JanusDR
Well-known member
Kiezen tussen mogelijks sterven of uw vrouw en kinderen, is geen kwestie van bange kippen.Als je je land ''graag ziet'' dan je vechten en niet gaan lopen als een bende bange kippen.
Dat is een verscheurende keuze.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kiezen tussen mogelijks sterven of uw vrouw en kinderen, is geen kwestie van bange kippen.Als je je land ''graag ziet'' dan je vechten en niet gaan lopen als een bende bange kippen.
De economie in Rusland draait op volle toeren al dan niet met deels geleend geld. Rusland heeft het westen niet meer nodig om economisch te overleven, daar heeft het onder andere China voor. De export bedroeg maar liefst 240 miljard€ Verder plundert Rusland samen met China gans Afrika leeg.Idem met Rusland toch? Daar staat het meeste nog recht OK maar de kassa gaat daar ook leeg zijn hé.
De helft van de Russische artillerie shells zou van Noord-Korea komen.
![]()
North Korea revealed to supply half of all Russian artillery shells used in Ukraine — Novaya Gazeta Europe
North Korea revealed to supply half of all Russian artillery shells used in Ukrainenovayagazeta.eu
We kunnen maar hopen dat de slechte kwaliteit af en toe ook de Russische artillerie laat ontploffen.
Maar het geeft weer aan dat de 'eindeloze Soviet reserves' helemaal niet zo eindeloos zijn.
Ondanks de doemberichten hier de laatste dagen van enkelen, denk ik dat de oorlog er volgend jaar heel anders uit zal zien: Rusland zal nog maar amper materiaal hebben.
?Ik denk dat het niet veel zin heeft om doemberichten te counteren met wishful thinking.De helft van de Russische artillerie shells zou van Noord-Korea komen.
![]()
North Korea revealed to supply half of all Russian artillery shells used in Ukraine — Novaya Gazeta Europe
North Korea revealed to supply half of all Russian artillery shells used in Ukrainenovayagazeta.eu
We kunnen maar hopen dat de slechte kwaliteit af en toe ook de Russische artillerie laat ontploffen.
Maar het geeft weer aan dat de 'eindeloze Soviet reserves' helemaal niet zo eindeloos zijn.
Ondanks de doemberichten hier de laatste dagen van enkelen, denk ik dat de oorlog er volgend jaar heel anders uit zal zien: Rusland zal nog maar amper materiaal hebben.
Waarom zou Oekraïne 100 jaar nodig hebben om er terug bovenop te komen? Omdat een of ander Russisch propagandakanaal je verteld heeft dat Oekraïners Untermenschen zijn die niets klaar krijgen?
België na WO1, Duitsland na WO2, Zuid-Korea na de Koreaoorlog, Vietnam na de Vietnamoorlog, ... Voorbeelden genoeg van landen die bijlange geen 100 jaar nodig hadden nadat ze door oorlog vernield werden.
Dus we zijn er nu slechter aan toe dan voor 1914? Het is niet omdat we niet exact hetzelfde land hebben als voorheen, dat we het daarom niet te boven zijn gekomen.België is 1914-1918 nooit te boven gekomen. Duitsland heeft toen de volledige industrie van België leeggeroofd. Alles ontmanteld en met de trein naar Duitsland gebracht. Na de oorlog nooit iets van teruggekregen.
En nog moet de helft van de artilleriegranaten uit Noord-Korea komen.Het enige wat ik zie is dat de Russische oorlogsfabrieken 24 en 7 op 7 draaien.
Kan je dat cijfer eens duiden? Is dat per maand, jaar, welk jaar? Heb je daar een link voor?De export bedroeg maar liefst 240 miljard€
"At that moment, all cross-border payments to China stopped. We found solutions, but it took about three weeks, which is a very long time, trade volumes fell drastically during that time," said the source.
Sources told Reuters that some Russian businesses have been using chains of intermediaries in third countries to handle their transactions and get around compliance checks run by Chinese banks. As a result, costs to process transactions have risen to as much as 6% of transaction payments, from close to zero before, they said.
Investing massively in military production and simultaneously dismantling market institutions may strengthen Putin’s hand in the short term, but it sets a time bomb under longer-term economic development.
Doemberichten gebaseerd op wat? Russische desinformatie, lijkt mij.Ik denk dat het niet veel zin heeft om doemberichten te counteren met wishful thinking.
De reden is dat ze alles op alles zetten kost wat kost. Want als ze het kalmpjes aan zouden doen dan denk ik dat Rusland het véél langer kan volhouden dan de meesten denken juist omdat ze overgeschakeld zijn op een oorlogseconomie. Echter als ik een artikel bekijk uit 'demorgen' (maar andere bronnen zeggen net hetzelfde) dan blijkt dat Rusland momenteel 10 (!) zoveel artillerie verbruikt tov Oekraïne en 3x zoveel tanks en ander materiaal verliest.Ik blijf er bij:
- over een jaar is de Russische Federatie technisch en economisch niet meer in staat om deze oorlog te voeren: hun Soviet voorraden zullen nagenoeg op zijn en hun economie zal zichzelf opgebrand hebben.
Stel dat het conflict tussen Israël en Iran serieus escaleert dan verliest Rusland misschien een belangrijke leverancier, maar wij misschien een bondgenoot (VS) die elders moet helpen blussen.De reden is dat ze alles op alles zetten kost wat kost. Want als ze het kalmpjes aan zouden doen dan denk ik dat Rusland het véél langer kan volhouden dan de meesten denken juist omdat ze overgeschakeld zijn op een oorlogseconomie. Echter als ik een artikel bekijk uit 'demorgen' (maar andere bronnen zeggen net hetzelfde) dan blijkt dat Rusland momenteel 10 (!) zoveel artillerie verbruikt tov Oekraïne en 3x zoveel tanks en ander materiaal verliest.
Over het aantal slachtoffers is men vaag. De Russische verliezen zijn min of meer bekend maar over de Oekraïnse verliezen is minder geweten. Anyways het ingezette materiaal vanuit Russische zijde is momenteel blijkbaar echt absurd / extreem. Ze gaan dus gewoon ALL IN met alles wat ze hebben. Maandenlang, zonder enige minuut pauze en maar gaan met die banaan zonder ophouden.
Je moet er geen tekeningetje bij maken dat zelfs met fabrieken die 24/7 draaien en de massale invoer van artillerie uit Noord Korea en Iran, dat zo'n insane tempo niet eeuwig vol te houden is. Maar inderdaad als de steun van het Westen volledig wegvalt en Trump komt aan de macht dan kan dit Russisch plan wel eens slagen. Dat dan ALLE artillerie, tanks, bommen en ander materiaal kortstondig even 'op' is = dat maakt dan allemaal niet meer uit hé?
Het oorspronkelijk doel bereiken (heel Oekraïne veroveren) zal niet meer lukken op de korte termijn (over 10 jaar als Rusland weer alles heeft aangevuld .. daar spreek ik mij niet over uit ..). Maar als de steun wegvalt of te hard vermindert dan zal héél de Donbas straks weldegelijk deel zijn van Rusland en dan krijgen we een soort van bevroren conflict.
Qua gevoel voor Amerikanen kan dat inderdaad tellen.Stel dat het conflict tussen Israël en Iran serieus escaleert dan verliest Rusland misschien een belangrijke leverancier, maar wij misschien een bondgenoot (VS) die elders moet helpen blussen.
Ik geloof ook niet dat Rusland dit nog lang kan volhouden maar we moeten ook realistisch zijn en inzien dat Rusland het al veel langer volhoud dan gedacht en dat Oekraïne nu toch ook wel begint op het tandvlees te zitten.En nog moet de helft van de artilleriegranaten uit Noord-Korea komen.
En nog komen er oudere en oudere types tanks naar het front.
En nog zien we meer en meer aanvallen gebeuren met auto's, motorfietsen, zelfs golfkarretjes ipv APV's.
Wat je zegt is niet de flex die je denkt dat het is.
Kan je dat cijfer eens duiden? Is dat per maand, jaar, welk jaar? Heb je daar een link voor?
Het enige wat ik van dat cijfer terugvind is dit: https://www.reuters.com/markets/com...evenues-by-174-bln-document-shows-2024-09-06/
Dat is dus een prognose, door Rusland zelf!
Iets heel anders dan feitelijke export.
En wat zegt een absoluut cijfer nu? Zeer weinig.
Dit zijn de cijfers voor de voorbije maanden/jaren:
![]()
Kijk, uitvoer is gehalveerd tov 2022! Dat zal Rusland zeker helpen.
Zou ik willen dat dat minder was? Absoluut, maar landen als China en India doen hun ding. En de EU ook met LNG!
Wat hier niet in staat, maar ook belangrijk is, is dat in deze grafiek de getallen in Euros zijn berekend. Landen als India en China betalen niet in Dollars, Euros of Roebels, maar in Rupees en Yuan. En daar kan Rusland niet veel mee kopen! Enkel bij die landen, aan de prijzen die India en China zetten. (wat Rusland niet kan voor hun olie, want ze moeten goedkoper verkopen dan op de wereldmarkt)
Ook dit eens lezen:
Misschien dit eens lezen over de staat van de Russische economie:
![]()
Making Sense of Russia’s War Economy
Konstantin Sonin explains the apparent resilience of growth and employment in the face of increasingly tight sanctions.www.project-syndicate.org
Doemberichten gebaseerd op wat? Russische desinformatie, lijkt mij.
Het gaat heel de tijd over terreinverlies van Oekraïne waardoor alles als een kaartenhuisje in mekaar zal stuiken, maar als je op een kaart kijkt, moet je serieus inzoomen om de Russische terreinwinst te zien.
Ondertussen zijn we 7 oktober, een week na de deadline in het bevel van Putin om Kursk te heroveren. En men blijft hier zeggen: "Oekraïne kan dat niet blijven behouden, de Russen zullen hun wel buitenvegen". Maar Kursk is nog altijd stevig in Oekraïense handen.
En Rusland blijft iedere dag +1.200 soldaten, ~10 tanks, ~50 artillerie, ~30 APVs verliezen. Dat telt op. Traag, maar het telt op.
Ik blijf er bij:
- over een jaar is de Russische Federatie technisch en economisch niet meer in staat om deze oorlog te voeren: hun Soviet voorraden zullen nagenoeg op zijn en hun economie zal zichzelf opgebrand hebben.
- het enige wat andere landen zal tegenhouden om Russische gebieden te (her)(ver)overen zal het Russisch kernarsenaal zijn. Maar de kwaliteit daarvan wordt meer en meer in vraag gesteld na verscheidene mislukte lanceringen.
- China zal echter meer en meer de economische macht overnemen in de Russische Federatie en Moskou zal moeten luisteren.
- binnen de 10 jaar is alle cohesie van de Russische Federatie weg en valt ze waarschijnlijk uit mekaar.
Enige vraag is: zullen wij Oekraïne nog minstens een jaar blijven steunen?
De Kyiv post had eerder ook al bericht dat er bij een raketaanval een aantal Noord-Koreaanse militairen waren omgekomen.SEOUL, Oct. 8 (Yonhap) -- North Korea is likely to deploy members of its regular armed forces to Ukraine in support of Russia, South Korea's defense chief said Tuesday, in the latest sign of deepening military cooperation between Pyongyang and Moscow.
The assessment came as North Korea has been seeking to bolster ties with Russia, highlighted by a bilateral agreement that includes a mutual defense clause, signed by North Korean leader Kim Jong-un and Russian President Vladimir Putin at summit talks in June.
"As Russia and North Korea have signed a mutual treaty akin to a military alliance, the possibility of such a deployment is highly likely," Defense Minister Kim Yong-hyun told lawmakers during a parliamentary audit session.
Against this backdrop, Kim said a recent report on North Korean troop casualties in a Russian-occupied territory near the eastern Ukrainian city of Donetsk is also likely to be true.
Last week, the Kyiv Post reported that six North Korean officers were killed and three others were wounded in a Ukrainian missile strike on Oct. 3, citing intelligence sources.
Er waren de afgelopen al berichten dat zijn advocaten en de medische staf van de gevangenis waar hij verblijft, hadden gevraagd om hem naar een ziekenhuis te brengen om geopereerd te worden aan zijn hart ten gevolge van cardiale problemen waar hij zou mee kampen.
Ondertussen zijn er geruchten dat Igor Girkin, de persoon die rechtstreeks een hand had in de 2014 invasie van de Krim en het neerhalen van MH17 is overleden in de gevangenis.
De Zuid-Koreaanse minister van defensie beweert ondertussen dat Noord-Korea concrete plannen heeft om troepen naar Oekraïne te sturen.
https://m-en.yna.co.kr/view/AEN20241008004300315?section=nk/nk
De Kyiv post had eerder ook al bericht dat er bij een raketaanval een aantal Noord-Koreaanse militairen waren omgekomen.
Waarvan dan 90% instant overloopt?Noord Korea die op vraag van Rusland een vredesmacht naar de bezette gebieden in Donbas stuurt. Een peacekeeping mission. Staat op m'n bingo voor 2025.
En 5 minuten later wordt hun familie in N-Korea geëxecuteerdWaarvan dan 90% instant overloopt?
Als de VS écht wil, heeft Oekraïne op korte termijn een strike package om U tegen te zeggen, waarmee het een offensief kan beginnen tegen Rusland en de verloren gebieden kan terugwinnen. Ervan uit gaande dat ze genoeg manschappen bij elkaar krijgen die gemotiveerd zijn om dit uit te voeren.Qua gevoel voor Amerikanen kan dat inderdaad tellen.
Qua daadwerkelijk materieel kunnen leveren, maakt dat niet uit. US heeft nu eigenlijk ook bijna alleen maar oud materieel geleverd waar ze anders geld voor moesten geven om te ontmantelen. Voor Europese landen is dat anders.
Poetin kan dit eens uittesten. Een (klein en licht) kernwapen op Brussel gooien (De symbolische hoofdstad van de EU) en dan eens zien of al het materiaal 'op' is of er dan wél plots wapens voorradig zijn om Rusland pijn te doen. Of dat de EU dan morsdood is en begraven.Als de VS écht wil, heeft Oekraïne op korte termijn een strike package om U tegen te zeggen, waarmee het een offensief kan beginnen tegen Rusland en de verloren gebieden kan terugwinnen. Ervan uit gaande dat ze genoeg manschappen bij elkaar krijgen die gemotiveerd zijn om dit uit te voeren.
Ik denk dat niemand twijfeld aan de theoretische slagkracht van de NAVO, dat niet enkel een papieren tijger is. Maar de wilskracht is tanende en dat speelt in het nadeel van Oekraïne. Het valt ook te bezien hoe het conflict in het Midden-Oosten zich zal ontvouwen. Taiwan is ook een factor, maar niet zo accuut.
Als hij al iets zou testen is het misschien een ondergrondse test. Of misschien ergens bovengronds in Siberië (of Nova Zembla waar ooit de Tsar Bomba is getest). Maar ja. Als dat wéér een flater wordt staat hij wel met de broek tot zijn enkels.Poetin kan dit eens uittesten. Een (klein en licht) kernwapen op Brussel gooien (De symbolische hoofdstad van de EU) en dan eens zien of al het materiaal 'op' is of er dan wél plots wapens voorradig zijn om Rusland pijn te doen. Of dat de EU dan morsdood is en begraven.
Ik twijfel niet dat Rusland dan gewoon een 'probleem' heeft en dat Poetin dan niet lang meer te leven heeft.