dictator met een duidelijk plan kan het al veel te laat zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan