Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Is hij dan geen paria in de Westerse wereld?
Er heeft toch niemand beweert dat hij NERGENS meer binnen zou kunnen?
Waar is hij nog wel naartoe geweest sinds de invasie?
China, Tajikistan, Turmenistan, Iran, Uzbekistan, Kazakhstan, Armenië, Kyrgyzstan, Wit-Rusland, UAE, Saudi-Arabië, Noord-Korea, Vietnam, Mongolië.
De helft zijn -stan landen die bijna niemand op de kaart kan aanduiden.

Landen die hij in 2019, 2020 en 2021 heeft bezocht, voor de invasie:
Japan, Italië, Vaticaanstad, Frankrijk, Turkije, Finland, Duitsland, Israël, Zwitserland, India.
Ik zie verschillen hoor, misschien jij niet.
Uiteindelijk denkt iedereen gewoon aan zichzelf en zijn morele normen en waarden niet belangrijk. Geld is waar het om draait. Ook de VS heeft dubbele standaarden, kijk naar Israël.
Die andere landen zijn er ook op uit om goedkope grondstoffen van Rusland te kopen.

BRICS en CSTO zijn dan ook absolute meme-allianties die niets betekenen en eerder een grap zijn dan iets betekenisvol inhouden.

Gewoon een leuke photo op. Niets meer, niets minder.

BRICS en CSTO zijn dan ook absolute meme-allianties die niets betekenen en eerder een grap zijn dan iets betekenisvol inhouden.

De BRICS landen staan toch in voor bijna de helft van de globale olie en voedselproductie + dankzij die alliantie kan Poetin een groot deel van de Westerse sancties omzeilen.

https://www.statista.com/statistics/1412425/gdp-ppp-share-world-gdp-g7-brics/

GDP gewijs kan je argumenteren van niet.
Natuurlijk is het enkel china dat zorgt voor de GDP boost maar die chinese omzet is meer dan genoeg om de russische oorlogsmachine van chips en allerhande te voorzien en daarbij is het een voldoende grote afzetmarkt voor russische energie.

Laatst bewerkt:
BRICS lijkt toch eerder een club waar dictators en wannabe-dictators hun positie wat meer authenticiteit willen geven door internationaal gezien te worden. Hoe zouden die landen reageren mocht er echt een crisis uitbreken. Hun indviduele belangen liggen toch anders dan die van bv. EU of NAVO lidstaten.

https://www.statista.com/statistics/1412425/gdp-ppp-share-world-gdp-g7-brics/

GDP gewijs kan je argumenteren van niet.
Natuurlijk is het enkel china dat zorgt voor de GDP boost maar die chinese omzet is meer dan genoeg om de russische oorlogsmachine van chips en allerhande te voorzien en daarbij is het een voldoende grote afzetmarkt voor russische energie.
De BRICS landen staan toch in voor bijna de helft van de globale olie en voedselproductie + dankzij die alliantie kan Poetin een groot deel van de Westerse sancties omzeilen.

Er is nog zo'n grote organisatie die 99,99% van het GDP en de bevolking van de wereld vertegenwoordigt en niet meer is dan een praatbarak, de VN.

BRICS is geen alliantie. Die hebben nog nooit iets anders gedaan dan samenkomen. Die verwezenlijken niets.

Er is nog zo'n grote organisatie die 99,99% van het GDP en de bevolking van de wereld vertegenwoordigt en niet meer is dan een praatbarak, de VN.

BRICS is geen alliantie. Die hebben nog nooit iets anders gedaan dan samenkomen. Die verwezenlijken niets.
Maar de VN is een diplomatiek/politieke organisatie en geen economische zoals de Europese unie/G7/BRICS.
De groep van zeven (voor 2014 de groep van 8 genoemd maar rusland hebben ze dan eruit gebonjourd) is ook een praatbarak he. Die aligneren gewoon hun economische issues net zoals de BRICS.

Voor mij zo uit het hoofd.
VN= internationale politieke betrekkingen
Nato= noord atlantische defensieve betrekkingen
Warschaupact= russisch spiegelbeeld nato maar opgedoekt.
G7= economische betrekkingen
BRICS = economische betrekkingen (ook militair gezien de iraanse drones, chineser computerchips en noordkoreaanse troepen maar zo niet officieel geafficheerd? )
Europese unie= economisch en militaire betrekkingen.

Laatst bewerkt:
Naar wat ik gisteren hoorde in een interview op Radio1 over BRICS:

- Het zijn vooral landen die het niet zo nauw nemen met regels i.v.m. werkomstandigheden voor arbeiders, gelijkheid, enz... en die tegengewicht willen bieden tegen de huidige wereldorde (geleid door de VS).
- Door bovenstaand punt kan China bijvoorbeeld goedkoop produceren, leveren en zijn ze in verschillende Afrikaanse landen nu een graag geziene gast. Er zou daardoor ook minder nood zijn aan Westerse hulp.
- BRICS heeft een eigen bank opgericht onder de naam New Development Bank (NDB) en wil ook een eigen betaalsysteem.
- Rusland kan via akkoorden met andere BRICS landen de westerse sancties omzeilen.
- VN-secretaris-generaal António Guterres (die uit de andere praatbarak) komt ook langs. Die moet daar toch wat ongemakkelijk bijlopen, lijkt me.

Ze zullen morgen hun doel niet bereiken, maar in deze tijden lijkt het me ook aangewezen het niet weg te lachen.
Zoals hier eerder vermeld hebben veel van die landen enorm veel grondstoffen en produceren ze veel voor het Westen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat het Westen achter de feiten aanloopt... .

Nee natuurlijk zijn veel van die landen an sich wel relevant. BRICS gewoon niet. Die kunnen niet echt samenwerken.

Iran voert een proxy-oorlog met Saoedi Arabie, Egypte zou graag de grote dam van Ethiopie bombarderen. India en China, die gewoon graag overal een beetje aanwezig zijn, hebben een resem grensconflicten en doen mee om elkaar stokken in de wielen te steken.

Natuurlijk kunnen die handel drijven en wat samenwerken, BRICS is daar niet het vehikel voor. Da's gewoon wat photo-op.

Naar wat ik gisteren hoorde in een interview op Radio1 over BRICS:

- VN-secretaris-generaal António Guterres (die uit de andere praatbarak) komt ook langs. Die moet daar toch wat ongemakkelijk bijlopen, lijkt me.
Ook de VN zit vol met landen die op allerlei vlak zich extreem immoreel opstellen. Ik denk dat met de BRICS leiders praten op dat moment niet zo erg anders aanvoelt dan hoofd van de VN zijn.

Ook de VN zit vol met landen die op allerlei vlak zich extreem immoreel opstellen. Ik denk dat met de BRICS leiders praten op dat moment niet zo erg anders aanvoelt dan hoofd van de VN zijn.
Als hoofd van de VN, daar zeg je het. Terwijl het gerechtelijk orgaan van dezelfde VN (VN tribunaal) een arrestatiebevel heeft uitgevaardigd tegen Poetin waarmee je nu op de koffie gaat.

Het internationaal strafhof heeft een arrestatiebevel uitgevaardigd, da's een organisatie die los staan van de VN (maar er wel mee samenwerkt) Guterres is geen baas van het internationaal strafhof. VN tribunalen zijn iets anders, opgericht voor een specifiek conflict, bvb Joegoeslavië, en die staan idd wel onder de VN.

Het internationaal strafhof heeft een arrestatiebevel uitgevaardigd, da's een organisatie die los staan van de VN (maar er wel mee samenwerkt) Guterres is geen baas van het internationaal strafhof. VN tribunalen zijn iets anders, opgericht voor een specifiek conflict, bvb Joegoeslavië, en die staan idd wel onder de VN.
Ik dacht dat het int. strafhof en VN tribunaal hetzelfde orgaan waren. My bad, bedankt voor de rechtzetting.

BRICS landen weten ook wel dat ze niet teveel anti-westers moeten overkomen:

Enkel Putin wil natuurlijk terug een soort G8 voordat hij daar uit gegooid werd. Maar ik denk niet dat de rest daar heel hard in mee gaat gaan.

BRICS landen weten ook wel dat ze niet teveel anti-westers moeten overkomen:

Enkel Putin wil natuurlijk terug een soort G8 voordat hij daar uit gegooid werd. Maar ik denk niet dat de rest daar heel hard in mee gaat gaan.

Sommige van die landen zijn ook 'participating partners' in het OECD natuurlijk. Van beide walletjes eten, geef ze maar eens ongelijk.
O.a. China en India.

Terug
Bovenaan