Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat dus wil zeggen dat er veel "doelloos" gevolgen wordt, dus zonder bedoeling om te trainen?
Neen, gevlogen in het kader van patrouilles of zo (dus missies) ipv expliciet in functie van trainingsobjectieven.
Correct.
En dat is negatief. Voor de politiek telt er maar 1 ding. Wat kost het?
Zij bepalen in de begroting van defensie het aantal vlieguren. Dat aantal wordt verdeeld over de piloten.
Vlieguren zijn geen trainingsuren. Zo goed als alle trainingen zijn buiten België en zelfs buiten Europa.

We zitten met 50 toestellen waarvan ten alle tijden maar de helft beschikbaar is om mee te vliegen (onderhoud, brokken, ed).
Van die helft zijn er maar een 15tal die effectief volledig uitgerust kunnen worden om op missie te gaan (sniperpots, munitie,ed)
We hebben ongeveer 50 combat ready piloten en 40 niet-actieve (staff).

De ambitie van defensie is om 6 F16s onbeperkt in te kunnen zetten en een paar voor kleine opdrachten (baltic air police).
Wij kunnen dat niet volhouden.
1 jaar Irak heeft onze volledige F16 capaciteit gedecimeerd. Het jaar na Irak was het alle hens aan dek om iedereen het minimum aan trainingsuren te geven. Enkel training, geen missies mogelijk.
Je krijgt de vliegtuigen en piloten niet geroteerd met onze aantallen.
Daarom dat ik ook zeg, vanaf de F35 zal het zo goed als gedaan zijn om nog inzetbaar te zijn voor alles behalve baltic air police.

Ik heb het volle vertrouwen dat onze piloten (en buiten uitbreiding onze soldaten) de capaciteiten hebben om missies op het hoogste niveau te volbrengen. Echt waar. Dat is het voordeel aan de NAVO en de EU. Standaarden, joint force training.
Maar ik krijg het van de uitspraak dat we bij de beste zijn.
Dat is al lang verleden tijd voor zo goed als elk onderdeel van ons leger.
Bij de beste zijn betekent middelen, personeel, opleiding en ervaring.
Het Belgisch leger heeft er geen enkel van die.

Ondertussen is de rest van Europa wel progressie aan het maken.

Onze F16 piloten zijn bij de meest ervaren F16 piloten in de wereld, met enkelen die wereldwijd in de top 10 staan. ('Vrieske' als enigste niet VS piloot met 5000 vlieguren)

De rest van je post spreek ik me niet over uit, maar hier moest ik toch valse feiten effe rechtzetten.

Ik weet dat anderen al hebben geantwoord op je post waaronder een zeer goede post van @dee maar ik sprak toch specifiek over gevechtservaring?
Wat bommen gooien op IS en wat rondjes vliegen boven de Baltische staten om af en toe eens naast een uitdagende Russische bommenwerper te gaan vliegen en is kwaad te kijken is niet echt mijn definitie van gevechtservaring. Hebben de Belgische F-16's eigenlijk ooit deelgenomen aan operaties waar de tegenstander effectief kan terugschieten? Libië misschien maar ik weet niet wat de status van de Libische luchtmacht en luchtverdediging was toen de Belgen daar bommen gingen gooien.

Ik weet dat anderen al hebben geantwoord op je post waaronder een zeer goede post van @dee maar ik sprak toch specifiek over gevechtservaring?
Wat bommen gooien op IS en wat rondjes vliegen boven de Baltische staten om af en toe eens naast een uitdagende Russische bommenwerper te gaan vliegen en is kwaad te kijken is niet echt mijn definitie van gevechtservaring. Hebben de Belgische F-16's eigenlijk ooit deelgenomen aan operaties waar de tegenstander effectief kan terugschieten? Libië misschien maar ik weet niet wat de status van de Libische luchtmacht en luchtverdediging was toen de Belgen daar bommen gingen gooien.

Al moet je daar de kanttekening maken, in mijn ogen, dat de Oekraïeners daar dan waarschijnlijk de meeste ervaring zullen hebben. Ik kan mij niet direct iets voor het hoofd halen sinds de 2de WO waar dergelijke gevechtservaring nog getest is geweest.

In de meeste omstandigheden zijn de ervaring die zelfs de Amerikanen hebben opgedaan een bom gooien, naast een russische bommenwerper vliegen en eens kwaad kijken. Maar effectief gevechten van vliegtuig tegen vliegtuig of zelfs vliegtuig tegen SAM of heck bommen droppen waar er verdediging zoals patriots of S400's of zo staan. Zou mij echt verwonderen dat je die eigenlijk gaat vinden.

Al moet je daar de kanttekening maken, in mijn ogen, dat de Oekraïeners daar dan waarschijnlijk de meeste ervaring zullen hebben. Ik kan mij niet direct iets voor het hoofd halen sinds de 2de WO waar dergelijke gevechtservaring nog getest is geweest.

In de meeste omstandigheden zijn de ervaring die zelfs de Amerikanen hebben opgedaan een bom gooien, naast een russische bommenwerper vliegen en eens kwaad kijken. Maar effectief gevechten van vliegtuig tegen vliegtuig of zelfs vliegtuig tegen SAM of heck bommen droppen waar er verdediging zoals patriots of S400's of zo staan. Zou mij echt verwonderen dat je die eigenlijk gaat vinden.
-De Golfoorlog - 550 gevechtsvliegtuigen langs Irakese kant, waarvan 36 neergehaald in air to air + 600 SAM-lanceerinrichtingen + duizenden MANPADS
-De oorlog in Joegoslavië - een verouderd maar degelijk IADS aan Servische kant + een aantal luchtgevechten tussen NAVO toestellen en Servische MIG's
-De "war of attrition" (1970) Israel tegen Egyptische luchtmacht en luchtverdediging
-Yom kippur oorlog (1973) Israel tegen Egyptische en Syrische luchtmacht en luchtverdediging
-Koreaanse oorlog
-Vietnam oorlog
-Operatie El Dorado Canyon
-Operatie Prairie Fire
-Operatie Praying mantis
-Suezcrisis
-Falklandoorlog

Maar ik krijg het van de uitspraak dat we bij de beste zijn.
Dat is al lang verleden tijd voor zo goed als elk onderdeel van ons leger.
Bij de beste zijn betekent middelen, personeel, opleiding en ervaring.
Het Belgisch leger heeft er geen enkel van die..
Wacht maar tot er villa’s voor de officieren moeten worden gebouwd een beetje achter het front. Dan zullen de anderen wel zien hoe goed het Belgisch leger is. :tongue:

-De Golfoorlog - 550 gevechtsvliegtuigen langs Irakese kant, waarvan 36 neergehaald in air to air + 600 SAM-lanceerinrichtingen + duizenden MANPADS
-De oorlog in Joegoslavië - een verouderd maar degelijk IADS aan Servische kant + een aantal luchtgevechten tussen NAVO toestellen en Servische MIG's
-De "war of attrition" (1970) Israel tegen Egyptische luchtmacht en luchtverdediging
-Yom kippur oorlog (1973) Israel tegen Egyptische en Syrische luchtmacht en luchtverdediging
-Koreaanse oorlog
-Vietnam oorlog
-Operatie El Dorado Canyon
-Operatie Prairie Fire
-Operatie Praying mantis
-Suezcrisis
-Falklandoorlog

Dat is nog altijd minstens 24 jaar geleden. Terwijl de kritiek op "Vrieske" was dat die gigantisch oud was. En dan zit je op het einde van de joegoslaviëoorlog. Maak het 30 - 35 jaar en dan zit je op het einde van de golfoorlog of die operaties.

Al de rest heb je mensen die al lang >60 zijn. Die zijn toch al lang gepromoveerd naar de bureau, zoals Dee meldde? Dat was vooral de reden waarom ik de opmerking gaf.

Hoe kan je dan spreken over het feit van gevechtservaring? Had je gesproken in 2005, zo vlak achter de golfoorlog of... dan had ik gezegd jup gelijk. Nu herinnerde ik mij gewoon niet echt meer zo'n conflict waar de gevechtservaring van die piloten effectief echt getest worden zoals er hier gemeld werd dat Vrieske eigenlijk gewoon veel vlieguren had omdat die oud was, maar dat het geen gevechtservaring was wat de meeste van onze piloten gewoon wat "lame" interventieuurtjes hadden.

Maar andere piloten toch ook niet... als je dan rekening houdt dat het minstens 25j geleden is dat de westerse machten nog maar iets, al is het veel beperkter, van dat niveau is tegengekomen of heeft moeten doen. Afghanistan was ook gewoon een bom droppen bij mijn weten. Anti terreur acties, idem ditto.

Massale droneaanval op Russische energie-infrastructuur. Kremlinbronnen zeggen dat ze 158 drones hebben neergehaald, pro-UA bronnen zeggen dan weer dat de Russische afweer er amper heeft neergehaald. Wat het ook is: ik denk dat Oekraïne hiermee wil aantonen dat het - nogmaals - meer dan in staat is om een gecoördineerde aanval op Russische doelwitten uit te voeren en dat het - nogmaals - impliciet vraagt om Westerse raketten te gebruiken voor aanvallen op Russische doelen.

Kiev kan ook "foert" zeggen en dat nu al doen, maar ik weet niet of ze al veel Westerse kruisraketten hebben.

Maar andere piloten toch ook niet... als je dan rekening houdt dat het minstens 25j geleden is dat de westerse machten nog maar iets, al is het veel beperkter, van dat niveau is tegengekomen of heeft moeten doen.
Hoho, die F-22 piloot heeft toch in het heet van de strijd een Chinese spionageballon neergeschoten?! :biglaugh:

Maar even serieus: ik geef je volledig gelijk. Gewoon vlieguren doen is niet hetzelfde als echte gevechtservaring. Zelfs niet met internationale oefeningen als AIR DEFENDER. (en dat zijn telkens ook maar 4 of 8 van het totaal aantal piloten, en we hebben 45 F-16's + 9 F-16 trainers)

Oekraïne is momenteel inderdaad wel hét strijdtoneel waar je kan vliegen boven grondgebied dat redelijk zwaar wordt verdedigd met geavanceerde luchtafweersystemen door beide kampen. Daarvoor zou je al moeten teruggaan naar de Irakoorlog van 2003, maar er zijn wel een aantal redenen waarom die oorlog zo vlot ging voor de Westerse bezetters.

Dat is nog altijd minstens 24 jaar geleden. Terwijl de kritiek op "Vrieske" was dat die gigantisch oud was. En dan zit je op het einde van de joegoslaviëoorlog. Maak het 30 - 35 jaar en dan zit je op het einde van de golfoorlog of die operaties.

Al de rest heb je mensen die al lang >60 zijn. Die zijn toch al lang gepromoveerd naar de bureau, zoals Dee meldde? Dat was vooral de reden waarom ik de opmerking gaf.

Hoe kan je dan spreken over het feit van gevechtservaring? Had je gesproken in 2005, zo vlak achter de golfoorlog of... dan had ik gezegd jup gelijk. Nu herinnerde ik mij gewoon niet echt meer zo'n conflict waar de gevechtservaring van die piloten effectief echt getest worden zoals er hier gemeld werd dat Vrieske eigenlijk gewoon veel vlieguren had omdat die oud was, maar dat het geen gevechtservaring was wat de meeste van onze piloten gewoon wat "lame" interventieuurtjes hadden.

Maar andere piloten toch ook niet... als je dan rekening houdt dat het minstens 25j geleden is dat de westerse machten nog maar iets, al is het veel beperkter, van dat niveau is tegengekomen of heeft moeten doen. Afghanistan was ook gewoon een bom droppen bij mijn weten. Anti terreur acties, idem ditto.
Mijn post ging dan ook niet over enige actuele ervaring maar over deze uitspraak die je deed:
Ik kan mij niet direct iets voor het hoofd halen sinds de 2de WO waar dergelijke gevechtservaring nog getest is geweest.
Nu soit los daarvan blijft mijn punt nog steeds valid. Dat een Belgische (ex-)officier die nooit enige (noemenswaardige) gevechtservaring heeft opgedaan continue kritiek uit op de Oekraïense strijdkrachten en aangeeft dat de Belgische strijdkrachten zoveel beter getraind zijn is totaal van de pot gerukt gezien de status van ons leger.

edit: amai zinsconstructie...

Laatst bewerkt:
Wat stelt het ICC eigenlijk nog voor? Op papier allemaal goed maar wanneer er effectief iets uitgevoerd zou moeten worden, gebeurt er niets. Negeren ze het.
Ook een precedent voor andere landen of het niet te volgen.

Mongolië had gewoon geen uitnodiging moeten sturen of één of andere excuus verzinnen waarom het niet kon doorgaan.

Ziet er intussen ook naar uit dat Ugledar, toch een van de bolwerken in het oosten, zal moeten worden opgegeven. Het Russische offensief richting Pokrovsk zorgt voor een sneeuwbaleffect langs een deel van het front. Of het front "instort" is misschien veel gezegd, want er is geen catastrofale doorbraak. Maar het gaat wel snel.

Intussen wil Turkije bij BRICS. 🤡

We blijven verder doen met alles maanden op voorhand aan te kondigen, dan te vertragen en dan uiteindelijk te leveren nadat Rusland zich al lang voorbereid heeft.
Zelfs nu al zijn alle vliegtuigen buiten ATACMS range geplaatst uit schrik voor toestemming van de VS, tegen dat die kruisraketten binnendruppelen zijn we weer te laat.
En ondertussen sturen Iran en NK honderden gekopieerde iskanders om de grootsteden en infrastructuur mee te bombarderen....

Zo de speelbal zijn van andere landen en mogendheden ... een probleem dat slechts enkelingen niet hebben uiteraard, maar je zal maar zo een enkeling als tegenstander hebben.

Terug
Bovenaan