Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik kan niet meer volgen wat er daar bezig is maar de Rosgvardia heeft net een bericht gepubliceerd dat ze de verdedigingen rond de kerncentrale van Kursk gaan verstevigen. Dat is nog eens 50km van de verst gevorderde posities die ik momenteel kan vinden op het internet.

Ook veel berichten dat de Russen de Oekraïense build-up niet zouden gezien hebben en dat de verdediging voorzien zou zijn op een paar honderd man die de grens zouden oversteken zoals de vorige raids en dat dit als een complete schok kwam.
Ook zou er massaal Oekraïense luchtsteun aanwezig zijn in het gebied.
Imo zal men dat waarschijnlijk wel gezien hebben maar nooit gedacht hebben dat Oekraiene dat ging durven. Er is wel al meermaals gebleken deze oorlog dat Rusland Oekraiene nogal onderschat.

Russische bronnen zeggen nu dat de Oekraïense aanval zich ongeveer 25km in Russisch gebied bevindt.

Wat de uiteindelijke uitkomst ook is laat ik in het midden maar hoe je het ook draait of keert voor de Russische strategie is deze actie een serieus probleem. De grens werd altijd ietwat als een rode lijn gezien. Als Oekraïne vaker dit soort raids gaat doen of als ze zelfs Russische grond gaan bezetten dan kunnen de Russen niet anders dan troepen van het front weghalen om de grens te bewaken.

Geen idee waarom je zo persoonlijk wordt en een quote van 2 jaar geleden erbij haalt, waar die 50% ook helemaal niet gezegd werd.
Je zegt daar zelf 40%, en dat het ondertussen hoger geworden is, dan lijkt die vermelde 50% wel ok.

Jouw antwoord was vrij agressief ('dubieuze claim').
Ik vind dat ik feitelijk blijf in mijn antwoord, van 'rondschoppen' is geen sprake.

Deel die link van het begin, zoals jij ook bij anderen verwacht.
Dingen die ik als voor de hand liggende statements beschouw omdat ze al dikwijls gepasseerd zijn of in de media kwamen, daarvoor ga ik niet telkens allerlei links gaan opzoeken.

Russische bronnen zeggen nu dat de Oekraïense aanval zich ongeveer 25km in Russisch gebied bevindt.

Wat de uiteindelijke uitkomst ook is laat ik in het midden maar hoe je het ook draait of keert voor de Russische strategie is deze actie een serieus probleem. De grens werd altijd ietwat als een rode lijn gezien. Als Oekraïne vaker dit soort raids gaat doen of als ze zelfs Russische grond gaan bezetten dan kunnen de Russen niet anders dan troepen van het front weghalen om de grens te bewaken.
Verhoogt dat de kans op een nucleair confict niet?
Een vijandelijke inval op Russisch grondgebied was één van de criteria meen ik me te herinneren?

Verhoogt dat de kans op een nucleair confict niet?
Een vijandelijke inval op Russisch grondgebied was één van de criteria meen ik me te herinneren?
De situatie is heel chaotisch op dit moment, maar dit is nog geen existentiële dreiging voor de Russische staat. Het gaat niet om tienduizenden zwaarbewapende troepen, maar het is wel - wééral - zeer gênant voor de Russen. Vermoedelijk gaan die zich vroeg of laat wel herorganiseren en zal het front weer normaliseren, maar ligt de helft van al die dorpen in puin door rondvliegende FAB's. En misschien zal dat het offensief in de Donbas wel afremmen, maar ik dacht dat er momenteel nog geen troepen vanuit die kant zijn afgeleid naar Kursk?

Ik vraag me af of men na een tijd de frontlinie niet meer kan uitbreiden in de richting van het bezet Oekrainse grondgebied en zo de "zwakke" achterhoede gaat aanvallen, met als gevolg dat de frontlinie ineen kan stuiken?

Natuurlijk kan het zijn dat men binnen week terug achter hun eigen grens zit en blijkt het niet meer dan een PR stunt.

Ik vraag me af of men na een tijd de frontlinie niet meer kan uitbreiden in de richting van het bezet Oekrainse grondgebied en zo de "zwakke" achterhoede gaat aanvallen, met als gevolg dat de frontlinie ineen kan stuiken?

Natuurlijk kan het zijn dat men binnen week terug achter hun eigen grens zit en blijkt het niet meer dan een PR stunt.
Hangt af hoeveel manschappen Oekraïne kan missen om dat uit te voeren. Maar dit is best indrukwekkend, terug wat dynamiek. Rusland moet natuurlijk door een hoop vestigingen heen worstelen, voorbij de Russische grens in de andere richting liggen er geen loopgraven en mijnenvelden. Dus logisch dat Rusland heel traag vooruitgang maakt met enorm zware verliezen. Ik vraag me af of ze zelf geen baat hebben door de frontlijn te bevriezen, maar een frozen conflict is ook niet in hun voordeel denk ik.

Nieuwe strategie: Russisch grondgebied bezetten om dan via onderhandelingen grondgebied te ruilen?
Dat zou ik raar vinden. Als we regelmatig berichten krijgen dat Oekraïne nood heeft aan nieuwe manschappen, zou het raar zijn om dan in Rusland permanent een stuk grond te gaan bezetten en dat vol te houden voor wat (denk ik?) vele malen kleiner is dan de gebieden die Rusland nu bezet. Tenzij dat stukje in Rusland zo belangrijk is. Ik vermoed dat Oekraïne zijn manschappen op andere plekken wel broodnodig heeft.

Dat zou ik raar vinden. Als we regelmatig berichten krijgen dat Oekraïne nood heeft aan nieuwe manschappen, zou het raar zijn om dan in Rusland permanent een stuk grond te gaan bezetten en dat vol te houden voor wat (denk ik?) vele malen kleiner is dan de gebieden die Rusland nu bezet. Tenzij dat stukje in Rusland zo belangrijk is. Ik vermoed dat Oekraïne zijn manschappen op andere plekken wel broodnodig heeft.
Ik zie redelijk veel bronnen van zowel Russische als Oekraïense oorsprong die claimen dat de Oekraïners momenteel het equivalent van 2 brigades in de aanval hebben en er een 8-tal nog steeds in reserve. Volgens Russische burgers in Sudzha zouden de Oekraïners defensieve linies aan het aanleggen zijn in de stad. Dus het lijkt er precies wel op dat de UAF plant om daar te blijven zitten.

Ondertussen zet de opmars zich verder en sommige mensen denken dat de aanval zich zal doorzetten richting L'gov en een andere stad waarvan de naam mij momenteel ontsnapt, pittig detail, de kerncentrale van Kursk ligt op die as.

Momenteel nog steeds veel berichten van massale EW en een paar uur geleden is er een massaal DDOS uitgevoerd op internet providers in de ruime omgeving van Kursk waardoor talloze diensten (tijdelijk) niet meer functioneerde. De VKS zou praktisch monddood zijn gemaakt door een gebrek aan informatie waardoor ze momenteel maar in het wilde weg zweefbommen rondgooien op dorpjes waarvan ze denken dat er Oekraïners zitten.

De vanguard van de aanval zou mogelijks al in de omgeving Anastasyevka zijn. Dat is in vogelvlucht bijna 30km van de grens, maar door het terrein heeft men in de praktijk bijna 40km afgelegd. De aanvallende eenheden zouden voornamelijk bestaan uit de lichtere eenheden (airborne, air assault, reconaissance,...) en een beperkte hoeveelheid mech-brigades. De zware gemechaniseerde en gepantserde Oekraïnse eenheden die recent zijn opgericht of uit refit komen (ongeveer een tiental brigades) zijn nergens in de buurt van de Kursk aanval gezien dus mogelijks worden deze ingezet voor een groter UA offensief elders?

Volgens Der Spiegel zou de NAVO ook actief aan het plannen zijn om 800.000 soldaten en 200.000 voertuigen richting de grens met Rusland te transporteren? Heb het artikel zelf nog niet gelezen dus ik ga hier af op informatie die ik op fora lees.

Volgens Der Spiegel zou de NAVO ook actief aan het plannen zijn om 800.000 soldaten en 200.000 voertuigen richting de grens met Rusland te transporteren? Heb het artikel zelf nog niet gelezen dus ik ga hier af op informatie die ik op fora lees.
ijdele hoop, maar zo direct na de olympische spelen is volledig losgaan op de Rusland om hen te dwingen zich terug te trekken uit Oekraïne.
Ik weet het, je krijgt dan direct alle schijthazen die in koor gaan roepen dat de Russen ons dan nucleair gaan vernietigen etc..

@Enforcer enig idee van spoorweghubs in die buurt?

Of misschien is dit offensief gewoon een afleiding om Russische troepen uit Oekraïne te halen om dan een grotere aanval in Oekraïne zelf te doen?

Ik vermoed eigenlijk dat ze dit doen om ervoor te zorgen dat Rusland hun grenzen moet gaan bewaken (met soldaten die ze dan niet ergens anders kunnen inzetten). Tot nu toe bleef Oekraïne netjes van Russisch grondgebied weg (of toch grotendeels), en aan de weinige weerstand te zien was het de verwachting van Rusland dat dat zo ging blijven. Nu zijn ze dus min of meer verplicht van die grens ook te gaan verdedigen.

@Enforcer enig idee van spoorweghubs in die buurt?

Of misschien is dit offensief gewoon een afleiding om Russische troepen uit Oekraïne te halen om dan een grotere aanval in Oekraïne zelf te doen?
Welke stad het exact is moet ik nog eens opzoeken maar er ligt inderdaad wel een spoorhub in die regio die gebruikt wordt door het Russische leger.

Misschien ook niet onbelangrijk is dat de belangrijkste spoorweg van noord naar zuid Rusland (langs het front) loopt in het gebied dat de UAF nu contesteert.

Terug
Bovenaan