Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tenzij je een van die Oekraïners bent die in een van die 4 oostelijke provincies woont natuurlijk. Maar wie trekt zich iets van die aan natuurlijk.
50% in bv Donetsk en Luhansk is pro-Russisch, maar het gaat dan idd nog altijd over heel wat volk.

Maar gezien de gigantische heropbouw/modernisatie die nodig is, zullen er wel appartementen genoeg gebouwd kunnen worden voor degenen die niet willen blijven onder Russische vlag.

De enige mogelijkheid om die regio's terug te winnen is met actieve NAVO troepen. En dat gaat niet gebeuren.
Heel spijtig maar RU is militair sterker dan ukraine. Dus er is gewoon geen andere optie dan die regio's op te geven.

De enige mogelijkheid om die regio's terug te winnen is met actieve NAVO troepen. En dat gaat niet gebeuren.
Heel spijtig maar RU is militair sterker dan ukraine. Dus er is gewoon geen andere optie dan die regio's op te geven.
En moeten we daar blij mee zijn of wat? Imo is dat scenario niet echt iets om blij van te worden of positief over te zijn maar eens te meer een punt waar we met de neus op de feiten gedrukt worden dat wij (het westen) helemaal niks meer over hebben van onze morele superioriteit en gewoon geen vuist kunnen maken tegen al wie onze waarden aanvalt.

Vergeet ook effe met gemak dat Ukraine bij dat simpele voorstelleke eventjes 80% van zijn kustlijn afgeeft, waar die eerste argumenten over de lokale bevolking ook niet op gaat. Ook alle mogelijke aanspraak op het leeuwendeel van natuurlijke energiebronnen wordt op die manier de facto opgegeven. En UA wordt dan een land met een idioot kleine kustlijn en slechts 1 havenstad Odessa. Die kuststeden zijn een levensader voor een bloeiende economie.

Vergeet ook effe met gemak dat Ukraine bij dat simpele voorstelleke eventjes 80% van zijn kustlijn afgeeft, waar die eerste argumenten over de lokale bevolking ook niet op gaat. Ook alle mogelijke aanspraak op het leeuwendeel van natuurlijke energiebronnen wordt op die manier de facto opgegeven. En UA wordt dan een land met een idioot kleine kustlijn en slechts 1 havenstad Odessa. Die kuststeden zijn een levensader voor een bloeiende economie.
Dat vergeet ik allemaal niet.
Maar de realiteit is wat ze is.

Het Westen gaat geen troepen inzetten, zelfs economisch durven/kunnen we nu al 2 jaar weinig afdwingen (we laten Turkije gewoon goederen doorvoeren, België importeert Russisch gas etc), en China steunt Rusland economisch en militair.

Dus die gebieden gaat Oekraïne niet terug kunnen winnen.
Het wordt eigenlijk hopen dat ze niet nog méér kwijtraken vooraleer onderhandelingen starten.

50% in bv Donetsk en Luhansk is pro-Russisch, maar het gaat dan idd nog altijd over heel wat volk.

Nu 10jaar later zijn idd de meeste Oekraïners ofwel weggetrokken ofwel houden ze hun mond.
Maar in bv Mariupol, wat deel v donetsk is, had begin dit jaar nog altijd maar 20% een russisch passport aangevraagd. Ondanks dat het verplicht is en je zonder geen gezondheidszorg of pensioen kan krijgen. (en bij controleposten meer bs meemaakt)
En dan heb je nog Zaporizhzhia en Kherson waar nog minder mensen Rus willen zijn.

Voor er officieel territorium wordt afgestaan gaan ze in ieder geval eerst een referendum houden.
Maar het plan lijkt van eerder een staakt het vuren te accepteren zonder officiële erkenning van bezet gebied.

Die referendums betekenen niets vermits Russen gewoon hun bevolking importeren om het veroverde land te russificeren.

Die gebieden afstaan zal Rusland niet weerhouden om het over x-jaar opnieuw te proberen. Integendeel, bepaalde landen zullen hieruit leren dat militaire verovering wel degelijk werkt en internationaal wordt erkend. Dit zet het hele idee van de Verenigde Naties, om te zorgen voor vrede en veiligheid in de wereld onder druk. Instemmen met de Russische manier van werken is ranzig en fascistisch.

En wat met de sancties, ook maar opheffen en Rusland belonen zeker Oorlogsmisdaden, laat ze er maar mee wegkomen? :sarcastic:

Laatst bewerkt:
Die referendums betekenen niets vermits Russen gewoon hun bevolking importeren om het veroverde land te russificeren.

Referendum uit mijn post gaat over UA dat hun bevolking vraagt of ze het bezet gebied willen afstaan.
De Russische waren idd compleet verdraaid en ondertussen zijn de oorspronkelijke bewoners daar gedood, gedwongen als militairen naar het front gestuurd of kunnen vluchten.

Voor de rest volledig akkoord met je post.
Maar aan deze intensiteit kan geen van beide landen eeuwig blijven vechten en worden er voorzichtige voelers uitgestoken over hoe dit kan eindigen.

UA's hoop lijkt een staakt het vuren om dan later via diplomatieke druk de veroverde gebieden terug te krijgen.
Poetin wilt de volledige erkenning van de 4 halfbezette gebieden+Krim en opheffing van alle sancties.
Dus ze liggen nog VER uit elkaar.

"Russia's swift advance lees ik hier"... Gelieve de betrokken journalist tegen de muur te zetten en de kogel te geven aub.

image.jpeg.ef0673227e7260e5d96eb0a24e0fe9d8.jpeg

Remember Kupiansk dat alle momenten kon vallen volgens sommige personen op dit forum? Amper 3 km vooruit gekomen op bijna een jaar.
Als je er dan rekening mee houdt dat Oekraïne een half jaar lang met een serieus tekort aan (artillerie)munitie heeft gevochten dan vind ik dat zeer triestig voor de Russen die in diezelfde periode een 20 à 25.000 doden hebben geïncasseerd en een veelvoud aan gewonden.
3.000 tanks, 6.000 AFV's, 8.000 stuks artillerie, 1.000 stuks aan materiaal zoals EW, etc... voor maar 2 serieuze vorderingen te maken en dat in gebieden met geen enkele strategische waarde sinds begin Januari (https://index.minfin.com.ua/en/russian-invading/casualties/)

Om specifiek terug te komen op de aanvallen in de Koersk regio.
Dit lijkt mij precies toch een grotere aanval te zijn dan voorheen. Volgens Russische TG-kanalen zouden er reeds 11 dorpjes in handen zijn van Oekraïense troepen en zou de situatie in Sudzha "moeilijk" zijn volgens de burgemeester. Sommige Russische TG-kanalen melden dat het stadje (5.000 inwoners) zou omsingeld zijn, ter referentie dat stadje is ongeveer de grootte van Avdiivka. Er zijn ook beelden dat een MI-28 helikopter wordt geraakt door een FPV-drone.

afwachten geblazen.

Om specifiek terug te komen op de aanvallen in de Koersk regio.
Dit lijkt mij precies toch een grotere aanval te zijn dan voorheen. Volgens Russische TG-kanalen zouden er reeds 11 dorpjes in handen zijn van Oekraïense troepen en zou de situatie in Sudzha "moeilijk" zijn volgens de burgemeester. Sommige Russische TG-kanalen melden dat het stadje (5.000 inwoners) zou omsingeld zijn, ter referentie dat stadje is ongeveer de grootte van Avdiivka. Er zijn ook beelden dat een MI-28 helikopter wordt geraakt door een FPV-drone.

afwachten geblazen.
Situatie ziet er inderdaad wel FUBAR uit op het moment. Ik denk niet dat het de bedoeling is om uiteindelijk Koersk zelf in te nemen, maar dit is een zoveelste blammage aan het Russische leger op twee jaar tijd.

Bron voor deze dubieuze claim?
En is dat dan voor de 2014-invasie, voor de 2022-invasie of nu na de duizenden doden en gedeporteerden?
Slechts 100 keer gelezen de afgelopen jaren dat er in Donbass >30-40% Russen/pro Rusland inwoners zaten. En dat was pre-2022.

Maar ik zal anders general zantas citeren:
15% van het land zijn Russen, in die regio's had je ongeveer 40% Russen. In de afgelopen 8 jaar zijn er natuurlijk veel Oekrainers weggetrokken en veel Russische huurlingen bijgekomen dus de % lokaal kunnen ondertussen anders zijn.

Ondertussen zal het % lokaal aantal Russisch gezinden ter plaatse uiteraard sterk gestegen zijn, aangezien velen weggevlucht zijn.

Zijn alle Russen pro Russisch? Niet noodzakelijk.
Maar het stemgedrag verraadt toch veel over het sentiment:

"Tussen 2004 en 2014: 80% van de stemmen pro-Russisch in Donbass.
In 2014 een dip, en sinds 2019 weer 40-60% en stijgend."

Dat lijkt mij vrij pro-Russisch te zijn, als je expliciet en masse voor de pro Russische kandidaat stemt.

Wil je daarom expliciet annexatie bij Rusland? Nee, maar ik kan vermoeden dat deze het minder 'erg' gaan vinden om er gewoon te blijven wonen onder Russische vlag.
En daarover ging het.

En moeten we daar blij mee zijn of wat? Imo is dat scenario niet echt iets om blij van te worden of positief over te zijn maar eens te meer een punt waar we met de neus op de feiten gedrukt worden dat wij (het westen) helemaal niks meer over hebben van onze morele superioriteit en gewoon geen vuist kunnen maken tegen al wie onze waarden aanvalt.
Nee we moeten daar niet blij mee zijn.
Maar welk ander perspectief is er anders? Het ziet er niet naar uit dat Rusland de komende jaren de brui aan gaat geven hoor.

Nee we moeten daar niet blij mee zijn.
Maar welk ander perspectief is er anders? Het ziet er niet naar uit dat Rusland de komende jaren de brui aan gaat geven hoor.

Een ander perspectief. Al is het zoveel mogelijk Russen naar de eeuwige jachtvelden sturen. En hen zoveel pijn te doen dat ze gewoon de mogelijkheid niet meer hebben om het nog ergens anders te doen. Ook niet na 100 jaar te recupereren.

Een ander perspectief. Al is het zoveel mogelijk Russen naar de eeuwige jachtvelden sturen. En hen zoveel pijn te doen dat ze gewoon de mogelijkheid niet meer hebben om het nog ergens anders te doen. Ook niet na 100 jaar te recupereren.
Leuk idee. En hoe gaan we dat concreet doen? Verder doen zoals we nu bezig zijn?
Je beseft toch dat de economische en materiele steun die we hebben gegeven onmogelijk gelijk kan blijven, laat staan toenemen.

Leuk idee. En hoe gaan we dat concreet doen? Verder doen zoals we nu bezig zijn?
Je beseft toch dat de economische en materiele steun die we hebben gegeven onmogelijk gelijk kan blijven, laat staan toenemen.

Natuurlijk kunnen we dat wel. We moeten toch ook 2% van ons BNP spenderen aan de NAVO.
Dat budget voor 2024 was vb 2000 miljard. https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_67655.htm

Wat is dan 200 miljard als steun aan Oekraïene ? Als we 1.8% spenderen als NAVO groep aan defensie, en die 0.2% aan Oekraïene geven als steun om het Russisch gevaar tandeloos te maken. Wat is dan een betere investering? 2 % aan onze defensie geven en Rusland laten winnen en op termijn terug opbouwen zodanig dat ze een tandem kunnen vormen met vb het Chinese gevaar. Of gewoon aan onze defensie maar 1.8% spenderen maar met een serieus verzwakt Rusland...

Situatie ziet er inderdaad wel FUBAR uit op het moment. Ik denk niet dat het de bedoeling is om uiteindelijk Koersk zelf in te nemen, maar dit is een zoveelste blammage aan het Russische leger op twee jaar tijd.
Ik kan niet meer volgen wat er daar bezig is maar de Rosgvardia heeft net een bericht gepubliceerd dat ze de verdedigingen rond de kerncentrale van Kursk gaan verstevigen. Dat is nog eens 50km van de verst gevorderde posities die ik momenteel kan vinden op het internet.

Ook veel berichten dat de Russen de Oekraïense build-up niet zouden gezien hebben en dat de verdediging voorzien zou zijn op een paar honderd man die de grens zouden oversteken zoals de vorige raids en dat dit als een complete schok kwam.
Ook zou er massaal Oekraïense luchtsteun aanwezig zijn in het gebied.

Slechts 100 keer gelezen de afgelopen jaren dat er in Donbass >30-40% Russen/pro Rusland inwoners zaten. En dat was pre-2022.

Maar ik zal anders general zantas citeren:

Ondertussen zal het % lokaal aantal Russisch gezinden ter plaatse uiteraard sterk gestegen zijn, aangezien velen weggevlucht zijn.

Zijn alle Russen pro Russisch? Niet noodzakelijk.
Maar het stemgedrag verraadt toch veel over het sentiment:

"Tussen 2004 en 2014: 80% van de stemmen pro-Russisch in Donbass.
In 2014 een dip, en sinds 2019 weer 40-60% en stijgend."

Dat lijkt mij vrij pro-Russisch te zijn, als je expliciet en masse voor de pro Russische kandidaat stemt.

Wil je daarom expliciet annexatie bij Rusland? Nee, maar ik kan vermoeden dat deze het minder 'erg' gaan vinden om er gewoon te blijven wonen onder Russische vlag.
En daarover ging het.

Geen idee waarom je zo persoonlijk wordt en een quote van 2 jaar geleden erbij haalt, waar die 50% ook helemaal niet gezegd werd.

Jij bent diegene die iedereen om bewijs vraagt bij een sterk statement, en als je het dan zelf gevraagd krijgt, ga je wat onnozel om je heen schoppen.

Deel die link van het begin, zoals jij ook bij anderen verwacht.

Terug
Bovenaan