Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Alexander Guabuev aanhalen als bron over hoe goed het gaat met de Russische economie en bevolking is nu toch wel een lachertje.
Serieus doen sommige van jullie eigenlijk ooit een minimum aan research?
-Startte zijn carrière als journalist voor Kommersant in 2007, een jaar nadat het blad gekocht werd door Alisjer Oesmanov. Een staalmagnaat die zeer goede relaties heeft met Poetin. Hierdoor is een blad dat voorheen zeer kritisch was voor de regering zo goed als monddood gemaakt.
-Heeft gewerkt als persmedewerker voor Medvedev.
-Zetelt voor Rusland in het Asia-Pacific program.
-Gaf les aan de universiteit in Moskou.
-Gastdocent aan de universiteit van Shanghai.
-Zit in de raad voor buitenlands- en defensiebeleid van Rusland.

Houdt Oekraïne het beter vol dan Rusland of hebben zij betere kaarten ter beschikking op korte, middellange en lange termijn? Dat hangt dan toch volledig af van Westerse steun, niet? Die tanende is?

Zelf al 3 keer in de Russische Federatie gereisd. Is inmiddels alweer 5 jaar geleden. Betogingen in Rusland zijn min of meer verboden of er mag eens op straat worden gekomen op speciaal daarvoor ingerichte plaatsen als de autoriteiten ingelicht zijn. Veel pro of contra oorlogsprotest zal je daar niet zien.

Wij hebben nooit problemen gehad met de Russische autoriteiten. Wij waren in Jekaterinenburg toen er een anti-homowet betoging was. Vanuit onze hotelkamer hebben we gezien dat de politie de betogingszone volledig afsluit en bij weerspannigheid is de kans reeël dat je in het ziekenhuis wordt getrapt en geklopt door de politie.

Er wordt zodanig veel gezegd en geschreven van de zogezegde 'experts', dat je toch alles met een korreltje zout moet nemen. Het ziet er in elk geval toch niet naar uit dat het regime van Poetin zal instorten.

Alexander Guabuev aanhalen als bron over hoe goed het gaat met de Russische economie en bevolking is nu toch wel een lachertje.
Nogal.

De handelscijfers van Rusland zijn publiek, de interestvoeten en inflatie ook.
Die liegen niet.

Dit kan geen 10 jaar meer verder gaan.
Maar 2-3 jaar? Geen probleem.

Die liegen niet.
Bedankt om mijn punt te bewijzen…

Hoewel je zeker gelijk hebt dat er cijfers te vinden zijn voor 2024 (YTD) zijn dit geen cijfers die door het IMF geverifieerd zijn geweest. De laatst gekende zijn van 2022. De cijfers die nu verspreid worden komen vaak rechtstreeks van de overheid en niet eens van de Russische centrale bank. Sterker nog, het is al een paar keer voorgevallen dat de cijfers die de overheid en de centrale bank verspreiden twee verschillende zaken tonen.

Een redelijk duidelijk artikel: https://trends.knack.be/nieuws/macr...onomie-houdt-het-misschien-niet-vol-tot-2026/

Op een fora dat ik volg zijn er ook een aantal mensen die er op wijzen dat Rusland een serieus risico loopt op stagflatie. De stijgende inflatie en de dalende economische groei zijn al een feit, de werkloosheidscijfers doen het tegenovergestelde van wat ze zouden moeten dien bij stagflatie maar de werkloosheid wordt momenteel wel kunstmatig laag gehouden door de vele jobs in de defensie industrie en die jobs zijn gedoemd om te verdwijnen wanneer de oorlog stopt. +20% van je bbp blijven investeren in je militair apparaat is niet houdbaar.

Laatst bewerkt:
Bedankt om mijn punt te bewijzen…
Wat was dat? Dat ik het niet goed volg? Maar economische zaken volgen is mijn beroep :)

Hoewel je zeker gelijk hebt dat er cijfers te vinden zijn voor 2024 (YTD) zijn dit geen cijfers die door het IMF geverifieerd zijn geweest. De laatst gekende zijn van 2022.
De cijfers die nu verspreid worden komen vaak rechtstreeks van de overheid en niet eens van de Russische centrale bank.
Interestvoeten kan je niet faken, inflatiecijfers ook niet want gemakkelijk verifieerbaar, en handelscijfers waarover ik spreek komen van die andere landen zoals Kazachstan en Turkije.
Tenzij die hun exportcijfers faken, wat nogal vreemd zou zijn aangezien uw handelscijfers allemaal moeten kloppen met uw lopende rekening, fx reserves etc.

Dus de 3 zaken die ik noemde, liegen idd niet.

Op een fora dat ik volg zijn er ook een aantal mensen die er op wijzen dat Rusland een serieus risico loopt op stagflatie. De stijgende inflatie en de dalende economische groei zijn al een feit, de werkloosheidscijfers doen het tegenovergestelde van wat ze zouden moeten dien bij stagflatie maar de werkloosheid wordt momenteel wel kunstmatig laag gehouden door de vele jobs in de defensie industrie en die jobs zijn gedoemd om te verdwijnen wanneer de oorlog stopt. +20% van je bbp blijven investeren in je militair apparaat is niet houdbaar.
Niet voor 10 jaar, zeker wel voor 2-3 jaar als je alle uitvoerende en wetgevende macht controleert zoals Putin, naast de media, en niet verkozen moet worden in de komende jaren.
En zijn centrale bankier en bij uitbreiding economisch team is top, een zeldzaamheid bij die 'emerging' markets.

Wat was dat? Dat ik het niet goed volg? Maar economische zaken volgen is mijn beroep :)
Tjah en de job van de banken is om goed financieel beheer te doen en toch hebben we in 2008 een bankencrisis gehad.
Interestvoeten kan je niet faken, inflatiecijfers ook niet want gemakkelijk verifieerbaar, en handelscijfers waarover ik spreek komen van die andere landen zoals Kazachstan en Turkije.
Tenzij die hun exportcijfers faken, wat nogal vreemd zou zijn aangezien uw handelscijfers allemaal moeten kloppen met uw lopende rekening, fx reserves etc.

Dus de 3 zaken die ik noemde, liegen idd niet.
Soit ik ga er niet te veel over discussiëren want economie is niet mijn sterkste kant en het interesseert me ook geen bal dus ik zal je op je woord geloven in plaats van zelf de komende uren te gaan graven :)

Mijn originele opmerking dat een Rus aanhalen als bron niet de beste zet is als blijkt dat diezelfde Rus een aantal posities bekleed waar je onmogelijk in terecht kan komen zonder een dikke vriend te zijn van Poetin daar blijf ik wel achter staan.
Niet voor 10 jaar, zeker wel voor 2-3 jaar als je alle uitvoerende en wetgevende macht controleert zoals Putin, naast de media, en niet verkozen moet worden in de komende jaren.
En zijn centrale bankier en bij uitbreiding economisch team is top, een zeldzaamheid bij die 'emerging' markets.
De oorlog is uiteindelijk al 2,5 bezig dus de trage impact van de sancties in rekening brengende lijken mij de voorspellingen van eind 2025 mij zeker niet foutief.

Mijn punt dat de toestand over een jaar heel anders zou zijn, was voornamelijk militair bedoeld: grootste deel van hun materiaal zal gewoon op zijn.
Mag je nog manschappen hebben (wat ook twijfelachtig begint te worden), zonder de juiste wapens is dat gewoon kanonnenvoer ( waar Putin niet van wakker ligt, dat is waar).

Financieel staan ze er niet goed voor, maar dat zullen ze waarschijnlijk wel langer dan een jaar kunnen volhouden.
Echter hoe langer ze het volhouden, hoe dieper hun put wordt en hoe langer het gaat duren eer ze er ooit kunnen klimmen.

Mijn punt dat de toestand over een jaar heel anders zou zijn, was voornamelijk militair bedoeld: grootste deel van hun materiaal zal gewoon op zijn.
Mag je nog manschappen hebben (wat ook twijfelachtig begint te worden), zonder de juiste wapens is dat gewoon kanonnenvoer ( waar Putin niet van wakker ligt, dat is waar).

Financieel staan ze er niet goed voor, maar dat zullen ze waarschijnlijk wel langer dan een jaar kunnen volhouden.
Echter hoe langer ze het volhouden, hoe dieper hun put wordt en hoe langer het gaat duren eer ze er ooit kunnen klimmen.
Maar wat als plots Noord-Korea een deel van hun leger/bevolking stuurt als vleeswals? Voor Noord-Korea ook een manier om de ondervoeding deels terug te dringen als er plots minder monden te voeden zijn. Men spreekt al even dat Noord-Korea "vredestroepen " zou sturen, maar die kunnen evengoed naar de frontlinie gestuurd worden.

Zolang Rusland met "meatwaves" per dag tientallen meters terrein kan veroveren, dan zijn ze "goed" bezig. En ondertussen verliest orkraine waardevolle soldaten die minder snel vervangen kunnen worden.

Maar wat als plots Noord-Korea een deel van hun leger/bevolking stuurt als vleeswals? Voor Noord-Korea ook een manier om de ondervoeding deels terug te dringen als er plots minder monden te voeden zijn. Men spreekt al even dat Noord-Korea "vredestroepen " zou sturen, maar die kunnen evengoed naar de frontlinie gestuurd worden.

Zolang Rusland met "meatwaves" per dag tientallen meters terrein kan veroveren, dan zijn ze "goed" bezig. En ondertussen verliest orkraine waardevolle soldaten die minder snel vervangen kunnen worden.
Boedanov heeft duidelijk gezegd dat er Noord-Koreaanse frontline units in opleiding zijn in Rusland zelf. Voorheen was dat beperkt tot engineering eenheden en troepen die hielpen bij het lanceren van Noord-Koreaanse raketten. Het lijkt dus eerder een kwestie van tijd voor er effectief troepen aan het front verschijnen.

Ondertussen veel lawaai op Russische TG over het verlies van een Su-34 die 50km van de frontlinie vloog.
De ene claimed Oekraïense luchtafweer, de andere zegt F-16's en uiteraard worden deze bestuurd door NAVO-piloten.

JanusDR en Enforcer. Wat jullie beweren is toch grotendeels min of meer hetzelfde? Alleen voorspellen jullie een andere datum tov hoelang Rusland dit nog volhoudt. En Eerlijk? Niemand die het exact weet.

Nog 1-2 jaar? Waarschijnlijk. 2-5 jaar? Hoogst onwaarschijnlijk maar misschien wél. 10+ jaar? Mmm ...

En: De vraag kan ook gesteld worden voor Oekraïne hé.

-Startte zijn carrière als journalist voor Kommersant in 2007, een jaar nadat het blad gekocht werd door Alisjer Oesmanov. Een staalmagnaat die zeer goede relaties heeft met Poetin. Hierdoor is een blad dat voorheen zeer kritisch was voor de regering zo goed als monddood gemaakt.
-Heeft gewerkt als persmedewerker voor Medvedev.
Er is een reden dat hij niet meer in Rusland zit hé :-)
De meeste van zijn artikels zijn ofwel neutraal ofwel kritisch voor Rusland.

Op basis van 1 minuut google search zou ik niet zo agressief en stellig reageren ('doen jullie ooit een minimum aan research').

-Zetelt voor Rusland in het Asia-Pacific program.
-Zit in de raad voor buitenlands- en defensiebeleid van Rusland.
Klopt natuurlijk niets van.

Er is een reden dat hij niet meer in Rusland zit hé :)
De meeste van zijn artikels zijn ofwel neutraal ofwel kritisch voor Rusland.

Op basis van 1 minuut google search zou ik niet zo agressief en stellig reageren ('doen jullie ooit een minimum aan research').

Klopt natuurlijk niets van.
Die informatie komt letterlijk van meerdere websites…

https://www.weforum.org/people/alexander-gabuev/

https://carnegieendowment.org/people/alexander-gabuev?lang=en

Maar hej, als jij zegt dat daar niets van waar is. Uiteindelijk ben jij de grote economische expert die zegt dat Rusland het nog jaren gaat volhouden zonder enige vorm van analyse hier te posten om jouw claim te staven, dit terwijl er op andere fora mensen rondlopen die het tegendeel claimen en dat wel degelijk onderbouwen met cijfers in plaats van “maar economische zaken opvolgen is mijn beroep”.

Misschien eens beginnen met je claims te onderbouwen? Zo hard mogelijk roepen is de manier van discussiëren in een bepaalde andere thread hier op het forum. Op basis van een post van één minuut zonder deftige inhoud zou ik niet zo agressief en stellig reageren.

Laatst bewerkt:
Die informatie komt letterlijk van meerdere websites…

https://www.weforum.org/people/alexander-gabuev/

https://carnegieendowment.org/people/alexander-gabuev?lang=en

Maar hej, als jij zegt dat daar niets van waar is.
'Russia chair' van de Carnegie endowment.
Waarschijnlijk dacht je verkeerdelijk dat dit iets te maken had met zetelen voor Rusland.

Maar dat betekent gewoon dat hij voor die Amerikaanse denktank de principal researcher is.
Carnegie is 1 van de grootste Amerikaanse filantropen...

En het Carnegie Russia center bestaat net om onafhankelijke onderbouwde duiding te geven om oa. Russische desinformatie te counteren.

Uiteindelijk ben jij de grote economische expert die zegt dat Rusland het nog jaren gaat volhouden zonder enige vorm van analyse hier te posten om jouw claim te staven, dit terwijl er op andere fora mensen rondlopen die het tegendeel claimen en dat wel degelijk onderbouwen met cijfers in plaats van “maar economische zaken opvolgen is mijn beroep”.
Dat staat in het artikel, dat ik daar kort samenvatte.

'Russia chair' van de Carnegie endowment.
Waarschijnlijk dacht je verkeerdelijk dat dit iets te maken had met zetelen voor Rusland.

Maar dat betekent gewoon dat hij voor die Amerikaanse denktank de principal researcher is.
Carnegie is 1 van de grootste Amerikaanse filantropen...

En het Carnegie Russia center bestaat net om onafhankelijke onderbouwde duiding te geven om oa. Russische desinformatie te counteren.
Council on Foreign and Defense Policy, Russia.
Staat letterlijk op de website van het WEF, ik zie nu wel net dat er ergens tussen die wall of text "formerly" staat, dat krijg je dan als men geen alinea's gebruikt.
Punt blijft dat die man hoge posities heeft bekleed tijdens het Poetin tijdperk en dus per definitie suspect is, het is niet omdat hij nu in ongenade is gevallen dat de klepel volledig is doorgeslagen naar de andere kant.

Dat staat in het artikel, dat ik daar kort samenvatte.
Een artikel dat origineel achter een paywall zat daar heb je niet veel aan. De paywall is nu verdwenen dus als ik tijd heb zal ik het lezen.

Over Russische spookschepen:

Ter info: in Beiroet lag 2.750 ton. Dit schip heeft 8x zoveel aan boord.
Ik ben nu toch ook wel benieuwd hoe dat gaat aflopen, dat schip kan toch niet voor anker blijven liggen? In het midden van de oceaan achterlaten en tot zinken brengen? En dan graag met een livestream en camera's die de explosie tot in de kleinste details en tot op de milliseconde kunnen vastleggen. Voor wetenschappelijke doeleinden en algemeen vermaak.

Ik ben nu toch ook wel benieuwd hoe dat gaat aflopen, dat schip kan toch niet voor anker blijven liggen? In het midden van de oceaan achterlaten en tot zinken brengen? En dan graag met een livestream en camera's die de explosie tot in de kleinste details en tot op de milliseconde kunnen vastleggen. Voor wetenschappelijke doeleinden en algemeen vermaak.
Ik weet niet wat voor het milieu de beste oplossing is. Als je het laat ontploffen moet je zeker zijn dat het volledig ontploft en dat alles weg is.

Terug
Bovenaan