Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Noord-Korea is een bondgenoot van Rusland, an sich is daar niks mee dat er hulp wordt gevraagd aan een bondgenoot. De Verenigde Staten vechten ook nooit een oorlog alleen uit.
Als er Westerse troepen Oekraïne zouden helpen, dan is er weer een rode lijn overschreden voor Poetin.
Feit dat je Noord-Korea als bondgenoot hebt, spreekt ook boekdelen...

Veel buitenlandse interventies van de VS zijn niet bepaald succesvol geweest. Trump beseft dat maar al te goed. China voert een veel betere en discretere geopolitieke strategie.
Juist. Maar ik betwijfel dat Trump dat doet om geopolitieke redenen. Ik denk dat hij dat eerder doet omdat buitenlandse missies geld kosten en het natuurlijk niet populair is wanneer er Amerikaanse soldaten sneuvelen in een ver conflict.
Maar dat is natuurlijk een prijs dat je betaald wanneer je een wereldmacht wil zijn.

Ik weet niet goed wat van je antwoorden moet denken.
Je zegt eerst dit:
Qua buitenlands beleid is het volledig ontspoort en we kunnen niet ontkennen dat de Verenigde Staten wereldwijd een enorm gezichtsverlies hebben geleden onder Joe Biden. Welk landen vrezen de Verenigde Staten nog?
Daar vraag ik verduidelijking op, dan begint direct het terugkrabbelen:
't Is niet enkel door de Biden-administratie natuurlijk:
Waarom zeg je dan dat het gezichtsverlies onder Joe Biden is geleden?
Oorlog in Afghanistan => flop

Interventies in Somalië en Niger => grotendeels flop

Oorlog in Irak => niet het beoogde resultaat, een volledige terugtrekking van Amerikaanse troepen is niet gelukt

Interventie in Libië => een succes op korte termijn, maarhet salafisme heeft zich razendsnel verspreidt in Libië en omstreken.

Houthis nog altijd niet onder controle

Wereldwijd overal 'vrijheid en democratie' willen brengen dat werkt gewoon niet.
Lijstje van zaken waar Biden geen enkele van gestart heeft (Bush de meeste).
Weet je wie ook de situatie in Aghanistan, Somalië, Niger, Irak, Libië en mbt de Houthis in zijn 1e 4 jaar niet heeft verbeterd? Trump.
Maar het is natuurlijk allemaal Biden zijn schuld!
En als je denkt dat dit allemaal onder Trump ook maar 1 sikkepit gaat verbeteren, dan ben je daar ook fout.

@Enforcer
Gewoon eerlijk blijven en niet selectief knippen. Meer moest dat gewoon niet zijn hoor.

Even ter herinnering, dit waren uw woorden
Ja inderdaad, en waar zie je dat ik @jeronimo_jd een pro-russische dwaas noem? Ik zie zijn naam nergens staan? Wat ik wel zie staan is een selectief geknipt stukje waarin in eventuele motieven voor Rusland weergeef zijnde ballonnetjes oplaten en desinformatie verspreiden waardoor pro-russische groepen “feiten” hebben om hun eigen theorieën te onderbouwen.

Dat jij daarvan maakt dat ik iemand een dwaas noemt is jouw probleem he, niet het mijne.

Dus even ter herinnering, misschien eerst lezen wat er staat. En vervolgens binnen de context van diezelfde post analyseren.

Je zegt eerst dit:

Weet je wie ook de situatie in Aghanistan, Somalië, Niger, Irak, Libië en mbt de Houthis in zijn 1e 4 jaar niet heeft verbeterd? Trump.
En als je denkt dat dit allemaal onder Trump ook maar 1 sikkepit gaat verbeteren, dan ben je daar ook fout.

Je zegt eerst dit:

Ik geef Trump het voordeel van de twijfel. Inderdaad veel zaken zijn restanten vanuit het Bush-tijdperk, maar u kan toch niet ontkennen dat het American leadership onder president Biden serieus gezichtsverlies heeft geleden?

- een katastrofale terugtrekking uit Afghanistan
- Russische invasie van Oekraïne
- Israël-Hamas-Hezbollah oorlogen

Altijd weer gaat Poetin een stapje verder zonder dat er iets aan wordt gedaan.

Sorry hoor, maar als Westen hebben wij niet krachtdadig genoeg opgetreden en als machtigste NATO-lid is dit zeker de schuld van Biden.

Ik geef Trump het voordeel van de twijfel. Inderdaad veel zaken zijn restanten vanuit het Bush-tijdperk, maar u kan toch niet ontkennen dat het American leadership onder president Biden serieus gezichtsverlies heeft geleden?

Sorry hoor, maar als Westen hebben wij niet krachtdadig genoeg opgetreden en als machtigste NATO-lid is dit zeker de schuld van Biden.
Eh... de terugtrekking uit Afghanistan is niet alleen ingezet (en expliciet doorgeduwd) onder Trump, hij noemt het als één van zijn grootste verwezenlijkingen. Rusland annexeert de Krim in 2014, zelfs nog voor Trump en Janoekovytsj wordt afgezet. Israël is al van 1950 een doel van alle VS-presidenten. Dit is wel een héél eenzijdig bekeken lijstje, toch?

Als er Westerse troepen Oekraïne zouden helpen, dan is er weer een rode lijn overschreden voor Poetin.
Feit dat je Noord-Korea als bondgenoot hebt, spreekt ook boekdelen...

Wie weet, maar we hebben het ook nooit gedaan. Het was toch vooral enorm veel grootspraak en bla bla van onze leiders.

Nu heeft Oekraïne toestemming gekregen om Rusland te treffen in de grensoblasten met ATACMS, natuurlijk veel te laat.

Het volgende dat Rusland zal doen lijkt me simpel Oekraïnse steden verder platbombarderen met oude Sovjetbommen.

Waarom mogen wij geen rode lijnen hebben?
Juist. Maar ik betwijfel dat Trump dat doet om geopolitieke redenen. Ik denk dat hij dat eerder doet omdat buitenlandse missies geld kosten en het natuurlijk niet populair is wanneer er Amerikaanse soldaten sneuvelen in een ver conflict.
Maar dat is natuurlijk een prijs dat je betaald wanneer je een wereldmacht wil zijn.

Moeilijk te zeggen, maar hij hint duidelijk naar de Nobelprijs voor de Vrede.

Ik geef Trump het voordeel van de twijfel.
Hoe kan je Trump nog het voordeel van de twijfel geven? Hij is toch ook 4 jaar president geweest. Je weet perfect wat je aan hebt: Trump first!!

Inderdaad veel zaken zijn restanten vanuit het Bush-tijdperk, maar u kan toch niet ontkennen dat het American leadership onder president Biden serieus gezichtsverlies heeft geleden?

Sorry, maar dat is dikke onzin.
- De terugtrekking uit Afghanistran was in de laatste 3 maanden van zijn termijn "onderhandeld" door Trump.
Zijn reactie op de invasie van Oekraïne: "Geniaal en heel slim"

- Dat Trump ook nog steun aan Oekraïne heeft achtergehouden omdat Zelensky niet wou springen zullen we maar even vergeten zeker?

- Israël oorlogen: Ja, hoe zit dat? Ik dacht dat zijn schoonzoon voor vrede in het midden-oosten had gezorgd?!

Eh... de terugtrekking uit Afghanistan is niet alleen ingezet (en expliciet doorgeduwd) onder Trump, hij noemt het als één van zijn grootste verwezenlijkingen. Rusland annexeert de Krim in 2014, zelfs nog voor Trump en Janoekovytsj wordt afgezet. Israël is al van 1950 een doel van alle VS-presidenten. Dit is wel een héél eenzijdig bekeken lijstje, toch?

Akkoord, de terugtrekking is doorgeduwd onder Trump maar de wijze waarop ze is kunnen heeft veel sporen nagelaten. Bij veel Amerikanen ligt de val van Saigon nog in het geheugen (het beeld met de helikopter op het dak van een appartement). Joe Biden heeft echt de perceptie tegen.

Akkoord, de terugtrekking is doorgeduwd onder Trump maar de wijze waarop ze is kunnen heeft veel sporen nagelaten. Bij veel Amerikanen ligt de val van Saigon nog in het geheugen (het beeld met de helikopter op het dak van een appartement). Joe Biden heeft echt de perceptie tegen.
Maar ook de wijze waarop is onder Trump? De foto's van de bunkers waar zelfs nog de plannen lagen, dat is allemaal van onder Trump. Je komt met heel gekleurde zaken aanzetten, die alleen maar zogenaamd naar Biden wijzen. Maar als ze dan naar Trump blijken te wijzen, zijn ze ineens niet meer van tel, en is de "perceptie" rond Biden er wel nog?

Ambassades van de VS, Spanje, Italië en Griekenland in Kyiv zijn ontruimd uit voorzorg. Engelse en Poolse blijven open.
Blijkbaar verwachten ze vandaag een zware aanval die mogenlijk de ambassades als doelwit hebben.

Schip dat waarschijnlijk die 2kabels heeft 'doorgeknipt' vaart blijkbaar onder Chinese vlag(sinds een maand) en heeft een Russische kapitein/crew.
Deense marine heeft het in kattegat onderschept en tot stoppen gedwongen.

Ondertussen staat de roebel terug op $1 cent, zijn Russische staatsobligaties waarde aan het verliezen, kosten leningen tot 30% interest en leent de centrale bank geld aan commerciële banken waarmee ze dan staatsobligaties moeten kopen (aka ze zijn geld aan het printen om tekorten te maskeren).
En dan moet december nog komen wat traditioneel de maand is waar Rusland hun budget uitbalanceert.

Der Spiegel heeft ook net een nieuw artikel over nordstream.
En het is anekdotisch maar op een kanaal met redelijk wat gerespecteerde onderzoekers(telegraph journos, moklasen, John helin, osinttechincal, defmon, enz) is de mening toch al een tijdje dat Oekraïne wel eens verantwoordelijk kan zijn.

Valt zoveel meer te schrijven en linken maar Telenet ligt plat en m'n leven is dit jaar veel te druk.

Edit : nog een paar recente evoluties, buiten ATACMS toestemming is er deze maand ook toestemming voor Amerikaanse techniekers om in ua te werken (f-16, patriot,... onderhoud), heeft de VS gisteren beslist van anti-personeels mijnen te leveren (gebruik enkel in de donbas en buiten woongebieden) en zou vandaag toestemming gegeven zijn om stormshadow ook in RU te gebruiken (werd door de VS geblokkeerd omdat het Amerikaanse onderdelen heeft)

Laatst bewerkt:

Ukraine Fires UK Storm Shadow Missiles at Russia for First Time

• Comes day after Western-supplied ATACMS were used by Ukraine
  • Ukraine’s Zelenskiy has said weapons critical to the conflict

(Bloomberg) -- Ukraine’s armed forces fired British cruise missiles at military targets inside Russia for the first time, a Western official familiar with the matter said, as the 1,000-day conflict enters a new phase.
The UK approved the use of Storm Shadow missiles in response to Russia deploying North Korean troops in its war against Ukraine, a move the British government considered to be an escalation, according to the person, who spoke on condition of anonymity because of the sensitivity of the matter.

The issue had dominated the Group of 20 leaders’ summit in Brazil this week after US President Joe Biden gave the go-ahead for Ukraine to fire long-range ATACMS missiles at Russian targets. But Starmer didn’t publicly back the move, despite long being seen as an advocate, leading to questions about whether his government would allow the use of British-made Storm Shadows.

Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy has long called for Western governments to bolster military support, including allowing the use of long-range missiles to hit targets in Russia that are crucial to Vladimir Putin’s war effort.
Storm Shadow debris was found in Russia’s Kursk region to the north of Ukraine and two missiles were intercepted over Yeysk, a Black Sea port in the southern Krasnodar region, according to the Telegram channel Rybar, which has connections to the army and more than 1.3 million subscribers. The information couldn’t be independently verified.
It comes a day after the Russian Defense Ministry said Ukraine had used western-supplied ATACMS for the first time to strike a military facility inside Russia.
Nu ook Storm Shadows op Russisch grondgebied. Ze laten er geen gras over groeien.

Nu ook Storm Shadows op Russisch grondgebied. Ze laten er geen gras over groeien.

Rusland was aan de winnende hand, dus logisch dat de westerse steun aan Oekraïne opnieuw toeneemt.
De grote vraag blijft wat Trump van plan is over 2 maanden.

Zolang we in Europa maar niet vergeten dat Poetin vooral bezig is met de lange termijn. M.a.w. we moeten voorbereidingen treffen. Liefst gebaseerd op 'afschrikking' (genoeg kracht en eenheid hebben zodat men gek zou moeten zijn om ons als blok aan te vallen).

Net als de meesten heb ik geen zin om in mijn leven een oorlog mee te maken.

Maar ook de wijze waarop is onder Trump? De foto's van de bunkers waar zelfs nog de plannen lagen, dat is allemaal van onder Trump. Je komt met heel gekleurde zaken aanzetten, die alleen maar zogenaamd naar Biden wijzen. Maar als ze dan naar Trump blijken te wijzen, zijn ze ineens niet meer van tel, en is de "perceptie" rond Biden er wel nog?

Dat klopt, maar je kan toch niet ontkennen dat de timing zeer slecht was?

Terug
Bovenaan