Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een massale droneaanval op een NAVO-land zou wel eens pijnlijk kunnen zijn, als je kijkt hoe ze in Polen hebben gereageerd op amper 19 drones. Je kan er wel AMRAAMs en Sidewinders op afschieten, maar dat is een zeer dure tradeoff.
Dit is al een van de opties;

Ontwikkeld door Britten, die doorgaans toch veel sneller zijn dan wij in dit soort zaken (al is het goed dat Francken nu meer nadruk op drones legt). De Amerikanen gebruiken dit soort kleine raketten ook als basis voor een anti-drone wapen, maar dan met goedkope geleiding. Dit kan in bulk door een gevechtsvliegtuig meegevoerd worden om zo relatief goedkoop drone swarms aan te vallen.

In elk geval, nu het zo makkelijk is geworden om eenvoudige kruisraketten te bouwen (dat zijn Shahed's eigenlijk, tenslotte is een kruisraket ook geen echte raket maar eerder een klein vliegtuig) en en masse af te vuren moet er ook afschrikking zijn in de vorm van offensieve wapens die een eerste aanval van de vijand kunnen overleven. Oekranië maakt nu indruk met hun aanvallen op raffinaderijen, een vorm van oorlogvoering die de Russen veel meer naar de onderhandelingstafel zal dwingen dan luchtafweer dat kan doen.

Er zijn bovendien teveel drones om alles te kunnen beschermen. Cruciale infrastructuur (waaronder onze vliegbases!) moet voorrang krijgen.
Ik vraag mij af in welke mate die overweegt om op "de knop" te duwen.
Als die werkelijk ten koste van alles die oorlog wil blijven verder zetten...
Poetin overweegt dat niet. Die wil de oorlog winnen, maar van kernwapens is die ook bang. Dreigen met een kernwapen zal hij voortdurend doen, maar hij weet dat de NAVO kernmacht (zeker de Amerikaanse niet, maar ook de Franse en Britse kernboten zijn moeilijk uit te schakelen) hard kan terugslaan als hij "op de knop" drukt.

Wat de Russen wel zouden kunnen doen is een tactisch kernwapen gebruiken mocht Polen morgen Kaliningrad binnenvallen en onder de voet lopen, maar dat zal ook niet gebeuren.

Maar Mutti toch. Zou ze in de leer zijn bij haar voorganger?

Geen fan van Merkel maar wat een waardeloze kop is dit zeg. Nergens legt Merkel de schuld bij die landen voor de Russische invasie.

Die kan gaan wedijveren met Trump wat arrogantie betreft, als zij had mogen praten met Rusland vanuit de EU had de oorlog mogelijks voorkomen kunnen worden. Das straf. Die was toch al jarenlang goed bevriend met Poetin toen die in 2014 de Krim en de Donbas is binnengevallen?

Volgens die logica is de oorlog eigenlijk ook een beetje de schuld van Macron, want hij telefoneerde wél intensief met Putin vlak voor de start van de invasie. Merkel heeft misschien nog steeds niet begrepen dat Putin in een alternatieve realiteit leeft.

Het deed me aan dit video fragment uit 2017 terugdenken.
Angela Merkel rolls her eyes at Vladimir Putin
Ik denk dat het onzin is dat het een Westerse leider zijn of haar schuld is voor de invasie(s). Puntin zou het sowiso gedaan hebben, die leeft in zijn eigen wereld.

In 2014 ontmoette Merkel Poetin persoonlijk. Zij spreekt Russisch en hij spreekt Duits, dus ze hebben geen tolken nodig. Merkel vertelde later aan Obama dat Poetin "out of touch" is met de werkelijkheid en in een andere wereld leeft.
Chancellor Angela Merkel of Germany told Mr. Obama by telephone on Sunday that after speaking with Mr. Putin she was not sure he was in touch with reality, people briefed on the call said. "In another world," she said. [New York Times]
We hadden die inschatting van Merkel niet mogen 'negeren'...

Weet niet of er nog dit gelezen hebben: een artikel van GvA (voor abonnees, denk ik) waarin Bruno Beeckman een recente speech van Poetin factcheckt.

...
In september alleen al zijn 44.000 Oekraïense soldaten gesneuveld of zo zwaar gewond geraakt dat ze nooit meer kunnen vechten.”

Beeckman: “Poetin liegt flagrant. Volgens het wetenschappelijk gefundeerde Oekraïense mediakanaal UA Losses zijn er sinds het begin van de oorlog in februari 2022 zo’n 82.000 Oekraïense militairen omgekomen. 77.000 militairen zijn vermist en 4.500 militairen zijn krijgsgevangen genomen in Russische strafkampen.”
...

...
“Oekraïne heeft veel meer soldaten verloren dan Rusland.”

Beeckman: “Een totale leugen. Het Britse ministerie van Defensie heeft alleen al dit jaar zo’n 300.000 Russische doden en zwaargewonden geteld. Logisch, want Oekraïne concentreert zich vooral op de verdediging en Rusland op de aanval.”
...

...
Vladimir Poetin laat zich leiden door informatiebronnen die hem vertellen wat hij wil horen, concludeert Bruno Beeckman. “Zo zijn er Valery Gerasimov, de opperbevelhebber van het leger, en de Russische minister van Defensie Andrej Belooesov. Uit angst om hun job of staatspensioen te verliezen, geven ze geen informatie die de president van streek zou kunnen brengen.”
...

Weet niet of er nog dit gelezen hebben: een artikel van GvA (voor abonnees, denk ik) waarin Bruno Beeckman een recente speech van Poetin factcheckt.

Weinig verwonderlijk dat Poetin liegt, het blijft wel belangrijk om dat op zo'n momenten te openbaren. Al gaat dat in Rusland weinig deining veroorzaken.

De hamvraag is, wordt hijzelf voorgelogen en gelooft hij wat hij zegt, of liegt hij de bevolking opzettelijk toe?
Het is een KGB'er, dus gepokt en gemazeld in maskirovka. Waarheid en leugen vloeien in elkaar over, zolang het de staat maar dient. Bij populisten zoals Trump is dat toch ook het geval? Dat is geen man die voorzichtig woorden wikt en weegt om via de nuance te komen tot een evenwichtige waarheid.

De hamvraag is, wordt hijzelf voorgelogen en gelooft hij wat hij zegt, of liegt hij de bevolking opzettelijk toe?
Maakt dat uit in feite? Het is niet dat hij opeens zijn kar zou draaien moest hij erachter komen dat er tegen hem gelogen wordt.
Enige gevolg zou zijn dat er weer een paar man uit een raam valt in Moskou.

Ik denk dat hij opzettelijk liegt. Hij als ex-geheim agent zou toch moeten doorhebben welke spelletjes er allemaal achter de schermen of ruggen worden gespeeld.

Maakt dat uit in feite? Het is niet dat hij opeens zijn kar zou draaien moest hij erachter komen dat er tegen hem gelogen wordt.
Enige gevolg zou zijn dat er weer een paar man uit een raam valt in Moskou.
Uiteindelijk maakt het niet veel uit. Bij zo'n grote gebeurtenissen is het één van de weinige situaties waar dat 'stront naar boven rolt' ipv naar beneden.
Hij is de leider, hij neemt de finale beslissingen. Als zijn verkregen info fout is, blijft dat zijn probleem. Hij moet zich maar zien te omringen met betrouwbare (of capabele) mensen.

Por que no los dos?

Ik denk dat hij dus wordt voorgelogen door zijn onderschikten (en die door hun ondergeschikten, etc, rinse en repeat)
En dat hij dan ook vlotjes de Russische bevolking voorliegt. Doet hij al 25 jaar, waarom zou het nu anders zijn?

Ik denk dat hij dus wordt voorgelogen door zijn onderschikten (en die door hun ondergeschikten, etc, rinse en repeat)
En dat hij dan ook vlotjes de Russische bevolking voorliegt. Doet hij al 25 jaar, waarom zou het nu anders zijn?

Sowieso, maar hebben jullie nooit gedacht aan het feit dat ze het simpelweg niet weten en er niet van wakker liggen hoeveel doden er exact zijn aan beide kanten? Ik kan me ook moeilijk inbeelden dat de Russen die statistieken, behalve dan met de natte vinger voor hun eigen verliezen, accuraat bijhouden en analyseren zoals we in het Westen zouden doen. Tijdens de Sovjetunie met de enorme bureaucratie wel, maar sinds de instorting ervan is het een ramp.

Ben hier nu in GE en als RU dit land zelf nog niet volledig kan inpalmen, is het toch echt wel een lachertje met hun militaire macht. Ok, het is hier een heel ander scenario dan UA, maar ook UA toont ook aan dat ze niet, en nooit klaar zullen zijn voor 'echte' grootschalige invasies.

Het enige wat RU doet is tijd rekken, hier en daar wat terrein inwinnen die ten grabbel ligt, tot men plooit en toegeeft voor de rest.

Laatst bewerkt:
In Oekraïne is het wel met een enorme menselijke tol voor elke morzel grond dat Rusland wint of verliest.

Ik denk dat men in Georgië vooral de boel wat tegen mekaar opstookt en dan opportunistisch aan landjepik doet. Dus dat kost in feite weinig aan Rusland.

In Oekraïne is het wel met een enorme menselijke tol voor elke morzel grond dat Rusland wint of verliest.
Het klinkt wreed maar Poetin heeft letterlijk toch gewoon zoiets van: So what?

Zelfs al sneuvelt elke Rus exclusief hijzelf tijdens deze oorlog (100+ miljoen Russen als het echt moet en hij daarmee weg komt. Dat is niet realistisch omdat dit zijn macht in gevaar brengt maar moest dat kunnen: Opnieuw zou hij zeggen: So what?)

Zolang hij de oorlog wint is het goed voor hem. Zo'n mannen denken maar aan één iemand: Zichzelf.

Ik vraag mij af hoeveel Russen er moeten sterven vooraleer het voor zijn positie een probleem wordt.
Je moet namelijk nog het land kunnen verdedigen en draaiende houden (qua diensten, economie etc).
Draait hij nog 100000 Russen in de vleesmolen de komende jaren, of nog 1 miljoen? Naar verluidt zouden al om en bij de 1 miljoen Russische soldaten uitgeschakeld zijn (dood of gewond).
Massa-mobilisatie is niet populair bij de bevolking. Dus er zit wel ergens een limiet op het volk dat hij kan naar de oorlog sturen.

Ik ben een beetje aan het lezen in Rusland, een geschiedenis van Raymond Detrez, en daar valt het me ook op dat men gedurende eigenlijk de hele geschiedenis van Rusland al kwistig omspringt met het aantal levens: de Mongoolse invasie, de bouw van Sint-Petersburg, de napoleontische oorlogen, WO1 en WO2, miljoenen mensen in strafkampen,... Steeds immense menselijke kosten.

Bijv. Sint-Petersburg werd gebouwd in een moeras, met tienduizenden arbeiders als doden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan