Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er zijn toch al een hoop buitenlanders gestorven aan beide kanten.
Rusland betaald huurlingen een aardige som om voor hun te komen vechten, dus waarom ook geen Chinezen? Mocht dit soldaten van het PLA zijn, zou China toch alles ontkennen.

Zou wel een escalatie zijn als China effectief soldaten stuurt naar het front. China, het land waar wij massas zaken meedoen, en nu met de Trump Tariffs nog meer naar kijken als mogelijke partner. China is gewoon een bondgenoot van Rusland. We kunnen echt de VS niet ruilen voor de Chinezen.
Als blijkt dat China soldaten naar China stuurt dan zou de EU ook moeten tarieven heffen tegen China. En dat zou dan wel terecht zijn.

Er vechten ook veel Kameroeners mee met Rusland. Ipv 85$ per maand krijgen ze er nu 2000$.

Zullen wel mercs zijn en geen gestuurde troepen.

Zodat het nog eens duidelijk mag zijn.

Een laffe, terroristische daad met 31 doden waaronder 2 kinderen. Door en door rot, die Russische dictator.

Zou Steve Witkoff dit ook met Poetin besproken hebben?

Afgaande dat US nog meer uit de REM deal wilt squeezen, dan voordien, met een additionele controle van gaspijpleidingen zonder security guarantees, en momenteel het gerucht gaat dat Ukraine voor 50 billion aan (US?) wapens wilt kopen met EU fondsen,
gok ik dat Zelensky US finaal wandelen gaan sturen?

Koffiedik kijken wat daarmee gaat gebeuren, ik zie Trump wel weigeren om die wapens te leveren, als ze bot vangen met die mineralen..

Ik gok dat de EU defence industry onvoldoende rap kan schakelen qua capaciteit. Misschien kan Ukraine eventueel een deel procurement doen bij EU NATO leden, voor naar alle waarschijnlijk veel SAM en (ballistic) SSM equipment, met risico dat zij hun eigen verdediging verzwakken wel.

EU NATO verkoopt/stuurt hun eigen stocks naar Ukraine, en EU vult die aan met US aankopen :thinking:
Moest EU bij US inkopen om dan direct door te sturen naar Ukraine, dat zou echt niet goed vallen, lijkt me, als US bot vangt met die minerals deal!

Gigantisch op eieren lopen deze situatie :S

Laatst bewerkt:
Zodat het nog eens duidelijk mag zijn.

Een laffe, terroristische daad met 31 doden waaronder 2 kinderen. Door en door rot, die Russische dictator.

Zou Steve Witkoff dit ook met Poetin besproken hebben?
Was ook maar "een oepske" volgens onze oranje vriend.

Hij verkoopt dus pure Kremlin propaganda door te zeggen dat Oekraïne de oorlog is gestart. Maar niet verrassend uiteraard.
De ene keer is Zelensky een dictator en is deze de oorlog gestart.
Nadien vernedert hij Zelensky voor de wereldpers.
Een paar weken later hebben ze dan toch een akkoord over grondstoffen.
Vandaag is Zelensky opnieuw de kop van jut.

Met die man valt niet samen te werken.
Dit is toch enorm vermoeiend om te volgen, al die bochten van 180 graden? En niet alleen op dit gebied, maar met alles wat hij aanraakt (tarrifs, ... ).

Afgaande dat US nog meer uit de REM deal wilt squeezen, dan voordien, met een additionele controle van gaspijpleidingen zonder security guarantees, en momenteel het gerucht gaat dat Ukraine voor 50 billion aan (US?) wapens wilt kopen met EU fondsen,
gok ik dat Zelensky US finaal wandelen gaan sturen?

.....
De EU gaat er weer volledig voor....met de handrem op:

Uit HLN:
Kallas heeft onvoldoende steun voor extra munitie voor Oekraïne

EU-buitenlandchef Kaja Kallas heeft nog niet de 5 miljard euro bij elkaar waarmee twee miljoen granaten voor Oekraïne kunnen worden aangeschaft. Er is nu twee derde van het benodigde geld binnen, zei ze na een vergadering van EU-ministers van Buitenlandse Zaken.

"We zitten nog niet op 100 procent, maar we moeten hier zeker mee doorgaan", zei Kallas. Ze zei verheugd te zijn dat Noorwegen 4 miljoen euro bijdraagt. "Het gaat dus verder dan alleen de Europese Unie." Noorwegen maakte die donatie op 7 april bekend.

Kallas kan niet aangeven wanneer ze toezeggingen voor de 5 miljard euro binnen heeft. Ze hoopt dat zo snel mogelijk omdat Oekraïne de munitie volgens haar hard nodig heeft.

Hoewel Kallas optimistisch blijft, verloopt de steun voor haar munitieplan moeizaam. Het is daarnaast een afzwakking van haar eerdere voorstel om zo snel mogelijk 40 miljard euro extra aan Oekraïne beschikbaar te stellen voor de aanschaf van materieel.

De EU gaat er weer volledig voor....met de handrem op:

Uit HLN:
Kallas heeft onvoldoende steun voor extra munitie voor Oekraïne

EU-buitenlandchef Kaja Kallas heeft nog niet de 5 miljard euro bij elkaar waarmee twee miljoen granaten voor Oekraïne kunnen worden aangeschaft. Er is nu twee derde van het benodigde geld binnen, zei ze na een vergadering van EU-ministers van Buitenlandse Zaken.

"We zitten nog niet op 100 procent, maar we moeten hier zeker mee doorgaan", zei Kallas. Ze zei verheugd te zijn dat Noorwegen 4 miljoen euro bijdraagt. "Het gaat dus verder dan alleen de Europese Unie." Noorwegen maakte die donatie op 7 april bekend.

Kallas kan niet aangeven wanneer ze toezeggingen voor de 5 miljard euro binnen heeft. Ze hoopt dat zo snel mogelijk omdat Oekraïne de munitie volgens haar hard nodig heeft.

Hoewel Kallas optimistisch blijft, verloopt de steun voor haar munitieplan moeizaam. Het is daarnaast een afzwakking van haar eerdere voorstel om zo snel mogelijk 40 miljard euro extra aan Oekraïne beschikbaar te stellen voor de aanschaf van materieel.
Misschien moeten we ook gewoon eens stoppen met te spreken van de EU die niet genoeg doet. Het zijn bepaalde lidstaten die continue de boel vertragen en saboteren. Als we willen dat de EU slagkrachtiger en krachtdadiger wordt, dan moeten we met z'n allen dringend beginnen druk zetten op onze politici om dat te bereiken. En dus stoppen met stemmen op eurosceptische partijen, en zeker wanneer die heulen met de vijand.

Misschien moeten we ook gewoon eens stoppen met te spreken van de EU die niet genoeg doet. Het zijn bepaalde lidstaten die continue de boel vertragen en saboteren. Als we willen dat de EU slagkrachtiger en krachtdadiger wordt, dan moeten we met z'n allen dringend beginnen druk zetten op onze politici om dat te bereiken. En dus stoppen met stemmen op eurosceptische partijen, en zeker wanneer die heulen met de vijand.
Als Orban & Slovakije het nog even uithangen komt Montenegro erbij (& de rest van de Balkan een beetje later + Oekraïne eventueel) en gaat tegelijkertijd de unanimiteitsregel op de schop. Coördinatie van Nationale Defensie (op zijn minst procurement) zal er ook in staan als de oorlog niet snel gedaan is.

Laatste Verdrag van Lissabon dateert ondertussen uit 2009. Ze zijn op de achtergrond waarschijnlijk wel bezig met een nieuw. Ik verwachtt deze legislatuur hier nog nieuws over. Zou wel groot nieuws zijn.

Eenmaal dat Verdrag er zou zijn, is't eindelijk gedaan met chantage van lidstaten. Voor belangrijke beslissingen moet in mijn ogen:
- twee derde van de lidstaten én
- twee derde van de bevolking (om te vermijden dat kleine landen met amper inwoners grote landen zouden blokken)
volstaan.

Dan moeten er al heel veel eurosceptische partijen aan de macht zijn om zaken tegen te houden.

Als Orban & Slovakije het nog even uithangen komt Montenegro erbij (& de rest van de Balkan een beetje later + Oekraïne eventueel) en gaat tegelijkertijd de unanimiteitsregel op de schop. Coördinatie van Nationale Defensie (op zijn minst procurement) zal er ook in staan als de oorlog niet snel gedaan is.

Laatste Verdrag van Lissabon dateert ondertussen uit 2009. Ze zijn op de achtergrond waarschijnlijk wel bezig met een nieuw. Ik verwachtt deze legislatuur hier nog nieuws over. Zou wel groot nieuws zijn.

Eenmaal dat Verdrag er zou zijn, is't eindelijk gedaan met chantage van lidstaten. Voor belangrijke beslissingen moet in mijn ogen:
- twee derde van de bevolking (om te vermijden dat kleine landen met amper inwoners grote landen zouden blokken)
volstaan.

Dan moeten er al heel veel eurosceptische partijen aan de macht zijn om zaken tegen te houden.
Laat ons hopen dat ze daar niet te lang mee wachten..

volstaan.

We moeten inderdaad weg van de unanimiteitsregel, alleen lijkt het me op dit moment echt een utopische wensdroom. Want wat gaan we doen als dat verdrag niet door iedereen ondertekend wordt? Van een aantal landen weet je al zeker dat ze dat niet zullen ondertekenen, maar ook in landen als Nederland, Frankrijk en Italië zie ik dat op dit moment niet gedragen door hun bevolking.

We moeten inderdaad weg van de unanimiteitsregel, alleen lijkt het me op dit moment echt een utopische wensdroom. Want wat gaan we doen als dat verdrag niet door iedereen ondertekend wordt? Van een aantal landen weet je al zeker dat ze dat niet zullen ondertekenen, maar ook in landen als Nederland, Frankrijk en Italië zie ik dat op dit moment niet gedragen door hun bevolking.
Inderdaad, met 27 lidstaten is dat ook gewoon niet houdbaar dat 1 land alles kan blokkeren.

Terug
Bovenaan