Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Yup, zoals het al 2.5jaar gaat.
Een plotse escalatie vanuit het westen en volledige vrijheid van gebruik zie ik niet gebeuren.

Uit Koersk (regio) is er idd nieuws dat Rusland gisteren een tegenaanval begonnen is en redelijk wat materiaal de rivier over gekregen heeft.
Pinchermove van de 155th mariniers en VDV op de westflank.
Nieuws van deze nacht en ochtend is voorlopig vaag, enkel 'hevige gevechten"

Het heeft lang genoeg geduurd in Koersk jongens, nu snel een plan voor terugtrekking maken en ergens 's nachts verdwijnen en terug de grens over. Als je ziet dat de frequentie aan buitengerechtelijke executies van Oekraïense POWs stijgt en dan ziet hoe die beesten van de 155ste mariniers verschillende Oekraïners onthoofd hebben dan kan je best maken dat je zo snel mogelijk verdwijnt om te vermijden dat er mensen gevangen genomen worden.

Het heeft lang genoeg geduurd in Koersk jongens, nu snel een plan voor terugtrekking maken en ergens 's nachts verdwijnen en terug de grens over. Als je ziet dat de frequentie aan buitengerechtelijke executies van Oekraïense POWs stijgt en dan ziet hoe die beesten van de 155ste mariniers verschillende Oekraïners onthoofd hebben dan kan je best maken dat je zo snel mogelijk verdwijnt om te vermijden dat er mensen gevangen genomen worden.
Was de invasie van Koersk een succes in jouw ogen? Slechts propaganda en een morele opsteker?

Was de invasie van Koersk een succes in jouw ogen? Slechts propaganda en een morele opsteker?
Goh ik weet het eerlijk gezegd zelf niet goed wat ik er van moet vinden. Het helpt natuurlijk ook niet dat we geen zicht hadden op de objectieven van de inval.

Op militair vlak zou ik zeggen dat het grotendeels een succes was. Als je op een paar dagen tijd meer grond kunt veroveren met een relatief beperkt detachement (initieel een 2.000 man, nadien uitgebreid naar iets meer dan 10.000) dan de Russen op 1.5 jaar zeker gezien de penibele artillerie situatie die Oekraïne heeft gekend, dan denk ik dat je dat goed hebt gedaan.
Nu ik denk wel niet dat de Russen hier zich veel van gaan aantrekken, tenzij er in de nabije toekomst nog verschillende van die grote invallen komen. Dan kunnen de Russen niet anders dan hun grens beter bewaken.

Persoonlijk had ik wel nog wat meer succes verwacht. Gezien de Russen ten zuiden van de Seym nagenoeg afgesneden zijn van de rest van het front had ik wel gedacht dat ze deze grond ook zouden verliezen maar het tegendeel is waar. Wat de reden daarvoor is kan ik niet zeggen.
Ik zou denker dat er te weinig Oekraïense druk op dat deel van het front was waardoor de Russen daar op minimale hoeveelheden bevoorrading hebben kunnen volhouden, maar dat is een pure gok.

Veel te vroeg om te zeggen.
De Russen beweren van veel terrein te winnen maar tonen geen bewijs buiten dat één filmpje van tanks die de gray zone betreden, tegelijk zijn er beelden van 50+ russen die bij een rivieroversteek gedecimeerd worden.
UA lijkt in het Westen teruggeduwd te worden maar tegelijk is er ook beweging in het Oosten in Oekraïens voordeel.
't is duidelijk een probleem voor UA dat ze niet tot aan de rivier zelf zijn geraakt en Ru zo nog mogelijkheden heeft om over te steken. (uiteindelijk ook maar een 'kleine' river, geen Dnipro ofzo)
ALS storm shadow en ATACMS ~dit weekeinde ingezet kunnen worden zal het een pak moeilijker worden voor RU.
En ondertussen zijn er honderden russische raketten en glijbommen die op russisch terrein ingezet worden ipv. op Kharkiv. Er sterven natuurlijk nog soldaten door, maar Oekraïense infrastructuur en burgers zijn veiliger.

Tatarigami / frontintelligence heeft er net een heel artikel over geschreven. (meestal een paar dagen later vrij te lezen)
Laatste hoofdstuk over politieke risico's in quote.

III. Kursk Operation - Political Risks are High for Both Sides
While our team doesn't view the Kursk incursion as a serios challange to Putin’s power or as an immediate concern for residents of Moscow and St. Petersburg, it is clear that Putin has worked to downplay its significance to limit political fallout. Even though it may reduce immediate risks, it doesn’t fully eliminate the political problem. Instead, it shifts from being an acute political problem to a persistent, nagging issue that still demands attention from the Kremlin. Even if Putin refocuses public attention on the Donbas gains, the question of Kursk's recovery will continue to loom, raising doubts about Putin's grip on the country's security and integrity. His reluctance to undertake full mobilization, despite its potential to resolve manpower issues for russian troops, indicates that internal political pressures are still a major concern for him, and Kursk just became one more problem. To address this issue in the mid-term, Russia would need to assemble a force that exceeds the size of the Ukrainian military in the Kursk area, enabling it to concentrate superior forces on a narrow front, create a breakthrough, and then exploit this advantage by deploying additional mobile units. If Ukraine can effectively organize its defense and repel such attacks - an outcome our team deems difficult to achieve but not impossible, it would not only deplete Russia's reserves for future large-scale operations, such as the theoretical siege of Kramatorsk or Pokrovsk, but also cast serious doubt on Putin's ability to maintain Russia's territorial integrity. This would present a serious political challenge that can't be explained internally by temporary setbacks, hence the battle for Kursk region will be increasingly shaped more by politics than by military necessity, with key decisions driven by political rather than purely tactical considerations.

A similar dynamic is expected for Ukraine, though moved by different factors.

Ukraine has heavily invested in the Kursk operation, both militarily and politically. Public statements have framed it as an integral part of the victory plan, a key bargaining chip in any future negotiations with Russia, aimed at securing a more favorable end to the war. Losing Kursk territories before such negotiations begin could pose not only military dangers but also serious political fallout. Additionally, ongoing losses in the Pokrovsk direction could significantly worsen a backlash if Kursk is abandoned. Simultaneous losses of key areas in both Donbas and Kursk could leave Ukraine in a worse position than before the Kursk operation, which had been openly supported by President Zelensky. What was once seen as a political victory for Kyiv could quickly spiral into a damaging defeat, leading to intense domestic criticism and increased pressure from the West to pursue a peaceful resolution at unfavorable terms.

Given these risks, Kyiv is unlikely to abandon Kursk easily, even if military conditions would necessitate it. To preserve Kursk in the event of successful Russian counter-attacks, Ukraine might need to redeploy units from other regions, such as Donetsk and Kharkiv oblasts. This redeployment could weaken the overall frontline and increase the risk of further losses in the East.This leads our team to conclude that both sides are increasingly likely to invest disproportionate resources into the Kursk battle, politicizing it similarly to the battle for Bakhmut and heightening the political risks for President Zelensky and Putin.

Laatst bewerkt:
ALS storm shadow en ATACMS ~dit weekeinde ingezet kunnen worden zal het een pak moeilijker worden voor RU.
En ondertussen zijn er honderden russische raketten en glijbommen die op russisch terrein ingezet worden ipv. op Kharkiv. Er sterven natuurlijk nog soldaten door, maar Oekraïense infrastructuur en burgers zijn veiliger.

Afwachten of we het gaan durven. Poetin lijkt vermeld te hebben dat als lange afstand raketten goedgekeurd worden dat dit voor Rusland wil zeggen dat de NAVO de oorlog verklaard heeft aan Rusland.

Ik hoop dat ze het toch gewoon doen, omdat het in mijn ogen de zoveelste blufpoker is van Poetin.

Afwachten of we het gaan durven. Poetin lijkt vermeld te hebben dat als lange afstand raketten goedgekeurd worden dat dit voor Rusland wil zeggen dat de NAVO de oorlog verklaard heeft aan Rusland.

Ik hoop dat ze het toch gewoon doen, omdat het in mijn ogen de zoveelste blufpoker is van Poetin.
Is het realistisch voor Rusland om de EU rechtstreeks aan te vallen met lange afstandsraketten en oa Parijs en Munchen of Berlijn te bombarderen met drones? Want als hij dreigt met de totale oorlog is dat toch gewoon de stap die hij gaat moeten ondernemen niet?

Zolang Poetin zijn eigen stoel niet in gevaar is gebeurt er op dat vlak niks, hij is zijn eigen leven nog niet moe. Of denkt hij de EU binnen de 3 dagen te veroveren omdat de EU een papieren tijger is? :support:

Idd, tegelijkertijd was Rusland ook gewaarschuwd dat ze geen raketten van N-Korea konden inzetten zonder escalatie, en nu weer met de 200+ Iraanse raketten.
Halfassed oplossing zou kunnen zijn van enkel SCALP/ Storm Shadow toe te laten en geen Amerikaanse raketten.
Zo geven we weer toe aan Russische dreigementen terwijl zij alles negeren. 🤷‍♂️

"The United States may allow Ukraine to use British and French missiles but not its own longer-range weapons inside Russia, according to two sources familiar with discussions that have taken place."
...
Both the UK and France are believed to support removing the restrictions on Ukraine’s use of its long-range weapons, but so far the Americans have blocked the change for fear of escalation.
...
Barry said that the Storm Shadow was most useful against hard targets such as bunkers and aircraft shelters. “It’s not particularly useful against targets in the open.”
The American missiles are more capable against a range of battlefield targets. “They have a warhead that is designed to explode on the surface, so they are very good for targets like artillery batteries, divisional headquarters, ammunition dumps and anti-aircraft missiles sites. It’s not so useful against the targets Storm Shadow is useful for,” Barry said.
“It’s rather like comparing a knife and fork, you can do a bit with either but you are better off with using both of them together.”

Is het realistisch voor Rusland om de EU rechtstreeks aan te vallen met lange afstandsraketten en oa Parijs en Munchen te bombarderen met drones? Want als hij dreigt met de totale oorlog is dat toch gewoon de stap die hij gaat moeten ondernemen niet?

Zolang Poetin zijn eigen stoel niet in gevaar is gebeurt er niks, hij is zijn eigen leven nog niet moe. Of denkt hij de EU binnen de 3 dagen te veroveren omdat de EU een papieren tijger is? :support:
Hij verklaart de oorlog aan de NAVO.

Dat is dan inclusief Amerika. Alles is mogelijk. Maar hij heeft nog niet voldoende raketten om Oekraïne zwaar te raken. En hij moet al sparen om toch iets van impact te hebben. Hoe lang gaat hij dan niet moeten sparen om doorheen de luchtbeveiliging van de gezamenlijke NAVO heen te komen. En het gebruik van nucleaire wapens, daar geloof ik helemaal niet in... dan schiet China ook in gang en is het landjepik...

Wat niet wil zeggen dat er nooit iets gaat doorkomen. Maar het moment dat hij dat doet, vecht hij niet meer tegen een paar Oekraïeners die de handen op de rug gebonden worden.
En ik kan het mij voorlopig niet inbeelden dat de Chinees goesting heeft om de oorlog te verklaren aan Europa EN Amerika op dit moment. Misschien binnen 10-20 jaar als hun nieuwe militaire hardware af is. Maar nu... lijkt mij te vroeg.

Is het dan oorlog? Ik dacht dat Rusland nog altijd aan een speciale operatie bezig was.
Speciale operatie in Oekraïne. Daarom dat ze zich nog inhouden om al hun capaciteiten te ontplooien natuurlijk.

Oorlog met de Navo en het westen. En daar Oekraïne geen onderdeel is van de NAVO... en omdat ze geen oorlog wensen met hun broeders de Oekraïners eisen ze natuurlijk dat ze ook geen deel worden van de NAVO omdat ze anders het volledige arsenaal moeten ontplooien en een genocide uitvoeren.

...

Hij verklaart de oorlog aan de NAVO.

Dat is dan inclusief Amerika. Alles is mogelijk. Maar hij heeft nog niet voldoende raketten om Oekraïne zwaar te raken. En hij moet al sparen om toch iets van impact te hebben. Hoe lang gaat hij dan niet moeten sparen om doorheen de luchtbeveiliging van de gezamenlijke NAVO heen te komen. En het gebruik van nucleaire wapens, daar geloof ik helemaal niet in... dan schiet China ook in gang en is het landjepik...

Wat niet wil zeggen dat er nooit iets gaat doorkomen. Maar het moment dat hij dat doet, vecht hij niet meer tegen een paar Oekraïeners die de handen op de rug gebonden worden.
En ik kan het mij voorlopig niet inbeelden dat de Chinees goesting heeft om de oorlog te verklaren aan Europa EN Amerika op dit moment. Misschien binnen 10-20 jaar als hun nieuwe militaire hardware af is. Maar nu... lijkt mij te vroeg.
Ik hoop oprecht dat men 5x nadenkt alvorens opnieuw 'rode lijnen' wil overschrijven langs de kant van de NAVO. De ontzettend instabiele situatie in de wereld is een echt kruidvat waarnaar verschillende lonten leiden. Je moet echt al gek zijn om dan met een toorts rond te lopen.

Ik ben er ook niet zo zeker van die 'luchtverdediging' die ons zo gaat helpen. Wat als er in Brussel, Parijs of godbetert Vorselaar ineens een een 9M729/SSC-8 meerdere doden maakt? En voor wat allemaal? 109k vierkante kilometer waar amper nog pro-Oekraïne bewoners zijn? Zelfs moest het magisch mogelijk om dat te heroveren dan blijft dan een enorme wonde waar ongetwijfeld nog tientallen jaren gewapende rebellen onrust gaan zaaien.
De NAVO is geen papieren tijger, maar ik zie ons in de verste verte niet klaar om dergelijk conflict aan te gaan. En ik zie om eerlijk te zijn de Westerse wereld ook nooit klaar om dat überhaupt te doen.

Unpopular opinon, ik weet het. Maar ik zie totaal geen endgame. We zitten in een verschrikkelijke impasse die dreigt op alle fronten te ontploffen. De situatie is uitzichtloos, ik zie écht geen enkele manier waarop Rusland kan teruggedrongen worden.

Boots on the ground of strikes ver in Rusland?: Mogelijks een rechtstreeks conflict met Rusland. Een conflict met een straatvechter zonder regels die nog liever dood gaat dan zich over geeft. Desnoods een mes of revolver bovenhaalt in een wat vooraf als 'clean bareknuckle' fight wordt omschreven. En dat terwijl de NAVO mooi is opgeleid in Martial arts en die het nog niet in zijn hoofd haalt om buiten de regels om te gaan.

(Je mag mijn reactie gerust interpreteren als een uiting van angst. Ik zie gewoon geen enkel scenario waarbij het Westen aan het langste eind zal trekken in heel dit conflict.)

Zoals Godwin's Law bestaat moet er ondertussen toch iets bestaan zoals Medvedevs Law of zoiets.
definitie: "Hoe langer een discussie wordt gevoerd, des te hoger de kans dat vroeg of laat iemand weer iets zegt over rode lijnen die nu echt wel een reactie gaan uitlokken in tegenstelling tot de vorige 100 keer"

Ik zal het nog één keer zeggen maar hierna gaat iedereen die over die rode lijnen begint gewoon rechtstreeks op de ignore lijst.
Rusland boekt momenteel met moeite vooruitgang tegen 0,X% van het NAVO budget, hetzelfde NAVO budget waarvan het overgrote deel van de leden zich niet aan houdt. De weinige vooruitgang die Rusland heeft geboekt heeft het te danken aan China, Iran en Noord-Korea die wapens leveren en aan criminelen die men uit de gevangenis heeft gehaald als kanonnenvlees. De rest van die opmars heeft Rusland betaald door zijn economie in de afgrond te rijden, hiervoor verwijs ik naar de persoon met Russische familiale connecties wiens naam ik helaas vergeten ben.
Het uitgebreide sovjet arsenaal waar Rusland op kon steunen is gedecimeerd en net zoals Oekraïne aarzelt Poetin om een algemene mobilisatie af te kondigen uit angst voor de reactie van de bevolking.

Het feit dat Rusland staat waar het nu staat is zoals ik al een paar honderd keer heb aangehaald voor 90% de schuld van het Westen en hun zwakke respons in 2014 en hun reactie die beneden alle peil is sinds het begin van 2022.
Het feit dat je hier spreekt over "109k vierkante kilometer waar amper nog Pro-Oekraïne bewoners zijn" bewijst ook weer dat de gemiddelde Westerling beter geen stemrecht zou hebben over meer dan wat hij 's avonds gaat eten. Dit gaat niet over wat grond, dit gaat over de economische slagader van Oekraïne, die de grondstoffen in de Donbas voor een groot stuk nodig zullen hebben om er terug bovenop te komen. Dit gaat over de beschikbaarheid van grondstoffen voor de EU, grondstoffen die je liever niet in handen ziet van een autocratisch regime dat continue oproept tot de vernietiging van het Westen. Dit gaat over de veiligheid van honderden miljoenen mensen in het Westen die gevaar lopen als Rusland en haar bondgenoten op een bepaald moment de trekker overhalen en toch een aanval op het Westen durven uitvoeren.

Maar blijf gerust oproepen tot onderhandelingen met Rusland, we hebben in het verleden gezien dat de appeasement tactiek het gewenste effect heeft
-De Krim = hermilitarisering van het Rijnland
-Februari 2022 = Verdrag van München
-De Baltische staten = "Danzig or war?"

Zoals Godwin's Law bestaat moet er ondertussen toch iets bestaan zoals Medvedevs Law of zoiets.
definitie: "Hoe langer een discussie wordt gevoerd, des te hoger de kans dat vroeg of laat iemand weer iets zegt over rode lijnen die nu echt wel een reactie gaan uitlokken in tegenstelling tot de vorige 100 keer"

Ik zal het nog één keer zeggen maar hierna gaat iedereen die over die rode lijnen begint gewoon rechtstreeks op de ignore lijst.
Rusland boekt momenteel met moeite vooruitgang tegen 0,X% van het NAVO budget, hetzelfde NAVO budget waarvan het overgrote deel van de leden zich niet aan houdt. De weinige vooruitgang die Rusland heeft geboekt heeft het te danken aan China, Iran en Noord-Korea die wapens leveren en aan criminelen die men uit de gevangenis heeft gehaald als kanonnenvlees. De rest van die opmars heeft Rusland betaald door zijn economie in de afgrond te rijden, hiervoor verwijs ik naar de persoon met Russische familiale connecties wiens naam ik helaas vergeten ben.
Het uitgebreide sovjet arsenaal waar Rusland op kon steunen is gedecimeerd en net zoals Oekraïne aarzelt Poetin om een algemene mobilisatie af te kondigen uit angst voor de reactie van de bevolking.

Het feit dat Rusland staat waar het nu staat is zoals ik al een paar honderd keer heb aangehaald voor 90% de schuld van het Westen en hun zwakke respons in 2014 en hun reactie die beneden alle peil is sinds het begin van 2022.
Het feit dat je hier spreekt over "109k vierkante kilometer waar amper nog Pro-Oekraïne bewoners zijn" bewijst ook weer dat de gemiddelde Westerling beter geen stemrecht zou hebben over meer dan wat hij 's avonds gaat eten. Dit gaat niet over wat grond, dit gaat over de economische slagader van Oekraïne, die de grondstoffen in de Donbas voor een groot stuk nodig zullen hebben om er terug bovenop te komen. Dit gaat over de beschikbaarheid van grondstoffen voor de EU, grondstoffen die je liever niet in handen ziet van een autocratisch regime dat continue oproept tot de vernietiging van het Westen. Dit gaat over de veiligheid van honderden miljoenen mensen in het Westen die gevaar lopen als Rusland en haar bondgenoten op een bepaald moment de trekker overhalen en toch een aanval op het Westen durven uitvoeren.

Maar blijf gerust oproepen tot onderhandelingen met Rusland, we hebben in het verleden gezien dat de appeasement tactiek het gewenste effect heeft
-De Krim = hermilitarisering van het Rijnland
-Februari 2022 = Verdrag van München
-De Baltische staten = "Danzig or war?"
Bedankt voor een goede uiteenzetting.
Het feit dat je hier spreekt over "109k vierkante kilometer waar amper nog Pro-Oekraïne bewoners zijn" bewijst ook weer dat de gemiddelde Westerling beter geen stemrecht zou hebben over meer dan wat hij 's avonds gaat eten.
Die was niet echt nodig. Maar ik wijt het aan je frustratie over de gehele situatie en niet zo zeer dat je iemand via het internet zou willen beledigen. Dat zou pas overbodig zijn.

Ik begrijp volledig het stuk over de grondstoffen. Misschien moeten we dat ook in de pers wat duidelijker in de verf zetten dat het niet alleen gaat om die arme Oekraïners maar ook onze eigen economische toekomst te verzekeren.

En ik roep niet direct op tot onderhandelingen met Rusland. Je bent niet de enige die, uitgebreid onderbouwd, oproept tot veel meer actie vanuit de NAVO/Europa. Wat ik wel telkens mis is een effectief endgame. Wat zou er nu dus moeten gebeuren? We hebben geen grootschalig Europees leger dat efficiënt werkt. Ik durf zelfs niet zeggen dat we een efficiënt luchtafweer hebben om raketten vanuit de Donbas op bijvoorbeeld Polen of Letland te verschalken. We moeten er blind vanuit gaan dat alles bluf is van Poetin. In al die oproepen tot actie zie ik niemand rekening houden met een effectief conflict waarbij één partij zich niets aantrekt van regels. We gaan er vanuit dat we als NAVO zijnde een walk in the park gaan hebben. Dat de conflicten in het Midden Oosten niet escaleren als gevolg van die destabilisatie en dat vrienden zoals China zich in dergelijk conflict niet achter Rusland scharen.

De terughoudendheid van de EU heeft een reden. Ik heb er het raden naar, maar als ik toch moet gokken dan zeg ik dat de NAVO helemaal niet klaar is om de bovenhand in dergelijk conflict te nemen. Als alle landen hun defensie op punt hebben, iedereen voldoet aan de verplichte bijdragen en we hebben ons jarenlang voorbereid. Dan zitten we in een andere situatie. Maar de dag van vandaag?

Voor de VS heeft all in gaan in Oekraïne een impact op China-Taiwan, niet? Wat de EU betreft blijft het geopolitiek een kneusje omdat het verdeeld en log is en geen visie kan doordrukken. Mooie woorden bij de vleet, maar dat is het dan ook.

Voor de VS heeft all in gaan in Oekraïne een impact op China-Taiwan, niet? Wat de EU betreft blijft het geopolitiek een kneusje omdat het verdeeld en log is en geen visie kan doordrukken. Mooie woorden bij de vleet, maar dat is het dan ook.
Als ik advocaat van de duivel speelt zeg ik dan: in zo een situatie escaleer je als EU beter niet.

Noord-Koreaanse raketten in Oekraïne: ‘Tjokvol westerse onderdelen’

Noord Korea ontkent de levering van wapens aan Rusland maar lieg gewoon staalhard. De bewijzen zijn er. Bovendien zitten die wapens vol met Westerse hoogtechnologische snufjes waarvan het overgrote deel vrij nieuw is en gemaakt is tussen de jaartallen 2020 en 2023. (!)

Via tussenleveranciers en Noord Korea/ Iran levert de NAVO dus (onrechtstreeks) wapens aan Rusland om Oekraïne plat te gooien.
Een aantal van die tussenleveranciers probeert regelmatig zichzelf op te doeken en/of spoorloos te verdwijnen om wat later onder een ander naam terug zich op te richten om de sancties te omzeilen.

Waarom ze dit doen? Money rules the world. Cru gezegd veel handelaars in de NAVO maken enorme winsten door het illegaal (door)verkopen van wapens die dan finaal bij Rusland terecht komen. De Navo doet er alles aan die gaten dicht te timmeren maar dat blijkt dus niet zo éénvoudig te zijn.

Als ik advocaat van de duivel speelt zeg ik dan: in zo een situatie escaleer je als EU beter niet.
Ironisch genoeg komt véél materiaal dat nu op Oekraïne gegooid wordt dus van de Navo (onrechtstreeks welliswaar).
Laat datzelfde Rusland de Navo de oorlog verklaren en ze aanvallen met wapens die Navo onderdelen bevatten.

Ergens zou dat best wel ergens cynisch zijn.

Als het Westen de gaten wil dichttimmeren tegen Rusland moet China bij de NAVO komen.
Ja dat is ook waar. 100% alles tegenhouden gaat nooit lukken he. China eet van twee walletjes.

Anderzijds is China (op dit ogenblik toch, over 10-20 jaar is het misschien een ander verhaal) daarom ook niet echt gebaat bij een Rusland dat plots een kernwapen zou gooien op de EU.

Terug
Bovenaan