Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

K wou vragen of hij misschien de context van soloviev's telegram post kon vinden en het misschien met een geolocatie kon staven.
(plottwist, in de de échte, échte wereld is dit gefilmd in Troitske, Luhansk oblast, en zijn er beelden waar het niet zo vrolijk eindigt voor die 'runners'.)

Wel, ik veronderstel dat jij dat ook gedaan hebt dan? Dan zou je weten dat er 2 dorpen zijn met die naam in de regio Lugansk. De eerste ligt 55km. ten noordoosten van Kupyansk, waar de frontlinie zich nu momenteel bevindt. En de tweede ligt (dichtbij Svetlodarsk) iets meer dan 40km. ten oosten van Chasov Yar of Toretsk, waar ook tevens de frontlinie zich bevindt.

Geen idee over welke beelden jij spreekt maar gebaseerd op bovenstaande analyse is het totaal onlogisch voor de Russen om daar iets te gaan filmen. Maar soit, ik voorspel dat binnen een paar dagen/in de loop van deze week, Oekraiense officiële kanalen voorzichtig zullen toegeven dat de Russische strijdkrachten weldegelijk de grens van Dnepropetrovsk bereikt hebben.

Propaganda taktiek die de Russen wel vaker toepassen. Mini team met een vlag uitsturen, vaak naar een gemeentehuis of ander herkenbaar punt, snelsnel een foto nemen en dan hopen dat ze heelhuids terug naar vriendelijke linies geraken.

Klopt, maar dat zie je ook aan de Oekraiense zijde gebeuren hoor. Dit is een taktiek die in de psychologische oorlogsvoering past. Zij deden dat bv. vaak in de kleine dorpjes net over de grens in Belgorod en Kursk tijdens de eerste incursies 2 jaar geleden.

De laatste keer was ongeveer een maand geleden toen ze de Oekraiense vlag m.b.v. een drone op de grenspost "Suzdha" hadden geplaatst om (valselijk) aan te tonen dat ze dat gebied nog onder controle hadden. Maar in een totaal andere context natuurlijk.

Waarom is dat een verdacht bericht? Begrijp ik niet zo goed...

Het is verdacht omdat het zich baseert op nutteloze onofficiële bronnen met een poststijl die redelijk vijandig is tegenover Oekraïne.

Met beladen termen zoals ondertussen in de echte wereld, politieke nederlaag voor Kiev, kaakslag voor het moraal terwijl die op niets slaan en weinig onderbouwd zijn.
Dan ga je ervan uit dat de rest niet de echte wereld is. Dat er een politieke component achter zit (terwijl ik die link niet zie) of dat het een effect gaat hebben op de moraal terwijl ze ondertussen al wel wat tegenslagen gewend zijn en desondanks nog altijd blijven vechten en zelfs nog verbetener in het verzet zijn.

Dat zijn allemaal statements die moeilijk te verifiëren zijn. En belangrijker in het kader van de discussie eigenlijk weinig belangrijk zijn.

Het moment dat officiële bronnen dat zullen bevestigen zal ik daar aandacht aan geven. Maar zolang dat niet het geval is, komt mij dat te veel over als propaganda of rabbit hole informatie. En laat ik dergelijke info voor wat het is.

Niet echt belangrijk.

Belangrijkste in mijn ogen is dat zo snel mogelijk de Taurus aan Oekraïne moet geleverd worden. En als ik mijn goesting had, wat ik niet ga krijgen, dat we manu militari als Europa Rusland uit Oekraïne shotten en hem duidelijk maken dat hij met zijn leger uit een soeverein land moet blijven in ons Europees continent.
Als hij dat in China, het Midden Oosten, Afrika of Amerika wil doen... dat hij zijn plan trekt. Maar binnen Europa blijft hij van zijn fikken van andere landen.

Het lijkt wel alsof de russen (eindelijk) die weg tussen pokrovsk en kostiantynivka over genomen hebben, dat kan niet goed zijn.

Wel, ik veronderstel dat jij dat ook gedaan hebt dan? Dan zou je weten dat er 2 dorpen zijn met die naam in de regio Lugansk. De eerste ligt 55km. ten noordoosten van Kupyansk, waar de frontlinie zich nu momenteel bevindt. En de tweede ligt (dichtbij Svetlodarsk) iets meer dan 40km. ten oosten van Chasov Yar of Toretsk, waar ook tevens de frontlinie zich bevindt.

Geen idee over welke beelden jij spreekt maar gebaseerd op bovenstaande analyse is het totaal onlogisch voor de Russen om daar iets te gaan filmen. Maar soit, ik voorspel dat binnen een paar dagen/in de loop van deze week, Oekraiense officiële kanalen voorzichtig zullen toegeven dat de Russische strijdkrachten weldegelijk de grens van Dnepropetrovsk bereikt hebben.

Klopt, maar dat zie je ook aan de Oekraiense zijde gebeuren hoor. Dit is een taktiek die in de psychologische oorlogsvoering past. Zij deden dat bv. vaak in de kleine dorpjes net over de grens in Belgorod en Kursk tijdens de eerste incursies 2 jaar geleden.

De laatste keer was ongeveer een maand geleden toen ze de Oekraiense vlag m.b.v. een drone op de grenspost "Suzdha" hadden geplaatst om (valselijk) aan te tonen dat ze dat gebied nog onder controle hadden. Maar in een totaal andere context natuurlijk.

Er zijn zoveel Troitske's..ik was dus te snel en verkeerd. (blijkbaar troitske in donestk)
Maar dan nog. Een vlag planten in een dorp km's van een regionale grens, en bijna 100km van de eerste grote stad daar, betekend toch zogoed als niks? Al zeker niet als dat team er dan nog voor moest sterven en RU er geen controle heeft. (fpv beelden laten weinig aan de verbeelding over)

Dan afkomen met beladen taal die zo uit een WO2-soviet krant kon komen maakt het helemaal absurd.
Welke vernedering en kaakslag? Welke verregaande gevolgen?
Valt Antwerpen, en de regering, bijna omdat er in een gehucht in Westelijk Limburg een vlag gehesen wordt?
Had je nu gewoon gepraat over de feiten en de opmars richting Pokrovsk was er toch veel meer discussiewaarde dan hier gewoon een Russische propagandapost (die dan nog onwaar is ook) te kopiëren.
Pokrovsk valt al sind 2022 als je de Russen gelooft. Ze zijn duidelijk aan het zomeroffensief voor 2025 begonnen maar we zullen zien hoever ze deze keer raken.

Het is verdacht omdat het zich baseert op nutteloze onofficiële bronnen met een poststijl die redelijk vijandig is tegenover Oekraïne.

Rechtstreekse bronnen uit bv. Telegram in 2025 zijn allang geen "nutteloze onofficiële bronnen"meer. Sterker zelfs, veel Vlaamse nieuwsartikels gebruiken steeds meer (pro-Russische) Telegram channels in hun berichtgeving. Beweren dat het niet zo is, is het licht van de zon ontkennen.

Poststijl die vijandig is? Laten we eens kijken naar wat de niet-nutteloze officiële bronnen tegenwoordig schrijven over Oekraine:

But there are also cases in which temporarily ceding territory has stabilized a conflict. Just a few years after Munich, Finland reached a settlement with the Soviet Union that required it to accept substantial territorial losses. Throughout the Cold War, Finland was obligated to align with Soviet foreign policy, but the country emerged fundamentally intact.

Many people around the world may dislike Trump, but for the majority of Ukrainians Trump is a hope for peace. Ukrainian elites must stop fantasizing and drawing lines in the sand while Ukrainians suffer and die every day.

En dan dit pareltje: https://kyivindependent.com/ukraine-may-need-to-temporarily-give-up-territory-for-peace/

Ukraine may be forced to temporarily give up some territories to Russia, Kyiv Mayor Vitali Klitschko said in an interview with BBC published on April 25, as U.S. pressure mounts for a peace deal with Moscow.
Jawel, de burgemesteer van de hoofdstad die eventjes staatsverraad pleegt (volgens het Oekraiense strafrecht) op BBC.

Dus dan vraag ik mij af op welke manier mijn poststijl vijandig is?

Met beladen termen zoals ondertussen in de echte wereld, politieke nederlaag voor Kiev, kaakslag voor het moraal terwijl die op niets slaan en weinig onderbouwd zijn.
Dan ga je ervan uit dat de rest niet de echte wereld is. Dat er een politieke component achter zit (terwijl ik die link niet zie) of dat het een effect gaat hebben op de moraal terwijl ze ondertussen al wel wat tegenslagen gewend zijn en desondanks nog altijd blijven vechten en zelfs nog verbetener in het verzet zijn.

Dat zijn allemaal statements die moeilijk te verifiëren zijn. En belangrijker in het kader van de discussie eigenlijk weinig belangrijk zijn.
Oke, als je echt zo getriggerd bent over het zinnetje "in de échte wereld": ik bedoelde de huidige situatie aan de frontlinies.

In 2022 is het de Russen niet gelukt om tijdens de initiële en snelle oprukking tot aan de grenzen van Dnepropetrovsk te geraken, laat staan de stad zelf. 3 jaar later is het hen wel gelukt. Dit introduceert weldegelijk een nieuwe element in het conflict. Het geeft Rusland een extra kaart aan de onderhandelingstafel en de dreigingen over "volgende keer zullen het 6 regio's worden" worden hard gemaakt. Dat staat buiten kijf.

(Trouwens, het gebied dat de Russen controleren in de regio Sumi wordt steeds groter. Maar dat ga ik voorlopig buiten beschouwing laten, alhoewel Rusland hiermee nog een extra kaart heeft.)

Aan de andere kant heb je Zelensky, die nog 3 maanden geleden helemaal zeker was dat hij het ingenomen gebied in Kursk kon ruilen voor een stukje land van Oekraine zelf. Wel, vandaag is die strategie volledig ingestort en heeft hij geen enkele kaart meer in zijn handen. En daarom herhaal ik nogmaals dat Kiev hiermee een zware politieke nederlaag toegediend krijgt. Ga jij dit ontkennen?

En als jij denkt dat al die zaken geen effect hebben op het moreel van de troepen, wel, dan ga ik gewoon dit tonen:

Dit is een Facebook post van Aleksandr Shirshin, commandant van een van de bataljons van de 47-e (afzonderlijke) gemechaniseerde brigade “Magura", waarin hij zijn ontslag aankondigd. Een van die bekende elite brigades die training gevolgd hebben in de VS en in Europa, als iemand het nog herinnert. Daarin schrijft hij:

I have never received more stupid tasks, as in the current direction. Someday I will tell you the details, but the stupid loss of people, trembling before the stupid generalship, except for failures, leads to nothing. All they can do is reprimand, investigate, penalize.....

Dit soort berichten zie je de laatste tijd meer en meer verschijnen. Dus ik begrijp niet zo goed waarom jij denkt dat deze statements "moeilijk te verifiëren zijn"? Het is gewoon publiek beschikbaar.

Het moment dat officiële bronnen dat zullen bevestigen zal ik daar aandacht aan geven. Maar zolang dat niet het geval is, komt mij dat te veel over als propaganda of rabbit hole informatie. En laat ik dergelijke info voor wat het is.

Niet echt belangrijk.

Dat is zoals het kijken van de halve finale tussen Duitsland en Brazilië, met je eigen ogen zien dat Brazilië met 7-0 achterstaat in de 79ste minuut. Maar het resultaat met man en kracht ontkennen totdat de scheidsrechter de finale fluit geeft en de nationale omroep de aankondiging doet. Komaan, dit is tegen jezelf liegen. De "officiële bronnen" waar jij over spreekt, kunnen vandaag de dag niet meer concureren met mediums zoals Telegram. Waar informatie vrijwel onmiddellijk uitkomt zodra er iets is.

Belangrijkste in mijn ogen is dat zo snel mogelijk de Taurus aan Oekraïne moet geleverd worden. En als ik mijn goesting had, wat ik niet ga krijgen, dat we manu militari als Europa Rusland uit Oekraïne shotten en hem duidelijk maken dat hij met zijn leger uit een soeverein land moet blijven in ons Europees continent.
Als hij dat in China, het Midden Oosten, Afrika of Amerika wil doen... dat hij zijn plan trekt. Maar binnen Europa blijft hij van zijn fikken van andere landen.

Jaja. De HIMARS, ATACMS, Storm Shadows/SCALP-EG, F-16s, Mirage-2000, Abrams, Bradleys, Leopards, CV90, etc waren eigenlijk niet de goede keuzes, dat was allemaal niet serieus. Niet echt de gepaste wunderwaffe. Maar die Taurus raketten jonge, awel die eh, die gaan zéker het verschil maken. Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.

Als jij je goesting had? Oke, in dat geval ben jij die eerste soldaat die in de loopgraven zal vechten, toch? Jij gaat aan iedereen tonen hoe je best een FPV drone vermijdt, toch? En jij zal ook aan iedereen uitleggen hoe je het verschil kan horen tussen een artilleriegranaat die aankomt en een artilleriegranaat die vertrekt? Kortom: als jij voorstelt om Europese strijdkrachten te sturen dan stel ik ook voor dat jij en uw naaste familie de eerste zijn die zullen gaan. Eerlijk is eerlijk.

Besef nu toch eens gewoon dat Oekraine de oorlog verloren heeft. Europa moet stoppen met de rad voor de ogen van de Oekraieners te draaien. Een militaire overwinning tegen Rusland was nooit een realiteit. Niet vandaag, niet morgen en ook niet volgend jaar.

Besef nu toch eens gewoon dat Oekraine de oorlog verloren heeft. Europa moet stoppen met de rad voor de ogen van de Oekraieners te draaien. Een militaire overwinning tegen Rusland was nooit een realiteit. Niet vandaag, niet morgen en ook niet volgend jaar.
Je kan niet zeggen dat Oekraïne de oorlog heeft verloren, ze zijn nog volop hun land aan het verdedigen. Als Oekraïne verloren heeft, insinueer je dat Rusland gewonnen heeft. Vind je écht dat Rusland de oorlog gewonnen heeft?

Rusland's leger is altijd al een papieren tijger geweest. Goed op parades maar slecht in echte conflicten. Denk maar aan beide oorlogen in de jaren 90. Hun invasie van Afghanistan was ook een mislukking, ze hadden WO2 nooit gewonnen zonder hulp en steun van de Westerse landen.
Hun inval in Oekraïne heeft na 3 jaar nog altijd niet hun doelen bereikt. Zelfs met buitenlandse soldaten lukt het niet.
Rusland is gewoon een maffiastaat met kernwapens.

Denk dat we vooral kunnen stellen dat beide partijen verloren hebben ...
Kant Rusland kunnen ze toch niet echt tevreden zijn met de situatie op het slagveld (vooral als je ziet wat men daarvoor ingezet en 'verbruikt' heeft). En mij lijkt het nog dat enkel Rusland de oorlog kan stoppen ...

Rechtstreekse bronnen uit bv. Telegram in 2025 zijn allang geen "nutteloze onofficiële bronnen"meer. Sterker zelfs, veel Vlaamse nieuwsartikels gebruiken steeds meer (pro-Russische) Telegram channels in hun berichtgeving. Beweren dat het niet zo is, is het licht van de zon ontkennen.

Poststijl die vijandig is? Laten we eens kijken naar wat de niet-nutteloze officiële bronnen tegenwoordig schrijven over Oekraine:

En dan dit pareltje: https://kyivindependent.com/ukraine-may-need-to-temporarily-give-up-territory-for-peace/

Jawel, de burgemesteer van de hoofdstad die eventjes staatsverraad pleegt (volgens het Oekraiense strafrecht) op BBC.

Dus dan vraag ik mij af op welke manier mijn poststijl vijandig is?

Oke, als je echt zo getriggerd bent over het zinnetje "in de échte wereld": ik bedoelde de huidige situatie aan de frontlinies.

Is dat diezelfde realiteit en telegramkanalen waar er elke dag weer meerdere FPV drone videos te zien zijn die op bosjes Russen jagen? 1.000.000+ casualties and counting :)
Hard aan het winnen!

Jaja. De HIMARS, ATACMS, Storm Shadows/SCALP-EG, F-16s, Mirage-2000, Abrams, Bradleys, Leopards, CV90, etc waren eigenlijk niet de goede keuzes, dat was allemaal niet serieus. Niet echt de gepaste wunderwaffe. Maar die Taurus raketten jonge, awel die eh, die gaan zéker het verschil maken. Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.

Dus al die wapens waren gewoon grandioze fantasietjes zonder veel impact op het terrein?
En niet, I dunno, standaard wapens die Oekraïne onnoemelijk hard nodig had/heeft om zich te verdedigen?
't Zal niemand verbazen dat net jij met 'wunderwaffen' praat afkomt, handige link met de nazi's uit WO2. Van waar zou dat toch komen?
De Russische Kinzhal, Zircon, Oreshnik,... hebben meer weg van wunderwaffen, zowel in gebruik als in hoe Russen erover praten, dan een simpele F-16 die Shaheds neerschiet. Maar dat ontgaat je waarschijnlijk?

We zullen je maar het voordeel van de twijfel geven want je bent uiteindelijk een nieuwe gebruiker die het net binnen gestrompeld is en zeker geen oude bekende met een nieuwe account.

Trump heeft Europese leiders en Zelensky laten weten dat Poetin niet klaar is voor vrede, zegt Wall Street Journal

Gesprek ging duidelijk goed, afgelopen maandag. Twee pistes: de VS gaat zich stilaan terugtrekken uit dit verhaal en laat het over aan Europa of hij gaat woord houden en sancties heffen tegen Rusland om Poetin aan de onderhandelingstafel te dwingen.

Ik neig naar de eerste piste. Jullie?
Eerste piste eveneens. Trump doet er naar mijn mening alles aan om Putin niet tegen de schenen te schoppen....

Eerste piste eveneens. Trump doet er naar mijn mening alles aan om Putin niet tegen de schenen te schoppen....
Het is dan ook een land waarmee hij deals wil maken: tjokvol kostbare grondstoffen. Volgende stap is de normalisering van de handelsrelaties tussen Trump en Poetin en dan gaan ze bij elkaar op de koffie. Thee bij Poetin zou ik nu wel afslaan. En trappen en open ramen zeker mijden.

Waarom zouden we zoiets 'aanvaarden' ipv gewoon te kijken wat er op de grond gebeurt? Ik zie al meer dan een jaar iets wat op een patstelling lijkt met marginale winsten voor Rusland. Wat voor nut heeft het om je op basis van vage geruchten en onbetrouwbare links al neer te leggen bij een Russische overwinning? Heeft toch enkel nut in de zin dat Rusland op die manier een propaganda-oorlog voert om de wil om te vechten aan westerse kant verlaagt? Waarom ben jij een deel van die propaganda-oorlog? Useful idiot of ben je betaald?

Useful idiot of ben je betaald?

Wie weet...

Trump heeft Europese leiders en Zelensky laten weten dat Poetin niet klaar is voor vrede, zegt Wall Street Journal

Gesprek ging duidelijk goed, afgelopen maandag. Twee pistes: de VS gaat zich stilaan terugtrekken uit dit verhaal en laat het over aan Europa of hij gaat woord houden en sancties heffen tegen Rusland om Poetin aan de onderhandelingstafel te dwingen.

Ik neig naar de eerste piste. Jullie?
Maar dan verkloot hij zijn belofte van "in 24u stop ik de oorlog" toch volledig? Dan zegt hij gewoon "niet mijn probleem leer" in plaats van de zogezegde peacemaker te zijn, ook al duurt het lang.

Maar dan verkloot hij zijn belofte van "in 24u stop ik de oorlog" toch volledig? Dan zegt hij gewoon "niet mijn probleem leer" in plaats van de zogezegde peacemaker te zijn, ook al duurt het lang.
Denk je dat Trump wakker ligt van wat ie allemaal rondbazelt ?

Hij heeft het geprobeert maar Poetin zegt duidelijk 'Njet'.

De VS zal zich onder Trump niet meer moeien met dit conflict, en zal wel kijken in hoeverre handel mogelijk is. De rest is voor Europa.

Lijkt me nu toch al kristalhelder dat Trump geen zier geeft om zijn gemaakte beloftes en zijn kiesvee ook niet echt.

Het recente bericht uit hogere Russische "kringen" dat er reeds 1 miljoen Russen (!!!) gesneuveld zijn heeft een schokgolf veroorzaakt.
https://www.hln.be/buitenland/kijk-...van-russische-verliezen-in-oekraine~a4969313/

Wel wel wel... 2de hooggeplaatste figuur die ondertussen het cijfer van 1.000.000 slachtoffers laat vallen. Het originele bericht sprak van 1.00.000 doden, wat mij onwaarschijnlijk leek, maar nu wordt er duidelijk over 1.000.000 slachtoffers gesproken.

1.000.000 slachtoffers voor nog geen 13% van Oekraïne sinds 2022 (150 slachtoffers / km²) Putin remains a master strategist. Ter vergelijking de slachtoffers per km² tijdens operatie Bagration lagen in de single digits.

Terug
Bovenaan