Is het probleem dat we (de EU of een Macron) niet relevant zijn voor Rusland, of dat we niet meteen staan springen om hen gewoon hun zin te geven omdat dit werd beloofd tijdens een verkiezing? Want dat laatste lijkt me gewoon wat er aan de hand is bij de VS hoor. Dan kan je staan klappen, want die Trump doet het toch weer, maar ik weet nu niet of "vrede ongeacht de kost" is wat Oekraïne (de binnengevallen natie) wil of wat de mensen die effectief naast Rusland leven (Europa) het beste uitkomt.Klopt als een bus - vandaar "Moet Europa niets eens kijken hoe het relevant wordt aan tafel?" - dus hoe wordt je relevant aan tafel voor Rusland is de vraag.
Maar we leren ook niets uit de geschiedenis lijkt het - het is zoals met aandelen, achteraf is het makkelijk praten om te kiezen: Rusland start een operatie in Oekraïne - tussen de regels door laat Rusland zelfs uitschijnen wat nu hun doelen zijn - beetje bij beetje zie je de situatie op het terrein evolueren richting dat doel. Vandaag sta je dan een paar cm van de spreekwoordelijke muur - in welk scenario kan je nu ooit nog de oorlog beëindigen waar het resultaat is dat Oekraïne +/- terug in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld? Ik zie het niet.
Zoals @Avondland aangeeft kan men mss nog wat hoop koesteren dat een handvol betekenisvolle landen toch iets uit de brand kunnen slepen, mss voor Oekraïne - maar zeker voor Europa in het kader van lange termijn. Europa zelf is machtig als geheel maar onmachtig op vlak van beslissingen door verdeeldheid en een paar luizen in de pels.
"We leren niet uit de geschiedenis" vind ik ook een vreemde uitspraak, over welk precedent spreken we?