Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

"Poolse media: "20-tal drones luchtruim binnengedrongen, minstens 2 neergeschoten"
Volgens Poolse media zou een twintigtal drones het Poolse luchtruim vanuit het oosten binnen gevlogen zijn en zijn er aanwijzingen dat er zeker twee neergeschoten werden. Dat melden het tijdschrift Niezalezna en de tv-zender TV Republika."

Europa mag zich stilaan klaarmaken.
Voor een lange periode van ellende.

Laatst bewerkt:
Is ook een manier om te weten waar de Poolse luchtafweer geplaatst is.

Benieuwd hoe dit conflict gaat escaleren. Ben ervan overtuigd dat ze de bevolking (ook ons) al maanden aan het masseren zijn richting een groter conflict.
België die 17-18 jarigen aanspoort voor vrijwillige legerdienst. Mark my words, binnen dit en 2 jaar verplichte legerdienst.
En no way dat ik in dat spel, waarbij wij gewoon marjonetten zijn voor de grotere spelers, mee ga.
Maar bon, het blijft een hypothese van mijn kant.
Dat "spel" is toch gewoon geopolitiek? Ik heb er mijn twijfels bij dat vrolijk de wereld negeren op lange termijn beter is voor onze welvaart en kinderen.

Is ook een manier om te weten waar de Poolse luchtafweer geplaatst is.

Benieuwd hoe dit conflict gaat escaleren. Ben ervan overtuigd dat ze de bevolking (ook ons) al maanden aan het masseren zijn richting een groter conflict.
België die 17-18 jarigen aanspoort voor vrijwillige legerdienst. Mark my words, binnen dit en 2 jaar verplichte legerdienst.
En no way dat ik in dat spel, waarbij wij gewoon marjonetten zijn voor de grotere spelers, mee ga.
Maar bon, het blijft een hypothese van mijn kant.

Ze zijn ons aan het masseren om ons uit onze lethargische positie te krijgen dat we zonder eigen defensie sterk staan.
Je kan dan uw kop in het zand steken of wijzen op het feit dat dit een spel is waarin je niet meespeelt. Maar dan verlies je altijd.

Wees maar zeker dat de manier om te leven voor u of onze kinderen in realiteit nog een PAK erger kan zijn. En dat er op zijn minst iets is dat waard is voor te vechten indien die tijd komt.
Al hopen we allemaal dat we zaken zoals onze grootouders bij de WO'en zelf niet meer moeten ondergaan.

Maar dat is dan ook de reden waarom ik volledig achter de steun voor Oekraïne staan. Aangezien het door hun opoffering is dat er een grotere kans is dat wij of onze kinderen dat in de toekomst niet moeten doen. In tegenstelling indien ze als een kaartenhuisje ineen waren gestuikt.

...

Europa mag zich stilaan gaan klaarmaken.
Voor een lange periode van ellende.
Ellende omdat Europa (en bij uitbreiding de NAVO en/of 'bereidwilligen') geen harder antwoord durft bieden aan de steeds verder escalerende acties van de Russen?
Ik wil maar zeggen, waar eindigt dit? Tot we onszelf zover in ellende hebben gestort, omdat we schrik hebben van escalatie.... ?
Waarom wachten om troepen in Oekraïne te stationeren in de achterhoede? Omdat Rusland dat niet wil? Rusland wil ook geen troepen toelaten wanneer er een vredesakkoord is. Sinds wanneer mogen zij bepalen wie een ander soeverein land mag betreden?

Lijkt me logisch dat die drones worden neergehaald. In het verleden ging het om eentje, nu om een tiental. Indien bewust was het om het reactievermogen van de Polen te testen. Zou straf zijn dat dit een accidentje was. Benieuwd wat de Russen zouden doen als er tien drones vanuit het Westen hun luchtruim zouden binnendringen.

Wat de bedoeling ook was, het feit wordt gretig opgepikt door de vredelievende extreem-rechtse massa om... Oekraïne aan te vallen!
Volgens hen zou Oekraïne de drones express hebben laten doorvliegen naar Polen om de situatie te escaleren en Polen mee in de oorlog te sleuren.

Misschien was dat wel de bedoeling van de Russen, Oekraïnse steun nog wat meer doen afbrokkelen bij de Poolse bevolking.

Drones neerhalen is ook niet zonder gevaar, die raketten die ze daarvoor gebruiken komen ook ergens neer uiteindelijk. Dus lijkt me dat men dan vooral voor de meest gevaarlijke exemplaren gaat gaan, of die die in de buurt van militaire installaties vliegen en zo.

Onlangs zei iemand hier dat Erdogan indertijd niet met zich liet sollen toen er Russische gevechtsvliegtuigen het Turks luchtruim binnendrongen en promt neergeschoten werden.
Nu laat ook Polen z'n ballen zien.
En Poetin tast verder af.

Wat de bedoeling ook was, het feit wordt gretig opgepikt door de vredelievende extreem-rechtse massa om... Oekraïne aan te vallen!
Volgens hen zou Oekraïne de drones express hebben laten doorvliegen naar Polen om de situatie te escaleren en Polen mee in de oorlog te sleuren.

Misschien was dat wel de bedoeling van de Russen, Oekraïnse steun nog wat meer doen afbrokkelen bij de Poolse bevolking.
Tusk beweert nu echter dat de drones helemaal niet vanuit Oekraïne zijn afgevuurd maar vanuit Wit Rusland.

Belarus zegt Polen te hebben gewaarschuwd voor drones 'uit koers'

Tusk beweert nu echter dat de drones helemaal niet vanuit Oekraïne zijn afgevuurd maar vanuit Wit Rusland.

kleine correctie: hij zegt niet dat ze uit Wit-Rusland zijn afgevuurd, ze kwamen uit die richting en ze waren ervoor gewaarschuwd door Wit-Rusland. Wit-Rusland wil niet zeggen vanuit welk land ze zijn afgevuurd, maar EU gaat nog altijd uit van Rusland.

Dus afgevuurd van uit Rusland, waarschijnlijk door jamming uit koers over Wit-Rusland en zo naar Polen

Tusk zegt dat vier drones zijn neergehaald
De Poolse premier Tusk spreekt op dit moment het parlement toe. Hij meldt dat er vannacht negentien schendingen van het Poolse luchtruim hebben plaatsgevonden. Het merendeel van de drones kwam vanuit Belarus.

Belarus zegt dat het Polen en Litouwen heeft gewaarschuwd voor drones die uit koers waren geraakt. Volgens het Belarussische ministerie van Defensie kon Polen daardoor snel reageren. Belarus wil niet zeggen uit welk land de drones kwamen.

Polen zou op zijn beurt Belarus hebben gewaarschuwd voor onbekende objecten vanuit Oekraïne.

Het is ook een tactiek om drones via Polen in Oekraïne te krijgen.
Oekraïne zijn verdediging zal vooral gericht zijn op de Wit-Russische grens. Niet de Poolse.
Als we terug denken aan de Vietnam oorlog waar men via het veilige neutrale Cambodja oorlog voerde.

Het is inderdaad eens tijd dat een land effectief actie neemt tegen drones die hun eigen luchtruim schenden. Ongeacht of dit nu verdwaalde russische of Oekrainse zijn.
Een tijdje terug waren er enkele artikelen dat er drones boven Duitse leger basissen gespot waren. Daar is geen (fysieke) reactie op gekomen... Ik kan me wel niet herinneren of er daar sprake was van effectief lange afstands verkenningsdrones of dat het ging om kleine dji dingen. (want dan kan het evengoed een lokale hobbyist/idioot zijn die denkt dat het eens tof is om daar te gaan overvliegen). Maar dat laten betijen is imo een uitnodiging voor meer.

Speculatie: kunnen in dit geval drones zijn die door jamming uit koers zijn geraakt, maar kunnen er evengoed zijn die door rusland zo gaan omdat ze zo een groot stuk van het Oekraiens grondgebied kunnen vermijden. En als de russen van tijd tot tijd al eens een drone hier en daar over Polen hebben gestuurd en zien dat er daar geen reactie op komt, tja dan drijven ze dat gewoon op. Zoals hier al door enkele gezegd, dat is puur rusland dat de grenzen aan het aftasten is tot waar ze ermee weg geraken.

Speculeren heeft 0 waarde. Artikel 4 is ingeroepen door Polen, wat betekent dat de NAVO leden gaan samenzitten om de juiste reactie te bespreken. En er was blijkbaar vandaag sowieso al een meeting, dus dat zal wel de main-talk zijn momenteel. Je mag nog een klein beetje vertrouwen hebben in de inlichtingendiensten van de NATO-landen en dat ze wel beter weten hoe ze er moeten op reageren. Het zijn Nederlandse F35's die de drones hebben neergehaald, dus Poetin weet al dat we klaar staan.

Wel 'grappig' dat als ik hier gisteren de vraag stelde in verband met hun bedreiging naar Finland het was van 'nee, dat kunnen ze niet aan', maar ze zouden dan wel heel de NATO tegen zich laten stellen door bewust Polen aan te vallen. Het kan, he, daar niet van. Maar laten we nu gewoon even afwachten hoe het geklasseerd wordt door NATO en een beetje vertrouwen in hen hebben. Als je dat niet hebt, dan vraag ik me af waarom je zou willen dat ze hard terugslaan, want dan ga je wel de gevolgen ondergaan en ook op hun beslissingen moeten vertrouwen als ze u of uw vrienden/familie oproepen om de EU te beschermen..

Speculeren heeft 0 waarde. Artikel 4 is ingeroepen door Polen, wat betekent dat de NAVO leden gaan samenzitten om de juiste reactie te bespreken. En er was blijkbaar vandaag sowieso al een meeting, dus dat zal wel de main-talk zijn momenteel. Je mag nog een klein beetje vertrouwen hebben in de inlichtingendiensten van de NATO-landen en dat ze wel beter weten hoe ze er moeten op reageren. Het zijn Nederlandse F35's die de drones hebben neergehaald, dus Poetin weet al dat we klaar staan.

Wel 'grappig' dat als ik hier gisteren de vraag stelde in verband met hun bedreiging naar Finland het was van 'nee, dat kunnen ze niet aan', maar ze zouden dan wel heel de NATO tegen zich laten stellen door bewust Polen aan te vallen. Het kan, he, daar niet van. Maar laten we nu gewoon even afwachten hoe het geklasseerd wordt door NATO en een beetje vertrouwen in hen hebben. Als je dat niet hebt, dan vraag ik me af waarom je zou willen dat ze hard terugslaan, want dan ga je wel de gevolgen ondergaan en ook op hun beslissingen moeten vertrouwen als ze u of uw vrienden/familie oproepen om de EU te beschermen..
De bedreiging naar Finland kan ook defensief i.p.v. offensief zijn? Als in "we gaan verder provoceren dus we zullen er voor zorgen dat als er een NATO reactie komt we aan al onze grenzen goed voorbereid zijn"?

Speculeren heeft 0 waarde.
Aangezien mijn post het woord speculeren bevat, en jij daar nu met begint, neem ik aan dat uw post als reactie op die van mij was? Indien niet mijn verontschuldigingen.
Voor alle duidelijkheid: Als ik spreek over (fysieke) reactie, dan bedoel ik daarmee specifiek het neerhalen van die (onbekende) drones die het luchtruim (of verboden gebied zoals leger basissen) schenden.
Niet dat nu ineens Duitsland/Polen raketten als reactie moet gaan sturen naar rusland!!! dunno hoe je op hard terugslaan en dus oorlog ontketenen komt...

Wel frappant dat de F35 tijdens hun operatie plots publiek te volgen waren op de tracking, terwijl ze anders niet te zien zijn. Ook de AWACS toestellen die al maanden boven Polen hangen, hebben sinds deze morgen hun transponders terug aanliggen en zijn weer publiekelijk te volgen. P8 Poseidon in de Oostzee. En een Amerikaans surveillance vliegtuig dat rond Kaliningrad cirkelt. We staan op scherp momenteel, dat mag wel duidelijk zijn.

Sanctiepakket 19 inkomend.

Terug
Bovenaan