Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Persoonlijk geloof ik, met alles wat ik gelezen heb, dat Nordstream opgeblazen is door Oekraïne met ondersteuning van de CIA. VS heeft daar enorme belangen bij (was altijd al kei hard tegen Nord Stream II) en Oekraïne ook, want zij willen dat het gas dat toch nog aan Europa geleverd wordt, allemaal door Oekraïne stroomt zodat zij daar extra inkomsten van krijgen. Oekraïne heeft volgens het transit contract recht op transit fees (oa ook voor onderhoud van al die transit infrastructuur = +- 0.5 % van BBP; https://www.bruegel.org/analysis/end-russian-gas-transit-ukraine-and-options-eu). Rusland wou met Nord Stream II een hele hoop landen by-passen om ook verlost te zijn van deze transit kosten. En ze gaan hun pijpleidingen op eigen grondgebied niet opblazen omdat zij ook nog Russisch gas nodig hebben he (officieel kopen ze niet meer rechtstreeks van Rusland, maar van andere Europese spelers die gewoon wat kunnen afstaan van hun contracten met Rusland - gas dat van de transit pijpleiding door Oekraïne wordt afgetapt).
Rusland heeft er weinig belang bij om Nord Stream op te blazen: zij kunnen ook gewoon de kraan dichtdraaien toch?
A) Denk jij nu echt dat Oekraïne ook maar één roebel ontvangt van Rusland van die transportfees.
B) Rusland kan de kraan dichtdraaien maar dan stellen zij zich op als onbetrouwbare leverancier en dan is de kans niet onbestaande dat Duitsland of andere klanten overstappen naar andere bronnen (de ontdekte gasvelden in Oekraïne bvb) tijdens of na de oorlog.
C) Rusland kan zich weer in de slachtoffer rol wentelen en klagen over “de terroristische acties van de Oekraïense nazi’s”.
D) Door ballonnetjes op te laten gecombineerd met wat desinformatie slagen ze er weeral maar eens in om de burgerbevolking in het Westen te laten twijfelen en om de Pro-Russische dwazen nog wat extra voedingsbodem te geven voor hun theorieën. Dezelfde modus operandi al jaren aan een stuk en toch zijn er nog steeds mensen die er in trappen.

On-topic:
Vandaag is de duizendste dag van de speciale militaire operatie en dus hebben deze morgen Oekraïense drones een aanval hebben uitgevoerd op het 67ste GRAU munitiedepot met spectaculair vuurwerk tot gevolg.

Dit zou een eerste aanval met ATACMS zijn. Alhoewel 100km bijlange nog niet de maximum range betreft.

A) Denk jij nu echt dat Oekraïne ook maar één roebel ontvangt van Rusland van die transportfees.
B) Rusland kan de kraan dichtdraaien maar dan stellen zij zich op als onbetrouwbare leverancier en dan is de kans niet onbestaande dat Duitsland of andere klanten overstappen naar andere bronnen (de ontdekte gasvelden in Oekraïne bvb) tijdens of na de oorlog.
C) Rusland kan zich weer in de slachtoffer rol wentelen en klagen over “de terroristische acties van de Oekraïense nazi’s”.
D) Door ballonnetjes op te laten gecombineerd met wat desinformatie slagen ze er weeral maar eens in om de burgerbevolking in het Westen te laten twijfelen en om de Pro-Russische dwazen nog wat extra voedingsbodem te geven voor hun theorieën. Dezelfde modus operandi al jaren aan een stuk en toch zijn er nog steeds mensen die er in trappen.
A) ja die ontvangen daar geld voor, lees dit artikel eens: https://kyivindependent.com/why-rus...through-ukraine-what-to-know-in-4-key-charts/
Of zijn dat allemaal fake statements daarover die je in de 100-en artikelen die je kan vinden daarover kan lezen?
B) en door een oorlog te starten, maken ze zichzelf geen onbetrouwbare partner?
C) Putin heeft al verschillende keren openlijk geclaimd dat de VS hierachter zit. Geef me een link dat hij het heeft over Oekraïnse nazi's en nordstream in één zin
D) Ah ja want door te zeggen dat ik denk dat VS + Oekraïne hierachter zit ben ik ineens pro-Russisch. quod non.

A) Edit, blijkbaar wel EN het hindert wel de inkomsten van Rusland om de oorlogsmachine te voeden. En dat is een win voor oekraine.
B) Europa heeft naarstig naar andere leveranciers moeten zoeken. 35% van de europese gas liep door deze leiding. Hence de hoge gasprijzen van een paar jaar geleden.
C) Geen mening
D) We weten niet 100% zeker wie het gedaan heeft. Het WSJ artikel laat uitschijnen dat het een 'rogue general' van oekraine was. Het is niet omdat jij het moeilijk kan geloven dat oekraine tot zo iets in staat is dat het russische desinformatie is om de pro russische dwazen extra voedingsbodem te geven.

Disclaimer: ik heb een aantal keren sommige stukken herschreven en achteraf zaken toegevoegd. Het kan dus zijn dat sommige stukken niet logisch lezen waarvoor excuses. Ik heb mijn Duolingo streak voor jullie opgeofferd.
A) ja die ontvangen daar geld voor, lees dit artikel eens: https://kyivindependent.com/why-rus...through-ukraine-what-to-know-in-4-key-charts/
Of zijn dat allemaal fake statements daarover die je in de 100-en artikelen die je kan vinden daarover kan lezen?
Ik was inderdaad niet op de hoogte dat ze nog steeds geld ontvingen. Echter de rest van je artikel onderbouwt alleen maar mijn argumenten.
a) Oekraïne had de mogelijkheid om Force Majeure in te roepen en alle doorstroom te stoppen maar heeft dit niet gedaan omdat dit een serieuze energiecrisis zou veroorzaken bij "de bondgenoten" wat dus slecht zou zijn voor de publieke opinie in het Westen wat dus rechtstreeks een effect zal hebben op eventuele steun. Dat is een punt dat ik hier ook al tientallen keren heb aangehaald. Het feit dat de gemiddelde Westerling meer wakker ligt van zijn eigen portefeuille dan van Oekraïne, indien dan effectief boven water zou komen dat de UAF verantwoordelijk is dan wordt het alleen maar moeilijker om hulp van de rijke West-Europese landen te verkrijgen.
b) In het artikel zelf staat letterlijk dat die afspraken eind dit jaar aflopen en dat Oekraïne duidelijk aangeeft de deal niet te verlengen. Als Oekraïne zo afhankelijk is van dit geld dan zouden ze die deal gewoon hernieuwen ook al zouden de voorwaarden eventueel slechter zijn.
c) Die fees zijn bedragen slechts 0.5% van het GDP, verwaarloosbaar weinig dus en peanuts vergeleken met de steun die het reeds krijgt van het Westen (https://www.ifw-kiel.de/topics/war-against-ukraine/ukraine-support-tracker/)
"However, Ukraine stands to lose fees equivalent to about 0.5 percent of GDP from ending the transit contract and risks undermining its strategic role as an energy partner for Europe (for example, as a provider of gas storage). "
https://www.bruegel.org/analysis/end-russian-gas-transit-ukraine-and-options-eu
Het GDP voor 2023 dat ik vind via google bedraagt 178.8 miljard (USD) voor 2023, die fees zouden dus nog geen 1 miljard bedragen. Een ander puntje waar men over kan nadenken is het feit dat dit waarschijnlijk betaald zal worden in Roebels die in essentie niets meer waard zijn maar of dit effectief zo is weet ik niet.
B) en door een oorlog te starten, maken ze zichzelf geen onbetrouwbare partner?
Nee, want dan hadden we al lang geen handel meer met hen gedreven na de 2de oorlog in Tsjetsjenië, de inval in Georgië en de inval op de Krim. Het tegendeel is bewezen de afgelopen 20 jaar. Pas op, ik geef je zeker geen ongelijk over de ganse lijn, maar het effect is ondermaats gebleken in het verleden en dat geld niet alleen voor Russische oorlogen uiteraard.
C) Putin heeft al verschillende keren openlijk geclaimd dat de VS hierachter zit. Geef me een link dat hij het heeft over Oekraïnse nazi's en nordstream in één zin
Rusland zegt dat Oekraïners nazi's zijn, dat ontkennen is het zonlicht ontkennen.
Verder, "In fact, we are talking about the implicit legitimisation of terrorism, even when it comes to the territory of the allies," Antonov said.
Bovenstaande verwijst wel naar de toestemming van de VS maar daar noemt men het duidelijk een terroristische actie van de UAF.
Dus lees: De sabotage van de Nord Stream was een terroristische aanval van Oekraïne, die we sinds het begin van het conflict hebben beschreven als nazi's.
Nu deze uitleg is eigenlijk niet nodig want in de huidige discussie was dat beeldspraak om het continue gejank en de mindset van Rusland weer te geven.
D) Ah ja want door te zeggen dat ik denk dat VS + Oekraïne hierachter zit ben ik ineens pro-Russisch. quod non.
Dat is niet wat ik zeg dus ik zou het appreciëren dat je stopt met mij woorden in de mond te leggen. Ook ben je dan wel foutief, jij zegt dat de VS en Oekraïne erachter zitten terwijl Poetin zelf zegt dat het uitsluitend de VS was.
https://apnews.com/article/nord-stream-explosions-putin-ukraine-us-0f05cb0bfd3f3e5f35968356404f5563
https://www.aljazeera.com/news/2023...ine-role-in-nord-stream-blasts-sheer-nonsense
Bovenstaande is natuurlijk maar waar tot halverwege 2024 wanneer een Russische diplomaat plots claimed dat het toch allemaal Oekraïne was maar dat de VS toestemming zou hebben gegeven.
https://www.reuters.com/world/europ...e-attacked-nord-stream-without-us-2024-08-16/

Ze hebben daar precies wat moeite met het onthouden van hun eigen verhaaltjes. Of kan het zijn dat dit perfect past in hun desinformatie campagne zoals ik al heb gezegd? Een tactiek die perfect werkt omdat mensen er precies niet in slagen om langer dan
A) Edit, blijkbaar wel EN het hindert wel de inkomsten van Rusland om de oorlogsmachine te voeden. En dat is een win voor oekraine.
Zie hierboven
B) Europa heeft naarstig naar andere leveranciers moeten zoeken. 35% van de europese gas liep door deze leiding. Hence de hoge gasprijzen van een paar jaar geleden.
De switch van Europa was al begonnen vooraleer de Northstream werd opgeblazen. Het was vooral Duitsland dat bleef dwarsliggen net omwille van de grote volumes die zij afnamen en die zij niet snel konden vervangen door de afwezigheid van LNG terminals. Na het wegvallen van de Northstream hebben zij in sneltempo import terminals opgezet in Willhelmshaven, Ruegen en nog een derde locatie die mij nu ontsnapt. Hiervoor maakte ze gebruik van FSRU's.

De gasprijzen waren sinds 2021 al volatiel en piekte in Augustus 2022 een maand vooraleer North Stream werd opgeblazen.
Russia’s war of aggression against Ukraine and use of energy as a political weapon had a devastating impact on energy markets. The energy crisis peaked in August 2022, when energy prices reached record highs. Exceptionally high energy bills hit people and businesses across the EU hard.
Dus claimen dat de sabotage verantwoordelijk is voor de hoge gasprijzen klopt niet.
Sterker nog Als je deze chart van de gasprijzen erbij neemt op 5 jaar dan zie je dat de gasprijzen sinds 26 September 2022 (de dag van de sabotage) alleen maar gezakt zijn (met de jaarlijs wederkerende stijging tijdens de wintermaanden uiteraard).
D) We weten niet 100% zeker wie het gedaan heeft. Het WSJ artikel laat uitschijnen dat het een 'rogue general' van oekraine was. Het is niet omdat jij het moeilijk kan geloven dat oekraine tot zo iets in staat is dat het russische desinformatie is om de pro russische dwazen extra voedingsbodem te geven.
100% akkoord, maar de laatste keer dat ik checkte is dit een forum en specifiek een subforum om zo'n zaken te debateren.
Er wordt hier een claim gepost zonder enige onderbouwing. Ik weerleg die claim aan de hand van onderbouwde argumenten in tegenstelling tot de tegenpartij, dan heeft dat nul komma nul te maken met het feit dat ik dat moeilijk kan geloven omwille van één of ander pro-Oekraïens standpunt. Dan vind ik dat moeilijk te geloven omwille van de vele informatie die ik online kan vinden die mijn "visie" kan onderbouwen.

Dit gaat niet over mijn gelijk halen of jullie ongelijk bewijzen. Dit gaat over het feit dat er hier aan de lopende band claims worden verteld zonder enige onderbouwing en als ik daar dan tegenin ga met argumenten waarom ik vind dat die claims nergens op slaan dan ben ik de dwarsligger? Dat is de omgekeerde wereld hé.

@zarathustra
Ik heb mij beperkt tot het posten van de links die mijn argumenten onderschrijven in plaats van opnieuw de volledige tekst te herhalen. Indien nodig wil ik de discussie gerust verderzetten via pm.
Over de aanwezigheid van Russische schepen boven de pijplijn, inclusief een onderzeeër
link 2 - verwijzing naar de eerder vermelde onderzeeër en dat die in staat is om zulke operaties uit te voeren.
A former Danish intelligence officer turned analyst, Jacob Kaarsbo, told Information that the presence of SS-750 in the zone “sheds light on what was going on in the region in the preceding days”.

The confirmation was of particular interest “because we know it is capable of carrying out such an operation”, he said.
link 3 - over de claim dat de sabotage zou uitgevoerd zijn door de duikers vanaf een jacht en waarom dit onmogelijk is
Diving experts say such extended deep dives would have required a decompression chamber for the divers, which would not fit on a yacht. There are also question on whether there would be room for the required explosives. The Danish and Swedish governments have said that the blasts were equivalent to the power of “several hundred kilograms of explosive”. Some experts say up to 2,000kg would have been needed.
Zelfde link als #3 - maar met een belangrijke kanttekening waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Hoewel de kans niet onbestaande is dat Oekraïne twee ton explosieven zou kunnen verplaatsen richting Duitsland (al dan niet over een langere periode) is dit voor Rusland (wederom) veel makkelijker doordat zij zowel vanuit Kaliningrad als vanuit Sint-Petersburg rechtstreeks over een verbinding beschikken met de Oostzee.
The chair of the Bundestag’s intelligence oversight committee, Konstantin von Notz, has warned the press “to be as cautious as possible with any conclusions at this point in time”.

He told Die Zeit the investigation was “very likely to be dealing with a state or quasi-state actor because it is very demanding to transport large quantities of explosives – up to two tons are now being discussed – undetected to the right place in the Baltic Sea, to transport them into a relevant depth in order to trigger several explosions in a controlled manner”.

Ik ga het hier bij laten voor nu. Prettige nacht nog heren.

Wat zegt de (hoogste ooit) key interest rate van de Russische centrale bank over de Russische economie?
Die staat nu op 21%!
Interest op kredietkaarten is daar net geen 300%/jaar....
Als de oorlogskas van Poetin wat begint te slinken (kan dat wel met hun gas inkomsten?), en er wat minder in de oorlogsecenomie/industrie gepompt wordt, gaan ze daar niet gigantisch gaan crashen?

Prijzen in de winkels zijn daar nu ook goed aan het stijgen...

De switch van Europa was al begonnen vooraleer de Northstream werd opgeblazen. Het was vooral Duitsland dat bleef dwarsliggen net omwille van de grote volumes die zij afnamen en die zij niet snel konden vervangen door de afwezigheid van LNG terminals. Na het wegvallen van de Northstream hebben zij in sneltempo import terminals opgezet in Willhelmshaven, Ruegen en nog een derde locatie die mij nu ontsnapt. Hiervoor maakte ze gebruik van FSRU's.

De gasprijzen waren sinds 2021 al volatiel en piekte in Augustus 2022 een maand vooraleer North Stream werd opgeblazen.
Russia’s war of aggression against Ukraine and use of energy as a political weapon had a devastating impact on energy markets. The energy crisis peaked in August 2022, when energy prices reached record highs. Exceptionally high energy bills hit people and businesses across the EU hard.
Dus claimen dat de sabotage verantwoordelijk is voor de hoge gasprijzen klopt niet.
Sterker nog Als je deze chart van de gasprijzen erbij neemt op 5 jaar dan zie je dat de gasprijzen sinds 26 September 2022 (de dag van de sabotage) alleen maar gezakt zijn (met de jaarlijs wederkerende stijging tijdens de wintermaanden uiteraard).
100% akkoord, maar de laatste keer dat ik checkte is dit een forum en specifiek een subforum om zo'n zaken te debateren.
Er wordt hier een claim gepost zonder enige onderbouwing. Ik weerleg die claim aan de hand van onderbouwde argumenten in tegenstelling tot de tegenpartij, dan heeft dat nul komma nul te maken met het feit dat ik dat moeilijk kan geloven omwille van één of ander pro-Oekraïens standpunt. Dan vind ik dat moeilijk te geloven omwille van de vele informatie die ik online kan vinden die mijn "visie" kan onderbouwen.
Ik denk dat wij een andere definitie aan debatteren geven. Iemand net niet verwijten voor russische troll valt voor mij niet onder die definitie.
Je weerlegt met volgens jou onderbouwde argumenten of op zijn minst argumenten die je beweringen staven maar daarom zijn het niet altijd de juiste.
E.g. Een chart op 5 jaar onderbouwt je argument wel maar de prijzen zijn na de nordstream sabotage wel met 32.9% naar boven geschoten. En de prijzen stonden al redelijk historisch hoog dan nog. Die data verdwijnt gewoon op die 5 jarige chart omdat de resolutie niet hoog genoeg is vermoed ik.
Screenshot-2022-09-27-at-17.15.00.png

Ik kan ook wat andere trackers geven en als je dan kijkt naar de maanden voor en na nordstream (en de gasturbine problematieken waar rusland trouwens als onbetrouwbare partner de gasprijzen systematisch opdreef) die een ander beeld geven.
Hierbij eentje waar de TTF01 de hoogste waarde noteerde in 4 jaar in september 2023.
https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Tarifs/GasQuotations-NL.pdf

Laatst bewerkt:
Mensen verwijten voor Russische trollen en non-stop foutieve pro-Oekraïnse propaganda typen .. ieder z'n manier van doen zeker 😄.

Meer dan 1000 dagen oorlog in Oekraïne.

- Bijna 10 miljoen (!) mensen zijn uit Oekraïne gevlucht, de kans is weinig waarschijnlijk dat ze zullen terugkeren.

- Een groot deel van de natuurlijke reserves van Oekraïne bevinden zich in het bezet Russisch gebied

Het is allemaal leuk om met de vlag van Oekraïne te staan zwaaien en te poseren en Slava Ukraini te roepen, maar met Westerse wapens alleen zal Oekraïne geen doorbraak kunnen forceren, er zijn Westerse troepen nodig so be it.

Ik ben eens benieuwd wat het vredesplan van Trump concreet zal inhouden. Het einde van de termijn van Biden nadert. Een presidentschap dat zeker in het begin goed is begonnen, de man heeft qua binnenlands beleid relatief veel kunnen verwezenlijken. Qua buitenlands beleid is het volledig ontspoort en we kunnen niet ontkennen dat de Verenigde Staten wereldwijd een enorm gezichtsverlies hebben geleden onder Joe Biden. Welk landen vrezen de Verenigde Staten nog?

Mensen verwijten voor Russische trollen en non-stop foutieve pro-Oekraïnse propaganda typen .. ieder z'n manier van doen zeker 😄.

- Bijna 10 miljoen (!) mensen zijn uit Oekraïne gevlucht, de kans is weinig waarschijnlijk dat ze zullen terugkeren.

- Een groot deel van de natuurlijke reserves van Oekraïne bevinden zich in het bezet Russisch gebied

Het is allemaal leuk om met de vlag van Oekraïne te staan zwaaien en te poseren en Slava Ukraini te roepen, maar met Westerse wapens alleen zal Oekraïne geen doorbraak kunnen forceren, er zijn Westerse troepen nodig so be it.

Ik ben eens benieuwd wat het vredesplan van Trump concreet zal inhouden. Het einde van de termijn van Biden nadert. Een presidentschap dat zeker in het begin goed is begonnen, de man heeft qua binnenlands beleid relatief veel kunnen verwezenlijken. Qua buitenlands beleid is het volledig ontspoort en we kunnen niet ontkennen dat de Verenigde Staten wereldwijd een enorm gezichtsverlies hebben geleden onder Joe Biden. Welk landen vrezen de Verenigde Staten nog?
Lijkt me overduidelijk dat alles klaar wordt gezet (aan beide kanten) om aan onderhandelingen te beginnen.

Onder Trump zal de VS nog meer aanzien in de wereld verliezen. De man wil zich terugtrekken uit allerhande verdragen en afspraken.
Daarmee verliezen ze toch ook invloed en creëren ze op sommige plekken een vacuüm dat door andere zal worden ingenomen. De VS zal hoogstwaarschijnlijk onder Trump internationaal zwakker worden.
Moreel heeft de VS al verloren door hem te herverkiezen, Trump maakt het nog erger door gekke figuren in zijn kabinet te plaatsen.
We zijn zeker niet de enige in de wereld die naar Trump kijken en denken "WTF".

Laatst bewerkt:
Onder Trump zal de VS nog meer aanzien in de wereld verliezen. De man wil zich terugtrekken uit allerhande verdragen en afspraken.
Daarmee verliezen ze toch ook invloed en creëren ze op sommige plekken een vacuüm dat door andere zal worden ingenomen. De VS zal hoogstwaarschijnlijk onder Trump internationaal zwakker worden.
Moreel heeft de VS al verloren door hem te herverkiezen, Trump maakt het nog erger door gekke figuren in zijn kabinet te plaatsen.

De herverkiezing van Donald Trump hebben de Democraten enkel en alleen maar aan zichzelf te danken.

Of Joe Biden aan het dementeren is of niet, dat laat ik in het midden, maar hij is alvast niet 'fit for service' en misschien kon hij dat toch wat vroeger hebben gezegd want laten we eerlijk zijn .. Kamala Harris is geen populair politica en ze ging sowieso niet door de Primaries zijn geraakt. Er zitten zeker controversiële figuren in de toekomstige regering Trump.

De oorlog in Oekraïne duurt nu al meer dan 1000 dagen en er is nog altijd onenigheid over de Westerse aanpak van de oorlog, maar Rusland is nog altijd grond aan het veroveren in Oekraïne, weliswaar zeer traag maar ze gaan vooruit.

Ik betwijfel het of de VS onder Donald Trump internationaal zullen zwakker worden. De visie van Joe Biden is gewoon een gedateerde en voorbijgestreefde visie. Overal ter wereld agent willen spelen, zo werkt het toch niet meer.

De herverkiezing van Donald Trump hebben de Democraten enkel en alleen maar aan zichzelf te danken.
Biden had zichzelf al eerder moeten terugtrekken uit de race.
Maar of de democraten zich ook moeten verlagen tot plat populistische slogans en bangmakerij, daarvan ben ik niet overtuigd.
Of Joe Biden aan het dementeren is of niet, dat laat ik in het midden, maar hij is alvast niet 'fit for service' en misschien kon hij dat toch wat vroeger hebben gezegd want laten we eerlijk zijn .. Kamala Harris is geen populair politica en ze ging sowieso niet door de Primaries zijn geraakt. Er zitten zeker controversiële figuren in de toekomstige regering Trump.
Joe Biden zijn ouderdomskwalen zijn moeilijk te ontkennen en is een reden om zich terug te trekken. Maar Trump zou ik ook niet fit for service noemen. Zijn leeftijd en fysieke voorkomen stralen ook geen vitaliteit uit. De man moet meer make-up dan zijn vrouw gebruiken om zichzelf op te smukken. Vraag me af waarom hij ook zijn medische verslag niet vrijgeeft?
De oorlog in Oekraïne duurt nu al meer dan 1000 dagen en er is nog altijd onenigheid over de Westerse aanpak van de oorlog, maar Rusland is nog altijd grond aan het veroveren in Oekraïne, weliswaar zeer traag maar ze gaan vooruit.
Er zijn toch meer en meer tekenen dat Rusland ook zijn limieten begint te bereiken. Waarom de Noord-Koreaanse soldaten? Dat moet voor zijn ego toch ook pijn doen dat hij buitenlandse soldaten moet gebruiken om zijn sh*t op te kuisen?
De Russische economie begint ook te haperen volgens de laatste berichten.
Hoelang kan Rusland het zelf nog volhouden?
Ik betwijfel het of de VS onder Donald Trump internationaal zullen zwakker worden. De visie van Joe Biden is gewoon een gedateerde en voorbijgestreefde visie. Overal ter wereld agent willen spelen, zo werkt het toch niet meer.
Als de VS geen politieagent meer gaat spelen, wie dan wel? China?
Ik verkies precies toch eerder de VS dan China.

Ik denk dat wij een andere definitie aan debatteren geven. Iemand net niet verwijten voor russische troll valt voor mij niet onder die definitie.
Ik denk dat jullie eens moeten beginnen met eerst te lezen wat er staat in plaats van onmiddellijk te beginnen typen en op post te drukken.
Er wordt een claim gemaakt dat de sabotage uitgevoerd door de UAF. Ik geef een hoop argumenten waarom dat nagenoeg onmogelijk is. Vervolgens zeg ik dat Rusland rechtstreeks voordeel haalt uit het verspreiden van desinformatie over de sabotage;
a) doordat ze de gemiddelde westerling doen twijfelen of ze Oekraïne wel willen steunen
b) dat de reeds pro-russische westerling alleen maar meer munitie krijgt om zijn/haar standpunt te verkondigen ("Zie je wel dat de Oekraïners de slechteriken zijn"), al dan niet in hun eigen echokamers.

Je weerlegt met volgens jou onderbouwde argumenten of op zijn minst argumenten die je beweringen staven maar daarom zijn het niet altijd de juiste.
Wat? :wtf: Dit moet je mij eens uitleggen? Er wordt gezegd dat Oekraïne verantwoordelijk is voor Nordstream, ik geef argumenten waarom dit niet kan en geef hiervoor links met analyses van experts (gegeven ik heb ze pas in mijn laatste post gezet aangezien dat een pak makkelijker is op een pc dan op een gsm) en zeg jij nu dat de feiten die die experts verkondigen de verkeerde zijn?

Het volledige argument om de Oekraïners de schuld te geven is gebaseerd op het feit dat een Oekraïense duiker een zeiljacht heeft gehuurd in de Oostzee en tijdens zijn reis mogelijks (want het jacht is nooit boven de pijplijn gezien) over die leidingen is gevaren toen (ik had ergens een mooie tekening gezien van hun reis maar vind ze niet meer terug).

De tegenargumenten zijn dat
a) Professionele diepzeeduikers zeggen dat je voor zulke duikoperaties specialistische apparatuur nodig hebt, apparatuur die onmogelijk aan boord van zo'n jacht zou kunnen vervoerd worden.
b) Om de locatie van de pijpleiding te vinden op die diepte zou het schip over voldoende sterke sonar moeten beschikken, een sonar die het jacht niet had
c) Explosieven experts schatten dat je honderden kilo's explosieven (sommige zeggen tot 2 ton) nodig hebt om die pijpleidingen op te blazen. Een logistieke operatie die volgens experts niet onmogelijk is, maar wel onwaarschijnlijk.

Een bijkomend punt maar dat kan ik niet hard maken met de informatie de we hebben. Als er effectief exsplosieven op de Andromeda hebben gelegen dan laten die sowieso sporen achter. Ik denk dat we er wel van mogen uitgaan dat de Duitse politie aan boord is geweest met een explosievenhond als ze vermoeden dat dat schip verantwoordelijk was voor de sabotage? Echter geen enkel rapport/artikel spreekt over het aantreffen van sporen van explosieven aan boord van de Andromeda?
E.g. Een chart op 5 jaar onderbouwt je argument wel maar de prijzen zijn na de nordstream sabotage wel met 32.9% naar boven geschoten. En de prijzen stonden al redelijk historisch hoog dan nog. Die data verdwijnt gewoon op die 5 jarige chart omdat de resolutie niet hoog genoeg is vermoed ik.
Er is op de grafiek van 5 jaar ook een piek te zien, als je dan de grafiek via "custom dates" in de werkbalk op pakweg een timeframe zet van 15/9/2022 tem 15/10/2022 zie je het volgende
prijs op 15/9 - 214 euro/MWh
prijs op 26/9 - 173 euro/MWh
prijs op 28/9 - 208 euro/MWh (dit is de piek die jij aangeeft)
prijs op 29/9 - 188 euro/ MWh (van je piek blijft al niet veel meer over)
prijs op 30/9 - 188 euro/MWh (stijging in prijs gerekend in centiemen en niet in euro's
prijs op 04/10 - 164 euro/MWh (prijs is zelfs lager dan voor Nordstream sabotage
prijs op 14/10 - 142 euro/MWh (prijs ligt 30 euro/MWh lager dan op de dag van de Nordstream explosie en 60 euro ten opzichte van de piek)
Dat er een piek is na het opblazen van belangrijke infrastructuur is niet abnormaal na zo'n aanslag en wanneer blijkt dat de effecten niet "groot" (in relatieve termen uiteraard) zullen zijn zie je dat de prijzen ondanks de aankomende wintermaanden terug zakken.
Ik kan ook wat andere trackers geven en als je dan kijkt naar de maanden voor en na nordstream (en de gasturbine problematieken waar rusland trouwens als onbetrouwbare partner de gasprijzen systematisch opdreef) die een ander beeld geven.
Hierbij eentje waar de TTF01 de hoogste waarde noteerde in 4 jaar in september 2023.
https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Tarifs/GasQuotations-NL.pdf
Corrigeer me gerust als ik die tabel verkeerd lees maar als ik het onderschrift lees dan staat er
* TTF101 vertegenwoordigt het maandelijks rekenkundig gemiddelde “settlement price” van de notering "Dutch TTF Gas Base Load Futures" (werkdagen behalve de laatste van de maand) op theice.com voor de maand voorafgaand aan de maand van levering.
Zoals ik dat lees moeten we dus kijken naar het getal dat bij Oktober staat om te zien wat het effect is geweest van Nordstream (en je zou kunnen argumenteren dat je beter naar November kijkt aangezien de sabotage zo laat in September plaatsvond)
Die data komt dan ook overeen met mijn link die eveneens in TTF101 staat weergegeven.
Bovendien zie ik ook niet waar jij ziet dat de hoogste prijs in 4 jaar plaatsvond in September 2023 (38.277 euro/MWh) terwijl je in September 2022 al prijzen had van 235,776 euro/MWh? Heb je misschien de verkeerde tabel gepost?

Sorry maar als ik zie hoe Rusland bezig is ben ik daar nu niet echt bang voor, het 2de sterkste leger ging alles platwalsen 1000 dagen ver nog altijd aan het bricoleren.

Ik kan verkeerd zijn maar van wat ik de afgelopen jaren van Rusland gezien, heb laat ze tegen een evenwichtige tegenstander oorlog voeren zal er niet veel van over blijven van hun leger.

Nu snap ik wel dat berichten van HLN en andere nieuws sites over WW3 beangstigend zijn, maar dit Rusland kan geen oorlog winnen zelfs niet tegen de EU met alle respect en al zeker geen oorlog op 2 fronten.
De enige manier dat ze kunnen winnen is met kernwapens maar dan verliest iedereen.

En in het begin vaan de oorlog de grote experten zaten er ook wel naast Rusland ging Kiev overnemen in no-time en kijk wat er gebeurd we zijn 1000 dagen ver en het is gewoon ploeteren tot en met.

Nu zal Oekraïne wel grond moeten opgeven die ze verloren hebben hoe erg het ook is, anders zie ik hier echt geen uitkomst in.

Nu vind ik het toch wel sterk dat Oekraïne zich knap verweerd hebben met steun die altijd veel te laat kwam echt enorm veel respect.

Maar een totaal zinloze oorlog die veel te veel mensenlevens gekost heeft.

Laatst bewerkt:
Sorry maar als ik zie hoe Rusland bezig is ben ik daar nu niet echt bang voor, het 2de sterkste leger ging alles platwalsen 1000 dagen ver nog altijd aan het bricoleren.

Ik kan verkeerd zijn maar van wat ik de afgelopen jaren van Rusland gezien, heb laat ze tegen een evenwichtige tegenstander oorlog voeren zal er niet veel van over blijven van hun leger.

Nu snap ik wel dat berichten van HLN en andere nieuws sites over WW3 beangstigend zijn, maar dit Rusland kan geen oorlog winnen zelfs niet tegen de EU met alle respect en al zeker geen oorlog op 2 fronten.
De enige manier dat ze kunnen winnen is met kernwapens maar dan verliest iedereen.

En in het begin vaan de oorlog de grote experten zaten er ook wel naast Rusland ging Kiev overnemen in no-time en kijk wat er gebeurd we zijn 1000 dagen ver en het is gewoon ploeteren tot en met.

Nu zal Oekraïne wel grond moeten opgeven die ze verloren hebben hoe erg het ook is, anders zie ik hier echt geen uitkomst in.

Nu vind ik het toch wel sterk dat Oekraïne zich knap verweerd hebben met steun die altijd veel te laat kwam echt enorm veel respect.

Maar een totaal zinloze oorlog die veel te veel mensenlevens gekost heeft.

De Russen hebben Oekraïne onderschat, maar ze hebben zich nu wel aangepast aan de tegenstander.

Dat het Russische leger zo aan het 'bricoleren' is zou ik nu ook niet durven zeggen. Ik heb alweer meer dan 2 decennia voor ik in de privé ben beginnen werken zelf een opleiding genoten en gewerkt bij defensie. Er was toen nog geen sprake van die intensieve drone oorlogsvoering. In Oekraïne wordt er vooral gevochten in open velden, bossen, dorpjes en middelgrote steden de docu Ukraine Enemy In the Woods dat nu nog op VRT Max is te bekijken toont heel goed aan hoe moeilijk het is om in zo'n situaties te vechten. Het is gewoon waanzinnig.

Hoeveel grond Oekraïne zal verliezen valt af te wachten, de vredesgesprekken zullen vooral gaan over de toekomstige internationale status van Oekraïne mbt Europa en NATO.

Biden had zichzelf al eerder moeten terugtrekken uit de race.
Maar of de democraten zich ook moeten verlagen tot plat populistische slogans en bangmakerij, daarvan ben ik niet overtuigd.

Veel modale Amerikanen hebben een beetje het gevoel dat de Democratic Party een soort elitaire partij is geworden en dat Trump de man is die opkomt voor de modale Amerikaan. Wat natuurlijk dikke onzin is. Kiezen tussen Trump en Harris is kiezen tussen de pest en de cholera.
Joe Biden zijn ouderdomskwalen zijn moeilijk te ontkennen en is een reden om zich terug te trekken. Maar Trump zou ik ook niet fit for service noemen. Zijn leeftijd en fysieke voorkomen stralen ook geen vitaliteit uit. De man moet meer make-up dan zijn vrouw gebruiken om zichzelf op te smukken. Vraag me af waarom hij ook zijn medische verslag niet vrijgeeft?

Er zijn toch meer en meer tekenen dat Rusland ook zijn limieten begint te bereiken. Waarom de Noord-Koreaanse soldaten? Dat moet voor zijn ego toch ook pijn doen dat hij buitenlandse soldaten moet gebruiken om zijn sh*t op te kuisen?
De Russische economie begint ook te haperen volgens de laatste berichten.
Hoelang kan Rusland het zelf nog volhouden?

Noord-Korea is een bondgenoot van Rusland, an sich is daar niks mee dat er hulp wordt gevraagd aan een bondgenoot. De Verenigde Staten vechten ook nooit een oorlog alleen uit.
Als de VS geen politieagent meer gaat spelen, wie dan wel? China?
Ik verkies precies toch eerder de VS dan China.

Veel buitenlandse interventies van de VS zijn niet bepaald succesvol geweest. Trump beseft dat maar al te goed. China voert een veel betere en discretere geopolitieke strategie.

Two sides of the same coin. Gasprijzen waren eerder al aan het stijgen omdat er minder Russisch gas naar Europa vloeide en dat de delen van de stockages die in (semi-)Russische handen waren niet gevuld werden tijdens de zomer. Theorie toen was dat dat gedaan werd om druk uit te oefenen om de toelating voor NS2 te forceren, maar uiteindelijk bleek dat gewoon al deel van een oorlogsstrategie te zijn. Net zoals je het opblazen van NS ook gewoon als een oorlogsstragie kan zien, wie ook de verantwoordelijke is.

tem 15/10/2022 zie je het volgende
prijs op 15/9 - 214 euro/MWh
prijs op 26/9 - 173 euro/MWh
prijs op 28/9 - 208 euro/MWh (dit is de piek die jij aangeeft)
prijs op 29/9 - 188 euro/ MWh (van je piek blijft al niet veel meer over)
prijs op 30/9 - 188 euro/MWh (stijging in prijs gerekend in centiemen en niet in euro's
prijs op 04/10 - 164 euro/MWh (prijs is zelfs lager dan voor Nordstream sabotage
prijs op 14/10 - 142 euro/MWh (prijs ligt 30 euro/MWh lager dan op de dag van de Nordstream explosie en 60 euro ten opzichte van de piek)
Dat er een piek is na het opblazen van belangrijke infrastructuur is niet abnormaal na zo'n aanslag en wanneer blijkt dat de effecten niet "groot" (in relatieve termen uiteraard) zullen zijn zie je dat de prijzen ondanks de aankomende wintermaanden terug zakken.

Nutteloze discussie imo.
In de aanloop van de oorlog werd er doelbewust mist gespoten door Rusland en minder gas naar Europa geexporteerd. Bij de invasie zat Europa energie-gewijs al in de tang (hoewel we nog veel harder in de tang hadden gezeten hadden ze Oekraine pas 6 maand later binnengevallen). Daarna volgt een periode van crisis in de gassector (zonder garantiestellingen van de Duitse overheid voor margin payments was het hele systeem in elkaar gestort, bijvoorbeeld) met extreme volatiliteit en prijsbewegingen, en wantrouwen tussen marktpartijen. Het opblazen van NS is daarbij gewoon een event dat het sentiment van chaos ging versterken, maar met weinig directe gevolgen aangezien de pijpleiding op dat moment toch al geen gas naar Europa bracht. Maar met het opblazen ervan werd direct ook duidelijk dat er nooit meer gas via daar naar Europa ging worden gebracht.
Latere prijsdalingen zijn het gevolg van demand destruction (hele industrieen zijn tot stilstand gekomen) en opeenvolgende warme winters, en later dan extra importcapaciteit.

188 euro op 29/9 of 208 euro op 28/9 geeft geen wezenlijke tendens aan. De settlement prijs is een snapshot op het einde van de dag en geeft geen indicatie van de volatiliteit of prijsniveau doorheen de dag. Belangrijker is te duiden wat deze prijsschokken hebben betekend voor de visie op onze energiebalans. Traditioneel werd aangenomen dat de maximumprijs op de gasmarkt lag bij de prijs van LNG op de internationale markten. De enige keer dat de gasprijzen hoger waren geklommen, en dan nog enkel de spotmarkt, was tijdens Beast from the East in 2018. Prijsbewegingen op de termijnmarkten bleven veelal beperkt tot 10-20 cent per dag. Sinds 2021, en zeker 2022, was er het pijnlijk besef dat de balans structureel scheef zat bij het wegvallen van Russisch gas. De volatiliteit is nu wel al veel minder dan in 2022 maar de prijsbewegingen die we vandaag elke dag kunnen zien, hadden we voor 2021 steeds als 'historisch' beschreven.

Het wegvallen van de Oekrainsche transitflows zou trouwens vooral een probleem zijn voor de landen in Centraal-Europa. Zelfs met zachte winters kunnen ze daar eigenlijk niet zonder Russisch gas, en dat minstens nog enkele jaren. Er is gewoon te weinig importcapaciteit voor niet-Russisch gas.

Kan je daar eens voorbeelden van geven?

't Is niet enkel door de Biden-administratie natuurlijk:

Oorlog in Afghanistan => flop

Interventies in Somalië en Niger => grotendeels flop

Oorlog in Irak => niet het beoogde resultaat, een volledige terugtrekking van Amerikaanse troepen is niet gelukt

Interventie in Libië => een succes op korte termijn, maarhet salafisme heeft zich razendsnel verspreidt in Libië en omstreken.

Houthis nog altijd niet onder controle

Wereldwijd overal 'vrijheid en democratie' willen brengen dat werkt gewoon niet.

@Enforcer
Gewoon eerlijk blijven en niet selectief knippen. Meer moest dat gewoon niet zijn hoor.

Even ter herinnering, dit waren uw woorden

Terug
Bovenaan