Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dus wat is uw punt nu juist? Beide kanten doen fout zaken dus wat Rusland doet is helemaal niet speciaal?

Inderdaad. De hypocrisie in het Westen (zowel bij onze leiders als de media) en de dubbele standaarden in deze twee conflicten spreken boekdelen. Twee identieke situaties: verbijstering over het ene en het verdedigen van het andere.
Maar ik ga hier verder niet op ingaan om het onderwerp niet verder van het spoor af te halen. Ik moest het gewoon even kwijt :)

Internationale politiek is niet altijd consistent. Men wijst Rusland aan als de agressor in het conflict met Oekraïne, maar is wel zo aardig om een gascontract te willen sluiten met een aggressor van een ander conflict, nl. Azerbeidzjan. De grootordes van het conflict zijn wel anders, maar het is geen geheim dat er een etnische zuivering aan de gang is in Nagorno-Karabach.

Dat is gewoon een vaststelling, trouwens. Geen enkele staat, hoe groot of klein, is immuun voor dit soort moreel twijfelachtige beslissingen. De Duitse beslissing om hun energiemix zodanig afhankelijk te maken van de Russen is mogelijk de grootste geopolitieke fout die het land heeft kunnen maken sinds de Wiedervereinigung.

Laatst bewerkt:
Inderdaad. De hypocrisie in het Westen (zowel bij onze leiders als de media) en de dubbele standaarden in deze twee conflicten spreken boekdelen. Twee identieke situaties: verbijstering over het ene en het verdedigen van het andere.
Maar ik ga hier verder niet op ingaan om het onderwerp niet verder van het spoor af te halen. Ik moest het gewoon even kwijt :)
Sommige mensen drinken toch graag hun eigen Koolaid. Mooi voorbeeld van whataboutisme om alles goed te praten.

Kan de anti-Westen zever in het relevante topic blijven aub?

on-topic:
-Oekraïne blijft oprukken in Koersk en Rusland blijft oprukken in de Donbass
-Oekraïne lijkt steeds beter te worden in het neerhalen van Russische drones in "drone vs drone" gevechten.
-Oekraïne dat serieuze "fine, I'll do it myself" vibes afgeeft
-De VS heeft vandaag een nieuw hulppakket aangekondigd. Buiten de klassiekers bevat het ook extra bradleys, M113's en MRAP's.
-Russische banken slaan alarm over de Yuan. Ik ken zelf te weinig van het topic dus hierbij de link.
https://www.msn.com/en-us/money/mar...S&cvid=2b24b597a2d54ba7aa3bc32dcac00c93&ei=42
-Raytheon heeft een boete van 200 miljoen dollar gekregen omdat het schema's van PCB's naar Chinese bedrijven doorspeelden om deze daarna goedkoper aan te kopen voor gebruik in Amerikaanse en "buitenlandse" militaire vliegtuigen dan wanneer men deze in het Westen zou moeten produceren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Iran zou enkele honderden (!) SRBM's hebben geleverd aan Rusland. Tot 120 km reikwijdte. Wat kan Oekraïne trouwens ondernemen tegen Iran buiten een reprimande sturen aan de lokale ambassadeur, het uitzetten van diplomatiek personeel en misschien een of andere sanctie?
Heel veel kunnen ze idd niet doen, misschien een SOF squad dat hier en daar IRGC-troepen gaat aanvallen , of met Iran gelinkte milities, of een smokkelboot kapen/zinken. Meer zal het niet zijn.

Ik verwacht wel dat de VS nu kortelings die JASSM's gaat goedkeuren.
Was hetzelfde scenario bij die Noord-koreaanse raketten.
Hoog bezoek, lek over mogelijke leveringen, berichten dat de de levering een reactie zou uitlokken => levering gevolgd door aankondiging van ATACMS.
Gerucht gaat trouwens rond dat het depot dat 2 nachten geleden geraakt was en uren bleef ontploffen gevuld was met Koreaanse KN-23's.

• Microsoft , google en andere IT-bedrijven bereiden zich voor op een nieuw sanctiepakket. Zouden geen diensten in RU meer mogen aanbieden.
  • Zweden investeert nog maar is $445 miljoen , vnl in lokale productie
  • De VSA levert ook $250m nieuw materiaal
  • Pijnlijk artikel over de aanval op het trainingscentrum in Poltava en de fouten die herhaaldelijk gemaakt worden
  • Oekraïense export doet het relatief goed, 17.5% meer als vorig jaar
  • RU heeft 166k nieuwe soldaten gerekruteerd in de eerste helft vh jaar
  • Ralf Stegner, een topper in de duitse SPD vind dat "we" moeten onderhandelen omdat rusland nooit verslagen kan worden
"'Why do people think Putin can be defeated militarily? Peace negotiations with Russia are needed instead of trying to defeat Russia militarily on the front - that is impossible.' This is the message from German Social Democratic top politican and the SPD's spokesman for foreign affairs, Ralf Stegner. "Putin has many more soldiers than the Ukrainians and he does not care about them. Russia is a dictatorship. He is a war criminal. He has nukes and is now back in Europe as a threat. This is what we should be negotiating about' says Stegner."
  • nog in de VSA is er een race om de toegezegde fondsen op tijd te gebruiken, of de termijn te verlengen waarop ze gebruikt kunnen worden
  • er was vorige week ook een grote shakeup van Oekraïense ministers en medewerkers. oppositie is niet blij, maar het lijkt dat vooral competente mensen aangesteld/gepromoveerd zijn

Laatst bewerkt:
Nevelske-pocket wordt stilaan ook ontruimd, wat maakt dat de Pokrovsk-salient in het zuiden wordt gedekt. Situatie blijft nijpend. Ook bij Vuhledar beweegt er een en ander, toch ook een stuk waar de Russen al meer dan eens hun tanden op hebben stukgebeten. De vraag luidt of de invasie van Koersk wel een goed idee was.

Ah nog vergeten over Pokrovsk, redelijk goede thread over de verdedigingslinies daar.

En idd Vuhledar zou ook kunnen vallen gezien UA versneld nieuwe linies aan het bouwen is ten noorden ervan.
Allemaal koffiedik kijken. Rond Chasiv Yar en New york lijkt alles weer trager te gaan, en al die linies één voor één kapotschieten en innemen is geen werk van een paar dagen.

GWoU-sXWAAAeBWu.png

Ondertussen heeft het de Oekraïense generale staf een rapport gepubliceerd.
De Russen hebben sinds Februari '23 ongeveer 4000 keer chemische wapens ingezet tegen Oekraïense troepen, voornamelijk traangassen zoals CN en CS.

En er zijn ook foto's verschenen op kanalen gelinkt aan de Oekraïense partizanen op de Krim waarop schade is te zien aan de Krimbrug.

Ondertussen heeft het de Oekraïense generale staf een rapport gepubliceerd.
De Russen hebben sinds Februari '23 ongeveer 4000 keer chemische wapens ingezet tegen Oekraïense troepen, voornamelijk traangassen zoals CN en CS.

En er zijn ook foto's verschenen op kanalen gelinkt aan de Oekraïense partizanen op de Krim waarop schade is te zien aan de Krimbrug.
Traangas is chemisch, maar niet verboden? Beide partijen gebruiken ook clusterwapens. Te bezien waar de "rode lijn" zou liggen die een interventie van de NAVO zou rechtvaardigen, zoals het gebruik van saringas of zenuwgas. Wellicht ligt die rode lijn ergens heel dicht bij de lijn van het gebruik van kernwapens.

Traangas is chemisch, maar niet verboden? Beide partijen gebruiken ook clusterwapens. Te bezien waar de "rode lijn" zou liggen die een interventie van de NAVO zou rechtvaardigen, zoals het gebruik van saringas of zenuwgas. Wellicht ligt die rode lijn ergens heel dicht bij de lijn van het gebruik van kernwapens.
Dat zal dan toch al op heel grote schaal moeten gebeuren eer de NAVO gaat optreden (vb gebruik van chemische wapens op een grote stad zoals Kiev).
Oekraïne gebruikt ook brandbommen en zo tegen Rusland, ook niet meteen de meest humane wapens, dan ben je nog beter af met sarin of zenuwgas denk ik, dan ben je meestal direct dood ipv vreselijke brandwonden op te lopen.

Wanneer men traangas gebruikt voor oorlogsvoering dan is dit wel degelijk verboden. Men mag dit enkel gebruiken als riot control agent maar ik meen mij te herinneren dat men fronst bij het gebruik van CN en CS omdat dit zeer potente gassen zijn vergeleken met andere traangassen.

Clusterwapens zijn bij mijn weten niet verboden, sommige landen hebben echter een gentlemen's agreement om die niet te gebruiken.
Die bepalingen volgen uit het verdrag inzake clustermunitie van 2008 dat is opgesteld door de VN maar dat is geen wettelijke verplichting net zoals zovele internationale verdragen. Litouwen heeft een paar maanden terug het verdrag bijvoorbeeld opgezegd net omdat Rusland massaal clustermunitie heeft ingezet tegen Oekraïne en hun mening is dat Rusland ze ook zal inzetten in een conflict met de NAVO.

Zoals @Sneeuwstorm al aanhaalde is het gebruik van "incendiary devices" ook "verboden" omdat deze inhumaan zouden zijn. Witte fosfor bijvoorbeeld mag ingezet worden voor het leggen van rookgordijnen maar niet voor het aanvallen van vijandelijke troepen.
Waar het gebruik van thermiet dan onder valt weet ik niet honderd percent maar ik kan wel begrijpen waarom sommigen dit een overtreding van het oorlogsrecht vinden.

Er staat voornamelijk, dat impliceert toch ook dat er andere chemische wapens werden ingezet
Ik heb het rapport zelf niet gelezen maar ik meen mij wel vaag een video te herinneren van een hele tijd terug waarin Oekraïense soldaten uit een loopgraaf moeten vluchten die gevuld is met een geel/groen gas en ook tijdens de strijd in Mariupol waren er meldingen dat soldaten en burgers aangevallen werden met "gassen".

Blinken en Lammy, respectievelijk de ministers van buitenlandse zaken van de VS and VK gaan morgen in Oekraïne op bezoek, en de dag erna in Polen. Hoogst waarschijnlijk om (beperkt) ATACMS en Storm Shadow gebruik op RU territorium toe te laten.
Starmer en Biden hebben vrijdag ook een meeting in Washington. Voorlopig nog enkel gerapporteerd via een Blinken interview en een capitol hill reporter.

Laatst bewerkt:
Blinken en Lammy, respectievelijk de ministers van buitenlandse zaken van de VS and VK gaan morgen in Oekraïne op bezoek, en de dag erna in Polen. Hoogst waarschijnlijk om (beperkt) ATACMS en Storm Shadow gebruik op RU territorium toe te laten.
Starmer en Biden hebben vrijdag ook een meeting in Washington. Voorlopig nog enkel gerapporteerd via een Blinken interview en een capitol hill reporter.

Komt dat niet over als "allez, ge moogt de Russen een beetje pijn doen"?

Komt dat niet over als "allez, ge moogt de Russen een beetje pijn doen"?

Yup, zoals het al 2.5jaar gaat.
Een plotse escalatie vanuit het westen en volledige vrijheid van gebruik zie ik niet gebeuren.

Uit Koersk (regio) is er idd nieuws dat Rusland gisteren een tegenaanval begonnen is en redelijk wat materiaal de rivier over gekregen heeft.
Pinchermove van de 155th mariniers en VDV op de westflank.
Nieuws van deze nacht en ochtend is voorlopig vaag, enkel 'hevige gevechten"

Laatst bewerkt:

...
Petrovski en andere leden van Roesitsj worden verdacht van gruwelijke oorlogsmisdaden in Oekraïne.
...
Ze waren ook betrokken bij het martelen van Tadzjiekse terreurverdachten die werden gearresteerd vanwege de aanslagen op een concerthal in Moskou. Van een van hen werd een oor afgesneden. Het mes waarmee dat gebeurde werd voor duizenden euro’s verkocht, meldde Roesitsj trots.
...

Misschien beter eerst in eigen land denazificeren. :S

Terug
Bovenaan