Avondland
Well-known member
Ja, is inderdaad niet dezelfde failure. Moet het hier ook even tussen de soep en de patatten opzoeken omdat ik een hele dag met een kleuter op pad ben dus vergeef me het gebrek aan opzoekwerk.Ik weet niet echt naar welke test je verwijst dus het is moeilijk antwoorden maar als ik snel eens google dan vind ik berichten terug van een gefaalde test maar niet noodzakelijke door een gefaalde raket. "De USAF zou een lancering hebben afgebroken nadat er zich onregelmatigheden voordeden tijdens de boost-phase". Foto's van het incident en interviews met waarnemers wijzen er op dat de raket een abnormale opwaartse beweging maakte tijdens zijn traject (dus waarschijnlijk een probleem met de telemetrie). Dat is nog wat anders dan een raket die in zijn silo ontploft.
Dat de minuteman III al langer in dienst is vind ik nu ook niet echt een goede vergelijking. Die wapens zijn allemaal gemaakt in de jaren 70 en sindsdien gewoon onderhouden dus ouderdomsproblemen lijken mij niet abnormaal. Die dingen hadden origineel een shelf-life van 10 jaar en gaan nu dus al 50 mee. Het is nu ook niet dat die dingen zo vaak gelanceerd worden dat je al die systemen deftig kunt blijven testen. Het helpt natuurlijk niet dat die dingen onwaarschijnlijk duur zijn en dat je elke keer een nieuwe silo moet bouwen omdat deze tijdens de lancering vernietigd worden.
Dat je zegt dat de Sarmat niet operationeel is klopt ook niet. Op 1 September 2023 heeft Yuri Borisov van Roscosmos gezegd dat de Sarmat officieel op "combat duty" was gezet, nadat er op 22 Mei 2023 al was aangekondigd dat er op zeer korte termijn 50 wapens gevechtsklaar zouden zijn.

Met "niet echt operationeel" wil ik vooral doelen op het feit dat de Sarmat achterloopt op schema en nog kinderziektes heeft. De SU-57 is officieel ook wel operationeel maar daar schort ook nog wel wat aan.
Zoals je aangeeft: kost allemaal immens veel geld en het zijn heel complexe systemen.
Die russen moeten echt schrik hebben. 'k Kan maar niet begrijpen hoe ze keer op keer nieuwe slachtoffers vinden om die over mijnen te laten rijden...
.