Ook vaak gelezen in Nuclear War: a scenario van Annie Jacobsen?Après moi, le déluge.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ook vaak gelezen in Nuclear War: a scenario van Annie Jacobsen?Après moi, le déluge.
Dat is een algemene uitspraak.Ook vaak gelezen in Nuclear War: a scenario van Annie Jacobsen?
Nee, dat is het eerste wat in me opkwam maar in dat boek komt dat inderdaad ook wel voor dacht ik.Ook vaak gelezen in Nuclear War: a scenario van Annie Jacobsen?
Niet als er direct korte metten mee werden gemaakt ... men heeft veel te lang getalmd uit schrik voor de rode lijnen van Poetin. Hij bluft en blijft bluffen dat is meer dan duidelijk.Russische verliezen van gisteren wordt geschat op 2000.
Hallucinant dat die kunnen blijven gaan.
Waarom praat Zelensky eerst Oekraïns en daarna Engels? Vreemd...
Zou er eindelijk gepraat gaan worden?
Het gaat daar snel nu.Nee, dat is het eerste wat in me opkwam maar in dat boek komt dat inderdaad ook wel voor dacht ik.
Wat de situatie in Syrië betreft: als dat daar verder escaleert en Assad kan Aleppo niet terug innemen is het misschien interessant om daar een apart topic voor te openen. Want de vraag is ook wie de rebellen juist zijn - want het is niet zo dat alle rebellen in Syrië onder één leiderschap vallen. Als Assad valt zal er één ervan uiteindelijk de bovenhand moeten nemen, anders heb je anarchie. Maar zover zijn we nog lang niet.
Khadaffi en Hoessein waren niet bepaald voorbeeldige leiders in Libië en Irak, maar hun val heeft die landen ook niet geleid tot een nieuw gouden tijdperk.
Aleppo is op een halve week tijd volledig gevallen. Eenheden van de SDF zijn een offensief gestart vanuit het Oosten van Aleppo en HST troepen zijn nu aan het doorstoten naar het Zuiden in de richting van Homs. Momenteel staan ze aan de rand van Hama en daar wordt gewag gemaakt van massale terugtrekkingen van regeringstroepen. Verder zijn er videobeelden (al zie ik daar niet veel op eerlijk gezegd) opgedoken waar er in Damascus gevochten wordt tussen troepen van de Republikeinse Garde en de elite 4de (tank) divisie.Wat de situatie in Syrië betreft: als dat daar verder escaleert en Assad kan Aleppo niet terug innemen is het misschien interessant om daar een apart topic voor te openen. Want de vraag is ook wie de rebellen juist zijn - want het is niet zo dat alle rebellen in Syrië onder één leiderschap vallen. Als Assad valt zal er één ervan uiteindelijk de bovenhand moeten nemen, anders heb je anarchie. Maar zover zijn we nog lang niet.
Nieuw topic geopend hiervoor, shit is hitting the fan.Aleppo is op een halve week tijd volledig gevallen. Eenheden van de SDF zijn een offensief gestart vanuit het Oosten van Aleppo en HST troepen zijn nu aan het doorstoten naar het Zuiden in de richting van Homs. Momenteel staan ze aan de rand van Hama en daar wordt gewag gemaakt van massale terugtrekkingen van regeringstroepen. Verder zijn er videobeelden (al zie ik daar niet veel op eerlijk gezegd) opgedoken waar er in Damascus gevochten wordt tussen troepen van de Republikeinse Garde en de elite 4de (tank) divisie.
Rusland is zijn basissen in 3 provincies aan het evacueren, Iran zegt dat de milities (die voor een stuk uit terreurorganisaties bestaan) onder bevel staan van Israël. Israël bombardeert grensvoergangen in Libanon om wapentransporten van Hezbollah naar Syrië te stoppen.
Veel gekker moet het allemaal niet meer worden
![]()
Moest Europa en USA dit gewoon matchen, elk 60 miljard, zou dit een gigantische boost zijn voor industrie en zou Oekraïne vlot kunnen standhouden tot de Russische economie in elkaar stuit.![]()
119.000.000.000 euro: Poetin keurt recordbudget voor Russische defensie goed | VRT NWS Nieuws
In 2025 zal Rusland 119 miljard euro pompen in zijn defensiesector. Dat heeft de Russische president Vladimir Poetin goedgekeurd. Nooit eerder ging er in Rusland zoveel geld naar defensie.www.vrt.be
...
De boodschap van de critici is duidelijk: de versmachtende rente moet dringend omlaag. De Russische Unie van Industriëlen en Ondernemers – zeg maar het Russische VBO –pleit er zelfs openlijk voor om Poetin zo snel mogelijk de wettelijke bevoegdheid te geven om in te grijpen in het monetaire beleid. Dat zou het einde zijn van de onafhankelijkheid van de Russische centrale bank.
...

...
Poetins dilemma
De vraag is hoelang Poetin (of Nabioellina) zal kunnen weerstaan aan de druk om toch in te grijpen. De oververhitte Russische economie stelt Poetin voor een nog groter dilemma: de oorlog in Oekraïne voortzetten of stoppen? Voortzetting van de strijd kan leiden tot nog meer oververhitting van de economie en extra druk op de centrale bank. Dat geldt zeker nu het Nationaal Welvaartsfonds –de enorme oorlogskas die Poetin vooraf had aangelegd om begrotingstekorten aan te vullen – in sneltempo uitgeput raakt.
Maar ook vrede kan leiden tot een economische crisis en binnenlandse onrust. Als Poetin de gigantische militaire uitgaven abrupt zou stopzetten, zakt het reële inkomen van veel Russen, klapt de defensie-industrie in elkaar en wordt het land overspoeld met getraumatiseerde oorlogsveteranen. Dat kan weer leiden tot grotere sociale spanningen en de stabiliteit van het heersende regime ondermijnen.
...
Is dat genoeg om Poetin van zijn troon te jagen, denk je?Alsof dat als Putin ingrijpt door de rente te verlagen dat dat zoden aan de dijk zet.
Dan rijst de inflatie direct uit de pan en kunnen de burgers niets meer kopen.
Misschien goed, dan voelen ze ook in Moskou en Sint-Petersburg dat ze in oorlog zijn.
Is dat genoeg om Poetin van zijn troon te jagen, denk je?
In hoeverre is het erg als de roebel internationaal minder waard is?
De centrale bank drukt roebels bij, oké, alles wordt x keer duurder, maar er zijn ook x keer meer roebels, dus op korte termijn is dat toch geen enorme ramp?
Buiten het spaargeld van de russen dat minder waard wordt.
Ik kan me voorstellen dat het voor putin toch geen hol uitmaakt. Er is niemand die zijn paleizen zal komen confisqueren of zeggen jama jama nu gaan we niet meer luisteren naar u hoor.
Hun macht is toch al lang ingeperkt door Poetin. Die laat zich omringen door loyalistische jaknikkers, dat maakt dat hem een langer leven is beschoren dan dat hij zich zou laten omringen door competente en ambitieuze hoge ambtenaren. Die heeft liever een loyale generaal die de helft van zijn manschappen zinloos laat afslachten dan een zeer competente generaal die hem misschien wel eens van zijn troon kan stoten met een welgemikte couppoging.Ik vraag me inderdaad wel af of de mogelijkheid er nog is dat Poetin intern gestopt wordt, indien hij het land de vernieling in rijdt.
Hangt er van af hoeveel macht de overblijvende oligarchen nog hebben, en vooral hoe trouw de FSB is aan Poetin.
Da's geen 1 op 1 relatie. Ik denk zelfs niet dat er nu veel roebels bijgedrukt worden nu de munt al zo onder druk staat. Die inflatie zal er eerder komen doordat er een aanbod probleem is. Een groot deel van het geld naar het leger, alle mensen en fabrieken die daarvoor werken kunnen niet meer de producten leveren die ze vroeger leverden, maar doordat die soldaten en werknemers in de oorlogseconomie wel geld verdienen wordt er veel geld geboden op een beperkter aanbod waardoor de prijzen stijgen.In hoeverre is het erg als de roebel internationaal minder waard is?
De centrale bank drukt roebels bij, oké, alles wordt x keer duurder, maar er zijn ook x keer meer roebels, dus op korte termijn is dat toch geen enorme ramp?
Buiten het spaargeld van de russen dat minder waard wordt.
Ik kan me voorstellen dat het voor putin toch geen hol uitmaakt. Er is niemand die zijn paleizen zal komen confisqueren of zeggen jama jama nu gaan we niet meer luisteren naar u hoor.
In Turkije is er toch ook al een tijd enorme inflatie, veel erger dan in Rusland, en daar heeft dat toch Erdogan nog niet van zijn troon gejaagd.Is dat genoeg om Poetin van zijn troon te jagen, denk je?
Zoals Trump nu bezig is, hij heeft zijn ministers ook niet gekozen omwille van hun competentie. We kunnen alleen maar hopen dat de VS op termijn niet de toer van Rusland op gaat.Hun macht is toch al lang ingeperkt door Poetin. Die laat zich omringen door loyalistische jaknikkers, dat maakt dat hem een langer leven is beschoren dan dat hij zich zou laten omringen door competente en ambitieuze hoge ambtenaren. Die heeft liever een loyale generaal die de helft van zijn manschappen zinloos laat afslachten dan een zeer competente generaal die hem misschien wel eens van zijn troon kan stoten met een welgemikte couppoging.