Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat gaat Zuid-Korea doen? Toch niet binnenvallen? Dat is onbegonnen werk. Hopen dat het regime valt, maar miljoenen ondervoede en geïndoctrineerd Noord-Koreanen opvangen en integreren is een heel zware opdracht. Zelfs Oost-Duitsland lijdt nog aan een achterstand en de Wiedervereinigung is daar nog lang niet verteerd. Dat is in Korea vele malen erger.
Nu ja blaffende honden bijten niet zeker? Dus ik was misschien wat te snel met mijn reactie. :) Maar ik hoor en lees ook maar wat ZK zegt nadat er vermoedens zijn van Noord Koreanen die in Oekraïne zouden gaan vechten hé.

De grenzen van Oekraïne waren ook duidelijk dus wat voor een nonsens argument is dat?
Redenen genoeg Rusland een aanval op de Baltische staten (kan evengoed Moldavië en Roemenië zijn):
-Het propagandaverhaal dat ze Russische minderheden willen beschermen
-Soewalkicorridor openen om Kaliningrad en vooral de kernwapens en de luchtafweer daar “veiligstellen”
-De baltische staten zijn enorm verzwakt omdat zij wel all-in zijn gegaan voor UA
-Het europese front in 2 snijden door de Baltische staten af te snijden van versterkingen
-De waterwegen naar Sint-Petersburg beter beveiligen
-Betere/extra radar coverage boven Zweden en Finland. Bijkomstig zal men ook voor slechtere radar- en ELINT coverage zorgen voor de NAVO boven Russische grond.
-Gotland binnen het bereik van artillerie brengen wat de doorgang voor Russische onderzeeërs gemakkelijker maakt
-stand-off distance creëeren voor NAVO langeafstandswapens ten opzichte van kritische Russische doelen in het Noorden.
-De corridor tussen Sint-Petersburg en de lucht- en marinebasissen in Moermansk beveiligen. Dit is wel minder van tel nu Finland in de NAVO zit.
-gaspijpleidingen van Europa naar Finland lopen allemaal langs Estland en daar liggen ook belangrijke telecomverbindingen.
-De frontlinie danig inkorten en verleggen naar de bossen in het noorden van Polen die beter te verdedigen zijn.
-De Noord(west)elijke grens van Wit-Rusland beveiligen tegen flankaanvallen van de NAVO

Voorbeelden genoeg?

Nee, dat is waar jullie van uit gaan. Langs de ene kant zeggen “jullie” dat we 100% veilig zijn want Rusland raakt niet vooruit in Oekraïne maar langs de andere kant gaat hun tegenreactie niet mals zijn?

Redenen genoeg die interessant zijn om het te kunnen doen, ja klopt. Maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook zomaar gaan doen. Poetin is slim genoeg om te weten waar de rode lijn is. De Navo rechtstreeks aanvallen is die lijn. Dat weet Poetin, dat is geen halve gare. Maar als het allemaal verder escaleert is hij wel bereid miljoenen slachtoffers te maken, daar ben ik van overtuigd. Onderschat de tegenstander nooit.

Redenen genoeg die interessant zijn om het te kunnen doen, ja klopt. Maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook zomaar gaan doen. Poetin is slim genoeg om te weten waar de rode lijn is. De Navo rechtstreeks aanvallen is die lijn. Dat weet Poetin, dat is geen halve gare. Maar als het allemaal verder escaleert is hij wel bereid miljoenen slachtoffers te maken, daar ben ik van overtuigd. Onderschat de tegenstander nooit.
Dat lijkt mij ook op te gaan voor Poetin dus ik zie niet in waarom wij onze handen achter onze rug moeten blijven houden.

Moest Trump het witte huis winnen gaat de NAVO als afschrikmiddel serieus aan kracht inboeten. Die huisfilosoof van Putin die zowat het textboek voor russische machtsontplooiing in de 21ste eeuw geschreven heeft geeft mooi weer wat ze nog allemaal in petto hebben;

Het is opmerkelijk hoeveel van die actiepunten ze ondertussing in uitvoering gebracht hebben. De herovering van de Baltische staten is wel degelijk iets waar ze op azen. Zelfs heel Finland moet volgens dat gedachtegoed terug deel worden van Rusland. Het is niet voor niets dat die Dugin een hoofdoelwit is voor assassinatie door oekraine. Het is een van de architecten achter de annexatie van Oekraine en die heeft nog steeds Putin's oor. Zoals je zelf zegt, onderschat de vijand niet.

Hoeven we ook niet te doen, maar iedere actie krijgt een tegenreactie. Dus waar eindigt dit dan ooit. Pure escalatie of een eeuwig schaakspel.
Ik geloof niet dat we hier al veel escalerends gedaan hebben hier in het Westen. Het enige wat er lijkt voor zorgen dat Rusland verder escaleert is hun eigen gebrek aan realisme en beoogde objectieven.

Moest Trump het witte huis winnen gaat de NAVO als afschrikmiddel serieus aan kracht inboeten. Die huisfilosoof van Putin die zowat het textboek voor russische machtsontplooiing in de 21ste eeuw geschreven heeft geeft mooi weer wat ze nog allemaal in petto hebben;

Het is opmerkelijk hoeveel van die actiepunten ze ondertussing in uitvoering gebracht hebben. De herovering van de Baltische staten is wel degelijk iets waar ze op azen. Zelfs heel Finland moet volgens dat gedachtegoed terug deel worden van Rusland. Het is niet voor niets dat die Dugin een hoofdoelwit is voor assassinatie door oekraine. Het is een van de architecten achter de annexatie van Oekraine en die heeft nog steeds Putin's oor. Zoals je zelf zegt, onderschat de vijand niet.
Ik heb geen glazenbol en als Oekraïne de oorlog verliest dan gaat er nog allerlei zaken gebeuren waar wij niet vrolijk van worden. Maar dit hele Masterplan uitvoeren? De kans dat ik de Euromillions win is toch gewoon groter. Vergeet niet dat als de EU niet meer zou bestaan en de UK losgekoppeld zou geraken van de EU (wat ik precies toch ook lees in dit grote Masterplan van Poetin) dat dit ook de VS in de shit zal brengen. En gaat Trump dat laten gebeuren via een fysieke oorlog?

Ik geloof eerder in die andere tactiek: psychologische oorlogvoering, desinformatie, cyberaanvallen, de media pogen te bespelen ...Tevens proberen zoveel mogelijk Russisch gezinde politiekers de macht te laten grijpen in de EU. Enzovoorts.

In de zin kan hij (best case voor hem toch) onrechtstreeks ook 'baas' worden over de EU zonder veel bloedvergieten hé. De kans op succes op de lange termijn is hierop ook vele maal groter. En ja stukje per stukje hé. Laat Rusland een kruimeltje van een koekje eten? Dan zegt men: Ach het is MAAR ne kruimel. Who cares? Maar als je steeds af en toe ne kruimel neemt, tergend langzaam zal het koekje nog steeds volledig opgegeten worden. En voila!

Anyways the future shall tell. Jij en ik gaan het toch mogen ondergaan hoor. Wat wij ook doen of laten. Wat zal gebeuren zal gebeuren.

Desiformatie is ook een van hun voornaamste wapens en een groot onderdeel van dat plan. De UK is effectief reeds deels losgekoppeld van de EU sinds Brexit. Het idee is ons uit elkaar te spelen door interne verdeling te zaaien en links tegen rechts te polariseren , weaponizing democratie in hun voordeel. Niet enkel op lokaal niveau door voor en tegenstanders van nationalisme, religie, lgbtq, vrouwenrechten, huidskleur, ... tegen elkaar uit te spelen maar ook op geopolitiek niveau door landen af te schilderen als zwak of US schoothondjes of misbruikt door buurlanden, ... anti EU en transatatlantische gevoelens aanwakkeren. Als ze de alliantie verder uit elkaar kunnen spelen zullen we alsmaar zwakker worden waardoor zij meer en meer hun ding kunnen doen. Dat eens ze de baltische staten inlijven dat we allemaal de andere richting op kijken en artikel 5 van de navo het zoveelste vodje papier is zoals de conventies van geneve of de non proliferatie verdragen, de minsk akkoorden, ...

Fascinerend, dit kende ik nog niet.
Wat is die Dugin trouwens een rare snuiter - ik zit hier zijn wikipedia pagina eens te bekijken. Van occultisme tot uitspraken als
In 2014, Dugin in an interview to Der Spiegel confirmed that he considers the opponents of Putin to be mentally ill.
Hij doet me op een bepaalde manier denken aan een moderne versie van Rasputin, misschien ook door zijn uiterlijk.

Maar goed, ik ga wat off-topic :unsure:
Je hebt wel een punt dat er daar een aantal zaken nogal concreet tot uitvoering gebracht zijn de voorbije jaren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de gebruikte strategie zal leiden tot het voor hun gewenste resultaat (=min of meer de hele wereld onder Russische invloedsfeer krijgen).

Dat was nieuws dat ik nog niet had gezien, ik had die uitspraken wel verwacht maar nog niet zien verschijnen.
Als ik dat even google dan kom ik op andere nieuwssites (zoals de BBC en Kyivpost) een iets genuanceerdere uitleg tegen.
ZK zegt dat deze escalatie ertoe zal leiden dat het een betere samenwerking gaat nastreven met de NAVO en Oekraïne en vraagt het aan de bondgenoten om "concrete tegenmaatregelen" uit te werken. Een aantal nieuwssites verwachten dat dit op nieuwe sancties tegen Noord-Korea en Rusland gaat, ik zie hen precies nergens spreken over het inzetten van troepen.

Zoals altijd afwachten wat er van komt.
Eventuele gevangenen ondervragen met vertalers/veiligheidsdiensten houdt steek.
Maar gevechtstroepen?

A report said the government and military of South Korea "are reviewing a plan to send an appropriate number of personnel, including intelligence officers [specialized in North Korea] and experts in enemy tactics," to Ukraine, citing a South Korean intelligence official

Er beginnen wel almaar duidelijkere lijnen in het zand te te komen.
NK stond al aan de Russische kant, nu hebben ze officieel een wederzijds verdedigingsakkoord.
ZK stond aan onze kant en gaat nu nauwer samenwerken met de NAVO. (Vanop de website van de ZK president)

Vorige maand moest Rusland al manschappen van hun enige vliegdekschip inzetten als grondtroepen:

Nu moeten ook de troepen die de nucleaire macht uitmaken er aan geloven:

Maar sure, Rusland heeft eindeloos veel troepen!

Edit: ook voor piloten moeten ze in Noord-Korea gaan shoppen!

Gaat goed komen!
A U.S. intelligence report states that due to fuel shortages and concerns about the aging of the aircraft, North Korean Air Force pilots receive only 15–25 hours of flight time per year. This makes them insufficiently trained.
NAVO schrijft 180 uur voor.

Laatst bewerkt:
stropop
Er wordt over die oorlog zodanig veel onjuiste informatie verspreidt van beide kanten dat het soms moeilijk is om de waarheid te achterhalen.

Nog zo eentje. Poetin is zodanig geïsoleerd en wordt door iedereen uitgespuwd. Momenteel vindt er in de Russissche stad Kazan een BRICS bijeenkomst waar oa. de presidenten van India, China, Egypte, Iran te gast zijn. Zo geïsoleerd is Poetin toch niet.

Tjonge, jonge, als het niet in het kraampje past zijn de bronnen onjuist. Fake News!!

Nog zo eentje. Poetin is zodanig geïsoleerd en wordt door iedereen uitgespuwd. Momenteel vindt er in de Russissche stad Kazan een BRICS bijeenkomst waar oa. de presidenten van India, China, Egypte, Iran te gast zijn. Zo geïsoleerd is Poetin toch niet.
Waar is dat gezegd? Geef eens een post op dit forum van de voorbije maanden die zegt dat Putin geïsoleerd is.

Is hij dan geen paria in de Westerse wereld?
Er heeft toch niemand beweert dat hij NERGENS meer binnen zou kunnen?
Waar is hij nog wel naartoe geweest sinds de invasie?
China, Tajikistan, Turmenistan, Iran, Uzbekistan, Kazakhstan, Armenië, Kyrgyzstan, Wit-Rusland, UAE, Saudi-Arabië, Noord-Korea, Vietnam, Mongolië.
De helft zijn -stan landen die bijna niemand op de kaart kan aanduiden.

Landen die hij in 2019, 2020 en 2021 heeft bezocht, voor de invasie:
Japan, Italië, Vaticaanstad, Frankrijk, Turkije, Finland, Duitsland, Israël, Zwitserland, India.
Ik zie verschillen hoor, misschien jij niet.

Terug
Bovenaan