Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hoeveel verzet mag je verwachten van een bevolking en hoe aanmatigend is het om dat allemaal te verwachten? Ik vind dat een legitieme vraag. Je kan toch niet verwachten dat er een Franz Jägerstätter of Sophie Scholl in elke mens schuilt? Benieuwd hoeveel moralistische roepetoeters (ik viseer hier niemand) de held durven uithangen als puntje bij paaltje komt in een vergelijkbare situatie.

Het meeheulen of wegkijken is een lelijke kant van de mens, dat oneindig feilbaar wezen dat maar zoekt naar gemak en conformisme.

Een groot munitiedepot in Toropets is vernietigd door de UAF. Het depot kan tot 30.000 ton munitie opslaan. FIRMS data toont dat het volledige depot in brand staat en op videobeelden is te zien dat er verschillende bunkers ontploffen.

Ik denk een combinatie van alles, infiltratie door Pro-Oekraïnse groepen, nieuwe lange afstanddrones/raketten van Oekraïne, maar tegelijkertijd ook gebrekkige opleiding/materiaal van de Russen op bepaalde momenten.

Ik denk een combinatie van alles, infiltratie door Pro-Oekraïnse groepen, nieuwe lange afstanddrones/raketten van Oekraïne, maar tegelijkertijd ook gebrekkige opleiding/materiaal van de Russen op bepaalde momenten.
Rusland is ook belachelijk groot, wat het moeilijk maakt om het te verdedigen. Er staat heel wat luchtafweer in de bezette gebieden, maar wat in Oekraïne staat kan elders niet staan.

Rusland is ook belachelijk groot, wat het moeilijk maakt om het te verdedigen. Er staat heel wat luchtafweer in de bezette gebieden, maar wat in Oekraïne staat kan elders niet staan.
Natuurlijk verwacht je wel dat bepaalde kritieke infrastructuur (zoals dit gigantisch munitiedepot) wel voldoende beschermd is... Aan de andere kant sprak men over een aanval met praktisch 100 drones, kan je moeilijk allemaal tegenhouden.

Zijn al paar artikels nu opgedoken, waar men zei dat de nieuwe opslagruimtes beschermd waren tegen raketaanvallen tot zelf een nuncleaire aanval..... Zou me niet verbazen dat er op bepaalde materialen wat bespaard is en dat er weer veel geld in sommige hun zakken is verdwenen.

Er zouden ook permanent 200 soldaten aanwezig zijn (nu dit was voor de oorlog).

reactie van de Russen:

Alle drones zijn neergehaald, maar toevallig vielen er brokstukken op het depot, waardoor alles in brand vloog. Moeten dan toch wel sterke brokstukken zijn om door bunkers te gaan :)

Natuurlijk verwacht je wel dat bepaalde kritieke infrastructuur (zoals dit gigantisch munitiedepot) wel voldoende beschermd is... Aan de andere kant sprak men over een aanval met praktisch 100 drones, kan je moeilijk allemaal tegenhouden.

Zijn al paar artikels nu opgedoken, waar men zei dat de nieuwe opslagruimtes beschermd waren tegen raketaanvallen tot zelf een nuncleaire aanval..... Zou me niet verbazen dat er op bepaalde materialen wat bespaard is en dat er weer veel geld in sommige hun zakken is verdwenen.

Er zouden ook permanent 200 soldaten aanwezig zijn (nu dit was voor de oorlog).

reactie van de Russen:

Alle drones zijn neergehaald, maar toevallig vielen er brokstukken op het depot, waardoor alles in brand vloog. Moeten dan toch wel sterke brokstukken zijn om door bunkers te gaan :)
Zowel Rusland als Oekraïne nemen een loopje met de waarheid als het gaat om het afslaan van aanvallen.

+ Zelfs al zouden de gebouwen zelf wel bouwtechnisch in orde zijn geweest, het zou me niet verbazen dat de Russen daar een hoop munitie in de buitenlucht stockeren/teveel op 1 plaats stockeren of dat stomweg de deuren van die bunkers gewoonweg open stonden etc..
aka incompetentie.

Zowel Rusland als Oekraïne nemen een loopje met de waarheid als het gaat om het afslaan van aanvallen.

Ik hecht, op het vlak van drone aanvallen, wel meer waarde aan wat Oekraïne zegt, dan wat Rusland zegt.
We hebben al vaker bij recentelijke drone aanvallen op Rusland te horen gekregen van Russische media dat alle drones werden neergehaald... Totdat de beelden online verschijnen en er toch een boel zaken geraakt zijn.
Uiteraard schieten de Russen er een pak neer, maar geen 100% zoals ze zelf claimen...
Bij de cijfers van Oekraïne heb je vaker dat ze toegeven dat ze maar bvb 20 vd 25 shaheds in een aanval hebben kunnen onderscheppen. Je kan dan nog twijfelen of dat cijfer van 20 wel accuraat is, maar het lijkt in ieder geval meer waarheidsgetrouw.

+ Zelfs al zouden de gebouwen zelf wel bouwtechnisch in orde zijn geweest, het zou me niet verbazen dat de Russen daar een hoop munitie in de buitenlucht stockeren/teveel op 1 plaats stockeren of dat stomweg de deuren van die bunkers gewoonweg open stonden etc..
aka incompetentie.

je kan het gewoon op google maps al zien...

toropetsammo.png

Zag er wel een groot complex uit.

toropets.png

je kan het gewoon op google maps al zien...

Bekijk bijlage 33295

Zag er wel een groot complex uit.

Bekijk bijlage 33296
Deels offtopic: Zoek de plek op, zoom uit, zet streetview aan om zo losse 'bollen' te vinden waar mensen 360-foto's hebben genomen. Ruwe schatting 50km daaronder vind je er heel veel. Allemaal knappe oorlogsmonumenten/graven op soms desolate plekken. Heel cool!

Laatst bewerkt:

Zelenski: "Plan voor overwinning is volledig voorbereid"​

Het zogenaamde "plan voor de overwinning" van Oekraïne op Rusland is "volledig voorbereid". De Oekraïense president Volodimir Zelenski wil het plan deze maand nog voorleggen aan zijn Amerikaanse evenknie Joe Biden. "Het belangrijkste nu is de wil om het in werking te doen treden. Er is en kan geen alternatief zijn voor vrede, geen oorlogspauze of andere manipulaties die de Russische agressie enkel verdringen", zei hij tijdens zijn dagelijkse toespraak. "Alle belangrijke punten en aspecten" in het plan zijn klaar, klinkt het.

Afgelopen week kondigde Zelenski aan dat hij Biden nog deze maand zal ontmoeten om het plan voor te stellen. "Een geheel van met elkaar verbonden oplossingen die Oekraïne voldoende kracht, voldoende zaken zullen geven om deze oorlog op de weg naar de vrede te zetten."
(ds liveblog)

Grote woorden, zou Biden daar oren naar hebben of hem alsnog afremmen?

Terug
Bovenaan