Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Welke stad het exact is moet ik nog eens opzoeken maar er ligt inderdaad wel een spoorhub in die regio die gebruikt wordt door het Russische leger.

Misschien ook niet onbelangrijk is dat de belangrijkste spoorweg van noord naar zuid Rusland (langs het front) loopt in het gebied dat de UAF nu contesteert.
Dat is misschien wel het doel van Oekraïne? De levenslijnen van de oorlog voor Rusland doorknippen zodat ze steeds meer en meer moeite krijgen om het materiaal nog naar de frontlinie te krijgen? De Russische vloot is al teruggedreven, als ze nu de levenslijnen in Rusland zelf ook nog eens doorknippen en daarin slagen dan krabbelt Poetin toch ook eens achter zijn oren.

Wint Oekraïne daarmee de oorlog? Neen. Maar het zet wel druk op Rusland om onderhandelingen op te starten en deze ook serieus te nemen ipv gewoon te zeggen: Geef alle gebieden op en dat is het. Dag moe.

"The column that was destroyed near Rylsk in the Kursk region. The corpses of Russian soldiers are lying right on the road. There are a lot of dead."

Googlet dat maar.

Wel dat zijn veel doden.
Even een hele colonne uitschakelen. Oekraïne meent het in Rusland.

K denk dat het een goede vaak is voor Oekraïne dat ze de grenssteden in rusland aanvallen. Dan zal de druk groter worden op rusland en om dit grenssteden te beschermen zullen ze militairen en militaire afweer moeten verplaats naar die gebieden

Nieuwe strategie: Russisch grondgebied bezetten om dan via onderhandelingen grondgebied te ruilen?
Je zou eens gelijk kunnen hebben!

Bron op Telegram (die het wel vaker bij het rechte eind hadden):
"Forbes, one of the strongest brigades of the Armed Forces of Ukraine, is participating in the offensive in the Kursk region.

This is the 80th amphibious assault. In general, according to the publication, at least three armed forces brigades with up to 2 thousand people each are involved in the operation. The fighting is going on a few tens of kilometers from the Kursk NPP.

And BILD writes that later these territories can be exchanged for those occupied in Kharkiv Oblast."

"The column that was destroyed near Rylsk in the Kursk region. The corpses of Russian soldiers are lying right on the road. There are a lot of dead."

Googlet dat maar.

Wel dat zijn veel doden.
Ze hebben ook al heel wat gevangenen genomen zie ik in filmpjes.

PS: ik kijk niet te kunnen liken in Politiek, enig idee waar dat aan ligt?

Googlet dat maar.

Wel dat zijn veel doden.
Mogelijk grootste Russische colonne sinds begin oorlog vernietigd in Koersk

Rusland beweert dat honderden Oekraïnse soldaten zijn gedood én dat veel legermateriaal vernietigd is.
In praktijk is het blijkbaar omgekeerd en moet je Oekraïnse vervangen door Russische.

Rusland heeft een tegenaanval opgezet maar was daar erg naïef in (paniek?) en de helft van die versterking (die colonne aldus) is blijkbaar overleden of zwaar gewond nadat Oekraïne oa Himars gebruikt heeft om die versterking volledig tot puin te herleiden. Volgens de stafchef (van Rusland) Valery Gerasimov was de situatie onder controle. 48 uur later blijkt dit 100% een leugen te zijn. Gaan we straks iemand van een dak zien vallen? :unsure:

Er blijkt serieus wat paniek te zijn in Koersk onder de Russen die dit blijkbaar niet (meteen) zagen aankomen.

Laatst bewerkt:
Mogelijk grootste Russische colonne sinds begin oorlog vernietigd in Koersk

Rusland beweert dat honderden Oekraïnse soldaten zijn gedood én dat veel legermateriaal vernietigd is.
In praktijk is het blijkbaar omgekeerd en moet je Oekraïnse vervangen door Russische.

Rusland heeft een tegenaanval opgezet maar was daar erg naïef in (paniek?) en de helft van die versterking (die colonne aldus) is blijkbaar overleden of zwaar gewond nadat Oekraïne oa Himars gebruikt heeft om die versterking volledig tot puin te herleiden. Volgens de stafchef (van Rusland) Valery Gerasimov was de situatie onder controle. 48 uur later blijkt dit 100% een leugen te zijn. Gaan we straks iemand van een dak zien vallen? :unsure:

Er blijkt serieus wat paniek te zijn in Koersk onder de Russen die dit blijkbaar niet (meteen) zagen aankomen.
Een Himars op Russisch gebied? Zou me sterk lijken, want dacht dat ze daar niet gebruikt mochten worden?

ukraine-strong-in-liubimovka-russia-v0-fjt3p2yozghd1.jpeg

UAF in Liubimovka, dat is 51km van de dichtstbijzijnde grensovergang.

Waar is onze favoriete Russofiel op dit forum nu? Nadat Avdiivka viel en de aanval in Vochansk had de persoon in kwestie erg veel te zeggen over zogenaamde Oekraïense blunders en dat het wel degelijk gedaan was voor Oekraïne. Dat geen enkele van zijn voorspelling uitgekomen zijn had er al voor gezorgd dat hij terug in zijn grot gekropen was maar nu hoor of zie je hem ook weer niet verschijnen om zijn doorgedreven militaire analyses (/s) te laten zien.

Ondertussen zouden er dus een mi-28 en een KA-52 in flight zijn neergehaald door een FPV-drone en mogelijks ook een bewapende mi-8 maar op dat filmje zie je geen impact en ik heb ook nog geen foto's van de crash gezien. 2 vliegbasissen op één week tijd platgegooid met drones, een munitiedepot in Voronezh en een locatie waar men beschadigde voertuigen herstelde in de Belgorod regio vernield en een trainingsveld in in Zaporizhzhia is geraakt met clustermuntie.

Ondertussen staan de troepen op ongeveer 20km van de kerncentrale van Koersk. Een bericht van 7 Augustus sprak van een 350km² die veroverd waren op 48 uur tijd.

Een goede week voor de UAF dus en ik zag ondertussen ook de resultaten van de verkiezingen in de Russische grensregio's passeren.
Kan de VN dit ASAP ratificeren aub? Het wordt tijd dat deze onderdrukte volkeren die zo graag deel willen uitmaken van Oekraïne eindelijk hun eigen "peoples republic krijgen".

uno-reverse-v0-854z2szd1hhd1.jpeg

Ik denk dat Oekraïne dit wel goed bekeken heeft hoor. In een loopgravenoorlog waarbij men door mijnenvelden en andere obstakels moet is het amper doenbaar voor Oekraïne maar neem die obstakels weg moet Rusland plots tegen een leger vechten die door Nato is getrained. Misschien zie ik het te rooskleurig.

UAF in Liubimovka, dat is 51km van de dichtstbijzijnde grensovergang.
Kleine correctie, blijkbaar is er een 2de Liubimovka in de noord-westelijke richting. De maximaal bevestigde vooruitgang in de richting van Liubimovka die ik noemde is Bolshoye soldatskoye.

edit:
Ondertussen zouden er geruchten zijn van een UAF build-up ten westen van Rylsk. Zouden ze misschien plannen om Rylsk te pinceren en zo een serieuze pocket te creëren en de huidige frontlinie serieus in te korten?

Ik ben zelf geen fan van Dmitri omdat die regelmatig iets te optimistisch is, maar wie weet...

Laatst bewerkt:
Ongelofelijk dat dit nu al de 3e dag is dat Oekraïne vrij ongestoord zijn ding kan doen in Rusland. Alleen maar goed he !
Putin zit dan tegen de gouverneur te zeggen dat hij moed moet tonen. Wat kan die flippo nu doen? Dat is geen legercommandant, die heeft enkel wat politieagenten om aan te sturen.
Ik zie filmpjes van vernielde Russische colonnes en Russische tanks die van Kursk WEG rijden.
Een competent leger zou toch na 1 dag een reactie moeten kunnen vormen, maar gelukkig niet dus. In de regio kijken ze naar Moskou en in Moskou weten ze niet wat er gebeurt.
Ik had gedacht dat dit een korte excursie ging zijn, maar mogelijk kan het zelfs voor een kantelpunt zorgen in deze oorlog.

Hopelijk kan Oekraïne nog een tijdje zo verder doen in Rusland en is dit effectief het kantelpunt in de oorlog. We kunnen maar hopen natuurlijk. En voor Putin zal het natuurlijk weer provocatie zijn want als hij burgerdoelwitten aanvalt in Oekraïne moet dat allemaal maar kunnen... Dat die Oekraïners maar eens goed hard terug slaan op Russisch grondgebied.

Laatst bewerkt door een moderator:
Operatie FUBAR. Deze oorlog blijft verrassen. Dan toch geen dure PR-stunt of wanhoopspoging. "Jammer" dat ik het niet zo goed kan opvolgen als anders omdat ik op vakantie ben maar dit is al het kaliber van de Mars op Moskou van Prigozhin.

Inmiddels ook al de video gereleased van de aanval op het konvooi.. zotte tijden.
Rusland heeft natuurlijk wel al vaker getoond dat ze zich aanpassen. Dat zal nu niet anders zijn. Tussendoor nog een supermarkt platgooien :'(

Terug
Bovenaan