Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

We kunnen met zekerheid zeggen dat dit geen Oekraïense luchtverdediging was denk ik.
De afstand is daarvoor veel te groot zelfs als je patriots op de frontlijn zou parkeren. Een luchtaanval lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. De kans dat een Oekraïens vliegtuig dichtbij genoeg komt om een aanval uit te voeren is astronomisch klein. In de video die @Oldskooler postte zie je ook dat één van de raketten de flare aanvalt dus het gaat hier over IR-geleide raketten. In diezelfde video hoor je die mensen ook zeggen dat het vliegtuig laag vliegt. Dus mogelijks een aanval van Oekraïense special forces met manpads? Als je locatie van de crash op een map plot heb je redelijk dichtbij wel een aantal vliegvelden.
https://www.google.com/maps/place/46%C2%B003'33.2%22N+38%C2%B013'50.5%22E/@46.0595425,38.2250318,2082m/data=!3m1!1e3!4m4!3m3!8m2!3d46.059209!4d38.230697?entry=ttu
Misschien wou dat vliegtuig landen en hebben SOF dit onderschept? Onderstaande video laat duidelijk de launch zien en daar lijkt die toch vanuit Russisch gecontroleerd gebied te komen.

Desondanks mogen we friendly fire toch niet uitsluiten. Blijkbaar hebben de Russische landmacht en de luchtmacht elk hun eigen luchtverdediging dus misschien ging het hier wel degelijk over FF. Dan blijkt wel nog maar eens hoe fragiel de command & control tussen Russische troepen is. Wat het uiteindelijk ook is, dit betekent dat Rusland nog maar één A50 over heeft die vluchtwaardig is.

Ondertussen ook 3 nieuwe tweets dat er nog maar eens 3 SU-34's zijn neergeschoten, één in Kharkiv, één in Kherson en de andere in Dnipro.

Deze nacht ook zelfmoorddrones die de grootste staalfabriek van Rusland bombarderen.

We kunnen met zekerheid zeggen dat dit geen Oekraïense luchtverdediging was denk ik.
zekerheid ... denk ik. Dan is het geen zekerheid he. :fingerguns:

Ik lees dit bericht:

The Defence Forces of Ukraine have downed a Russian A-50 long-range radar detection aircraft from a Soviet anti-aircraft system S-200.
Source: sources of Ukrainska Pravda in Defence Intelligence of Ukraine (DIU)
Ik weet eigenlijk niet of dat nu echte bevestiging is vanuit Oekraïense regering/militairen of niet.
S-200 is echter in de jaren 60 ontworpen om hoogvliegende, snelle bommenwerpers neer te halen.
Bereik tot 300km, hoogte tot 40km.
Zo'n traag vliegende AWACS op 10-12km hoogte is an sich dus een makkie.
Natuurlijk zou zo'n A-50 elektronica uit de jaren 60 gemakkelijk moeten kunnen storen.
Maar elektronica is natuurlijk te upgraden. Mogelijk heeft Oekraïne zoiets gedaan.
Ze hebben al meermaals bewezen dat ze zeer inventief zijn.

In de video die @Oldskooler postte zie je ook dat één van de raketten de flare aanvalt dus het gaat hier over IR-geleide raketten.
Niet per sé. Waarschijnlijk hebben ze beide gebruikt toen ze merkten dat ze aangevallen werden.
Bemanning van de A-50 wist niet met zekerheid welk type raket er achter hun aan kwam, of dat het geen gecombineerde aanval was.
Je weet dat er een raket op je afkomt, welk type weet je niet altijd.

Valt wel op hoeveel successen de AFU heeft tegen Russische jets de laatste week. Intussen worden ze wel stelselmatig achteruitgeduwd aan verschillende fronten. Bij Adviivka weer enkele dorpen ingenomen en het opgeven van Robotyne is ook een kwestie van tijd. Een vernieuwd offensief om de Russen dit jaar nog terug te duwen verwacht intussen niemand meer, maar dat de AFU in staat is de Russen nog veel pijn te doen staat ook vast.

zekerheid ... denk ik. Dan is het geen zekerheid he. :fingerguns:
Got me :wallbash:
Ik lees dit bericht:

Ik weet eigenlijk niet of dat nu echte bevestiging is vanuit Oekraïense regering/militairen of niet.
S-200 is echter in de jaren 60 ontworpen om hoogvliegende, snelle bommenwerpers neer te halen.
Bereik tot 300km, hoogte tot 40km.
Zo'n traag vliegende AWACS op 10-12km hoogte is an sich dus een makkie.
Natuurlijk zou zo'n A-50 elektronica uit de jaren 60 gemakkelijk moeten kunnen storen.
Maar elektronica is natuurlijk te upgraden. Mogelijk heeft Oekraïne zoiets gedaan.
Ze hebben al meermaals bewezen dat ze zeer inventief zijn.
In de eerder geposte film hoor je de filmers zeggen dat het vliegtuig "laag" vliegt. Dus vermoedelijk een pak lager dan zijn gewoonlijke vlieghoogte. Wat wel eens een probleem zou kunnen zijn voor de radar coverage van de UAF. Ik heb die situatie even gesimuleerd in COMMAND. 220km afstand tussen een S-200 batterij en een gemoderniseerde A-50U, concreet wil dat zeggen dat de SAM op de frontlijn moet staan wat op zichzelf al onwaarschijnlijk is. Die S-200 raketten zijn geen kleine wapens die je zomaar kan verbergen van ISR.

4 salvo's van telkens 2 raketten waren er noodzakelijk om doel te treffen waarbij de mainstay minimaal uitwijkt. De wapens gelanceerd krijgen was al moeilijk vanop de frontlinie, wanneer je die 30 km achter de linie plaatst was het onmogelijk omdat de mainstay nooit in de launch zone kwam.

Bovendien heeft Oekraïne zijn laatste S-200 batterijen in 2014 uit dienst genomen. Er zijn wel geruchten dat Polen er geleverd zou hebben maar dan nog. Er zijn eveneens geruchten dat er inderdaad een S-200 zou ge-upgrade zijn en dat die raket over passive radar guidance zou beschikken waardoor je geen grondradar nodig hebt die continue het doelwit aanstraalt.

Al bij al lijkt het mij toch onwaarschijnlijk, gezien alle argumenten contra. Maar laat ons hopen dat ik verkeerd ben.
Niet per sé. Waarschijnlijk hebben ze beide gebruikt toen ze merkten dat ze aangevallen werden.
Bemanning van de A-50 wist niet met zekerheid welk type raket er achter hun aan kwam, of dat het geen gecombineerde aanval was.
Je weet dat er een raket op je afkomt, welk type weet je niet altijd.
Ik kan verkeerd zijn maar RWR en IR warning werken onafhankelijk van elkaar. Dus in principe weet men welke raket er komt afhankelijk van welke alarmering men krijgt.

Ik las een paar theoriën, onder andere 1 dat men de patriots radarsysteem en de S200 gekoppeld had om op die manier het s200 systeem te upgraden

de andere theorie was dat men de s200 zodanig heeft gelanceerd dat de SAM raketten van de russen op het vluchttraject van dat A50 vliegtuig lag waarbij de eerste SAM rakket de S200 rakket opblies en de 2de het interessanter vond om het A50 vliegtuig op te blazen dan iets anders.
Of anders de russen beweren dat men allebei gelijk heeft. Het ingenieuze plannetje van de oekraïeners was om door het feit dat de vluchttrajecten gelijk waren al die hele tijd om de russen met hun eigen afweergeschut hun eigen vliegtuig te laten neerhalen.

We horen het mogelijk in de toekomst wel wat het effectief is of was.

Vanuit Pro Oekraïense kanalen (volgens Röpcke) komt ook de melding dat het hoogstwaarschijnlijk een friendly fire was. 2de S200 raket had geen doel meer omdat dreiging weg was en vlog richting de A50

edit: zoals @Renegadexxripxx zegt

De afstand is daarvoor veel te groot zelfs als je patriots op de frontlijn zou parkeren. Een luchtaanval lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. De kans dat een Oekraïens vliegtuig dichtbij genoeg komt om een aanval uit te voeren is astronomisch klein. In de video die @Oldskooler postte zie je ook dat één van de raketten de flare aanvalt dus het gaat hier over IR-geleide raketten. In diezelfde video hoor je die mensen ook zeggen dat het vliegtuig laag vliegt. Dus mogelijks een aanval van Oekraïense special forces met manpads? Als je locatie van de crash op een map plot heb je redelijk dichtbij wel een aantal vliegvelden.
https://www.google.com/maps/place/46%C2%B003'33.2%22N+38%C2%B013'50.5%22E/@46.0595425,38.2250318,2082m/data=!3m1!1e3!4m4!3m3!8m2!3d46.059209!4d38.230697?entry=ttu
Misschien wou dat vliegtuig landen en hebben SOF dit onderschept? Onderstaande video laat duidelijk de launch zien en daar lijkt die toch vanuit Russisch gecontroleerd gebied te komen.

Desondanks mogen we friendly fire toch niet uitsluiten. Blijkbaar hebben de Russische landmacht en de luchtmacht elk hun eigen luchtverdediging dus misschien ging het hier wel degelijk over FF. Dan blijkt wel nog maar eens hoe fragiel de command & control tussen Russische troepen is. Wat het uiteindelijk ook is, dit betekent dat Rusland nog maar één A50 over heeft die vluchtwaardig is.

Ondertussen ook 3 nieuwe tweets dat er nog maar eens 3 SU-34's zijn neergeschoten, één in Kharkiv, één in Kherson en de andere in Dnipro.

Deze nacht ook zelfmoorddrones die de grootste staalfabriek van Rusland bombarderen.

Super betrouwbare bronnen alvast 👌👌👌👌. Het Pools Pallieterke.

Deze “verhalen” komen van meerdere bronnen. Van elke bron apart hetzelfde filmpje posten lijkt mij nogal onnozel.

Als je bronnen hebt die het tegendeel beweren mag je die altijd delen natuurlijk in plaats van hier wat te komen trollen 👌.

Oekraïne zegt of Rusland zegt is tegenwoordig nieuws dat met een grove korrel zout moet genomen worden. Het is niet de eerste keer dat Visegrád 24 misinformatie verspreidt.

Op een persconferentie in Kiev heeft Zelensky gezegd dat er een duidelijk plan is voor een nieuw tegenoffensief.

Zelensky hoopt eveneens op een vredesconferentie deze lente. Een conferentie waar een vredesplan zal worden gemaakt en aan Rusland worden voorgelegd (Bron DS).

Het stuk Oekraïne dat door de Russen wordt bezet is stevig in handen van de bezetter. Toch denk ik niet dat de Russen de militaire slagkracht hebben om nog grote delen van Oekraïne te bezetten. Poetin heeft de slagkracht van het Oekraïens leger (en de hulp van het Westen) sowieso onderschat.

Het Oekraïens leger heeft het moeilijk, toch kunnen ze dankzij de Westerse steun serieuze klappen geven aan de Russen. Op zee en in de lucht hebben de Russen de voorbije weken serieuze verliezen geleden.

Als er een vredesplan zou worden voorgesteld door Oekraïne ben ik toch benieuwd hoe de Russische Federatie hierop zal reageren.

Dit is - nog steeds - niet het moment voor een vredesplan. Oekraïne wil nog steeds terrein terug en Rusland is op dit moment bezig met een eigen offensief. Pas wanneer de ene partij de andere met de rug tegen de muur heeft gezet, zal er gepraat worden.

Zelensky spreekt ook van 31000 gesneuvelde ukrainse soldaten. Hoe realistisch is dat?
Dat is propaganda. De verliescijfers die UA en RU dagelijks tonen zijn opgeklopt en onbetrouwbaar. Ik weet dat @Chris_147 die hier regelmatig post, maar je zou dat toch met een stevige korrel zout moeten nemen. Het is wel zo dat de meeste experts in het Westen vermoeden dat de Russische verliezen hoger liggen dan de Oekraïense, maar in een uitputtingsslag draait het om incasseringsvermogen en de beschikbare reserves die je nog in de strijd kan gooien. Als Oekraïne dat wil winnen moet het Westen héél dringend extra munitie sturen en moet de algemene mobilisering afgekondigd worden, maar dat laatste ligt zeer gevoelig. Wat het eerste betreft: tegen dat het productieniveau van het Westen is opgekrikt zijn we een hele tijd verder dus het zal van de beschikbare voorraden afhangen. De Tsjechen hadden 500k 155 mm granaten gevonden op de wereldmarkt, dus een gemeenschappelijke EU-aankoop is een optie.

Dat is propaganda. De verliescijfers die UA en RU dagelijks tonen zijn opgeklopt en onbetrouwbaar. Ik weet dat @Chris_147 die hier regelmatig post, maar je zou dat toch met een stevige korrel zout moeten nemen. Het is wel zo dat de meeste experts in het Westen vermoeden dat de Russische verliezen hoger liggen dan de Oekraïense, maar in een uitputtingsslag draait het om incasseringsvermogen en de beschikbare reserves die je nog in de strijd kan gooien. Als Oekraïne dat wil winnen moet het Westen héél dringend extra munitie sturen en moet de algemene mobilisering afgekondigd worden, maar dat laatste ligt zeer gevoelig. Wat het eerste betreft: tegen dat het productieniveau van het Westen is opgekrikt zijn we een hele tijd verder dus het zal van de beschikbare voorraden afhangen. De Tsjechen hadden 500k 155 mm granaten gevonden op de wereldmarkt, dus een gemeenschappelijke EU-aankoop is een optie.
Was dat niet 800k ?

Maar het probleem is wel dat ze er 200k per maand nodig hebben. Dus ook al koop je er 800k op de markt, je hebt er dan voldoende om 4 maand uit te zitten. De productie moet gewoon veel sneller omhoog als we Oekraïne nu echt willen helpen terwijl we die 800k kopen.

Was dat niet 800k ?

Maar het probleem is wel dat ze er 200k per maand nodig hebben. Dus ook al koop je er 800k op de markt, je hebt er dan voldoende om 4 maand uit te zitten. De productie moet gewoon veel sneller omhoog als we Oekraïne nu echt willen helpen terwijl we die 800k kopen.
Ze hebben er inderdaad veel nodig om de aanvallen van de Russen adequaat af te stoppen. Hoe prangender hun tekort wordt, hoe moeilijker het wordt om de aanvallen af te houden. Dan is het ook nog de vraag hoe snel die granaten geleverd kunnen worden na de beslissing ze aan te kopen. Drones kunnen die leemte wel voor een stuk opvangen, maar ook daarin kampen ze met een Russische overmacht.

Terug
Bovenaan