Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Precies dat ze elkaar effe gaan bellen.. zo van: "We gaan nu een ICBM afschieten maar wel nog zonder kernkoppen deze keer".. "Ist in orde"? :thinking: 😖
Ja, dat doen die. De VS en Rusland brengen elkaar op de hoogte van raketproeven bij een ICBM-lancering. Niemand wil per ongeluk een kernoorlog in gang schieten (daar zijn helaas precedenten van hoe het bijna is misgelopen) en dat wordt doorgaans via diplomatieke kanalen of achterdeurtjes gedaan. Noord-Korea is een uitzondering, die kondigen dat niet aan - die willen het verrassingselement behouden. Een lancering van zo'n raket wordt binnen een paar seconden door een SBIRS-satelliet opgevangen en geanalyseerd, want een korteafstandsraket heeft een heel andere vuurpluim dan een intercontentale raket. Vanuit de ruimte kan dat heel nauwkeurig worden gemeten en geanalyseerd. Je kan ervan uit gaan dat er een hele keten van analysesystemen op gang wordt getrokken bij een lancering van een ICBM. Het boek Kernoorlog van Annie Jacobsen is een eye-opener op dat vlak hoe de VS en Rusland (en andere landen) daarmee omgaan.

Nu goed, het kan zijn dat deze nieuwe escalatie betekent dat er voortaan géén waarschuwingen meer worden gegeven bij lanceringen - of het nu gaat om een raketproef of een échte lancering.

Poetin reageerde vandaag met dreigende taal.. what's new?

Hij bevestigde ook de vergelding met een ballistische raket.

Het was blijkbaar een middelangeafstandsraket, geen ICBM.

Laatst bewerkt:
Is er al specifieke informatie over welk type raket het zou gaan?

- Is het gelanceerd vanuit een Silo, duikboot, missile launch vehicle?
Hoogstwaarschijnlijk vanaf een voertuig:
23m52.jpg

Duikboot zal veel duurder zijn en geeft de positie van de duikboot vrij.
Silo's worden niet zoveel meer gebruikt dacht ik want stationair doelwit.
Dus voertuig.
Het was kennelijk ook een raket voor kortere afstand wat logischerwijs vanaf een voertuig gelanceerd kan worden.

Hoogstwaarschijnlijk vanaf een voertuig:
23m52.jpg

Duikboot zal veel duurder zijn en geeft de positie van de duikboot vrij.
Silo's worden niet zoveel meer gebruikt dacht ik want stationair doelwit.
Dus voertuig.
Het was kennelijk ook een raket voor kortere afstand wat logischerwijs vanaf een voertuig gelanceerd kan worden.

Ok dank voor info. Ze hebben de laatste jaren hun rakettenarsenaal toch serieus gemoderniseerd. Ben benieuwd naar de reactie van Oekraïne.

CovertCabal is weer aan het tellen geweest, 22nd stockage basis bij Moskou is bijna leeg!
Het gaat er om spannen: velen hun verwachting is dat het Soviet materiaal op zal zijn tegen zomer of eind 2025. Maar ja, Trump komt aan de macht op 20/1/2025.

Het kan ook erger worden als vandaag met Putin. Genoeg knettergekke volgers in zijn kielzog
Ik vraag mij af of veel van die volgers zoals een Medvedev en konsoorten niet gewoon een show opvoeren om enerzijds Poetin te paaien en anderzijds de façade van een sterk Rusland hoog te houden. Wil hiermee niet zeggen dat ze plots het Westen goed gezind gaan zijn in een post Poetin tijdperk, maar ik hoop toch op een mildering van hun gedrag.

Ik vraag mij af of veel van die volgers zoals een Medvedev en konsoorten niet gewoon een show opvoeren om enerzijds Poetin te paaien en anderzijds de façade van een sterk Rusland hoog te houden. Wil hiermee niet zeggen dat ze plots het Westen goed gezind gaan zijn in een post Poetin tijdperk, maar ik hoop toch op een mildering van hun gedrag.
Heel het Kremlin is er wel mee eens dat Oekraïne nooit tot de Navo mag behoren, dat speelt niet enkel in Poetin zijn hoofd.

Ik denk niet dat lidmaatschap van de NAVO nog een haalbare kaart is als er volgend jaar onderhandelingen zijn. Oekraïne mag dan wel wat boerendorpjes en patattenvelden in Koersk bezetten, dat is geen sterk drukkingsmiddel om Rusland tot grote toegevingen te dwingen. Dat Rusland zware verliezen lijdt voor een beetje vooruitgang is geweten, maar dat zagen we ook in WO II: steevast zwaardere materiële en menselijke verliezen dan de Duitsers maar uiteindelijk hebben ze wel gewonnen. Zelfde kan je ook zeggen van de Winteroorlog tegen Finland in 1940: de Sovjetunie was toen vernederd en leed heel zware verliezen maar Finland had te weinig reserves om de USSR finaal af te houden en moest uiteindelijk toegevingen doen.

Het Westen heeft Oekraïne te weinig gesteund om Rusland te verslaan en dat had moeten gebeuren in 2022, toen de Russen nog te wankel op hun benen stonden en hun momentum verkwanselden. De rode lijnen die het Kremlin naar voor heeft geschoven werden te ernstig genomen. Intern had Oekraïne ook wel wat katten te geselen (corruptie en mobilisatieproblemen), maar die problemen heeft Rusland ook. We zijn nu op een punt gekomen dat ook Zelensky het niet meer realistisch vindt om de Krim via militaire weg te heroveren en de grenzen van voor 2014 te herstellen.

Heel het Kremlin is er wel mee eens dat Oekraïne nooit tot de Navo mag behoren, dat speelt niet enkel in Poetin zijn hoofd.
Dat standpunt kan ik nog begrijpen en is imo niet zo ver gezocht. Persoonlijk zou ik Oekraïne (pre-oorlog) ook geen toegang geven tot de NAVO. Ik doel eerder op de continue nucleaire dreiging tegenwoordig en het Oekraïne van de kaart willen vegen gedrag.

Oekraïne zal de eerste jaren sowieso nooit lid worden van de EU en van de NATO. Ik volg de mening van Avondland, Oekraïne en bondgenoten hebben nooit optimaal geprofiteerd van de wankele positie van het Russische leger. De eerste maanden van Poetin z'n 'speciale militaire operatie' zijn eigenlijk zeer klungelig verlopen voor het Russische leger, maar nu hebben ze zich zeer goed aangepast aan de tegenstander.

De veerkracht van het Russische leger mag niet onderschat worden en historisch gezien hebben de Russen nog niet veel oorlogen verloren.

Toen Hitler in de zomer van '41 Operation Barbarossa lanceerde was er ook een enorm optimisme. Het ging goed vooruit, het weer zat mee, er was (in het begin) weinig verzet. Russen zijn altijd bereid om gigantische opofferingen te maken om hun doelen te bereiken.

Ik denk dat je misschien op termijn alleen maar meer verdeeldheid gaat hebben als je Oekraïne bij de EU/NAVO laat komen, dus volgens mij is dat geen goed idee. Je zit nu al met Orban en Fico in de EU en NAVO die meer pro-Rusland zijn en die tegenwerken.
Belangrijke voorwaarde voor NAVO-lidmaatschap is ook dat een land op dat moment niet in oorlog is.

Oekraïne zal de eerste jaren sowieso nooit lid worden van de EU en van de NATO. Ik volg de mening van Avondland, Oekraïne en bondgenoten hebben nooit optimaal geprofiteerd van de wankele positie van het Russische leger. De eerste maanden van Poetin z'n 'speciale militaire operatie' zijn eigenlijk zeer klungelig verlopen voor het Russische leger, maar nu hebben ze zich zeer goed aangepast aan de tegenstander.
Nou.
Russische Generaal en naar het schijnt 500 Noord-Koreaanse troepen dood door ATACMS aanval:
Dat is NA dat het publiekelijk was gezegd dat Oekraïne ATACMS mocht gebruiken om Russisch grondgebied aan te vallen. Hoe slim is dat dan?

De veerkracht van het Russische leger mag niet onderschat worden en historisch gezien hebben de Russen nog niet veel oorlogen verloren.
Nou.
Rusland blijkt oorlogen te kunnen winnen als het opstanden zijn, of tegen minder ontwikkelde landen. Tegen meer ontwikkelde landen zoals UK, Frankrijk, Japan, Duitsland (WO1) lukte het niet echt.
En ja, WO2: als je dat een overwinning wil noemen: ongeveer 10 miljoen Russische soldaten dood (vs 4,3 miljoen Duitse soldaten). Met grote hulp van Amerika! (materiaal, voeding, grondstoffen) Bijna 70% van Russische mannen van 1923 leefden niet meer in 1946. (door allerlei oorzaken, waaronder WO2)

Toen Hitler in de zomer van '41 Operation Barbarossa lanceerde was er ook een enorm optimisme. Het ging goed vooruit, het weer zat mee, er was (in het begin) weinig verzet. Russen zijn altijd bereid om gigantische opofferingen te maken om hun doelen te bereiken.
Dat is waar. Maar ze zijn ook bereid om gigantische opofferingen te maken om hun doelen niet te bereiken.

Terug
Bovenaan