Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

"Something is up" is toch wel iets dat leeft bij de Russen. Het gaat te vlot en de AFU heeft degelijk nog reserves. Mogelijk worden die dan toch elders ingezet om het de Russen moeilijk te maken.
Dat er iets is is duidelijk. Wat de reden is is nog iets anders. Als ik snel eens kijk op Deepstate dan zitten er een 20-tal motor-rifle- en tankregiment of brigades in dat deel van het front. Ik betwijfel dat de UAF daar een 10-tal brigades heeft die aan voldoende hoog tempo kunnen oprukken om de Russen te omsingelen en dat ook zo te houden.

Als ze dan toch nog een grote hoeveelheid reserves hebben dan kun je die beter inzetten om een nieuw inval in Rusland te doen in het gebied tussen Koersk en Belgorod, richting Proletarsky ofzo. Dan kan je meerdee zaken bereiken dan bij een levensgevaarlijk offensief in Donetsk.
-Bevoorrading aan Russische troepen ten zuiden van Sudzha lamleggen door overname van de spoorwegen daar.
-Russische troepen op de grens lopen het risico zeer snel omsingeld te worden. Die dienstplichtigen die daar zitten zullen hoogstwaarschijnlijk het hazenpad kiezen.
-De 155ste marine brigade zit daar. De eenheid die recent Oekraïense militairen heeft onthoofd en hun hoofden op pieken langs de weg plaatste.
Als je die omsingeld dan kan je die brigade voor de 2de keer in deze oorlog volledig afmaken (de eerste keer was in Vuhledar) en tegelijkertijd een signaal sturen dat geen enkele Rus die zulke brutale oorlogsmisdaden uitvoert ook maar enige kans maakt om deze oorlog te overleven.
-De zuidelijk flank wordt ook weer ietwat beschermt door een hoop waterlopen.
-Belgorod ligt plots heel dicht bij de frontlinie
-Als ze even ver oprukken als in Koersk dan heb je weer tientallen dorpjes ingenomen en de huidige hoeveelheid bezet gebied in Rusland quasi verdubbeld. De klap die je hiermee aan Putin's ego geeft is enorm.

Dat er iets is is duidelijk. Wat de reden is is nog iets anders. Als ik snel eens kijk op Deepstate dan zitten er een 20-tal motor-rifle- en tankregiment of brigades in dat deel van het front. Ik betwijfel dat de UAF daar een 10-tal brigades heeft die aan voldoende hoog tempo kunnen oprukken om de Russen te omsingelen en dat ook zo te houden.

Als ze dan toch nog een grote hoeveelheid reserves hebben dan kun je die beter inzetten om een nieuw inval in Rusland te doen in het gebied tussen Koersk en Belgorod, richting Proletarsky ofzo. Dan kan je meerdee zaken bereiken dan bij een levensgevaarlijk offensief in Donetsk.
-Bevoorrading aan Russische troepen ten zuiden van Sudzha lamleggen door overname van de spoorwegen daar.
-Russische troepen op de grens lopen het risico zeer snel omsingeld te worden. Die dienstplichtigen die daar zitten zullen hoogstwaarschijnlijk het hazenpad kiezen.
-De 155ste marine brigade zit daar. De eenheid die recent Oekraïense militairen heeft onthoofd en hun hoofden op pieken langs de weg plaatste.
Als je die omsingeld dan kan je die brigade voor de 2de keer in deze oorlog volledig afmaken (de eerste keer was in Vuhledar) en tegelijkertijd een signaal sturen dat geen enkele Rus die zulke brutale oorlogsmisdaden uitvoert ook maar enige kans maakt om deze oorlog te overleven.
-De zuidelijk flank wordt ook weer ietwat beschermt door een hoop waterlopen.
-Belgorod ligt plots heel dicht bij de frontlinie
-Als ze even ver oprukken als in Koersk dan heb je weer tientallen dorpjes ingenomen en de huidige hoeveelheid bezet gebied in Rusland quasi verdubbeld. De klap die je hiermee aan Putin's ego geeft is enorm.
Maar intussen is dan wel weer een groot deel van het Donbasfront ingestort. Hadden ze die reserves dan beter niet gebruikt om de Russen te houden waar ze zitten en ze leeg te laten bloeden? Al begrijp ik wel dat een nieuwe incursie bij Belgorod een morele opsteker is die wel kan tellen en geeft het hen extra bufferruimte.

Succes aan de Russen om een salient in stand te houden met een afstand van 40km tussen Prokovsk en Avdiivka via één spoorweg.
Hoe gaan ze in godsnaam 20 brigades bevoorraden terwijl ze langs 3 kanten kapot worden geschoten door artillerie en drones? Small arms en CSW zullen ze nog wel kunnen bevoorraden via die zandweggetjes door de velden, maar al het groter materiaal gaat niet lukken en brandstoffen kan je al helemaal vergeten.

Door 20.000 Russen kapot te maken in Donetsk gaat er niet veel veranderen. Door 20.000 dienstplichtigen kapot te maken in Rusland zelf en dan liefst met zo veel mogelijk lawaai, gaat er wel degelijk iets veranderen. De Russen zijn alleen apatisch zolang er geen 18-jarigen doodvallen, zie Tsjetsjenië.

Verder de deepstrike campagnes opvoeren vanaf het moment dat onze laffe Westerse politiekers toestemming geven om kruisraketten te leveren.
Ook weer doelen kiezen die massaal impact hebben op het leven van burgers. De winter komt er aan dus massaal energiecentrales targetten in de Koersk, de Belgorod en de Voronezh oblast. Eens zien hoe leuk de gemiddelde Rus het nog vindt als hun "kindjes" terug naar huis komen in een schoendoos terwijl ze zelf in een donker en koud appartementje zitten.

Met een escalatie moet Oekraïne geen rekening houden. Met de halfslachtige militaire steun die het ontvangt van het Westen zie ik ze op lange termijn toch niet winnen en dat is dan zonder rekening te houden met de weggevallen steun uit Duitsland en mogelijks de VS.
Indien de Rus in één of andere patriottische opwelling massaal het leger in gaat heeft geen invloed op de toekomst van Oekraïne, dat de Rus massaal op straat komt tegen het regime heeft heel veel invloed op de toekomst van Oekraïne.

Succes aan de Russen om een salient in stand te houden met een afstand van 40km tussen Prokovsk en Avdiivka via één spoorweg.
Hoe gaan ze in godsnaam 20 brigades bevoorraden terwijl ze langs 3 kanten kapot worden geschoten door artillerie en drones? Small arms en CSW zullen ze nog wel kunnen bevoorraden via die zandweggetjes door de velden, maar al het groter materiaal gaat niet lukken en brandstoffen kan je al helemaal vergeten.

Door 20.000 Russen kapot te maken in Donetsk gaat er niet veel veranderen. Door 20.000 dienstplichtigen kapot te maken in Rusland zelf en dan liefst met zo veel mogelijk lawaai, gaat er wel degelijk iets veranderen. De Russen zijn alleen apatisch zolang er geen 18-jarigen doodvallen, zie Tsjetsjenië.

Verder de deepstrike campagnes opvoeren vanaf het moment dat onze laffe Westerse politiekers toestemming geven om kruisraketten te leveren.
Ook weer doelen kiezen die massaal impact hebben op het leven van burgers. De winter komt er aan dus massaal energiecentrales targetten in de Koersk, de Belgorod en de Voronezh oblast. Eens zien hoe leuk de gemiddelde Rus het nog vindt als hun "kindjes" terug naar huis komen in een schoendoos terwijl ze zelf in een donker en koud appartementje zitten.

Met een escalatie moet Oekraïne geen rekening houden. Met de halfslachtige militaire steun die het ontvangt van het Westen zie ik ze op lange termijn toch niet winnen en dat is dan zonder rekening te houden met de weggevallen steun uit Duitsland en mogelijks de VS.
Indien de Rus in één of andere patriottische opwelling massaal het leger in gaat heeft geen invloed op de toekomst van Oekraïne, dat de Rus massaal op straat komt tegen het regime heeft heel veel invloed op de toekomst van Oekraïne.
Er van uitgaande dat het een salient blijft, natuurlijk. Als ze de flanken kunnen uitbreiden ...

Zo'n uitvoerige deepstrikecampagne ... zie je het nog gebeuren dat het Westen dit snel gaat ondersteunen met groen licht en vooral materiaal om dat te doen?

Dit artikel is wel interessant ivm de mogelijke val van Pokrovsk
Roekeloos of uitgekiende strategie?

Vooral deze zin is misschien wel interessant (lees: Rusland zou wel eens mogelijks 'deels' een pyrrusoverwinning boeken en eens ze de stad veroverd hebben nog een veelvoud aan soldaten moeten opofferen om nog verder op te rukken)

En stel dat Rusland erin slaagt om Pokrovsk te veroveren, dan moeten de Russische troepen er ook in slagen om dat zo te houden. Dat is niet zo eenvoudig, meent Simoens. "Als je een blik werpt op de kaart van Oekraïne, dan is de opmars van Rusland precies een uitgestoken vinger. Het is een kwetsbaar gebied. Het Oekraïense leger kan beslissen om het zowel vanuit het noorden als vanuit het zuiden aan te vallen."

Kort gezegd: Het is en blijft een uitputtingsslag.
Inderdaad, het deel dat Rusland dit jaar verovert heeft is zeer kwetsbaar aan de flanken.

Ik weet niet of er nog dit artikel uit GVA hebben gelezen met Bruno Beeckman. Vandaag pas in de (papieren) krant gelezen. Is dus wel voor abonnees.

Enkele dingen daaruit:
...
Het Westen stuurt nog steeds genoeg wapens om niet te verliezen, maar niet genoeg om te winnen. Kan Oekraïne nog verder raken?
“De Russische grens is van karton. Als ze Koersk kunnen innemen, kunnen ze dat met Belgorod en Bryansk ook. Ik hou mijn hart vast voor de vergelding, zoals we deze week zien met de uitgebreide raketaanvallen. Maar er zal sowieso onderhandeld worden. Oekraïne is moe. Steeds meer mensen zijn bereid het oosten op te geven. Ze zien het als een been amputeren om de rest van het lichaam te redden.”
...
Heb er totaal geen zicht op maar zou er al een groot deel van de bevolking bereid zijn dat oostelijke deel op te geven? Weet niet of daar al cijfers van zijn.

...
Dan nog lijkt Poetin dat niet meteen te deren.
“Het systeem dat Poetin als heilig voorstelt, werkt niet. Twee weken geleden hebben in het oosten van Rusland 2,2 miljoen mensen zonder elektriciteit gezeten. De Russische infrastructuur houdt het niet meer door een gebrek aan gekwalificeerde arbeidskrachten. Die zijn of overleden in Oekraïne, of het land uitgevlucht. Rusland zou kunnen rekenen op arbeidsmigranten. Maar sinds de aanval van moslimextremisten op de concertzaal in Moskou zijn de voorwaarden voor migranten om in Rusland te mogen werken strenger geworden. En dan is er het gebrek aan wisselstukken door de sancties. Rusland degradeert. Nog zes maanden en het regime van Poetin stort in elkaar.”
...
Dat laatste heb ik precies toch ook al enkele keren gehoord maar tot op heden is dat toch nog altijd niet gebeurd.

En dan wordt er ook nog gesproken over het protest dat niet van de bevolking maar van de elite rond Poetin zal komen en dat kansen op liquidatie door FSB of Defensie zijn gegroeid en hoe het dan daarna zou verder gaan.

Eerste F-16 zou zijn neergestort, wellicht door een mechanische of menselijke fout. Kwatongen beweren dat die is neergehaald door friendly fire. Maandag zouden ze volgens de Oekraïense legerstaf vier Russische kruisraketten hebben neergehaald.

Dat laatste heb ik precies toch ook al enkele keren gehoord maar tot op heden is dat toch nog altijd niet gebeurd.

En dan wordt er ook nog gesproken over het protest dat niet van de bevolking maar van de elite rond Poetin zal komen en dat kansen op liquidatie door FSB of Defensie zijn gegroeid en hoe het dan daarna zou verder gaan.
Nu ja wat bedoelt men met (het regime) instorten?

De Taliban is ook nog altijd aan de macht he. De economie is nochtans ingestort, 95% van de bevolking heeft niks meer. Er is enorm veel armoede.
Maar heeft ze dat van de macht verdreven: Neen.

Het kan de machthebbers (in dit geval Poetin en ???) eigenlijk allemaal geen moer schelen zolang ze zelf maar aan de macht blijven.

In praktijk blijken naar schatting 120000 Russische soldaten gesneuveld te zijn (best case 105000, worst case 150000). Dit zijn de doden dus exclusief de gewonden (een veelvoud van het aantal doden)

Hoe Russische monumenten het echte dodental ten gevolge van de oorlog verraden

Hoeveel Oekraïners er gesneuveld zijn staat niet in dit artikel. Dit artikel is natuurlijk pro-Westers opgesteld.
Vermoedelijk ook enorme aantallen. Het laatste aantal dat ik zag verschijnen was 70000.

Maar goed dat zijn alvast enorme aantallen. En het blijven schattingen. Ik denk dat niemand het exacte aantal kent.

Laatst bewerkt:
Dan weten we nog altijd niet veel van het aantal burgerdoden ook. De doden die gevallen zijn door alle random bombardementen van Rusland op scholen , supermarkten, ziekenhuizen etc. En collateral damage bij bombardementen van Oekraïne op Russische soldaten zal er ongetwijfeld ook al geweest zijn.

De F-16 zou door eigen luchtafweer neergehaald zijn. Nog niet officieel bevestigd maar Zelensky heeft de bevelhebber van de luchtmacht aan de kant geschoven, en waar rook is is gewoonlijk vuur.

De F-16 zou door eigen luchtafweer neergehaald zijn. Nog niet officieel bevestigd maar Zelensky heeft de bevelhebber van de luchtmacht aan de kant geschoven, en waar rook is is gewoonlijk vuur.

Dan toch? Ik dacht dat het Russische desinformatie was.

Amper 6 maanden training / ervaring met een F-16 maar wel een zeer ervaren piloot die blijkbaar al meermaals met een MiG-29 gevlogen heeft --> Dat is geen rookie. Dus hier is sowieso een geurtje aan vrees ik.

Had gelezen dat het een stuurfout zou zijn geweest van de piloot na neerhalen van 3 kruisraketten en 1 drone …
Tja , ze zijn niet onkwetsbaar en zou inderdaad stom zijn dat het eigen vuur was .

Je mening geven over een publiek persoon kan ook zonder dergelijke beledigingen.
Spijtig voorval, zelfs als het blue-on-blue was. Bij NAVO landen is dit ook een aantal keren voorgevallen tijdens pakweg de Golfoorlog dus niets erg naar mijn mening.

Maar uiteraard moet Housen weer onmiddellijk commentaar geven. "Onze Belgische piloten krijgen jaren training hurr durr". Ja dat weten wij ook wel. Maar dit was geen conscript die ze uit een café zijn gaan halen en 6 maanden opleiding hebben gegeven in DCS World. Dit was een piloot met jaren ervaring op de MIG-29 en een opleiding op de F-15 vooraleer die zelfs maar in een F-16 stapte.

Die piloot heeft op zijn eentje meer gevechtservaring dan ons volledige Belgische korps bij elkaar en dat Roger Housen dan keer op keer zijn denigrerende commentaar mag verspreiden in een rioolgazet is onbegrijpelijk. Zet die aub op een vliegtuig richting Oekraïne, dat hij zijn kennis daar eens gaat inzetten als hij er zo veel van kent.

Ongepaste tekst aangepast.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die piloot heeft op zijn eentje meer gevechtservaring dan ons volledige Belgische korps bij elkaar en dat een oude marginale lul zoals een Roger Housen dan keer op keer zijn denigrerende commentaar mag verspreiden in een rioolgazet is onbegrijpelijk. Zet die aub op een vliegtuig richting Oekraïne, dat hij zijn kennis daar eens gaat inzetten als hij er zo veel van kent.
Onze F16 piloten zijn bij de meest ervaren F16 piloten in de wereld, met enkelen die wereldwijd in de top 10 staan. ('Vrieske' als enigste niet VS piloot met 5000 vlieguren)

De rest van je post spreek ik me niet over uit, maar hier moest ik toch valse feiten effe rechtzetten.

Medeplichtig aan de grootste landoorlog in Europa sinds 40-45. Kaping van commerciële vluchten om een dissident te arresteren. Mogen het Europees luchtruim niet meer binnen.

Maar Anderlecht speelt gewoon leuk tegen Dinamo Minsk, hoor. Bestaat er een instelling die erger moreel failliet is als het voetbal.

Onze F16 piloten zijn bij de meest ervaren F16 piloten in de wereld, met enkelen die wereldwijd in de top 10 staan. ('Vrieske' als enigste niet VS piloot met 5000 vlieguren)

De rest van je post spreek ik me niet over uit, maar hier moest ik toch valse feiten effe rechtzetten.

Voor zover ik weet worden onze piloten in de NAVO nog altijd als voldoende gescoord en niet als top.
Niet genoeg trainingsuren. (Raar genoeg hebben we dan weer wel veel vlieguren tov van andere.)
Net zoals bij de minimale investering in de begroting gaat men er bij het aantal minimale trainingsuren ook uit van het principe "min aantal NAVO * 0.8".

Vrieske is gewoon gigantisch oud voor een F16 piloot. 5000 uren is geen referentie voor top zijn in de wereld.
In de meeste landen ben je dan al lang gepromoveerd tot een bureau. (in België blijven staffleden zelfs vliegen)

In de jaren eind '80 en '90 was de Belgische luchtmacht een pionier op dat vlak.
Sinds Verhofstadt 1 is de afbouw begonnen.
Men had al problemen om genoeg F16s vliegklaar te houden. De F35 met zijn hogere kosten en meer onderhoud gaat ons nog meer kapot maken.

De aap komt eindelijk uit de mouw. Maar dit wisten we al. Deze oorlog is gewoon om de resources in de grond van de Donbass.
Dat is natuurlijk een extra motivatie, maar er speelt wel meer dan dat alleen. Oekraïne is niet zomaar een wingewest voor Rusland. Maar het was in de Sovjet-Unie wel een zeer belangrijk industrieel hartgebied met scheepswerven die hun grootste schepen maakten zoals de Kirov-kruisers.

Terug
Bovenaan